Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

GTS300SS

Täällä tuore GTS 300 Super Sportin omistaja ilmoittautuu. :)   Eli ekan Vespani ostin tuossa vajaa pari vuotta sitten. Ko laite oli Granturismo 125 ja sillä tuli ajettua
vajaan parin vuoden aikana liki 10 tuhatta. Innostuin aiheesta niin paljon, että alkoi tehdä mieli hiukan uudenpaa ja ruudikkaampaa Vespaa. Reilut pari viikkoa on nyt pihassa ollut 2011 mallin GTS 300 ja silläkin kohta eka tonni takana.

Allekirjoitan Weron kommentit tuosta 2 päällä ajamisesta. Vaimon kanssa heitettiin lyhyt testilenkki viikonloppuna ja hyvin toimii kuormalla. Takaiskarit säädin siihen toiseksi kireimpään asentoon ja tällä asetuksella oli tosi hyvä ajettava. Oikeastaan kuorman huomasi vaan kiihtyvyydestä, josta oli paras terä pois. Silti ihan mukavasti tuo vielä kuormallakin jaksaa mennä.  :P

geeteeässä

Korkeasta flyscreenistä ei ole mulla ainakaan vielä mitään pahaa sanottavaa, toki vastaaurinkoon ajaessa pientä heijastumaa on, mutta ei pahasti. Sen purjeominaisuuksista en osaa sanoa. Edellisessä piikki LX:ssä oli se matalin ja silloin kehon rintaosassa tuntui vastaantulevat rekat melkoisena humauksena. Sellaista en lyhyellä kokemuksella ole vielä huomannut. Keskustelu rouvan kanssa onnistuu (tämän seikan hyvistä puolista voi olla montaa mielta ;)) hyvin. Satulan pituus on tietysti sitten ajajalle rajalinen. Mulla on myös selkänojalla varustettu takaboxi ja sitä on rouva kehunut. Kiihtyvyys on toki aika rajallinen verrattuna yksin cruisailuun. Samoin jarrutuksessa asia on otettava huomioon. Tosin eilisellä reisulla tempaisimme täyspitkästä tukkirekasta ohi että suhahtaa, yllättävästi koneesta löytyi kaksikin päällä potkua 60-80 km/h:n kiihdytettäessä.
Tuon jousen "kiristämisen" tein juuri siitä syystä, että aika syvälle Vespa nyökkäilu asfalttimonttujen jälkeen. Yksin en aio jäykällä jousella ajella. Aika näppärästihän tuo säätö onnistuu vaikka tien päällä.
Vespat -73 Primavera ja 300 GTS Super -10, punaisia tottakai

Partanen

Tänään vastasivat Easypart:silta. 2013 mallit lisätään pian, ja toivovat että en tarvitsisi varaosia vielä, koska skootterini on aivan uusi.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

lehtijussi

Minkähän takia Vespoja 250 - 300cc on paljon myynnissä erittäin pienillä kilometreillä ja vm. 2011 -> ...eli heti uuden karheena? Nettimotossakin tällä hetkellä 17 kpl
Onkohan se ollut pettymys ajettavuudeltaan, että laitetaan siksi heti kiertoon...

Teknisiä tietoja vertailin, niin 250 malli on kooltaan isompi kuin kolmesatanen, myös akseliväliltään.
Jos nyt pieniä 100 - 200km reissuja joskus ajelisi kaksi päällä, niin kakspuokki olis tilavampi ja halvempi. Tietty vähän lussumpi kun 300cc... (vai?)
Vespalla ei ole kiire mihinkään, sehän olis vaan pelkkää fiilistelyä, joten sillä tehoerolla oi välttämättä olisi merkitystä.

En ole vaihtamassa Vespaan, enkä mihinkään muuhunkaan... mutta kun siltikään ei toi helvatan Vespa anna rauhaa!  >:(

oskuk

Lainaus käyttäjältä: lehtijussi - 22.05.13 - klo:13:46
Minkähän takia Vespoja 250 - 300cc on paljon myynnissä erittäin pienillä kilometreillä ja vm. 2011 -> ...eli heti uuden karheena? Nettimotossakin tällä hetkellä 17 kpl
Onkohan se ollut pettymys ajettavuudeltaan, että laitetaan siksi heti kiertoon...

