Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

Coastside

Noissa vespoissa oli se viallinen bensapumppuerä jota ne vaihtoivat ja vaihdetuissa oli ne siniset pisteet merkkinä. Tietysti korvasivat uudemmissa sarjoissa asian toimivalla pumpulla. Niitä viallisia tuskin enää liikenteessä on kun se esti ajoa.
Toinen mallivika on pakoputken liitos joka on aiheuttanut paloja.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Antti R

Mulla on vm. 2010 ja siitä kilahti takuuaikana bensapumppu. Omani hajottua kuulin useammasta vastaavasta tapauksesta. Vika pumppuun tuli täysin yllättäen. Kyllä se vähän harmittaa kun skootteri jättää välille yli 100 km päähän kotoa. Eniten harmitti se, ettei maahantuoja pidä varaosia varastossa. Siitä aiheutui kolmen viikon seisokki parhaaseen ajoaikaan. Myös sytytyspuola on kertaalleen vaihdettu takuuseen, sekin hajosi ajossa kertalaakista. Ja taas odotettiin pari viikkoa varaosaa. Sava Monsun renkaita en lähtisi kehumaan. Eturengas kesti n. 8000 km ja takarengas vajaat 5000 km, eikä ne ole ominaisuuksiltaan kovin kaksiset. Muutenkin Vespa tuntuu kuluttavan varsinkin takarengasta. Kannattaa kokeilla, ettei ohjaus täristä, eli "woblaa". Tuntuu olevan jonkin sortin ominaisuus näissä. Olen kuullut, että joihinkin yksilöihin on etupäähän tehty enemmänkin remonttia tärinän vuoksi, mutta vaihtelevalla menestyksellä. Itsellä tuli vähän parempi, kun etupyörä tasapainoitettiin uudelleen. Huollot on olleet varsin kalliita, esim. 10 000 km huolto 258€.
Peugeot Vivacity 3 2011
Tunturi Super Sport -82
Tunturi Sport -75
Tunturi Start -72
Tunturi Start -79 (projektiaihio)
Tunturi Maxi LF3 -71 (museo)
Tunturi -65 (museo)
ex. Vespa GTS -10
ex. Vespa LX 125 -08
ex. Peugeot Vivacity -05
ex. Kymco Super Fever -04
ex. Hero Winner -02

Muumilaaksoon

#122
Hyvää tietoa taas. jokaisessa laitteessahan on omat ongelmansa, ja tietysti toi bensapumppu asia on ikävä jos varaosaa joutuu odottelemaan viikkoja ja muutenkin jos pitää pelätä tien päälle jäämistä. Varsinkin kun mulla Vespa tulee päivittäiseen ajoon ja kilometrejä varmasti kertyy. En omista autoa ja tarkoitus olisi reissata suomessa pidempiäkin matkoja.

Lueskelin tuolta Suomen Skootteriklubin sivuilta juttua aiheesta ja kävi ilmi että bensatankki ja -pumppu on sijoitettu pakoputken läheisyyteen. Ymmärsin myös että pumpun hajoamiset johtuisivat liiasta lämpenemisestä tai kuumuudesta.
Onko kukaan yrittänyt eristää pumppua/tankkia pakoputkesta, tai miettinyt jonkinlaista jäähdytystä pumpulle? Onko tuhoon tuomittu idea..?

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Sen mitä ulkomaisia palstoja olen seuraillut, niin ei ole vielä kaikkia huonon erän pumppuja vaihdettu. Pumppu voi kestää 1000-8000km. Melko usein joku edelleen ihmettelee, kun ei saa ajokkia kuumana käyntiin, mutta jäähdyttelyn jälkeen toimii taas jonkin aikaa. Saattaa vaatia tunninkin jäähdyttelyn.

