Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 07.10.12 - klo:11:08
Tämä myyjä sanoi, ettei ole väliä mihin vuodenaikaan kauppoja tehdään, kun vartavasten asiaa kysyin. Sanoi vaan, että yksityiset yrittävät myydä syksyisin hätäpäissään halvemmalla, kun haluavat eroon ajokeistaan. Nettimotosta taisi hintatasoa katsoakin, kun tilannetta näin jälkikäteen muistelen. Ilmeisesti ne halusivat rahastaa minulta riskin jota ei edes ole. Nimittäin sen että joutuisivat korjaamaan jotain takuuseen, kun myyvät vaihdokin eteenpäin. Tässä mun laitteessa on takuuta vielä 3 vuotta ja 3 vuotta jäljellä. Tämä neljän vuoden takuukin oli myyjälle uusi juttu, jonka näytin toteen esitetelineestä löytyvän Vespa-esitteen takakannesta. Hyvityshinta olisi ollut kohdallaan, jos olisi ollut kyse vaihdokista jossa ei olisi takuuta.

Lainaus käyttäjältä: tagatubos - 06.10.12 - klo:21:18
Luulisi ettei vaihtarin tuloon olisi mitään väliä, jos toinen lähtee rivistä.

Totta tosiaan, jos olisivat joutuneet tilaamaan mulle uuden Vespan, niin silloin tämä mun vanha olisi jäänyt myymälään varastonarvoa nostamaan. Mutta kyse oli Vespasta, joka oli myyntirivissä valmiiksi kasattuna jo.

No eipä mitään, onhan noita muitakin liikkeitä. Eikä mulla varsinaisesti ole kiirettä vaihtaa uuteen. Mittarissa vaan on tällä hetkellä sen verran, että seuraavan huollon teen itse, mistä seuraa se että takuu raukeaa. Josta taas seuraa se, että kynnys vaihtaa uuteen nousee. Ihmetelköön sitten siellä "lasipalatsissaankin", kun ei kauppa käy, kun ovat ensin pelotelleet asiakkaat muihin liikkeisiin. Tuskin moottoripyöräkauppa ainakaan vilkastuu lähitulevaisuudessa.

Vai onko se joidenkin mielestä niin hienoa ostaa isosta hienosta kaupasta skootteri, että suostuvat huonoihin vaihtokauppoihin. Asiakkaathan ne hienotkin myyntitilat lopulta maksaa. Minä en.  ;)

No nyt ei tarvitse kun sun vespas ei siellä ole, voi ostaa yksityiseltä takuuttoman, jipii! ;-)


Ihan sama mitä noista liikkeistä tai myyjistä pumppaa, seuraavana päivänä tulee uusi höpinä. Ei niiden pisnes perustu todellisiin arvoihin, vaan oman voiton maksimointiin.

Mitä siihen tulee että sama kai se on mitä vaihdokkeja liikeessä on. No, toki, ainakan me halutaan mennä katsomaan mahdollisimman käytettyjä?  -Nimittäin liike ottaa aina vaihdossa vanhemman ja halvemman, joten liikkeden vaihturit periaatteessa vanhenevat ja huononevat, ja nehän meitä hulluna kiinnostavat.

Partanen

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 07.10.12 - klo:11:22
No nyt ei tarvitse kun sun vespas ei siellä ole, voi ostaa yksityiseltä takuuttoman, jipii! ;-)

Tästä en nyt saanut kiinni.  :-[ Syynä voi tosin olla sekin, että nyt on vuorotyöntekijän lauantai. Ja vaihdoin juuri uudet öljyt Vespaan. Sehän ei ilman asentajan juomaa onnistu.

Eipä olleet Eni-öljyt menneet yhtään niin pahaan kuntoon kuin mitä olen tottunut autonöljyjä vaihtaessa näkemään. Ei vaan viittinyt jättää käytettyjä öljyjä talviseisotuksen ajaksi koneeseen seisomaan. Ei, vaikka eihän noissa nykybensoissa taida sitä rikkiä edes olla. N. 8-9 desiä sain pullotettua jäteöljypurkkiin, joten ei sinne koneeseen pidä edes yrittää tunkea 1.3:a desiä öljynvaihdon yhteydessä. Nyt laitoin sen 9 desiä uutta öljyä, niin oli mittatikun ylärajalla.

