Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

Partanen

Saarivaltiossa käydessä ihmettelin miten vähän siellä oli skoottereita liikenteessä. En tosin ollut Lontoossa. Näin kuitenkin yhden GT:n 100-200 metrin päästä, jossa oli kaiketi Akrapovic kiinni. Ei lähtenyt mikään järkyttävä meteli, muuta kuuli, että kone käy, kun kiihdytti. Tämä se oli se syy, miksi alkoi kiinnostamaan entistä enemmän jokin E-hyväksytty "viri" putki.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Muumilaaksoon

Mistäs saa osat ja viriosat nopeasti ja edullisesti?

Partanen

#137
Suomesta en ole semmoista kauppaa vielä löytänyt.  :-\  Ja jos jotain ei Suomen varastosta löydy, saa varautua n. kahden viikon toimitusaikaan. Ja Hollannin hinnat voi kertoa vähintään 1.5:llä.

Itse tilailen Piaggion valitsemat (ns. alkuperäis-) osat Hollannista: http://www.easyparts.nl/ Tai kaikki huolto- ja varaosat ovat olleet "Piaggio"-merkein varustetussa muovipusseissa tähän mennessä. Sunnuntaina illalla kun pistää tilauksen menemään, niin paketti tuodaan kotiovelle yleensä seuraavana perjantaina iltapäivällä. Edellyttää tosin, että pitää olla kotona sitä pakettia odottamassa, paketin tuoja ei ilmoita etukäteen olevansa tulossa. Postista sen sitten saa seurantanumerolla melko pian, tai seuraavalla viikolla. Ko. kaupan hinnat ovat edulliset, ja varastosta löytyy melkein mitä tahansa. Toimituskulut pyörivät 12-15 euron paikkeilla. Kannattaa ottaa samaan pakettiin siis vaikka semmoistakin tavaraa, mitä ei heti tarvitse. Ainakin huoltotarpeita voi aina olla omassa hyllyssä. Propun tiivistettä, suodatinta, tulppa, ja mitä sitten keksiikään. Vespa herätyskelloa en ole vielä raaskinut tilata.  ;)

Toinen, ehkä parempi jos viriosia etsii, on http://www.sip-scootershop.com/en/main/base/home.aspx Hiukan sekavan oloinen sivusto alkuun, mutta kun valitsee vasemmasta reunasta oman skootterin mallin, niin näyttää paremmin niitä osia mitkä siihen omaan skootteriin käy. Toimitusaika n. sen saman viikon. Toimituskulut 5-6 euroa, mutta osat ovat ns. vaihtoehtoisia osia. Esim. Piaggion valitsemaa öljynsuodatinta en sieltä viimeksi etsiessäni löytänyt. Muuten tuostakin kaupasta löytyy paljon tavaraa, semmoistakin jota ei edes tiennyt tarvitsevansa.  ;)

Ylläolevien kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Tilauksia noista on tullut tehtyä enemmän kuin viisi, vähemmän kuin kymmenen. Kerran oli unohtunut laittaa pakettiin kaverin pojalle tilattu n. 70 sentin tarra.

Mm. nämäkin löytyy mun suosikeista, mutten vielä ole tilannut:

http://www.scooter-center.com/scoweb/pages/welcome.grid

http://www.scooterwest.com/ Noilta saisi laitteet vikakoodien lukuun, mutten sitäkään ole vielä raaskinut tilata.

http://www.vespaspares.co.uk/

Korjaus 8.7.12 klo 12.12 :Sip-sivustolla skootterivalinta löytyy vasemmasta reunasta, ei oikeasta kuten väärin kirjoitin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Muumilaaksoon

Hyvä kuulla kokemuksia eri nettikaupoista. Paljon turvallisemmin mielin voi lähteä tilailemaan. Mulla ei sinällään oo vielä kiirettä tilailla kun korttikin on vasta ajossa ja menee vielä muutama viikko ennen kun se on taskussa  ;D Vespa kuume on kyllä valtava! Mopoja tuli pentuna rassailtua mutta sit jäi kaksipyöräiset 15 vuodeksi. En tiedä miksi. Nyt oon rauhassa ketsellut nettimotosta 250gts:ää, Punaista. (Jos tulee hyvä myytävä yksilö vastaan niin saa vinkata, vaikka yv:llä ;) )

Partanen

Vespakuume on kyllä pirullinen tauti. Mutta onneksi siihen löytyy hoitokeino.