Lämpöeristeet ovat mielestäni hätävarjelun liioittelua. Oikeanlainen pumppu toimii ilman lämpöeristeitäkin. Ei bensa voi olla niin kuumaa, että haittaisi pumpun toimintaa. Eikä alkukäyrän eristäminen oikeastaan hyödyttäisi siksikään, että äänenvaimennin on se, joka tankkia hiukan lämmittää. Ainoa todellinen haitta lämpenemisestä on se, että joskus piripintaan tankatessa saattaa alkaa tiputtamaan bensaa maahan ylivuotoletkun kautta. Eli ajelun päätteeksi ei kannata yleensä tankata aivan piripintaan.

Pumppuja, kuten muitakin varaosia saa Hollannista viidessä päivässä omalle kotiovelle kannettuna, jos ei halua maahantuojan 2 viikon toimitusaikaa odotella.

***************

Alkukäyräänkin on tehty parannus, joka vähentää tulipalon riskiä. Melkoista välinpitämättömyyttä omistajalta muutenkin, jos ajelee vuotavalla putkella. Vuotojakaan ei pitäisi ilmetä, ellei vääntele pakoputken joustavaa liitosta, vaikkapa rengasta vaihdettaessa.

***************

258euroa on paljon rahaa, mutta ei kallista, jos kaikki ne toimet mitä 10tkm huoltoon kuuluu on tehty. Mm. variaattorin rullat ja liukupalat.

20tkm paikkeilla säädetään lisäksi venttiilit. Jotkut vaihtelevat noilla lukemilla myös moottorin ja korin välisiä kumipuslia.

Sittenkin Vespan ylläpito on melko edullista, vertasipa sitä sitten melkein mihin tahansa ajoneuvoon. Renkaat esim. 50-60 euroa.

************************

Joskus sekoitetaan ravistus ja woblaus, vaikka ne ovat kaksi eri asiaa. Ravistus, eli renkaan pomppiminen tosin Vespan tapauksessa aiheuttaa woblaamista, eli ohjauksen vatkaamista oikealta vasemmalle ja taas takaisin. Turvallisuuden kannalta renkaat kannattaa aina tasapainottaa kuitenkin. Ja renkaan pitää tietenkin olla pyöreä muodoltaan, jota kaikki renkaat eivät aina ole.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Muumilaaksoon

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 01.07.12 - klo:23:44
Lämpöeristeet ovat mielestäni hätävarjelun liioittelua. Oikeanlainen pumppu toimii ilman lämpöeristeitäkin.

Varmasti ihan totta. Oikeanlaiset osat toimii ilman että tarvii kikkailla liikaa. Mutta ajatus olikin saada 'vääränlainen' osa toimimaan Vespassa. Siis alkuperäinen pumppu.
Mulla itsellä oli mielessä jonkinlainen lämpökilpi alunperin, mutta toi eristysnauha on hyvä idea kanssa. Mielestäni ehdottomasti kokeilemisen arvoinen. Vaikka alkukäyrä ei olisikaan aivan pumpun läheisyydessä saattaa eristys silti vähentää konehuoneen lämpötiloja.
Kyse on kumminkin muutaman euron jutusta, josta ei ole haittaa, ja jos tykkää rassailla niin homma menee jopa viihteestä.

Onko kukaan kokeillut leveämpiä renkaita vespaan, kuinka muuttuu käytös?

Partanen

Pakoputki ja alkukäyrä ei varsinaisesti ole konehuoneessa. Alkukäyrä on moottorin alla, ja vaimennin koneen oikealla puolella. Moottori imee ilmansa koneen vasemmalla puolelta. Lisäksi ajoviima pääsee jäähdyttämään putkistoa. Totta pakoputken lämpö nousee lämmittämään tankkia, kun skootteri jää seisomaan ajon jälkeen, muttei sen pitäisi olla ongelma, jos bensapumppu on oikeanlainen. Jos putken eristää lämpöeristeellä, putkistoon kohdistuu kovempi lämpö kuin on suunniteltu, koska putki ei pääse enää luovuttamaan lämpöänsä. Seurauksena voisi olla esim. odottamattomien lämpölaajentumien rikkomat pultit. Olen jostain kuullut, että nuo lämpöeristekääreet saattavat jopa halkaista alkukäyriä. Aiheuttavat myös nopeampaa ruostumista, jos sateesta märkä rätti hautoo putkea ajon jälkeen. Omia kokemuksia kääreestä tosin ei ole, sen myönnän.