Menneenä kesänä tuli ajeltua pidempiä reissuja kuin edellisenä kesänä. Ehkä öljyn sekaan joutuva bensa on päässyt välillä haihtumaan, kun ei öljy edes haissut niin pahalta kuin edellisessä Vespassa, johon kertyi vähemmän kilometrejä. Tai sitten italialaisen öljy ei ole niin pesevää kuin Mobil oli. Mene ja tiedä. Aion siltikin käyttää italialaista öljyä myös jatkossa. Sekun täyttää ne kaikki Vespan vaatimukset.


Lainaus käyttäjältä: oskuk - 07.10.12 - klo:11:22Ihan sama mitä noista liikkeistä tai myyjistä pumppaa, seuraavana päivänä tulee uusi höpinä. Ei niiden pisnes perustu todellisiin arvoihin, vaan oman voiton maksimointiin.

Mitä siihen tulee että sama kai se on mitä vaihdokkeja liikeessä on. No, toki, ainakan me halutaan mennä katsomaan mahdollisimman käytettyjä?  -Nimittäin liike ottaa aina vaihdossa vanhemman ja halvemman, joten liikkeden vaihturit periaatteessa vanhenevat ja huononevat, ja nehän meitä hulluna kiinnostavat.

Totta ihmeessä yrityksen tarkoitus on tuottaa voittoa omistajalleen. Minä sen entisenä yrittäjänä tiedän. Tässä tapauksessa olikin kyse julkisen ryöstön yrityksestä. Nämä nykyVespat ovat vaihtuneet järkirahalla uuteen, ja myös käytetyille on ollut markkinoita. Miksi sitten valtuutettu myyjäliike ei sitä ymmärrä, sitä ihmettelin. Ja sitä, että kuka tuommoisessa liikkeessä asioi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 07.10.12 - klo:19:06
Tässä tapauksessa olikin kyse julkisen ryöstön yrityksestä. Nämä nykyVespat ovat vaihtuneet järkirahalla uuteen, ja myös käytetyille on ollut markkinoita. Miksi sitten valtuutettu myyjäliike ei sitä ymmärrä, sitä ihmettelin. Ja sitä, että kuka tuommoisessa liikkeessä asioi.

Ai. Itse en automaailmasa ole koskaan saanut edes puolijärkevää hyvitystarjousta mistään,  huonouden taso vain on heitellyt. Jopa samassa likkeessä.

Partanen

Automaailman kaupankäynti on ihan eri maailma kuin Vespakaupankäynti. Ihmiset vievät kauppaan rikkinäisiä autoja, joita sitten pitää korjata takuuseen myyjäliikkeen piikkiin. Korjauskulut pitää sisällyttää välirahaan, koska tehdastakuuta ei ole.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

wero

#214
Onko kellään muuten navigaattoria käytössä Vespassa? Itsellä on tupankansytytin olemassa GTS:ssä, joten navigaattorin tai kännykän lataus onnistuu ajossa sen avulla. Navigaattorina on Garmin Nuvi 550 -navigaattori, joka on suht kompakti ja vedenpitävä, ja ennen kaikkea huomattavasti edullisempi myös kuin mp-käyttöön tehty Zumo-mallisto.

Vielä pitäisi kehittää jonkinlainen teline tuolle, mutta valinnanvaraa ei taida hirveästi olla. RAM-Mount taitaa olla paras, mutta hinta on melko suolainen. Löytyykö täältä keltään kokemuksia?

edit. typo.

