Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

Partanen

Sähköpistoke on mullakin käynyt mielessä, jos tarttee kännykkämallin navia, tai sitten kännykkää latailla. Jenkit oli laittaneet pistokkeen, jossa kumitulppa, siihen polven edessä olevaan mustaan muovipaneliin. Ajatuksena oli se, että kyseinen osa on helppo vaihtaa reiättömään, jos joskus joku haluaa poistaa pistokkeen.

Mutta viitsiikö takuun alaiseen laitteeseen pistoketta laittaa. Vaikka sillä ei olisi mitään osaa eikä arpaa mahdolliseen sähkövikaan, saattaa kaikki itse -asiallisestikin- laitetut lisävarusteet hankaloittaa takuuasioita.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Antti R

Kyseisen kanneen alla on johdot on Vespan omaa varashälytintä varten. Sinne tulee johdot 12v 10A sulakkeella suoraan akulta ja 12v 10A sulakkeella virtalukon kautta, näin ainakin neuvottiin naapurisivustolla. Tuskinpa Vespassa on CAN-väylätekniikkaa, joten pahin mitä voi sössiä on 10A sulakkeen palaminen.
Peugeot Vivacity 3 2011
Tunturi Super Sport -82
Tunturi Sport -75
Tunturi Start -72
Tunturi Start -79 (projektiaihio)
Tunturi Maxi LF3 -71 (museo)
Tunturi -65 (museo)
ex. Vespa GTS -10
ex. Vespa LX 125 -08
ex. Peugeot Vivacity -05
ex. Kymco Super Fever -04
ex. Hero Winner -02

Partanen

#62
Vespa 250 GTS pakoputken tiivisteholkin, joka tulee alkukäyrän ja vaimentimen väliin, mitat: sisähalkasija 32mm, ulkohalkaisija 39mm pituus 30,5mm. Halkaisijoita on lähes mahdotonta mitata tarkasti, koska tiiviste ei ole täysin pyörreä. Toleranssi lähes +/-1mm. Varaosanumero 846097. Helpointa lienee hankkia tarvittaessa tämmöinen valmistajan valitsema varaosa 35 euron hintaan (easyparts 25 eur). Mutta jos semmoista ei ole saatavissa, löytyy Storm:in luettelosta äänenvaimentimen tiivisteholkkeja. Kuvan mukaan saman näköinen kuin tämä Piaggion tuotenimellä myytävä holkki Lähelle osuva mitta olisi 32x38x30,5 ja hintaa 11 euroa. Oikeat mitat saa varmimmin mittaamalla mitat pakoputkesta, jossa ei varmaan näin paljon heittoa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pekpel

Lainaus käyttäjältä: Antti R - 04.04.11 - klo:10:14
Minulla on ensimmäisenä vuorossa sähköpistokkeen asentaminen navigaattoria varten, hyvä paikkakin on sille valmiiksi katsottuna. Seuraavaksi pitäisi kehitellä kiinnikkeet navigaattorille. Harmi vain, moottoripyörään tarkoitetut vesitiiviit navigaattorit (esim: Tomtom Rider tai Garmin Zümo 220) on järjettomän kalliita. Siksi täytyy viritellä autokäyttöön tarkoitettu laite ja ottaa se taskuun sateella.
Tänne foorumille joskus kirjuuttelin miten tavis tomtom tuli tehtyä paremmin vettä kestäväksi ja jotain kertoilin myös stongaan tehtävästä magneettitelineestäkin...Toimii vieläkin tomppa ja teline
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Plom

tomtom minigrippussukkaan ja kosteus ei häiritse.

Partanen

Eilen sain City Grip:it GTS:n alle. Suurin osa ajasta tärvääntyi työkalujen etsimiseen ja hakemiseen, kuten yleensä. Irrotin pakoputken sylinterinkannesta asti. Lambda-anturille löytyy ryhmäliitin, joten siitäkään ei ollut ongelmia. Kanteen jäävä kuparitiiviste meinasi olla vaikea saada pois kolostaan, mutta pieni ruuvari ja pihdit, niin johan lähti. Uusikin on aika konstikas paikalleen laitettava, tiukan sovituksen takia. Jatkossakin taidan irroitella putkea kannesta asti, jos tarvetta tulee.

Tärkeä huomioitava on taka-akselin tuen kiinnitysjärjestys, joka löytyy vain korjausoppaan kiristysmomenttien osiosta. Siis se sama tuki, johon pakoputki tulee kiinni. Se tuki, eli siinä oleva pyöränlaakeri pitää kiristää ensin taka-akseliin sillä isolla mutterilla, ja vasta sitten moottorinlohkoon pienemmillä kuusiokolopulteilla. Vain tässä järjestyksessä osat asettuvat oikeisiin kohtiinsa.

Renkaat kävin väännättämässä vanteille sittenkin Storm:illa, josta renkaat ostinkin. Laittelevat heiltä ostetut skootterin renkaat 5 euron kappalehintaan. Tasapainottamaan eivät pysty Vespan renkaita. Autojen renkaita myyvä liike tasapainotti renkaat, eikä turhaan. 25 grammaa tuli painoja rengasta kohden. Olisi saattanut pompottaa aika pahasti ilman tasapainotusta.

