Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

geeteeässä

Täällä uuden (käytetyn vm. 2010) GTS 300 Superin omistaja, terve vaan. Muutamia kysymyksiä on herännyt käytöstä. Ensiksikin, mukana tuli "täyskorkea" tuulisuoja. Mainio peli, ei tarvitse enää käyttää avokypärän kanssa korvatulppia, ainakaan jos nopeus ei ylitä 80 km. Mikä on sen vaikutus kulutukseen? Kävimme rouvan kanssa pienellä lenkillä ja bensamittari laski kovaa kyytiä. Ja tähän liittyykin toinen kysymykseni. Katselin noita ajopaino-lukemia. Ymmärsiköhän oiken, että kuski+matkustaja ja muut hilppeet eivät saisi ylittää 182 kg (340 kg- 158 kg pyörän paino)? Menee meillä turhan tarkalle. Ja jos näin on, mitä mahdollisesta painoylityksestä seuraa, siis Vespalle?
Vespat -73 Primavera ja 300 GTS Super -10, punaisia tottakai

Juissi

Kerkesitkös napsimaan siitä sun vanhasta Vespasta erikoisosia talteen, vai lähtikö lunariin niine hyvineen?
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Partanen

#317
Nimimerkille "geeteeässä": Tervetuloa palstalle. Mukava nähdä uutta porukkaa täällä.

Tällä hetkellä mulla on tiedossa neljää eri korkuista tuulisuojaa, jos puhutaan "Vespa"-merkillä myytävistä suojista. (Muitakin merkkejä löytyy, monenlaista.) Kokemuksia toistaiseksi vain toiseksi matalammasta, kirkkaasta. Sen hyödyt ainakin tuntui parempana huippunopeutena, ja toivottu nopeus oli mahdollista pitää pienemmällä kaasulla. Siitä päätellen vähensi kulutusta, vaikka en tarkkaa kirjaa pitänyt. Siinä uskossa mennään, että sileä tuulisuoja vastustaa menoa vähemmän kuin kuskin rintamus.

Vespassa on hiukan pieni tankki, joten voisiko johtua siitä se, että bensamittarin viisari laski nopeasti? 150-180km tankilla on muistaakseni semmoista normaalia. Tuon matkan jälkeen mahtuu se 5-6 litraa.

Sattunneesta syystä pääsen katselemaan Vespan rekisteriotetta vasta tulevaisuudessa, joten en osaa ottaa kantaa kantavuuteen tällä hetkellä. Arvaan, että ei se Vespa pienestä ylilastaamisesta särkyisi, mutta ovat antaneet varmuuden vuoksi jotkin raja-arvot. Kyse on sillä tavoin turvallisuudestakin, että miten jarrut riittävät.

Nimimerkille "Juissi": Sovimme tarkastajan kanssa hyvässä yhteisymmärryksessä siitä, että mitkä osat voin ottaa itselleni. Tärkeimmät, eli sporttipenkki ja navin kilkkeet sain käydä omatoimisesti irroittamassa. Niistä kun ei seuraavalle mahdolliselle omistajalle ole niin kovin hyötyä. Rakentavista keskusteluista on hyötyä, se tuli tässäkin tapauksessa todistettua. Kun ottaa huomioon mittariin kertyneet kilometrit, selviän näistä haavoista nuolemalla.  :P Ei tämä kivaa ole ollut, mutta uutta ajokkia odottelen innokkaana. (Ja umpikypärä on hommattuna.)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

geeteeässä

Moro Partanen tai Partain, kuten täällä Kymenlaaksossa sanotaan ;). Mulla oli edellisessä Vespa LX:ssä se matalin Flyscreen ja se ohjasi kiitettävästi ilmavirran kypärään. Vertailuna toki voin sanoa, että -73 Primaverassani kun ei ole mitään pleksiä, niin siinä vasta korvat suhisevatkin. Tämä mun on orkkis Vespa Flyscreen ja käsittäseni korkein, eli yli silmien korkeuden. Extrapappamalli siis. Luin muistaakseni jostain vanhasta SCC:n postauksesta jonkun lyhentäneen Flyscreenin silmien korkeudelle saadenkuitenkin täyden hyödyn samalla kun ulkonäkö parani.
Vespat -73 Primavera ja 300 GTS Super -10, punaisia tottakai