Teknisiä tietoja vertailin, niin 250 malli on kooltaan isompi kuin kolmesatanen, myös akseliväliltään.
Jos nyt pieniä 100 - 200km reissuja joskus ajelisi kaksi päällä, niin kakspuokki olis tilavampi ja halvempi. Tietty vähän lussumpi kun 300cc... (vai?)
Vespalla ei ole kiire mihinkään, sehän olis vaan pelkkää fiilistelyä, joten sillä tehoerolla oi välttämättä olisi merkitystä.

En ole vaihtamassa Vespaan, enkä mihinkään muuhunkaan... mutta kun siltikään ei toi helvatan Vespa anna rauhaa!  >:(

250 on varmasti putoamassa mallistosta pois, ja siksi ihmiset haluavat niistä ertoon ennenkuin hinta ehk romahtaa -sehän on uutenakin nyt halvempi kuin gts125 Super. Ostaisin jos taivaalta tippuisi rahaa, omillani en, mielummin vaikka kuukauden Italianreissu kahdelle tai käytetty purjevene ;-)

pugt200

Vertailu 250 ja 300 GTS:n välillä johtaa usein siihen, että kolmesatanen voittaa äänissä, ulkonäössä ja jälleenmyyntiajassa. Yksilöstä riippuen pienempi saattaa jopa kulkea paremmin kuin isoveli. Pienemmässä on parempi matkavarustus jo valmiina mutta saatavilla olevat värit lienevät paras valintakriteeri.

Vespa ostetaan usein mielijohteesta ja sitten yhden kesä jälkeen tullaan katumapäälle koko mopoilua kohtaan ja myydään romu poiijjes. Vähän niinkuin purjevene tms kesäturhake.

Molemmat ovat hauskoja ajaa kunhan muistaa, ettei skode ole mp vaan vaatii hillitympää käsittelyä pienine pyörineen yms. Tosin olen "nöyryyttänyt" mutkateillä pari tumpeloa motoristia jopa GT200 -mallilla eli kyllä niillä pystyy lujaakin ajamaan.

Vespa ei jätä rauhaan ennenkuin sen hankkii ja kyllä niin kannattaa joskus tehdä, on se vaan hintansa väärti, vaikka muillakin pärjää.

HiTec

Tuohan on ihan normaalia 2-pyöräisen moottorin kehitystä. Halutaan enempi vääntöä ja sitä kautta ajomukavuutta, mutta kun fysiikan laitkin laittaa ne omat rajansa, niin kasvatetaan moottorikokoa => 300cc korvaa 250cc. Autoissahan suunta on ollut viimeaikoina pikemminkin päinvastoin kun on ahtaminen otettu käyttöön myös bensa-peleissä => pienemmälläkin cc tullaan toimeen. Mutta vaikka kehitys kehittyy, niin ei se tuosta pienemmästäkään mitään automaattista jalkoihin jääjää tee. Juu, isommalla ehkä tulee toki paremmin toimeen myös raskaammallakin lastilla, mutta ei tuollainen muutos ainakaan allekirjoittaneelle olisi mkään syy vaihtaa 250cc peliäni uuteen 300cc, ero on lopulta kuitenkin aika marginaalinen 8)

Itse tässä painiskelen riittäisikö tuo 250cc oikeasti, sillä sitten 50cc on itselläni ollut noita 400-750cc pelejä :-[
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Partanen

#337
Lainaus käyttäjältä: lehtijussi - 22.05.13 - klo:13:46
Minkähän takia Vespoja 250 - 300cc on paljon myynnissä erittäin pienillä kilometreillä ja vm. 2011 -> ...eli heti uuden karheena? Nettimotossakin tällä hetkellä 17 kpl
Onkohan se ollut pettymys ajettavuudeltaan, että laitetaan siksi heti kiertoon...

