Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

oskuk

Jos nyt Vespa olisi miehisyyden päälle, niin onko se kännissä menty ostamaan? Meinaan miten ne mielikuvat viiveellä tulisivat? Kyllä ne on autonäyttelyssä naisia joita niiden autojenkin konepelleillä aina makaa...ei niissä mitään hunkseja juuri peltiä nuole. Josko suomalainen edes haluaisi tom of finland auton? ;-)

lehtijussi

Kaveri naureskelee skoottereille. Ja kun oli puhetta niistä, sanoi ettei sellaista päivää tule ikinä, että hän ajaisi skootterilla, saatika ostaisi sellaisen...
Oli pitkän hetken hiljaa ja jatkoi: No jos pakko olisi, niin ainoa mikä kelpaa, olisi (ylläri ylläri) Vespa. ;)

Partanen

#347
Lainaus käyttäjältä: GTS300SS - 22.05.13 - klo:22:17


Ulkomaisilla foorumeilla Vespa on korkealle arvostettu laatutuote ja niin minäkin siitä ajattelen!

Mulla se arvostus on noussut oikeastaan vasta omistamisen myötä. En odottanut suuria laadun suhteen, mutta hyvinhän nämä on kestäneet.

Nyt on uusi Super kotona. Jännä miten nämä ovat yksilöitä, vaikka pitäisi olla samoja laitteita. Tämä uusi on erilainen ajella kuin "vanha". En tiiä mistä sitten johtuu. Ei 9400km ajetunkaan alustan pitäisi loppu vielä olla. Jarrujen tehottomuus uutena, verrattuna sisäänajettuihin on huomattava. En edes muistanut miten suuri ero onkaan. Kahvoja sai puristella, vaikka pitäisi yrittää vältellä voimakkaita jarrutuksia, kun jarrut ovat uudet.

Penkin alla on tarra, jossa päiväys kuluvan vuoden maaliskuulta. Eli ei mikään ylivuotinen tämä Vespa tällä kertaa. Erojakin huomasin jo. Kaasuläppäkotelon kansi on muovia, entisen alumiinisen sijaan. Ton kannen allahan käsittääkseni moottorinohjauksen yksikkö lymyilee. Kansi on klipselillä kiinni. Kannessa lukee "Magneti Marelli".

Nyt sitten sisäänajoa kaasua vähän väliä vääntelemällä. Välttäen samoilla kierroksilla jurnuttamista. Edellisessä Vespassa ei varin rullat rallatelleet, vaikka mittariin ehti kertyä lähes sen 10tkm. Arvelen, vaikka varmaksi en voi väittää, että sisäänajotavalla on merkitystä myös rullien toimintaan. Vaihtelevilla kierroksilla ja nopeuksilla.

Mullehan tämä on kuin viritetty mopo. En koskaan odotakaan yli tuhat kuutioisen suorituskykyä. Toisille (sukupolville?) on tärkeää, että koneessa on tehoa, vaikka ei niitä juuri koskaan pääsisi edes kunnolla kokeilemaan.

Vieläkin lisää klo 11.31: Tupit eli kahvat on muuttuneet. Nyt niissä lukee "Vespa", ja ihan kuin olisivat hiukan paksummat kuin entiset. Nyt hyllyssä olevat keinonahkatupit saattavat jäädä ylimääräisiksi.

Samoin kuin se Michelin Power Pure eturengas kokoa 120/70-12. Rengas on täysin käyttämätön, tarratkin vielä kiinni. Jos jollekin on tarvetta renkaalle, niin ota yhteyttä vaikka yksityisviestillä. Oishan tuo rengas parempi saada jollekin ajoon, kun mulla se jäisi verkkokellariin kovettumaan, kun en sattuneesta syystä hetkeen tarvitse uutta eturengasta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

GTS300SS

No niin, onnea uuden Vespan omistajalle!  :D

Jos viitsit, niin voisit laittaa tänne kuvan näytille!  :P

Partanen

Kiitoksia. Kuva löytyy täältä: http://www.vespa.fi/vespa-mallisto/vespa-malli?=&malli=GTS+300+Super  ;) Kuvasta poiketen tämä mun Vespa on Michelin City Grip:eillä. Olishan se ollut mukava kokeilla Pirellejäkin, mutta joku toinen kerta sitten.

Kaasuvaijeri piti perinteisesti säätää tehtaan jäljiltä uudelleen. Jättävät turhan löysälle. Ja jäähdytysnestettä piti vähän lisätä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

lehtijussi

...Kyllä se on pakko käydä kokeilemassa jossain... toi Vespan kolmesatanen. ::)

Partanen

Silloin kun itse pääsin ensimmäistä kertaa kokeileman (kaverin) Gts:ää, niin itselläni oli kiinalainen moposkootteri. Ei ole varmaan vaikea uskoa kun sanon, että Vespa tuntui aivan hevletin hyvältä ajaa.  :) Ei silloin vielä kehdannut edes unelmoida omasta Vespasta.