Partanen

#319
Ulkonäkö mun silmin oli se suurin ongelma aluksi. Mutta ne hyödyt on huomattavat. Tämä toiseksi matalinkin ohjasi ilmavirtaa varsin tehokkaasti kypärään, ja lisäsi meteliä. Korvatulpilla siitä selvisi. Pistin juuri tilaukseen matalimman mallin, saa nähdä mitä siitä seuraa. Edellinen tuulisuoja kun otti itseensä ja naarmuntui peuran vuoksi.

Lisäys: Tässä vielä kuva toiseksi korkeimmasta mallista: http://www.easyparts.nl/showarticles_info/0041675048/0-1688-311-168-377-3329/Windscreen_Vespa_GTS_Complete_Medium_Height.html Vaikea verrata kun ei ole paikallaan, mutta ehkä ajatus avautuu vespan omistajille.

Lisäys klo 22.37: Eipä sillä etteikö sitä olemassa olevaa tuulisuojaa voisi madaltaa. Kun asiaan perehtyy, niin voinee saada erittäin hyvän. Tekniikkaan en ole perehtynyt. Ongelma taitaa olla se, että millä leikatun pinnan saa yhtä huomaamattomaksi, kuin tehtaalla matalammaksi tehdyssä tuulisuojassa on.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

lehtijussi

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 19.05.13 - klo:22:19Ongelma taitaa olla se, että millä leikatun pinnan saa yhtä huomaamattomaksi, kuin tehtaalla matalammaksi tehdyssä tuulisuojassa on.
Ei ole ongelma. Sahauksen jälkeen hiomapaperi palikan ympärille ja tomeraa hiomista. Ensin satasen paperilla, kun reuna on tasainen, niin sitten 400-paperilla. Sillä saa jo hyvän pinnan. Jos oikein haluaa hienostella, niin sipaisee vielä kuussatasella niin varmasti kelpaa. :)

geeteeässä

Kävimme rouvan kanssa cruisailemassa 300 GTS:llä reippaan satasen keikan mutkaisia pikitierännejä. Kyllä tuo korkea flyscreen on ruma mutta mulla kyllä pokkaa kestää ajaa sillä noinkin, koska se on niin pirun hyvä. Kotia saavuttuamme naksautin takaiskarien säädön jäykimmälle. Katsotaan, paraneeko ajo-ominaisuudet kaksi päällä ruoppaisilla teillä.
Vespat -73 Primavera ja 300 GTS Super -10, punaisia tottakai

Partanen

#322
Silläkin uhalla, että jollain repeää otsasuoni:

Ko. säätö säätää todellisuudessa perän korkeutta. Jousen puristusta se säätää vain silloin kun skootteri seisoo keskituellaan.

Säätötarvetta aiheutuu kulloisenkin kuorman mukaan. Eli säätö olisi hyvä suorittaa aina sen mukaan onko kyydissä matkalainen vai ei. Jos on enemmän kuormaa, painuu perä alemmas. Se painuma korjataan sillä korkeudensäädöllä. Jos perä on säädetty liian korkealle yksin ajettaessa, ei takapyörä pääse seuraamaan tien epätasaisuuksia, ja perästä tulee joustamaton, eli vaarallinen.

Itse ajelen vain yksin, ja säätö on toiseksi löysimmässä asennossa, todellisuudessa se tarkoittaa toiseksi matalinta perän korkeutta. Perä pohjaa vain suurimmissa heitoissa.

Jousi on aina yhtä jäykkä tai löysä, riippumatta säätörenkaan asennosta.