Partanen

Mulla on Zumo 220 Vespassa. Kokemuksia olen kertonut täällä: http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=3972.0

Laturina mulla on navin mukana tullut prätkäkäyttöön tarkoitettu kiinteästi asennettava laturi. Virrat otin laturiin varashälyttimen liittimestä, joka löytyy vasemman "polvityynyn" takaa. Samaan polvityynyyn asensin paketin mukana tulleen RAM-mount:in pulteilla kiinni. Kiinnike oli se malli, joka on tarkoitus kiinnittää ohjaustankoon. Jostain voisi saada kumin, jonka avulla prätkään tarkoitetun telineen saa Vespan peilinvarteen kiinni tähän malliin: http://modernvespa.com/forum/topic95191
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

wero

Ei sulla Partanen olisi kuvaa tuosta viritelmästä? Tuo RAM-mount on varmasti hyvä ja toimiva telinehässäkkä, mutta esteettisesti se näyttää todella massiiviselta niissä kuvissa, joita itse olen nähnyt. Hintakin on aika suolainen, kuten aiemmin jo totesin.

Pitää yrittää vielä googlailla ja etsiä muita vaihtoehtoja. Onneksi tässä on koko syksy/talvi aikaa pohtia tätäkin asiaa. :)

Partanen

Tässähän näitä:





Ei pääse kauniiksi kehumaan, mutta on se navi sen verran näppärä, että pienen tyylivirheen kestää. Tuo polvityyny on vain yhdellä ruuvilla kiinni, joten hiukan riskirajoilla mennään. Kun järjellä ruuvin kiristää, niin ettei vastakappale mene tärviölle, niin on toistaiseksi pysynyt paikallaan. Hommasi tuohon sen lukittavan kiristysnupin, telineen mukana tulleen ison siipimutterin tilalle. Nyt ei tartte kahvitauon ajaksi irrottaa telinettä skootterista.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

#218
Kun laitatte ruiskuVespoja talviseisontaan, niin laittakaa tankki ainakin puolilleen. (Se kehoitus lukee kyllä ohjekirjassakin, muttei kai niitä kukaan lue.) Sillä varmistetaan se, että bensapumppu ei kuivu. Varmaksi en pysty sanomaan, mutta osa bensapumppuongelmista voisi johtua siitä että tankki on ollut tyhjänä säilytyksen ajan. Semmoisesta ei pumppu tykkää.

Ohjeessa kehoitetaan laittamaan 1-2 ml öljyä tulpanreiästä sylinteriin, ja pyöräyttämään konetta n. sekunnin ajan. Niin teinkin viime syksynä. Näkishän siinä samalla tulpan kunnon. En haluaisi kuitenkaan avata tulppaa, ja sitten kiinnittää sitä vanhalla tiivisteellä. Eikä tulppa ole siellä vielä kipunoinut kymppitonnia, joka on vaihtoväli. Siksi mietinkin, että jos pyörittäisi konetta tulpanhattu ja bensasuuttimen piuha irrotettuna vaikka 5 sekuntia, niin saisihan silläkin sylinterin seiniin ainakin vähän öljyä. Kun koneessa ei polteta bensaa, niin koneöljyä jäisi vähän sylinterin seinämille, vaikka männänrenkaat sitä tietenkin kaapivatkin. Näissähän on öljysuutin männän alla varmistamassa voitelua, perinteisen roiskevoitelun lisäksi. Vaan eipä taida maksaa vaivaa. Ei neljän kuukauden seisotus kuitenkaan niin pitkä aika ole. Eri juttu olisi, jos jäisi seisomaan vuosiksi.

*********************

Maailmalla ovat huomanneet, että tappokatkaisija on joissain tapauksissa aiheuttanut käyntihäiriöitä, tai pätkimistä. Katkaisijaa kannattaisi aina välillä käyttää, sen sisäisen kontaktin varmistamiseksi. Ilmeisesti katkaisija on puhdistettavissa, mutta uudenkin saa alle kahdella kympillä maailmalta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pekpel

Briggs & Strattonin bensan lisäaine on hyvää kamaa..
Sitä kun laittaa bensan sekaan ja ajelee viitisen kilsaa että varmasti on myös kaasarisssa tuota niin ei ole huolta keväällä kun käynnistelee..