Itsekin kyllä suunnittelin lämpöeristettä, mutta tankin alapintaan. Sinne voisi laittaa konehuoneisiin tarkoitettua itseliimautuvaa foliopintaista eristettä. Jäänyt tosin ajatuksen asteelle toistaiseksi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

#127
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 01.07.12 - klo:23:44
Sen mitä ulkomaisia palstoja olen seuraillut, niin ei ole vielä kaikkia huonon erän pumppuja vaihdettu. Pumppu voi kestää 1000-8000km. Melko usein joku edelleen ihmettelee, kun ei saa ajokkia kuumana käyntiin, mutta jäähdyttelyn jälkeen toimii taas jonkin aikaa. Saattaa vaatia tunninkin jäähdyttelyn.

Lämpöeristeet ovat mielestäni hätävarjelun liioittelua. Oikeanlainen pumppu toimii ilman lämpöeristeitäkin. Ei bensa voi olla niin kuumaa, että haittaisi pumpun toimintaa. Eikä alkukäyrän eristäminen oikeastaan hyödyttäisi siksikään, että äänenvaimennin on se, joka tankkia hiukan lämmittää. Ainoa todellinen haitta lämpenemisestä on se, että joskus piripintaan tankatessa saattaa alkaa tiputtamaan bensaa maahan ylivuotoletkun kautta. Eli ajelun päätteeksi ei kannata yleensä tankata aivan piripintaan.
Pumppuja, kuten muitakin varaosia saa Hollannista viidessä päivässä omalle kotiovelle kannettuna, jos ei halua maahantuojan 2 viikon toimitusaikaa odotella.

***************

Alkukäyräänkin on tehty parannus, joka vähentää tulipalon riskiä. Melkoista välinpitämättömyyttä omistajalta muutenkin, jos ajelee vuotavalla putkella. Vuotojakaan ei pitäisi ilmetä, ellei vääntele pakoputken joustavaa liitosta, vaikkapa rengasta vaihdettaessa.

***************

258euroa on paljon rahaa, mutta ei kallista, jos kaikki ne toimet mitä 10tkm huoltoon kuuluu on tehty. Mm. variaattorin rullat ja liukupalat.

20tkm paikkeilla säädetään lisäksi venttiilit. Jotkut vaihtelevat noilla lukemilla myös moottorin ja korin välisiä kumipuslia.

Sittenkin Vespan ylläpito on melko edullista, vertasipa sitä sitten melkein mihin tahansa ajoneuvoon. Renkaat esim. 50-60 euroa.

************************

Joskus sekoitetaan ravistus ja woblaus, vaikka ne ovat kaksi eri asiaa. Ravistus, eli renkaan pomppiminen tosin Vespan tapauksessa aiheuttaa woblaamista, eli ohjauksen vatkaamista oikealta vasemmalle ja taas takaisin. Turvallisuuden kannalta renkaat kannattaa aina tasapainottaa kuitenkin. Ja renkaan pitää tietenkin olla pyöreä muodoltaan, jota kaikki renkaat eivät aina ole.

Pumpun sähkömoottori jäähdyttää itsensä kuoren kautta bensaan. Mitä lämpimämpää bensa on niin sitä kuumempana smoottori käy..
Tää kuvio on tuttu autoista 20 vuoden ajalta ja asiayhteys on todettu myös siihen kuinka paljon tankissa on bensaa, ts liki tyhjällä tankilla ajelu lisää smoottorin kuumenemista.
Autojen tankkiin upotetuissa pumpuissa on ollut merkki/mallikohtaisesti tälle ilmiölle alttiita pumppuja varsinkin 90 luvulla.
Tuota vespan pumppuasennelmaa kun katsoo niin ei voi kuin ihmetellä että eivät ole parempaan kyenneet..

