Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

Partanen

#270
Hyvinhän se sulautuu talvimaisemaan.  :) Mitkä oli ensivaikutelmat jarruista? Riittääkö pääsylinterissä tilavuus liikuttaa useampaa jarrumäntää, niin että jarrukahva ei menisi tuppiin, kun kahvasta puristaa? Ulkomaan elävät noita asentelee kovasti. Ja kehuvat, että jarrutuntumaa tulee lisää.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

wero

Vielä en pysty antamaan tarkempaa analyysiä jarruista. Tuntuma on hyvä, eikä kahvaa saa tuppiin puristettua ajossa. Pääsylinterin tilavuus tuntuu siis riittävän. Todella varovasti ajelin, eikä yhtään kovempaa jarrutusta tarvinnut tehdä, joten tehokkuudestakaan en osaa vielä sanoa. Ensifiilis mikä jarruista kuitenkin jäi on kyllä todella hyvä. Lähinnä tuo uuden putken papatus oli se mikä ajossa eniten ihmetytti/ihastutti. Mukavat pörinät lähtee, vaikka DB-killeri onkin paikallaan.  :)

Partanen

SIP suosittelee teräspunosletkuja Brembo:n jarrusatulan kanssa. Mutta jonkinlainen kudoshan niissä alkuperäisissäkin letkuissa on, että en tiiä sitten.

Vai että putki oli hyvä. Hemmetti kun lupasin jo ittelleni etten sellaista vielä hanki. Mutta pitää harkita vielä. Jos vaikka lomarahoista sitten.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Hapis

Itsekkin korkkasin tämän ajokauden eilen. Melkoisen varovaisesti sai ajeleskella jäisillä teillä.  :P

Pakoputken vaihto on pyörinyt mielessä vahvasti ja jos putken vaihdan taidan päätyä remuksen valmistamaan malliin.

Tämän ketjun lukeminen näyttää olevan vaarallista kun huomasin tuollaisen brembon jarrupäivitys mahdollisuuden ja selailin hieman ebaytä niin tuli huudettua sitten sellainen satula. Satulan kaveriksi tilasin Zelionin kannakkeen sip-scootershopista harmi vain kun kannaketta ei ollut varastossa, mutta kaippa se ehtii ennen kesää tulla.   ::)

Partanen

Joku oli saanut kierteet tärviölle Zelionin kannakkeesta. Oli kuulema vääntänyt samaan momenttiin mitä alkuperäinenkin satula kiristetään. Oli helicoililla korjannut, niin ainakin kestää. Jäi vähän arvailujen varaan että oliko kyse asennusvirheestä, vai tuoteviasta. Oli hionut banjoliittimen pulttia, kun olisi muuten ottanut vanteeseen kiinni. Oikea tapa on laittaa ilmausruuvi ylös ja banjoliitin alempaan reikään. Ehkäpä kuvat kertoo paremmin kuin osaan selvittää: http://modernvespa.com/forum/topic111917
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

wero

Jettinin kannakkeella ei käsittääkseni vastaavia ongelmia ole ilmennyt. Tuossa Zelionin tapauksessa kierrevian lisäksi taisi ongelmana olla vain väärinpäin asennetut banjo- ja ilmausruuvi, ja homma ratkesi niiden vaihtamisella päittäin. Tuo Zelion on vissiin aika tuore paja, eikä noista kannakkeista vielä hirveästi kokemuksia löydy. Kokeilemallahan se selviää... ;) Tuo Brembo-setti tulee joka tapauksessa todella lähelle jarrulevyä, eikä montaa milliä pelivaraa jää. Oman ja netistä lukemien kokemusten perusteella se kuitenkin riittää, pl. tuo em. poikkeustapaus.

Hapis

#276
No huh huh... Ei kävis kyllä mielessäkään alkaa banjoa viilaileen. Eihän tuolta satulasta saa tuollatavalla edes kaikkia ilmoja pois, kun ei ole ylimmässä kohtaa ilmausreikä. Toivotaan nyt että zelioni olisi niin laadukas, ettei tarvitsisi heti helicoilia pyöräyttää vaikka eipä se mikään ongelma olisi kestäisipä ainakin ihan varmasti kun pistäis helicoilin.

Ajattelin, että pääsen helpoimmalla kun tilaan kannakkeen euroopasta enkä jenkeistä. Millaiset postikulut jettinillä muuten oli ja pitikö maksaa tulleja? Ihan vaan varmuuden vuoksi jos sippi ei saa tuota zellionin kannaketta kesäksi niin joutuu jenkeistä tilaamaan tai vaihtoehtoisesti teettään suomessa vastaavanlaisen kannakeen.

Partanen

#277
Juuri banjoliittimen pultin viilailun takia arvelin, että kierre saattoi tärveltyä asennusmiehen oman hätäilyn vuoksi. En kehdannut suoraan kysyä. Valitteli heti alkuun, että oli vaikea ilmata. Ilmankos kun ilmausruuvi ja banjoliitin oli väärinpäin.  ;) Ei sillä etteikö kömmähdyksiä käy kaikille, ja niistähän sitä oppii.

