Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

wero

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 05.05.13 - klo:19:42
Näin eilen Vespan jossa oli Akra kiinni. Kyllä sen kuuli, kun länsiväylälle kiihdytti (Olin itse tien sivussa nykimässä kauluria ylemmäs) . Mutta perässä ajellessa ei paljon meteliä pitänyt, ja hyvä niin. Komea on putki. Olis kai pitänyt mennä juttusille, niin olisin kuullut minkälaista ääntä pitää paikallaan kaasutellessa. Oli vaan kiire muualle, niin en sitten mennyt juttusille.

Kun ottaa huomioon kuinka paljon noita nykyVespoja näkee liikenteessä, niin edelleen ihmettelen, että miksi ne eivät osaa tälle palstalle löytää. Kirjoittakaa taustalla luurailevat Vespaihmiset edes "Hep!", niin tiedämme teidän olevan siellä.  ;)

Heh.. Taisimme siis ajaa perätysten. Voidaan hyvin sopia joku ajankohta, niin voit tulla ihmettelemään putkea tarkemminkin.

wero

Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 05.05.13 - klo:23:23
Lainaus käyttäjältä: wero - 28.04.13 - klo:12:14
Putki asennettu uudelleen, mutta paukahtelu jatkuu. Paukahtelu taitaa siis olla ominaisuus.
Tuskinpa kuitenkaan. ;D Tuo paukahtelu viittaa laihaan polttoaineseokseen. ;)
Putken vaihto muuttaa koneen hengitystä ja lisääntynyt pakopuolen virtaus vaatii enemmän polttoainetta.

Itsekin pohdin, että onko kyseessä tosiaan olla vika vai ominaisuus. Itse kallistun tuon ominaisuuden puolelle ja tätä väitettä tukee moni aiheesta käyty keskustelukin mm. modernvespa:n puolella. Jos kyseessä kuitenkin on laiha seos, niin mitä tilanteelle voisi tehdä? Itse olen ollut myös siinä uskossa, että lambda tosiaan korjaa seosta ja sen tulisi tässä tapauksessa riittää. Kyseessä on siis satunnaisesti ilmenevä paukahtelu ja juurikin samanlainen kuin videon -> http://www.youtube.com/watch?v=GEapjl1rWPM kohdassa 0:52 ilmenevä pauhahtelu.

Kygä

Hep.

Viikon vanha Vespisti ilmoittautuu mustalla GTS:llä. Tonninen Kawasaki tarvitsi kesäksi tuommoisen italialaisen kaverin, ei ole Kawaan tullut metriäkään Vespan hankinnan jälkeen ;D Jotain pientä sipistelyä joutui heti alkuun tekemään, tangonpääpeilit, kolmesatasen musta sporttipenkki ja ilmanputsarimodi. Seuraavaksi nätimmän pakopiipun metsästykseen, onko kellään kokemuksia pelkän äänenvaimentimen vaihtamisesta? Lisätehoja ei nyt haeta vaan ulkonäköä.

InsOmnia

#303
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 06.05.13 - klo:19:48
Ruiskussa lambda korjaa seosta. Enkä kaasaripelistäkään lähtisi seosta rikastamaan sen perusteella, että konejarrutuksen aikana putkessa poksuttelee.
Ihan oma valinta, jokainen tekee niin kuin haluaa. ;D


Lainaus käyttäjältä: wero - 07.05.13 - klo:12:03
Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 05.05.13 - klo:23:23
Lainaus käyttäjältä: wero - 28.04.13 - klo:12:14
Putki asennettu uudelleen, mutta paukahtelu jatkuu. Paukahtelu taitaa siis olla ominaisuus.
Tuskinpa kuitenkaan. ;D Tuo paukahtelu viittaa laihaan polttoaineseokseen. ;)
Putken vaihto muuttaa koneen hengitystä ja lisääntynyt pakopuolen virtaus vaatii enemmän polttoainetta.