Edit: Se että maahantuoja/valtuutetut korjaamot eivät pidä tuota bensapumppua ns hyllyssä johtunee siitä että maahatuoja/tehdas yrittää välttää ko vian todellisen luonteen. Huonoa suunnittelua tai ala-arvoista tuotantoa komponentti valmistajalta. Tämähän on aivan selvä tyyppivika ja pitäisi ko osaa vaihtaa yli takuuajankin ns tuoyevastuulain perusteella.
JOS osaa pidettäisiin ns hyllyssä niin tavallaan myönnettäisiin että on tyyppivika ja osaa menee jatkuvasti..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

Kyllä. Se huonon valmistuserän pumppu saattoi olla vain väärillä mitoituksilla tiettyyn lämpötilaan nähden.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 02.07.12 - klo:10:02
maahatuoja/tehdas yrittää välttää ko vian todellisen luonteen.

Heh, itsellä oli Fiatissa tiedossa tunnettu vika: etujouset katkeavat. No, tuli takaisinkutsu, jossa -yllätys yllätys; ei vaihdettu noita sikakalliita jousia, vaan laitettiin ruuveilla pellinpaloja siihen ympärille, ettei katkeava jousi puhkaise rengasta ;-D

Antti R

LainaaOnko kukaan kokeillut leveämpiä renkaita vespaan, kuinka muuttuu käytös?

Mulla on edessä 130/70-12 ja takana 140/70-12. Olen ajellut niillä n. 1500 km. Ajokäytös on ehkä aavistuksen tukevampi ja mittarivirhe pienenee. En tiedä missä on vikaa, kun skootteri on tullut yliherkäksi pitkittäisurille, esim. suojatieviivan sivuutus aiheuttaa inhottavan tuntuisen nuljahduksen. En usko että vika on leveissä renkaissa, sillä samaa esiintyi jo Savoilla.
Tämä vika on tullut vasta kilometrien myötä, uutena sitä ei esiintynyt.
Peugeot Vivacity 3 2011
Tunturi Super Sport -82
Tunturi Sport -75
Tunturi Start -72
Tunturi Start -79 (projektiaihio)
Tunturi Maxi LF3 -71 (museo)
Tunturi -65 (museo)
ex. Vespa GTS -10
ex. Vespa LX 125 -08
ex. Peugeot Vivacity -05
ex. Kymco Super Fever -04
ex. Hero Winner -02

Partanen

#131
Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 02.07.12 - klo:10:02
Pumpun sähkömoottori jäähdyttää itsensä kuoren kautta bensaan. Mitä lämpimämpää bensa on niin sitä kuumempana smoottori käy..

Palaan tähän aiheeseen uudelleen nyt, kun on kännykkää parempi näppäimistö käytössä.

Auton bensapumppuahan jäähdyttää pumpun läpi virtaava bensa. Arvelen, että myös Vespan pumppu jäähdytetään samalla tapaa.

Nämä huonon valmistuserän pumput ovat silläkin tapaa erikoisia, että ulkoilman lämpö ei vaikuta siihen temppuileeko pumppu vai ei. Se vaan päättää jonkin ajoreissun jälkeen olla pyörimättä kunnes jäähtyy. Taitaa jäädä arvailujen varaan ongelman oikea syy. Maailmalla olivat sitä mieltä, että siipipyörän mitoitus oli väärä, ja lämpölaajentuessaan alkaa ottamaan pumpun runkoon kiinni. Mulla oli omat näkemykset asiaan. En nimittäin vieläkään ymmärrä, että miten lämpölaajeneminen esiintyisi ulkoilman lämmöstä riippumatta. Ja ajomäärillä 1000-8000km.

Tietysti jos pumppu joutuu työskentelemään kovemmin kuin on suunniteltu, vaikkapa hankaavan siipipyörän vuoksi, se tietysti lämpenee enemmän kuin on tarkoitus. Ja se tietenkin aiheuttaa lisää ongelmia. Sittenkin syy saattaa olla vaikkapa ennenaikojaan kuluneet laakerit. Tai vaikkapa jumittavat hiilet itse moottorissa.

