Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

Muumilaaksoon

perjantaina olis inssi, ja mikäli menee läpi niin käyn ostaa saman tien pyörän. GTS 250 on mielessä, vaikkakin tulee katseltua myös moottoripyörien myynti-ilmoituksia. Pääkaupunkiseudulla kun asuu, opiskelijana kerrostalossa, skootterin edut moottoripyörän verrattuna tuntuvat huomattavilta. Silti mieli tekisi hommata joku projektipyörä. Siis ihan liikennekelpoinen moottoripyörä jota ajan kanssa rakentelisi mieluisan suuntaan.

Pistän tähän nyt skootterin, ja keskustelun mukaisesti GTS 250:n, hyviä puolia verrattuna moottoripyörään ihan vaan etten hetken mielijohteesta osta jotain mitä kadun myöhemmin   :D

+polttoaineen kulutus
+vakuutusmaksut
+pieni koko kaupungissa. Toki tästä on haittansakin.
+skootterin hankinta hinta, verrattuna saman ikäiseen ja ajettuun mp:n.
+edullisemmat varaosat
+GTS 250 design miellyttää omaa silmää, vastaavan hintaiset moottoripyörät eivät ilman rakentelua.

Lisäksi Vespa säilyttää jälleenmyyntihintansa suhteellisen kivasti joten pystyn vaihtamaan sen tarvittaessa kelpo mp-projektiin.

Toki jos teille tulee mieleen muitakin skootterin etuja verrattuna moottoripyörään niin saa postata. :) ja Ifillä tuntuisi olevan halvimmat vakuutukset. Onko muilla vastaavia tai eriäviä kokemuksia ko. mallin kohdalla?Ilman keskityksiä ym. Hintaan vaikuttavia tekijöitä. Siis pelkkä liikenne vakuutus. (Osa)kaskoa mietin vielä..



Partanen

Kyllä minäkin olen prätkiä aina välillä katsellut. En vielä ole keksinyt minkälainen se voisi olla. Siksi ajelen tyytyväisenä Vespalla. Eikä muunlaiset skootteritkaan oikein iske, joten jos/kun vaihdon hetki tulee, niin Gts näillä näkymin.

Vakuutuksien hintoja en ole kysellyt hetkeen. Silloin vuosi sitten Aktia olisi ollut hiukan halvempi, mutta IF:in miellyttävämpi asiakaspalvelu vei voiton.

Mun mielestä Gts:n pieni koko -moottoripyörään verrattuna- on pelkästään hyvä juttu, joka tilanteessa. Mistä sitten johtuukaan, mutta ei ole edes kovin sivutuuliherkkä, vaikka keveä onkin. Tainno jos oikein pinnistän miettiessäni huonoa vaikutusta koon suhteen, niin jotkut mölhöt liikenteessä taitavat luulla tätä mopoksi. Vaikka rekisterikilpikin on se typerän näköinen EU-malli.

Huollattamisesta kertyviä kuluja jos vertaa autoon, niin sitten Vespan huollot eivät olekaan niin halpoja, järkeilimme jokin aika sitten kaverin kanssa. Ensimmäisen 20tkm matkalla Vespa pitää huollattaa 5 kertaa (1tkm, 5tkm, 10tkm, 15tkm, 20tkm.). Lisäksi tarvitsee vähintään yhden takarenkaan, ja variremmin muun muassa. Autoissa usein ensimmäinen huolto tehdään esim. 20tkm paikkeilla. Autoon vertailu on sillä tavoin perusteltua, että Vespa oli ainakin alkuraan kaksipyöräinen auto. Moottoripyörään verrattuna Vespa on mielestäni edullinen ylläpitää.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pugt200

Olen pitänyt kulukirjaa kaikista omistamistani kaksipyöräisistä ja ne excelit näyttävät kyllä sen, ettei mp:n ajokilometri ole sen kalliimpi kuin Vespankaan. Kaikki maksaa vähän enemmän mutta toisaalta mp:lle tulee ajetuksi pidempiä matkoja pienentämään kiinteitä kuluja. Vespa on myös huollettava kerran ajokaudessa, vaikka huoltoväli voisikin olla pidempi.

Keskimäärin 3-4 tonnia vuodessa Vespalla maksoi 0,31 €/km ja sama matka 600 cc:n motolla 0,29 €/km. Molemmissa samanlaiset vakuutukset, huolto per kesä ja kulutus 3,5 / 4,5 litraa sadalle. Jostain syystä Vespalle sattui "onnettomuuksia" enemmän kuin motolle ja siksi skode tuli kalliimmaksi. Mp:llä ajaa jotenkin tarkemmin kuin skootterilla ja parkkipaikkakin valitaan paremmin. Niillä välttää pienet kolhut.