Ja se öljy tulpanreiästä on tarkoitettu suojaamaan sylinteriä ja mäntää sieltä palotilan puolelta minne se normi voiteluöljy ei kunnossa olevassa koneessa normaalisti pääse..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Partanen

Bensan säilyvyyttä lisääviä -mainosmiesten puheiden mukaan- löytyy monella tuotemerkillä, monista kaupoista. Itse semmoista lisään, vaikka ei mulla ole itselleni mitään todisteita sen tuomista hyödyistä. Kaasaripeleissähän tyhjennetään kaasutin aina säilytyksen ajaksi. Jos ei tyhjennysruuvista, niin käyttämällä konetta hana kiinni niin pitkään, että sammuu. RuiskuVespoissa ei tietenkään ole kaasutinta.

Aina sylinterin seinämille vähän jää öljyä, kun mäntä menee alas. Ihan kaikissa mäntämoottoreissa. Mutta kunnossa olevassa koneessa mahdollisesti niin vähän, ettei siitä ole suojaksi säilytyksen ajaksi.

Pitääkin katella mitä muita, mahdollisesti sylinterin seinämiä suojaavia aineita mainosmiehillä on tarjota. Niitä, joita ei ennen edes tiennyt tarvitsevansa.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pekpel

Tuo Briggs&Strattonin kama on parasta mitä on kokeiltu kolmen talven aikana useissa eri kakspyöräsissä ja hinnaltaa sieltä edukkaammasta päästä..
Ja sen tarkoitus on parantaa normi bensan säilyvyyttä seisonnan aikana, ei muuta..
Itse ruiskasen seisomaan jääviin ajopeleihhin aseöljyä mannanpäälle, ihan varoiksi, ei siksi että olisi pakko.
Saman asian ajaa jos vaivautuu kerran kuussa potkimaan kikottimen tulille ja käyttämään lämpimäksi..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Partanen

Tectyl:iltä löytyy tämmöistä: http://www.tectyl.fi/motor.html Ja Biltemasta tämmöistä: http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Kemikaalit/Muut/Venemoottorin-sailytyssuoja-aine-36324/

En vaan ymmärrä miten nuo toimivat, kun ainakin Tectyl:iä ruiskutetaan käyvään moottoriin. Palaahan se siellä tuommoinen öljy? Ja jos ei pala, niin joutuu katalysaattariin. Ei hyvä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

wero

Kiitos Partanen hyvistä kuvista. Itsellä on tuossa polvityynyssä tupakansytytin, eikä navi taida enää samaan palaan sopia. Pitää pohtia tuota peilinvarteen kiinnittämistä.

Itse tankkasin tankin täyteen ja laitoin Bilteman suoja-ainetta talvisäilytyksen ajaksi. Öljyä en lisännyt tulpanreistä, vaikka se kävikin mielessä. Itse ajattelin tehdä huoltohommia talvella, joten muutaman kerran tulee varmasti konetta käytettyä talven aikana. Talvisäilytys tapahtuu lämpimässä ja tasalämpöisessä hallissa, joten eiköhän Vespa ole taas iskussa keväällä.


Partanen

Mä uskon, että käyttely pari kertaa talvessa riittää hyvin. Ja tasainen lämpö on myös hyvä juttu. Ei kaikki edes käytä bensan stabilointiaineita, mutta toisaalta tuskin niistä ainakaan haittaa on.

Mä oman mielenrauhan vuoksi, ja kokeilun halusta, tein pari 5 sekunnin pituista starttausta bensasuuttimen pikaliitin irroitettuna. Kone pyörii, ei sytytä kun ei ole bensaa, mutta pumppaa öljyä. Tällä kuvittelen, että sylinterin seinämillä on ainakin käynyt öljyä ennen kuin työnsin Vespan talliin. Eikä sitä öljyä näin ollen ole palotapahtumat pois polttaneet. Tosin, onneksi sain Vespan tasalämpöiseen ja kuivaan talliin täksi talveksi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003