****************

Mutta vakiputken lämmittävä vaikutus tankkiin olisi yksi hyvä tekosyy hankkia viriputki Gts:ään.  ;) Alkuperäinen pönttö on melkoinen käärmeenpesä, varmaankin sillä halutaan varmistaa katalysaattorin lämpeneminen. Viriputken suorempi pakokaasun virtaus saattaisi kerätä vähemmän lämpöä putkeen, eli putki voisi olla ulkoisestikin viileämpi.

Viriputkihan ei varsinaisesti vaikuta tehoon. Tai en ainakaan itse usko, että mahdollista yhden hepan teholisäystä edes huomaisi. Mutta kevyempiäkin väittävät viriputkien olevan.

Lisäys klo 21.55 Mansaaren aikaa: Piti vielä mainita pakoputkimerkki "Remus". Näyttää aika hyvältä. Löytyy myös hiilikuituisena. Jos on oikeaa hiilikuitua, niin hohkaisi vielä vähemmän lämpöä tankkiin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Antti R - 02.07.12 - klo:17:03

Mulla on edessä 130/70-12 ja takana 140/70-12. Olen ajellut niillä n. 1500 km. Ajokäytös on ehkä aavistuksen tukevampi ja mittarivirhe pienenee. En tiedä missä on vikaa, kun skootteri on tullut yliherkäksi pitkittäisurille, esim. suojatieviivan sivuutus aiheuttaa inhottavan tuntuisen nuljahduksen. En usko että vika on leveissä renkaissa, sillä samaa esiintyi jo Savoilla.
Tämä vika on tullut vasta kilometrien myötä, uutena sitä ei esiintynyt.

Noilla mitoilla rengas on samalla myös korkeampi, asia jolla voi olla vaikutusta ajettavuuteen. Jo pelkästään Piaggion suosittelemilla mitoilla todelliset mitat vaihtelevat melko paljon renkaan valmistajasta riippuen. Itse en uskaltaisi lähteä muuttelemaan rengaskokoa suositellusta. Olen nähnyt GT:n isommilla kumeilla, ja näytti minun mielestä hiukan oudolta. Mielenkiintoista olisi kokeilla, tai edes kuulla kokemuksia 13" renkaista ja vanteista, tietenkin sellaisella rengasprofiililla, joka vastaa ympärysmitaltaan alkuperäistä. Muistaakseni Piaggion kolmipyöräisessä on 13" vanteet.  ;)

Michelin City Grip:eillä Gts on vakaampi pitkittäisurissa kuin ikinä olisin osannut odottaa. Välillä ihmetellytkin miten nätisti menee vaikkapa asvaltilla jota on jyrsitty.

Jos oma skootterini nuljuilisi urista, aloittaisin ohjauslaakerin säädöistä. Liian löysällä oleva laakeri ei ainakaan paranna ajettavuutta. Säätö muistaakseni kuuluu määräaikaishuoltoihin, mutten usko että niitä tekevät. Seuraavaksi ne korin ja koneen väliset puslat ja akselit tarkastukseen. Melko pehmeäthän ne kumit on jo uutena, joten en tiedä voiko viallisia puslia huomata ilman osien purkamista.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 03.07.12 - klo:12:00
Michelin City Grip:eillä Gts on vakaampi pitkittäisurissa kuin ikinä olisin osannut odottaa. Välillä ihmetellytkin miten nätisti menee vaikkapa asvaltilla jota on jyrsitty.

Hmm. Vakava suositus, mites märkäpito?

Partanen

Vertailukohtaa mulla ei ole, koska edelliseenkin Gts:ään vaihdoin City Grip:it heti uutena, kun siinä oli Sawat alunperin. Tässä kolmesatkussa oli City Grip:it jo liikkeestä haettaessa. Sateella toimii kyllä, joskaan en lähtenyt kokeilemaan äärirajoja. Michelin itse kehuu City Grip:ien olevan suunnitellun myös sadekelejä silmällä pitäen. Jotenkin niin sanovat, että ainakaan skootterisi ei pelkää sadetta. ;) Kulutuskestävyyskin tuntuu olevan aika hyvä, sen reilun 5000km perusteella jonka viime kesänä ajelin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003