Gts:n olenkin ajatellut olevan laillisesti viritetty mopo. Melkein yhtä näppärä ajettava, eli aikalailla ketterä ja pirteä. Mutta sydän ei pomppaa kurkkuun joka kerta kun poliisin näkee. Ellei sitten ole juuri suodattanut itseään ruuhkassa autojonon keulille paalupaikalle.   ;D Ja jos haluaa vähän viritellä tai säädellä, niin senkin voi tehdä tietyissä rajoissa luvallisesti.

Aika hyvin näkyy nuo nettimotonkin Vespat vaihtuvan, joten käytetyillekin tuntuu markkinoita olevan.

Tämä oma alkaa vaikuttamaan siltä, että voisi pitää itsellään ilman takuutakin. Tai jos huoltohinnat pysyy kohtuuden rajoissa, niin miksi ei hyödyntäisi 4 vuoden takuun. Ellei sitten oli hyviä värejä tulossa. Tai onhan valkoinenkin hieno.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

#140
"Muumilaaksoon": Joko olet Vespan löytänyt itsellesi? Selailin nettimotoa, niin silmiin osui yksilö, jossa on jo "Acra" valmiina.  ;)

http://www.nettimoto.com/vespa/gts/1363113

***************

Lisäys klo 11.26: Mulle tuli juuri 5500km täyteen. Ja kivaa on ollut kuin kilpa-ajoissa. Olis pitänyt tajuta mittailla City Grip:in kulutuspinta jo uutena. Silmin katsellen se ei näytä juurikaan kuluneen. Urasyvyysmittarin mukaan uralla on syvyyttä n. 4mm.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Muumilaaksoon

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 28.07.12 - klo:11:23
"Muumilaaksoon": Joko olet Vespan löytänyt itsellesi? Selailin nettimotoa, niin silmiin osui yksilö, jossa on jo "Acra" valmiina.  ;)

http://www.nettimoto.com/vespa/gts/1363113


Nätti peli! En oo vielä ostanut. Monta hyvää on kyllä nettimotossa ollut. Itse asiassa odottelen vielä ajokorttilupaa poliisilta. Viisi viikkoa jo mennyt ja kuulemma viikon kaksi saattaa vielä ottaa...  :-\ Odottavan aika on pitkä. No mut sen jälkeen kaiken pitäisi mennä nopeasti eteenpäin. Helsingissä saa vähän odotella...

Mulla on vielä se punainen 250 GTS haussa joten siitä saa tarjouksia pistää.  ;D Ja nelisen tonnia on varattu, ei hirveesti enempää tarvitsisi maksaa.

wero

Hieman päivitystä omaan tilanteeseeni. Kilometrejä kesän aikana on kertynyt reilu 6000. Renkaat (Pirellit) alkavat olla lopussa, ja uudet kumit odottavat asennusta. Ostin Michelinin Power Puret, 120 eteen ja 140 taakse. Ajan paljon kovilla nopeuksilla, ja tuo leveämpi takakumi tuo kuulemma vakautta.

Bensapumppu teki kerran temput, eikä Vespa enää käynnistynyt noin 1,5h maantieajon jälkeen tehdyn tauon jälkeen. Reilu puoli tuntia meni ihmetellessä, kunnes kone taas käynnistyi. Tankki oli melko tyhjä, joten tuokin olisi ollut vältettävissä lyhyemmällä tankkausvälillä. Vika ei ole tuon kerran jälkeen enää toistunut. Joka tapauksessa tilasin uuden pumpun ja sekin pitäisi talven aikana asentaa paikalleen.

Tänään pitäisi laittaa Vespa talviteloille, kun pitkän reissun takia ajaminen loppuu. Talven aikana on suunnitelmissa myös suojata alarunko/akkukotelo ruosteelta ja mahdollisesti miettiä osien päivittämistä.

Partanen

Jos kun otat takapyörän irti, niin kannattanee tarkastaa samalla taka-akselin laakeri. Se, joka on alumiinisessa tukikappaleessa, samassa johon pakoputkikin on kiinnitetty. Englantilaiset kertoo sen olevan lyhytikäinen, ja että Piaggion valitsema laakeri olisi Kiinasta. Muistaakseni kertoivat, että laakeri on malliltaan 6303, ja molemmin puolin suojattu. Eli ihan peruslaakeri, joka ei maksane paljoa vaikka valitsisi merkkilaakerin. Eilen verryttelytauolla kokeilin sitä alumiinitukea, ja melko lämmin se oli. Pakoputki kai sitä lämmittää, niin ei niin ihme jos kiinalaiset rasvat ei siellä kovin kauaa kestä.