Toki vespakyyti on halvempaa jos sillä ajetaan kuin Ivalon taksilla mutta näin ei vaan moni tee.

Partanen

Ok. Jäänyt vaan tuntuma, että mitä tahansa moottoripyörään ostaakaan, niin aina on kalliimpaa. On se sitten rengas, koristepakoputki, tai isompi pyttysarja. Ja mitä kuullut moottoripyörien vakuutuksien hintoja, oikeastaan bonuksilla tai ilman, niin suurempia ne summat yleensä on olleet. Tiestysti nykyisin vakuutusten hintaan taitaa aika paljon vaikuttaa teho-/painosuhde, joka Vespassa on vakuutushintojen kannalta edullinen.

Pyttysarjasta puheen ollen, olisi kiva kuulla kokemuksia Malossin pyttysarjasta, ilman amerikkalaisten tyylistä hehkutusta. Siis tästä: http://www.malossi.com/news/newsDoc/PDF_PRODOTTI/GRUPPO%20TERMICO%20V4_001.pdf On pyörinyt välillä mielessä tuommoisen hankinta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

wero

Tuosta Malossin pyttysarjasta löytyy keskustelua/kokemusta ainakin ModernVespa:sta, ja luultavasti myös gtsownersclub.:sta. Tämän toki varmaan jo tiesit.  :)
Itse en koe, että tuota jenkkityylistä hehkutusta olisi tuolla ensin mainitussa. Toki keskusteluja tulee lukea kriittisesti, mutta aiheisiin usein on pureuduttu monelta eri kantilta.

Itse ajattelin pitää virittelyn/tuunauksen rajan siinä, etten itse moottoriin kajoa. Putkea, jarruja, jousitusta ja voimansiirtoa voisin kuvitella vielä parantavani, mutta siihen ajattelin jättää. Erittäin mielelläni toki kuuntelen kokemuksia, jos tuohon hommaan lähdet.

Partanen

Silloin kun viimeksi lueskelin kokemuksia tuosta pyttysarjasta, en oikein löytänyt mitään liittyen 300 kuutioiseen. Päivällä pikaisella haulla löysin jonkin tehokäppyränkin, mutten siihen ehtinyt kunnolla perehtyä. ModernVespaa ei näin kesäisin jaksa edes seurailla, ja sain muutenkin tarpeekseni siitä palstasta hetkeksi aikaa. Talvella sitten taas.  ;) Mitään järisyttäviä ei kannattane pytty- ja kansisarjalta odottaa, ellei vaihta nokka-akseliakin. Ja siihen en taas haluaisi lähteä, koska sillä yleensä menetetään vääntöä alemmilta kierroksilta. Jos kone jysähtäisi takuuajan jälkeen, voisi Malossin sarja olla hyvä vaihtoehto. Kopkop.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

wero

Tuo viimeinen pointti on kyllä totta. Konerikon voi nähdä tradegiana, mutta myös suurena mahdollisuutena. :D

Partanen

Tarpeeksi kun asiaa vatuloi, niin jo pelkkä venttiilien säätötarve voi olla hyvä peruste itselleen irrottaa voimalinja korista, ja "samalla" vaihtaa Malossin kantta ja pyttyä. 20tkm on valmistajan suosittama säätöväli, mutta lukemani mukaan ollut tapauksia joissa 10tkm kohdallakin säätö on ollut hyväksi.  ;)


*************

Michelin Power Pure SC vaikuttaa tässä vaiheessa melko pätevältä renkaalta. Taikka millä noita renkaita voisi verrata, kun toivottavasti ei tarvitse pidon rajoja koskaan tositilanteessa kokeilla. On kuitenkin pyöreä, tasapainoja 20 grammaa, eikä siis pompota. Painot ovat lähes samassa kohtaa kuin vanhallakin renkaalla, joten nyt mietin tasapainotettiinko kiinassa valmistettua vannetta, vai rengasta.