Itsekin pohdin, että onko kyseessä tosiaan olla vika vai ominaisuus. Itse kallistun tuon ominaisuuden puolelle ja tätä väitettä tukee moni aiheesta käyty keskustelukin mm. modernvespa:n puolella. Jos kyseessä kuitenkin on laiha seos, niin mitä tilanteelle voisi tehdä? Itse olen ollut myös siinä uskossa, että lambda tosiaan korjaa seosta ja sen tulisi tässä tapauksessa riittää. Kyseessä on siis satunnaisesti ilmenevä paukahtelu ja juurikin samanlainen kuin videon -> http://www.youtube.com/watch?v=GEapjl1rWPM kohdassa 0:52 ilmenevä pauhahtelu.

Kyseessä sekä että, tavallaan vika, tavallaan ominaisuus. ::)

Lambdan informaation mukaan, moottorin ohjausyksikkö "ECU" muuttaa seosta. Mutta vain niissä rajoissa jotka moottorin ohjausyksikköön on ohjelmoitu.

Moottorin hengityksen parantuessa, moottorin ohjainyksikkö ei ole ihan kartalla ja seos-suhde saattaa heittää joillain kierrosalueilla. Joskus vain vähän, joskus paljonkin. :o

Pienistä heitoista ei mitään muuta haittaa ole, kuin koneen huonontunut hyötysuhde ja/tai reippaampi kulutus. Isoimmissa seos-suhteen heitoissa on sitten moottorin rikkoontuminen vaarana.

Pelkkä pakoputken muuttaminen harvoin vaatii lisätoimenpiteitä, "niin kuin luulisin tässä tapauksessa olevan" mutta jos esimerkiksi pakokäyrä hehkuu punaisena pienen spurtin jälkeen, on seos jo huolestuttavan laihalla. :o

Ruiskukoneissa on aina se ongelma, että jos seokset heittää paljon, niin ohjainyksikön muutokset ja uudet ruiskusuuttimet maksaa hyvin nopeasti saman, kuin kaasarikoneessa koko kone tai jopa koko ajoneuvo. :o

konenikkari

#304
Polttoaineen palaminen pakoputkessa on aina monen sattuman summa.
Liian rikas, eikä laihakaan seos ei pala puristustilassa.
Palamaton polttoaine kummassakin tapauksessa päätyy pakoputkistoon.
Jotta polttoaine voisi palaa pakoputkistossa pitää putkessa olla sopiva polttoaine ilmaseos.
Ilmaa pakoputkeen voi tulla moottorijarrutuksen pakoputkeen syntyvän imun tai pakoputken saumojen ilmavuodon seurauksena.
Syyllinen on 9/10:stä avarrettu pakoputkisto.
Hyvinkin monissa moottorirakenteissa pauke pakoputkessa on vain ominaisuus, ei suinkaan vika.
Joskaan, ei koskaan toivottu ominaisuus.
Ja tähän luokkaan ei lasketa alamäen autojen turboja tehostavia paukkupönttöjä  :D..eihän.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

InsOmnia

Kaikesta saamme kiittää kiristyneitä saastevaatimuksia. Jotta tyyppihyväksyntä saadaan, on koneen käytävä laihalla jo tehtaalta tullessaan ja tilanne muuttuu vain huonommaksi isomman virtauksen sallivan putkiston kera. ;)

Mutta ongelma ei ole kaksipyöräisissä niin iso, kuin katsastusta vaativissa ajoneuvo luokissa. Putkessa paukahtelu kun pistää katalysaattorin sisuskalut ajan mittaan säpäleiksi, niin siinähän sitten vaihdat katalysaattoria joka katsastukseen. ;D

Mutta tämähän ei liity skoottereihin, millään tavalla. Skootteri saa rekisteröinnin jälkeen saastuttaa sen minkä kerkeää, sitä kun ei kukaan tarkasta. ;)

Partanen

#306
Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 08.05.13 - klo:23:11
Ihan oma valinta, jokainen tekee niin kuin haluaa. ;D

Totta. Se vaan on semmoinen juttu, että kaasaripelin täyden kaasun seoksista ei voi päätellä mitään sen perusteella että konejarrutuksessa putkessa paukkuu. Saahan niitä seoksia rukkailla saadakseen konejarrutuksen poksuttelun loppumaan. Siitä vaan seuraa se, että täyskaasulla ajaessa seokset on suurella todennäköisyydellä todella pielessä. Nelitahti kone kestää laihoja seosia melko hyvin osakaasulla ja moottorijarrutuksissa.