***************

Hetken jo mietin alumiiniteippiä tankin pohjaan lämpöeristeeksi. Mutta sitten tulin toisiin aatoksiin, kun arvelin sen johtavan lämpöä paremmin kuin muovi johtaa. Mitä arvelette? Ei ole ollut pumpun toimintahäiriöitä, mutta joskus aina tankkauksen jälkeen tiputtelee hetken aikaa bensaa kadulle, kun bensa tankissa lämpenee.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Muumilaaksoon - 31.07.12 - klo:11:54
... Odottavan aika on pitkä. ...

Ettei vahingossakaan pääsisi kuume laskemaan, niin kerron tilanteita joissa on erityisen mukavaa ajella Vespa Gts:llä.  ;)

Kun saapuu liikennevaloihin, joissa seisoo jo valmiiksi moottoripyörä. Eihän se kuski arvaa miten skootteri voi "irrota" viivalta vihreiden vaihtuessa. Kun siitä sitten lähtee vaijeri kireänä, niin sitä ei moottoripyöräilijämies sulata. Alkaa sitten uudelleen keräillä kierroksia koneeseen, ja sopivaa vaihdetta. Silti saapuu niihin seuraaviin liikennevaloin vasta myöhemmin. Jaa että mikäkö oli hauskaa? No se, että ylipäätänsä yritti näyttää skootterille. Olisi antanut olla.

Mutkapätkällä kun kohtaa liivimopoilijoita. Heillä saattaa olla semmoinen takarengas, ettei taivu mutkiin vaikka seisoisi sisäkurvin jalkatapilla koko painolla. Hetken kun siinä sitten Vespalla perässä roikkuu, ja kuittaa peltoaukealla ohi, niin sen jälkeen kyllä joutuu pitämään oman kaasuvaijerin melko kireällä jonniin aikaa. Mutta niin kivaa.

En yllytä ketään hurjastelemaan, koska Vespalla ei edes tarvitse. Ajosta voi nauttia myös hiljaisilla nopeuksilla. Halusin vaan kertoa, että sen ajo-ominaisuudet riittävät melko pitkälle, vaikka kuvista katsellessa, tai merkin historian perusteella sitä ei ehkä uskoisi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Muumilaaksoon

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 07.08.12 - klo:21:00
Lainaus käyttäjältä: Muumilaaksoon - 31.07.12 - klo:11:54
... Odottavan aika on pitkä. ...

Ettei vahingossakaan pääsisi kuume laskemaan, niin kerron tilanteita joissa on erityisen mukavaa ajella Vespa Gts:llä.  ;)

Hahha! ei oo pelkoa et kuume laskis. Ja tarinoita on aina mukava lukea. Mutta ei tässä enää tota odotteluakaan ole niin pahasti. Nyt on jäljellä parit ajotunnit ja inssi niin sit pääsee kurvailemaan. Ja jotain positiivista kun pitää aina löytää, niin alkaa tarjonta kasvaa ja hinnat laskemaan pyörissä näin syksyä kohti.  :)

Ja ajattelin kyllä ajella niin pitkään kun uskaltaa. Alle sit vaikka Metzelerin Feelfree Wintecit ( http://www.rengaskontti.fi/mp-renkaat/8019227197617 ), jotka sopii talvi käyttöönkin.
Toki lumien ja jäiden tultua ajot loppuu. Siitä tulikin mieleen että tietääkö kukaan edullisia talvisäilöjä? Ei tarvitse olla pääkaupunkiseudulla, mutta kunhan ei ihan lapissa olisi...



Coastside

#146
Mitä tarkoitat talviajolla? Voimakkaalla skodella (on toki suhteellista. Myyvät 80 - 100kW allroad pyöriä  :o ). Minäpä kerron. Ensin tulee yöpakkaset ja joskus sateen jälkeen josta mustat jäät. Et näe missä kohtaa on jäätä ja missä kostea tie. Mutkan takaa voi ilmestyä jäätynyt lätäkkökin vaikka keli olisikin kuiva. Tarvitset herkkää kaasukättä ja jarrua heti tehoja syömään kun alkaa perä luistaa.
Lumikaudella on pääasiassa kapeaa uraa jonka liukkaus vaihtelee 0 - 100. Pahin on peilijääksi tamppautunut lumi johon sataa kevyttä pakkaslunta joka tukkii renkaan kuviot ja ainoa heikko pito on nastoilla jos ne onn alla. Et voi jarruttaa edes moottorijarrulla kuin vain hyvin heikosti. Suola-lumimössö on ikävää ajaa ja ruostuttaa skodea. Joinakin talvina sitä käytetään paljon, kun muuten pelkkä lumi olisi helppoa ajaa. Ajat hyvin liukkaalla hitaasti 25 - 35 kmh ja autot jonottaa takana. Pysäkit ovat kurjassa kunnossa ja ainoa tapa on vilkuttaa ja hidastaa suoralla tien reunaan. Sinulle naureskellaan huoltikoiden kuppiloissa kun käyt tankkaamassa paksuissa talvikamppeissa jonka hitaasti opit valitsemaan ettet palele. Ajamisen jännityksiltä et kylmyyttä aina huomaa. Vaikea kuvitella mikä ajo olisi tarkempaa millään laitteella kuin vain kiihdytysautolla jolla suoritus kestää vain sekunteja.