Mutta jos jonkin isomman jälkeen lähtee Gts:ää kokeilemaan, niin voi tuntua hiukan herkältä ajettavalta. Siksipä en oikein Gts:ää nimittäisi maksiskootteriksi, kun ei sillä ole oikein mitään yhteistä maksiskoottereiden kanssa.

Jokin liike, jolla on käytetty Gts myynnissä, voisi antaa koeajot. Uusia ei taida olla koeajoon antaa kovin monilla liikkeillä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 25.05.13 - klo:22:04
Kuva löytyy täältä: http://www.vespa.fi/vespa-mallisto/vespa-malli?=&malli=GTS+300+Super  ;)
Tuo on kyyllä suuntaus, johon meikäläisen silmä ei totu, ei sitten millään. ;D  Ymmärrän että exentrikot ja vannoutuneet Vespistit ylistävät nyky Vespaa, mutta miksi ihmeessä haluta pikkupyöräistä, ahdasta, rumaa, epäkäytännöllistä ja ennen kaikkea ylihintaista nyky Vespaa??? :o

Kuulun itse myös vähemmistöön, ajelen kiinan tuotoksella ja perusteluni valintaani on rahalliset seikat. :'(

Mutta mikä voi olla syynä, moisen Vespan ostoon? Halvemmalla saa samalla tekniikalla "jokaisen omassa harkinnassa, onko hyvä vai huono asia" olevia, oikeasti nykyaikaisia skoottereita, pilvin pimein, joten mikä pistää maksamaan sen Vespa lisän?

Rumuudesta on tietysti maksettava, tämän allekirjoittaa lähes jokainen keski-iän ohittanut julkkis, jonka pärstävärkkiä muokattu kirurgin toimesta, mutta silti ihmettelen suuresti? :o

Retroilu on ihan hauskaa ja esimerkiksi nuo Bellat/Retroxit/Donnat ym. ovat ihan symppiksiä, kun ovat esikuvilleen edes etäisesti uskollisia, mutta kun nuo nyky Vespat yrittävät olla jotain ihan muuta? ::)

Esimerkiksi autojen puolella, kaikki retro mallit esim. Mustang, Camaro, Charger, Kupla, Mini, Fiat 500 ym.ym.  yrittävät edes reheellisesti olla esikuvistaan poikkeavia, hyvässä mielessä. ;) Vespoihin taas jätetty vain ne negatiiviset asiat vanhasta ja niitä sitten ylistetään suureen ääneen. :o Ei ihme että merkin arvostus on maailmalla ollut laskussa jo vuosikaudet ja sille laskulle ei loppua näy. ::) Sanoi sitten Vespa fanaatikot mitä tahansa. :'(

Maailma menee eteenpäin, huimin harppauksin. Ja se on vain hyvä asia se. ;D

lehtijussi

Vespahan ei ole ahdas, vaikka onkin pienenpuoleinen ulkomitoiltaan.

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 25.05.13 - klo:22:50
Mutta jos jonkin isomman jälkeen lähtee Gts:ää kokeilemaan, niin voi tuntua hiukan herkältä ajettavalta. Siksipä en oikein Gts:ää nimittäisi maksiskootteriksi, kun ei sillä ole oikein mitään yhteistä maksiskoottereiden kanssa.

Joo, enpä luokittelisi Vespaa maxiksi. Enkä usko että ajo-ominaisuudet on edes lähelläkään oman, nykyisen Kymcon ajettavuutta, sen takia ei tule pettymyksiä.

Partanen

#354
Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 25.05.13 - klo:23:05
Tuo on kyyllä suuntaus, johon meikäläisen silmä ei totu, ei sitten millään. ;D  Ymmärrän että exentrikot ja vannoutuneet Vespistit ylistävät nyky Vespaa, mutta miksi ihmeessä haluta pikkupyöräistä, ahdasta, rumaa, epäkäytännöllistä ja ennen kaikkea ylihintaista nyky Vespaa??? :o

Jos ei olisi olemassa Nyky-Vespaa, ajaisin todennäköisesti moottoripyörällä. Vaikka en pidä muista skoottereista, en näkemyksiäni ole jatkuvasti täällä huutelemassa.

Vespalla on perinteet. Ja Nyky-Vespassa on yhdistetty hyvällä tavalla perinteitä ja nykyaikaa. Tämä on mulle kolmas Gts, ja aina on mukava ajella. Muita Vespoja mulla ei ole ollut.

Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 25.05.13 - klo:23:05Kuulun itse myös vähemmistöön, ajelen kiinan tuotoksella ja perusteluni valintaani on rahalliset seikat. :'(

Paljonkos olet rahaa syytänyt kiinalaisiin? Eli kumpi on järkevämpää näin jälkeenpäin ajatellen, ostaa oikea skootteri kaupasta osamaksulla (kuten minä tein. Juuri hiljattain maksoin viimeisen erän.), vai maksaa ikuista osamaksua rakentamalla kiinalaista?

Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 25.05.13 - klo:23:05...poistettu itsensä toistoa...  ....joten mikä pistää maksamaan sen Vespa lisän?

Gts:n vespalisä on tainnut kuivua ensiesittelyn jälkeen. Hinta ei ole ainakaan noussut inflaation mukana, vaan pikemminkin laskenut vuosien mittaan. Uusissa Vespamalleissa onkin varmaan vespalisää alkuun, mutta onhan autoissakin uuden auton lisää. Samalla saa sitten uudistunutta tekniikkaakin usein. Valmistusmäärien kasvaessa valmistuskustannukset laskee. Ja näitä Gts:iä on tehty ja myyty varmaan ihan reilusti vuosien mittaan. Ja näkee niitä täällä Suomessakin usein.

Osan ns. Vespalisästä, jos sitä sellaiseksi haluaa kutsua, saa takaisin Vespaa myytäessä, tai vaihdettaessa. Käytetyillekin Vespoille on kysyntää.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

Mikäköhän plastiikkahirvitys on Unettoman mielestä kaunis skootteri? ;-)

HiTec

Tänään kävin Tuusmotorin ikkunan takana kuolaamassa valkoista Piaggio X10 500i ja pitää kyllä sanoa että tuossa ON kaunis skootteri! :)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

JakeS

Lainaus käyttäjältä: HiTec - 26.05.13 - klo:12:50
Tänään kävin Tuusmotorin ikkunan takana kuolaamassa valkoista Piaggio X10 500i ja pitää kyllä sanoa että tuossa ON kaunis skootteri! :)
Jaahas, se on sitten ilmestynyt takaisin....
Kotarilla mennään....
Mv Agusta brutale dragster rr

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 26.05.13 - klo:08:01
Vespalla on perinteet. Ja Nyky-Vespassa on yhdistetty hyvällä tavalla perinteitä ja nykyaikaa. Tämä on mulle kolmas Gts, ja aina on mukava ajella. Muita Vespoja mulla ei ole ollut.

Mutta oletko "InsOmnia" koskaan ajanut uutta, tai vanhaa Vespaa? Ehkä idea avautuisi, jos kokeilisit joskus. Ei tarttis sitten täälläkään mekastaa.
Täytyy myöntää, että kovin on vähäistä, kokemukseni Vespoista. Yhtä varttilitraista gts:ää vm.08 olen kokeillut, mutta sen kokeilun perusteella Vespa ei ole minua varten. Hentoinen ruumiini vaatii, vakaamman kulkineen. Nämä ovat tietysti tottumis ja maku kysymyksiä.

Niin, mekastamistahan se on, jos kehtaa pyhää Vespaa kritisoida?

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 26.05.13 - klo:08:01
Paljonkos olet rahaa syytänyt kiinalaisiin? Eli kumpi on järkevämpää näin jälkeenpäin ajatellen, ostaa oikea skootteri kaupasta osamaksulla (kuten minä tein. Juuri hiljattain maksoin viimeisen erän.), vai maksaa ikuista osamaksua rakentamalla kiinalaista?
Olen niin omistushaluinen, että mitään en mielelläni osta osamaksulla, koska silloin on aina vähän semmoinen olo, että ajelee lainavehkeellä. :o

Jos omalle harrastukselleen ei rupe ropaustuntien hintaa laskemaan, niin taidan olla rahallisesti plussan puolella. Edellisestä skootterista saadulla myyntivoitolla, on nykyinen ostettu ja rahat riittivät vielä uuteen koneen yläkertaan ym. kilkkeisiin. Ja jos vaikkapa ostaisin käytetyn Vespan, niin siihenkin pitäisi oman mielenrauhan säilymiseksi, käydä tekniikka kokonaan läpi ja luulen että sitä konkurssia ei tämmöisen vähäpalkkaisen tuntityöläisen kukkaro kestä? :o

 
Lainaus käyttäjältä: oskuk - 26.05.13 - klo:10:54
Mikäköhän plastiikkahirvitys on Unettoman mielestä kaunis skootteri? ;-)
Tuskin mikään skootteri kaunis on, mutta muutama omaa silmää miellyttävä esimerkki:
Aprilia SR Max, Kymco Xciting ja Gilera Nexus.

kani

Tylsäähän täällä olis jos kaikki oltais asioista samaa mieltä :). Itse en ole vielä vespalla tai moottoripyörälläkään ajanut. Ehkä joskus.. Vespa yhdistyy jotenkin itsellä henkilöön joka ajaa uudella minillä tai new beetlellä tyylitellen ja nautiskellen.