Ruisku taas sytyttää merkkivalon mittaristoon, jos ei saa seoksia kartalle. Ruisku osaa myös säädellä pitkän ajan seosta. Eli jos vaikka putki vuotaa tiivisteestä kuten minulla vuoti, niin ruisku korjaa karttaansa. Kun sitten sain putken jälleen tiiviiksi, ei kone jäänytkään käymään ensimmäisellä käynnistysyrityksellä. Tästä päättelin, että oli korjannut karttaansa vuotavan putken mukaan.

En olisi huolissani poksuttelusta Vespassa. Mutta jos se loppuu klemmaria kiristämällä, niin se viittaisi siihen että liitos vuotaa. Vuotavasta liitoksesta taas saattaa seurata se, että lambda ei saa oikeaa tietoa seoksesta. Tällä istumalla sanoisin, että ruisku korjaa rikkaamman suuntaan, eli turvallisempaan suuntaan. En tosin ole tähän asiaan vielä paremmin perehtynyt, kun ei poksu putkessa vakioputkella. Ei edes silloin kun tiiviste vuoti.

Sen saisi varmaan pakoputken asennustahnalla tiiviiksi sen Akran liitoksen? Mutta saattaisi tarvita joustavat liitokset johonkin kohtaan.


*************************


Nyt en "wero" pääse hetkeen ainakaan Vespalla katselemaan Akraasi. Ajoin eilen peuraa päin. Taikka kaveri sen varmisti, että peura se oli. Itse kyttäsin väärään suuntaan oikealle, kun mutkan jälkeen näin jonkin vilahtavan mökkitielle. Tämä veijari tuli vasemmalta, enkä ehtinyt edes nähdä sitä, kun jo pamahti. Pirun nopeita ovat liikkumaan.

Mun vammat tuli varmaan siitä asvaltilla pyörimisestä enimmäkseen. Ei katkenneita luita, eikä Arai:kaan kovia kärsinyt. Nousin itse ylös ja menin ojanpenkalle haukkomaan henkeä. Aika moni lihas taisi revähtää kivusta ja särystä päätellen. Tohtori antoi hyvät napit siihen vaivaan. Onnea on kahdenlaista, vai miten se oli. Tällä kertaa taisi olla molempia yhtä aikaa. Huonoa tuuria on se, että edes osuu peuraan. Hyvää onnea se, että on vielä hengissä.

Ennenkuin joku ehtii kysyä, niin peura ei jäänyt paikalle vahinkoilmoitusta täyttämään, vaan pakeni paikalta saatuaan itsensä kerättyä. Peuran kohtalo tuntuu ihmisiä kovasti kiinnostavan. Minähän en sitä elukkaa varsinaisesti nähnyt, muuta kuin ehkä vilaukselta asvaltilla kieriessäni.


Lainaus käyttäjältä: Kygä - 08.05.13 - klo:11:52
Hep.

Viikon vanha Vespisti ilmoittautuu mustalla GTS:llä. Tonninen Kawasaki tarvitsi kesäksi tuommoisen italialaisen kaverin, ei ole Kawaan tullut metriäkään Vespan hankinnan jälkeen ;D Jotain pientä sipistelyä joutui heti alkuun tekemään, tangonpääpeilit, kolmesatasen musta sporttipenkki ja ilmanputsarimodi. Seuraavaksi nätimmän pakopiipun metsästykseen, onko kellään kokemuksia pelkän äänenvaimentimen vaihtamisesta? Lisätehoja ei nyt haeta vaan ulkonäköä.

Hyvä hyvä. Tervetuloa joukkoon.

Musta on komea väri.