Renkaista parhaat on Schwalbe Iceman joiden kuvio on nappulaa ja malli kulmikas. Hyvä pito mutta ohjaus nykii miltei koko ajan ja saa jännittämään käsiä kunnes tottuu ja rentoutuu. Ohjautuu parhaiten skodea kallistaen. Kesäkumin pehmeää käytöstä niillä ei koe, mutta käyttövarmuutta eniten mitä voi saada.

Tielaitoksen sivuilla on kelitietoja joista syksyllä jäiden välttelyyn hyödyllisin on tien lämpötilasta kertovat. Sadetutkasta näkee onko satanut tai ehkä sataa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

khaosaming

Lainaus käyttäjältä: Muumilaaksoon - 08.08.12 - klo:09:58
Alle vaikka Metzelerin Feelfree Wintecit ( http://www.rengaskontti.fi/mp-renkaat/8019227197617 ), jotka sopii talvikäyttöönkin.
-------------
Linkin kuvan mukainen kuvio tuskin sopii talvikäyttöön erityisen hyvin. Jos renkaassa on M+S-merkintä, saattaa se täyttää lain vähimmäisvaatimuksen (joulu-helmikuun välisenä aikana käytettävä karkeakuvioisia renkaita).

Iso Vespakaan ei minusta sovi talvikäyttöön. Piikkinen enduro tai rehellinen mopo/moposkootteri ovat talvella parempia. Pyörän tulisi olla mielellään alle satakiloinen ja suhteellisen tehoton. Rumpujarrut plussaa. Hondan Zoomeri on tässä suhteessa ihanteellinen talvimopo.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Partanen

Luittekohan nimim. "Muumilaaksoon" kirjoituksen loppuun asti? Hän kertoo, että ajot loppuu lumien ja jäiden tultua. Samassa viestissään kertoo etsivänsä talveksi säilytyspaikkaa. Ilmeisesti talvirenkaalla pyritään vain estämään se, että huono keli pääsee yllättämään.

Syksyn yllättäjiä ovat sillat ja rampit. Nekun voivat olla jäässä, vaikka muut paikat olisivat sulat. Kylmä ilma kun pääsee jäähdyttämään tietä myös alapuolelta, niin jäätyyhään se.

Se säilytyspaikan löytäminen voi olla hankalaa. Paras olisi jokin kimppatalli. Ehkäpä ostetaan/myydään palstalla voisi kysellä tallipaikkaa vuokrattavaksi. Mahdollisesti voisi kokeilla ilmoitusta myös moottoripyöräpalstoille. Vanhojen Vespojen harrastajista tuskin on apua, koska ko. palstan ylläpitäjä on sen verran sisäänpäin lämpenevä, ettei huoli kuin sisäpiiriläisiä palstalleen. Se jos mikä kannustaa hankkimaan vanhan Vespan, kun muut harrastajat ovat niin "ystävällisiä".
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Muumilaaksoon

#149
Juurikin niin kauan ajattelin ajella kun homma pysyy mielekkäänä ja turvallisena. Talviajo oli ehkä vähän harhaanjohtava termi. Ehkä ajoa talvikuukausina mikäli kelit pysyy kuivina ja lumettomina. Voi olla että etelä-suomessa onnistuu pitkällekkin loppu vuoteen. Aika näyttää.

En ajatellutkaan että wintec olisi mikään todellinen talvirengas, käsittääkseni rengas toimii kylmällä tiellä paremmin kun puhdas kesärengas. No mutta asia ei kumminkaan oo vielä kovin ajankohtainen joten katsellaan. Ja se että ihmiset naureskelisivat huoltoasemilla ei kyllä oo mulle mikään peruste olla ajamatta, miksi se kiinnostaisi...   :D :D :D

Joo toi talli tässä eniten kyllä hiertää, pitää katsella joku paikka.  Asioilla on tapana järjestyä.  :)

Edit: Talvisäilytystä kyllä tuntuu onneksi löytyvän ihan kohtuulliseen hintaan ja läheltä. Tarkemmalla perehtymisellä löytynee vaihtoehtoja enemmänkin. http://www.hati.fi/hinnasto.html