Tuntui alkuun, että olisi hiukan City Grip:iä herkempi vetelemään tiekarhun asvalttiin hankaamista pitkittäisistä urista. Mutta enää en ole varma, ehkä alkuun vaan seurasi asiaa tarkemmin. Toisaalta, edessä vielä City Grip, joten en voi sanoa miten vaikuttaa käytökseen jos edessäkin olisi Power Pure. Roudan repimistä urista ei välitä, kuten ei välittänyt City Grip:kään.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Oransseja Super Sport:eja on ollut maassa kaiketi jo juhannuksen tienoilla ainakin. Ja nyt oli ilmestynyt nettimotoonkin yksi ilmoitus, vaikka tuo yksilö taisi olla jo myyty uudelle omistajalle: http://www.nettimoto.com/vespa/gts/1386216 Onneksi olkoon, tuo saattaa jäädä harvinaiseksi väriksi, kuten keltainen aikanaan, joka sekin on hyvä väri. On vaan ilmeisesti ollut sama tilanne kuin Touring-mallin kanssa viime kesänä, eli asiakkaan pitää mennä semmoista liikkeestä varta vasten kyselemään. Muuten unohtuvat varaston nurkkiin. Edes vespa.fi sivustolla ei ole mainintaa oransseista SS:istä. Että semmoista panostamista Vespan myyntiin.  :) Tai oli oranssi kai ollut Espoossa "Vespa In The Movies"-näyttelyssä näytillä, kuvien mukaan. Hieno ilmestys kuitenkin. Maalipinta on kiiltävä, toisin kuin titaanin värisessä, ja mustassa, joissa on satiinipinta.

Nyt käydään henkien taistelua vaihtaako, vai eikö vaihtaa. Olen kyllä ollut titaanin väriinkin tyytyväinen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

Kylä kelpaisi oranssi 300:n! Ei tosin veny kukkaro koskaan moiseen investointiin.

Partanen

Hinta on jännä juttu. Nykyaikana Vespa on halpa, jos sitä vertaa Vespan alkuaikoihin. Harmi kun en muista mistä luin, mutta taisi olla pirun iso raha se mitä Vespa silloin alkuaikoina maksoi. Työmiehen useiden kuukausien palkka se muistaakseni oli kuitenkin. Silti se möi. Nykyäänkin ihmiset, ainakin ne jotka uskaltavat juttusille, menevät hiljaiseksi kun aletaan puhua hinnasta.

*************

Ihme kun eivät Suomeen ole tuoneen lisävarustetta nimeltä "Vespa Scratchproof": http://www.youtube.com/watch?v=VuI2XJD8mXs&list=PLE9BFC8D01B4BFA34&index=10&feature=plpp_video Toihan olisi ehdoton hankinta, jos omistaisi kiiltäväpintaisen Vespan. Samanlaisia kalvoja on uusissa autoissakin, arimmissa paikoissa. Eikä tuota kalvosarjaa tunnu olevan suosituimmissa nettikaupoissakaan. Sitä vähän ihmettelen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pena

#176
suzuki love maksoi 1984 n5200mk ,eli kokin 2kk bruttopalkan verran ,nykyään jos suhteuttaisi maksaisi se n 4000e ,joten on hinnat tullut rajusti alaspäin ja tehot nousseet :)vertailuun vielä,commodore 64 maksoi 2100mk,ja suosittu videokamera 4200mk jolla tuli otettua 12t muistorikasta kuvaa (tuntihinta tuli tosi kalliiksi)nykyäänkin käyttökelpoisena ,

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 13.09.12 - klo:21:24
Hinta on jännä juttu. Nykyaikana Vespa on halpa, jos sitä vertaa Vespan alkuaikoihin. Harmi kun en muista mistä luin, mutta taisi olla pirun iso raha se mitä Vespa silloin alkuaikoina maksoi. Työmiehen useiden kuukausien palkka se muistaakseni oli kuitenkin. Silti se möi. Nykyäänkin ihmiset, ainakin ne jotka uskaltavat juttusille, menevät hiljaiseksi kun aletaan puhua hinnasta.

Olenaista onkin, että mihin verrataan. Verrataanko Vespaa saman ajan Labrettaan, Fiat 500 Topolinoon, 2h asuntoon, atlantinylityslentoon vai mihin. Se että otetaan irrallinen yksi tuote ja verrataan mitä sama maksaa tänään, voidaan olla aika kaukana siitä missä aikoinaan oltiin lanseerausaikana. On aika selvää ettei sodan jälkeen raunioissa asuva nälkää näkevä italialaiskansa Vespoilla ajanut. Mutta ei myöskään ostanut gramofoneja ja kuunnellut Carusoa siitä, vaan radiosta, ihan kuten täälläkin. Italiassa radio oli kahvilassa, mihin täällä ei päästy kun jokainen asui omassa pellonnurkassaan -ihmispakoisena kansana kylät eivät täällä toimineet, joten oli pakko venyä omaan raaatioon ;-)  Tämä kaikki siis vain mutua, tilastot saatte kaivellla itse.

Partanen

Mihin Vespan hintaa sitten nykypäivänä verrataan? Ei se halpa ole, muttei niin kalliskaan. Varsinkin, kun ei ole varteenotettavaa kilpailijaa. NykyLambrettaa en näe kilpailijana.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pekpel

Kiinamuovi kiiltelee komeemmin kuin Vespan pelti..
Ja on paljon edullisempaa.. / kilometri..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..