Akrapovic miellyttää mun silmää, jos pakoputkista puhutaan: http://www.akrapovic.com/en/Motorcycle/Products/Pages/ProductList.aspx?BrandId=9dc56e14-86de-4150-80c6-29fa9775f583

Tuohan käsittääkseni on "pelkkä vaimennin", oli vanhasta putkesta käytetään vain lyhyt alkukäyrä ja lambda-anturi on siinä alkuperäisessä alkukäyrässä kiinni.

Toinen putkimerkki voisi olla Remus.

Ei muuta kuin onnea matkaan, siis ainakin parempaa kuin mulla oli.  :) Ja kerrohan kuulumisia jatkossakin.

Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

wero

Putkesta vielä sen verran, että Akrapovic on tosiaan vain slipari eli pelkkä osuus alkukäyrästä eteenpäin. Viimeistely on huippuluokkaa ja huomattavasti alkuperäistä kevyempi. Mitä oman Vespani paukutteluun tulee, niin seokset tuntuvat olevan kunnossa, mikäli maitokahvin väriseen sytytystulppaan on uskominen. Kulutus ei ole juurikaan noussut. Vuotoa putkessa ei ole käsipelillä havaittavissa, mutta pitäisi vissiin vielä saada mopo ylös, jotta liitokset voisi perusteellisesti tarkistaa. Keskustelua tästä aiheesta löytyy mm. seuraavassa topikissa: http://modernvespa.com/forum/topic94539. Vaikka paukahtelu ei itseäni häiritse, en pistäisi pahakseni vaikkei sitä esiintyisikään. :) Kunhan saisi vain varmuuden, ettei tekniikka ota itseensä tuosta niin voisi jatkaa ajelua levollisin mielin.


Paljon tsemppiä Partaselle! Onneksi ei kuskille käynyt pahasti. Ottiko Vespa itseensä kuinka rankasti?





oskuk

Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 08.05.13 - klo:23:41

Mutta tämähän ei liity skoottereihin, millään tavalla. Skootteri saa rekisteröinnin jälkeen saastuttaa sen minkä kerkeää, sitä kun ei kukaan tarkasta. ;)

Niin, kaksipyöräisten katsastus herättääkin intohimoja, turvallisuus ja saastettomuus kun pysyy ilmankin korkeana ;-)

Partanen

Lainaus käyttäjältä: wero - 09.05.13 - klo:11:26
Paljon tsemppiä Partaselle! Onneksi ei kuskille käynyt pahasti. Ottiko Vespa itseensä kuinka rankasti?

Kiitoksia. Kun ei liiku yhtään, niin on siedettävä olo, ja sain nukuttuakin hyvin. Sen kai napit saa aikaan. Liikkuminen on tuskaista. Naiselta saa myötätuntoa, kun on tullut hevosen selästä sen verran monta kertaa. Onneksi emme ole vielä joutuneet toistemme pers*eitä pyyhkimään. Kop kop.

Jaaniin Vespa. Eivät vielä ehtineet virallista vahinkotarkastusta tekemään. Mutta pikaisen katselmuksen päätteeksi sanoi, että siinä ja siinä että meneekö lunastukseen vai ei. Aika moneen kohtaan vaurioita tuli. Lupasivat, että vähintään neljä viikkoa kestää, jos aletaan korjailemaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pugt200

Olipa harmi tuo kolarisi ja toivottavasti kivut häipyvät pian, eikä mitään jälkioireita esiinny ja pääset ajamaan kun pyörähomma on kunnossa.

Peura on tosiaan niin nopea, ettei sitä pysty väistämään millään, koska se voi loikata tien yli koskettamatta asfalttia. Siinä lennossa jos elukka osuu sivusta mopoon, niin kuinkas väistät?

Oma Vespani kävi kolmesti kolarikorjauksessa ja aina oli lasku 850 €. Kahdesti oikaistiin hieman peltiä ja maalattiin jäljet peittoon. Kerran irroitettiin kone ja vaihdettiin lohkon toinen puoli ja seisontatuki. Vespa on niin halpa ja työläs korjattava, että äkkiä tulee lunastuskustannus vastaan. Peltityö+ maalaus on paljon kalliimpaa kuin muovipaneelit. Mopo-pösön neljä paneelia, peili ja tangon osat (kahva, tuppi, paino) olivat vaihtoineen 850 €.