Kyllä niitä kai uutenakin myydään kohtalaiseen tahtiin, niin riittää sitten käytettyjäkin markkinoilla. Ehkä ne on ostettu kakkospeliksi isomman rinnalle, tai sitten naiselle, joka ei halunnutkaan ajaa skootterilla joka alunperinkin oli perheen miehelle hommattu. Täh.

Mä olen ajanut 5500km 250 Gts:llä, ja 9400km Super Sportilla, enkä vielä ole pettynyt ajettavuuteen.

Lainaus käyttäjältä: lehtijussi - 22.05.13 - klo:13:46Teknisiä tietoja vertailin, niin 250 malli on kooltaan isompi kuin kolmesatanen, myös akseliväliltään.
Jos nyt pieniä 100 - 200km reissuja joskus ajelisi kaksi päällä, niin kakspuokki olis tilavampi ja halvempi. Tietty vähän lussumpi kun 300cc... (vai?)
Vespalla ei ole kiire mihinkään, sehän olis vaan pelkkää fiilistelyä, joten sillä tehoerolla oi välttämättä olisi merkitystä.

En ole vaihtamassa Vespaan, enkä mihinkään muuhunkaan... mutta kun siltikään ei toi helvatan Vespa anna rauhaa!  >:(

Piti oikein ittekin kattoa esitteestä kokoeroa, kun en näkö- ja tuntoaistilla eroa ole huomannut. Esitteenkin mukaan Gts ja Gtv ovat mitoiltaan täysin samoja, koneen koosta rippuumatta.

Tehoeroa kolmesatasella ja kakspuolikkaalla on 0,1kW. Väännössä eroa on 2,2Nm. Koneen koossa eroa on 34 kuutiota (244cm/278cm) 250-malli on säädetty hiukan eri tavalla (rullat ja ilmeisesti nokka-akseli), ja huipputeho on 1000 kierrosta minuutissa kovemmilla kierroksilla. 7500 <-> 8500. Ajossa sitä ei huomaa ilman kiekkamittaria.

Kuten jo on sanottukin, niin koneen suhteen ei ole väliä kumman valitsee, kolmesatkun vai kakspuolikkaan. Tyylissä ja varusteissa on sitten jo eroa. On 250 Gts, jossa hiukan löysempi etujousi kuin Super ja Super Sport malleissa. Supereissa ei ole vakiona tavaratelinettä, mutta sen voi halutessaan ostaa erikseen, ja on helppo asentaa. Viime vuonna oli jo myynnissä malli Gts 300, joka oli ulkoisesti samanlainen kuin Gts 250. Eli Gts 250 piti korvautua Gts 300 mallilla, mutta tämän vuoden esitteessä on taas vain 250 Gts, eikä vastaavaa mallia kolmesatasena.

Sitten on tietenkin 300 Touring viime vuodelta, ja monenlaiset Gtv-mallit.

Lainaus käyttäjältä: GTS300SS - 21.05.13 - klo:20:54
Täällä tuore GTS 300 Super Sportin omistaja ilmoittautuu. :)

Tervetuloa.  ;)

Oishan se hienoa saada joskus aikaan nykyVespojen letka aikaiseksi, vaikka taitaa siihen vielä olla matkaa, ennenkuin se ihme nähdään. NykyVespoja silti näkee aika usein, ainakin täällä ruuhkasuomessa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 22.05.13 - klo:19:35
Tehoeroa kolmesatasella ja kakspuolikkaalla on 0,1kW. Väännössä eroa on 2,2Nm. Koneen koossa eroa on 34 kuutiota (244cm/278cm) 250-malli on säädetty hiukan eri tavalla (rullat ja ilmeisesti nokka-akseli), ja huipputeho on 1000 kierrosta minuutissa kovemmilla kierroksilla. 7500 <-> 8500. Ajossa sitä ei huomaa ilman kiekkamittaria.