Täällähän me "keskusteltiin" muutaman sivun verran jousituksen säädöistä: http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=3912.0
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

jk_single

Voi juma että korkeuden sää.... ;)

Partanen, hollantilaset osaavat englantia vähintään yhtä hyvin/yleisesti kun suomalaisetkin ("pieni" kieli sekin eli nederlands) joten englanniksi kysyt niin varmasti vastataan.
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

lehtijussi

Itse jouduin kääntämään säädön "kireimmilleen", jotta sain skodeen hieman lisää maavaraa. Muutoin Xcitingillä sivujalka ottaa hieman reilummassa kallistutuksessa asfalttiin.

Partanen

Lainaus käyttäjältä: jk_single - 21.05.13 - klo:09:24
Voi juma että korkeuden sää.... ;)

Partanen, hollantilaset osaavat englantia vähintään yhtä hyvin/yleisesti kun suomalaisetkin ("pieni" kieli sekin eli nederlands) joten englanniksi kysyt niin varmasti vastataan.
Sunnuntaina kysyin, vielä eivät ole vastanneet. Joko siellä on kiirettä, tai sitten selvittelevät asiaa. Pitää laittaa niille vielä runkonumero, kunhan skootterin saan. Sillä varmaan selviää niille valmistusajankohta.

Mä olen tosta säädöstä vääntänyt yhden kaverin kanssa elävässä elämässä varmaan kohta kolme vuotta säännöllisen epäsäännöllisesti. Toisille se juttu aukeaa, toisille sitten ei. Antamassani linkissä asiaa yritetään selvittää ihan kuvien kera. Paremmin sitä ei enää voi selittää.

Lainaus käyttäjältä: lehtijussi - 21.05.13 - klo:09:36
Itse jouduin kääntämään säädön "kireimmilleen", jotta sain skodeen hieman lisää maavaraa. Muutoin Xcitingillä sivujalka ottaa hieman reilummassa kallistutuksessa asfalttiin.

Tota kanttaamistilannetta olen miettinyt myös. Eikös tiukassa kurvissa jousi joudu kantamaan skootterin painon lisäksi myös keskipakovoimasta aiheutuvan painonlisäyksen. Eli kaarteessa jousi olisi enemmän kasaan puristuneena kuin suoraan ajettaessa. (tähän hymiö joka rapsuttelee leukaa)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

lehtijussi

Mun rautalanka on mallia "pienolanka", napsahtaa suoraksi vaikka kuka koittaisi taivutaa... joten vaikeeta on. 
Eli en tiedä, mutta varmaan noin.

oskuk

Lainaus käyttäjältä: geeteeässä - 20.05.13 - klo:21:31
Kävimme rouvan kanssa cruisailemassa 300 GTS:llä reippaan satasen keikan mutkaisia pikitierännejä. Kyllä tuo korkea flyscreen on ruma mutta mulla kyllä pokkaa kestää ajaa sillä noinkin, koska se on niin pirun hyvä.

Mites sivutuulessa vastaatulevat rekat -heiluttavatko kovasti tuolla purjeella?

lehtijussi

Kiinnostaisi minukin, minkälainen ajettava toi 300 Vespa on kaksi päällä?

wero

Hyvin toimii Vespa kaksipäällä. Itse olen lukuisia kertoja ajanut puolison kanssa eri pituisia lenkkejä eikä mitään valittamista ole kuulunut. Toki omassa GTS:ssä oleva selkänojallinen takaboxi lisää matkustajan mukavuutta ja turvallisuuden tuntua. Jotkut valittavat huonoista tapeista, mutta meillä ei niiden kanssa ole ollut ongelmia. Toki voimavarat ovat kaksipäällä ajettaessa rajalliset, mutta hyvin pärjää liikenteen mukana kovemmissakin vauhdeissa. Motarille en kuitenkaan kahdestaan lähtisi.