Kygä

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 09.05.13 - klo:08:11

Lainaus käyttäjältä: Kygä - 08.05.13 - klo:11:52
Hep.

Viikon vanha Vespisti ilmoittautuu mustalla GTS:llä. Tonninen Kawasaki tarvitsi kesäksi tuommoisen italialaisen kaverin, ei ole Kawaan tullut metriäkään Vespan hankinnan jälkeen ;D Jotain pientä sipistelyä joutui heti alkuun tekemään, tangonpääpeilit, kolmesatasen musta sporttipenkki ja ilmanputsarimodi. Seuraavaksi nätimmän pakopiipun metsästykseen, onko kellään kokemuksia pelkän äänenvaimentimen vaihtamisesta? Lisätehoja ei nyt haeta vaan ulkonäköä.

Hyvä hyvä. Tervetuloa joukkoon.

Musta on komea väri.

Akrapovic miellyttää mun silmää, jos pakoputkista puhutaan: http://www.akrapovic.com/en/Motorcycle/Products/Pages/ProductList.aspx?BrandId=9dc56e14-86de-4150-80c6-29fa9775f583

Tuohan käsittääkseni on "pelkkä vaimennin", oli vanhasta putkesta käytetään vain lyhyt alkukäyrä ja lambda-anturi on siinä alkuperäisessä alkukäyrässä kiinni.

Toinen putkimerkki voisi olla Remus.

Ei muuta kuin onnea matkaan, siis ainakin parempaa kuin mulla oli.  :) Ja kerrohan kuulumisia jatkossakin.

Valmiit putket on hinnoiteltu melko lepikköön, ajattelin saada vähän edullisemman ja uniikin näköisen. Laitan kuvatodisteita sitten kun joskus saan valmista.

Partanen

Kolmesta eri Vespa-kaupasta kävin kyselemässä uutta Vespaa. Myyjän suhtautuminen tarjouksen pyytäjään (eli minuun) oli asiallisinta Tuusmotor:issa. Myös toimitusaika oli sopiva. Voin vilpittömästi suositella ko. liikettä oman kokemukseni perusteella. Suuria erojahan ei Vespan hinnassa taida olla, ostaa sen sitten mistä tahansa. Mutta ainakin tällä kertaa kannatti käydä kyselykierros tekemässä rahallisestikin.

Toinen asiallinen liike on Kouvolassa, Motobike, kun on kyse Vespasta. En kuitenkaan tällä kertaa käynyt siellä kyselemässä, kun on sen verran välimatkaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pugt200

Tuusmotorissa on tullut tehtyä 11 moto- ja mopokauppaa vaikka asunkin kaukana Espoossa. Siellä ymmärretään motoristia ilman mitään vedätysmeininkiä.

Partanen

#314
Saattaa se olla henkilökemioistakin kiinni, mutta eräässäkin komeat puitteet omaavassa liikkeessä olen nyt yrittänyt päästä kaupoille 3 eri kertaa, kolmesta eri Vespasta. Aina on sylettänyt, kun olen ko. liikkeestä ulos lähtenyt. Enkä ole edes juossut ko. liikkeen lattiaan teipattua juoksurataa, joten syletys ei johtunut siitä.

********

Entäpä osaako kukaan meistä hollannin kieltä? Pitäs kysellä easyparts:ista miksei niillä ole uutta Gts 300 Super:in varaosakaaviota näytillä. Taikka tällä hetkellä ko. malli loppuisi vuoteen 2011, vaikka niiden omillakin Vespa-sivuilla on Supereita. Tuskin suuria eroja on tullut, mutta saisihan kuvat olla ajantasalla. Kolmesatkusta löytyy kyllä jenkkimalli, varoitustarroineen kaikkineen, ilman sivu seisontatukea. Jenkkimallissa ei silti ollut tankin höyryjä talteen ottavaa EVAP-järjestelmää, joka kaiketi ainakin joissain osavaltioissa on laitettuna.

Vaikka saatan mä yrittää laittaa niille postia rallienglannillakin, josko ymmärtäisivät.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003