Kuten sanoin, moottorikokoa kasvatetaan jotta saadaan enempi vääntöä ja sitä kautta miellyttävämpi käyttöpeli. Ehkä tämän hetken uusista ääriesimerkkinä Hondan NC700 -sarja. Tuota moottoria on testeissä sanottu jo jopa dieselmäiseksi käytökseltään ja käyntiäänikin on ajossa lähinnä vain matalaa murinaa, yhdistettynä kaksoiskytkin-vaihteistoon, josta Honda käyttää nimitystä DCT. Nam! :)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Partanen

En ehkä ite lähtisi vertailemaan 700 kuutioisen Hondan ja Vespan koneita keskenään, vaikka Vespoista pidänkin.  ;) Tarkoitan, että 278 kuutiota on ihan ylärajoilla mitä tähän koneeseen kuutiotilavuutta voi laittaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

lehtijussi

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 22.05.13 - klo:19:35
Piti oikein ittekin kattoa esitteestä kokoeroa, kun en näkö- ja tuntoaistilla eroa ole huomannut. Esitteenkin mukaan Gts ja Gtv ovat mitoiltaan täysin samoja, koneen koosta rippuumatta.
No ei siinä koossa ollu kun sentti 250cc eduksi. :) Akseliväli 250 kuutioisessa 2.5cm kolmesatasta pidempi. Sillä saattais jo ollakin pieni vaikutus ajettavuuteen.

Linkeistä klikkaa tekniset tiedot:
http://www.vespa.fi/vespa-mallisto/vespa-malli?=&malli=GTS+250
http://www.vespa.fi/vespa-mallisto/vespa-malli?=&malli=GTS+300+Super

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 22.05.13 - klo:19:54
Tarkoitan, että 278 kuutiota on ihan ylärajoilla mitä tähän koneeseen kuutiotilavuutta voi laittaa.

Ootahan vain niin parin vuoden päästä on jo 500cc Vespaakin myynnissä ;)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

pugt200

Nykyisessä rungossa tuo 22 pollea on maksimi mutta isompia pyöriä ja pidempää runkoa odotellessa. Piaggioltahan löytyisi hieno 350 cc ja 32 hp kone eli siitä seuraava GTS. Ostan.

Partanen

#343
Varmaan käynyt näppäily- tai ajatusvirhe Vespa-sivuston ylläpitäjällä. Esitteen mukaan akseliväli on noissa isokorisissa kaikissa 1370mm. Tässä linkki josta löytyy esite sähköisessä muodossa: http://www.vespa.fi/files/vespa/esitteet/sgnmotors_Vespa_2013.html

Huomasin, ettei ko. esitteessä ole ainuttakaan ukon kuvaa. Jospa se on käynyt jonkun miehisyyden päälle. Ja kun naapurikin katsoo säälien, niin kai siksi joillakin lähtee Vespa myyntiin ennenkuin ehtii kunnolla sisäänajaa.

Lisäys: vespa.fi sivuilla heppu sentään kattelee ylpeänä 300 Touringin perään.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

GTS300SS

Huomasin, ettei ko. esitteessä ole ainuttakaan ukon kuvaa. Jospa se on käynyt jonkun miehisyyden päälle. Ja kun naapurikin katsoo säälien, niin kai siksi joillakin lähtee Vespa myyntiin ennenkuin ehtii kunnolla sisäänajaa.

Heh - tuo on kyllä varmaan ihan totta. Suurimmalle osalla ihmisistä isommat skootterit on outoja kapistuksia ja osa ei edes ymmärrä, että kaikki skootterit ei ole mopoja... Mutta kyllä noissa isommissa Vespoissa suorituskyky ja ajettavuus on sillä tasolla, että hauskaa riittää. Bonuksena on sitten vielä tyyli ja käytännöllisyys.
Nyt oikeastaan jo viikonloppuna odottelee työviikon alkua, että pääsisi taas ajamaan työmatkaa.  :D

Ulkomaisilla foorumeilla Vespa on korkealle arvostettu laatutuote ja niin minäkin siitä ajattelen!