Jettin on lähinnä harrastepohjalta toimiva paja, ja ajoittain sieltäkin on kuulema joutunut tuotteiden saantia odottamaan. Uskoisin, että tuo Zelionin sovitin hoitaa hommansa. Mutta ehkä sitä kierteen toimintaa ja luotettavuutta kannattaa alkuun hiukan seurailla.

**********

Youtubesta löytyy mielenkiintoista Vespan huoltoon liittyvää materiaalia, englanniksi tosin: http://www.youtube.com/watch?v=G55078Vz_LI Juttu on jaettu useampaan osaan, ja kestää kaikkiaan aika kauan. Taidan olla jaksossa 4 tällä hetkellä. Suurin osa jutusta on tuttua kauraa, ja/tai ohjekirjasta itsekin luettavissa. Sekaan mahtuu asiaa joka antaa aihetta pohtimiseen.

Varoittaa painokkaasti nimittäin peräöljyn ylitäytöstä. Mittatikkuhan on jonkinlainen yleismalli, ja öljyä on sopiva määrä, kun pinta on toiseksi alimman viivan alapuolella. Jos öljyä laittaa liikaa, alkaa öljy tulemaan ulos huohotinletkua pitkin ns. lappoperiaatteella. Eikä sitä oikein saa kuulema pysähtymään muuten kuin purkamalla alennusvaihteen. Kuulostaa hiukan oudolta, mutta kun vanhempi mies esittelee itsensä niin vakuuttavasti, niin en suorilta osaa tyrmätäkään. Ja kielimuuriakin on olemassa, että saatoin tulkita väärin. Se kuitenkin on selvää, että ei ylitäyttö hyvästä ole.

Lisäys klo 13.33: Varoitti painokkaasti myös moottoriöljyn ylitäytöstä, josta taisin ittekin paasata jossain vaiheessa tätä ketjua. Kone on herkkä ylitäytölle. Ei missään nimessä saa olla öljyä yhtään yli ylämerkin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

wero

Jettin on tosiaan pieni kalifornialainen paja ja toimii harrastepohjalta, kuten Partanen tuossa totesikin. Itse olin samoilla suunnilla töissä loppuvuoden ja tilasin suoraan silloiseen kotiini osat. Toimitus toimii miten sattuu ja asiakaspalvelua ei ole. Pajan pitäjää ei tuppaa saamaan kiinni puhelimella eikä s-postilla. Tuotteet ovat kuitenkin priimaa, mikä on pääasia. En tiedä onko tuolta kukaan Suomeen tilannut. Brembon ilmaaminen on kyllä sen verran kettumainen homma, että kannattaa varata aikaa ja hermoja. 

Partanen

Kai se aina on hiukan hankalaa näin pienten jarrujen ilmaaminen. Siis vaikkapa autoon verrattuna. Hommaa helpottaisi, jos olisi imevä ilmauslaite, esim. tämmöinen: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Jarrut/Jarrujen-ilmauslaite-191531/ Itte en ole tuommoista kokeillut, mutta kaveri kovasti kehui.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Minulla on juurikin kyseinen Bilteman laite ja se toimii ihan hyvin. Toki imu voisi olla suurempi, mutta en tuota laitetta takaisin enää kauppaan veisi ja ostaisin edelleen, jos ei jo olisi.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 29.03.13 - klo:10:50
Kai se aina on hiukan hankalaa näin pienten jarrujen ilmaaminen. Siis vaikkapa autoon verrattuna. Hommaa helpottaisi, jos olisi imevä ilmauslaite, esim. tämmöinen: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Jarrut/Jarrujen-ilmauslaite-191531/ Itte en ole tuommoista kokeillut, mutta kaveri kovasti kehui.

Mihin sillä työpaineella vitataan?

Partanen

#282
Varmaankin ilmanpaine jolla tuo toimii on 5-8 bar. "Arbetstryck" ruottin kielellä. Olisko työskentelypaine parempi suomennos. En tosin osaa ruåttia hyvin. Erikoisia suomennoksia Bilteman materiaalista löytyy aika usein. Saa sitten ihmetellä millä hakusanalla mikäkin löytyy.

Samppahan on tehnyt artikkelin jarrujen ilmauksesta. Sen voi lukea täältä: http://www.skootterini.com/perushuolto-ja-kunnossapito/89-jarrujen-ilmaus-levyjarrut.html
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

Imevässä laitteessa se siis mitataan ulostulosta?

pekpel

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 29.03.13 - klo:23:07
Imevässä laitteessa se siis mitataan ulostulosta?
Todennäköisesti tuo laite toimii ejektoriperiaattella ja tarvii kompuran joka jaksaa pitää painetta yllä kun aletaan imeskelemään..
Litramääräähän tuossa ei mainita..
Ei ihan pikkukompuralla jaksa kunnon alipainetta tehdä, luulisin, veikkaisin että tarve on pikkasen alle maaliruiskun..
Tietävämmät vastaavat enemmän ja tarkemmin, siis lähinnä kaverit joilla on tuo laite ja jotka tietävät kompuroista jotain.. Kiits !!
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..