Etummaisessa pyörännavassa ei pystynyt renkaita tasapainottamaan itse, koska 110km ajetun vespan pyöränlaakerit olivat vielä liian nahkeat pyörimään riittävän herkästi, jotta maan vetovoima olisi osoittanut painavimman kohdan.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Tasapainoitus onnistuu vain tekemällä telineen jossa akseli tulee kartiokärkisten tappien väliin niin että kitkaa on äärimmäisen vähän. Akselitapin, johon tulee kolot, voi teettää kuten myös pultit, joiden kärjet sorvauttaa kartioksi. Telineen voi tehdä itsekkin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pugt200

Viime kesänä vaihdatin merkkiliikkeessä samanlaiseen Vespaan alle Pirellin GTS:t, 135,- kaikkineen (renkaat, vaihto ja tasapainotus).

Partanen

Juu, mä kattelin erilaisia vaihtoehtoja itse tehtävään tasapainotukseen. Erilaisia osia on olemassa jo valmiina, ja kaverilta olisi löytynyt sorvi, jolla olisi voinut tehdä loput. Tasapainotusakselin voisi laittaa laakeritkin, kuten joissain ratkaisuissa on homma hoidettu: http://www.marcparnes.com/Vespa_Scooter_Wheel_Balancer.htm Myös Biltemasta saa laakeroidun tasapainotusakselin kolmella kympillä, mutta sen mukana tulevat kartiot ovat liian pienet Vespan vanteen keskireikään, joka on halkaisijaltaan 35mm. Myös valmiita tasapainotuspukkeja saa satasella. Arvelin kuitenkin, etten tässä vaiheessa lähde siihen hommaan, kun on kyse vain kahdesta renkaasta, ja rengaliike veloitti tasapainotuksesta vain 20eur.


Sitten erääseen asiaan, joka vaivasi rasva-apinaa. Nimittäin variaattorin tuuletuksen suodatin.  ;) Rakenteeltaan harva (tiheän vastakohta) vaahtomuovisuodatin on siinä varikopan kyljessä. Ilman suodatinöljyä. Jostain luin ohjeen, että pölyisissä olosuhteissa suodatin pitäisi puhdistaa useammin, tjsp. Mistään en muista ohjetta, että pitääkö suodattimeen laittaa öljyä, vai ei. Nyt vasta 110 ajetussa Vespassa suodatin oli likainen, ja oli tietenkin päästänyt pölyä läpikin. Kokeeksi laitoin suodattimeen suodatinöljyt puhdistuksen jälkeen. Nyt vaan pitää olla tarkkana, ettei mene tukkoon pölystä. Ehkäpä suodattimen tarkoitus on suodattaa vain rottaa isommat roskat. Näytti vaan synkältä se pölyinen tuuletin siellä suodatinluukun takana.  :P

Moottorin ilmansuodattimelle antaa valmistaja erikoisen ohjeen. Pitäisi sekoitella moottoriöljyä ja bensiiniä (olettaen että englanniksi petrol on bensa) suhteessa 50/50, jota sitten laitetaan suodattimeen.  :o Itse laitoin Motul-suodatinöljyä. Jaa että miksi piti juuri ostetusta Vespasta suodatin pestä ja öljytä? Hirvitti suodattimen tiheys, ja se että saako moottori varmasti tarpeeksi ilmaa. Vai pitääkö tilailla Malossin suodatinelementti. Hyvin se vakiosuodatin ilmaa läpäisee, ainakin kuivana. Malossi pistetään sitten vasta seuraavaan tilaukseen. Vai tietääkö joku, että saako Vespaan Malossin suodatinta jostain Suomesta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

#69
Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 07.04.11 - klo:12:11
Viime kesänä vaihdatin merkkiliikkeessä samanlaiseen Vespaan alle Pirellin GTS:t, 135,- kaikkineen (renkaat, vaihto ja tasapainotus).

Halvalla sait kyllä. Sisälsikö pakoputken holkkitiivisteen? Vai ottaakohan ne huollossakin putken irti kokonaisena kannesta asti? Hinnasta voisi päätellä, että ottivat putken kokonaisena irti.

Mulle kertyi tällä tavalla takarenkaalle hintaa 75.50eur, joka sisältää renkaan 59eur, teetetyt rengatyöt 15eur, ja pakoputken alkukäyrän ja kannen välisen tiivisteen 1.5eur (Hollannista). Hinta ei sisällä autolla ajelusta aiheutuneita bensakuluja, eikä korvauksia kivusta ja särystä, kun etusormi jäi takavanteen ja jarrusatulan väliin, kun innoissani uutta rengasta pyörittelin.  ;D

Etu- ja takarengas yhteensä itse vaihdettuna siis 139,50euroa. Oppia, jonka saa noita itse räpeltämällä, ei voi mielestäni rahassa mitata.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

#70
Kuivia suodatinmuoveja on kuten tiekkareiden ilman sudatukseen. Mustaa hyvin harvaa solukkoa josta valo kuultaa läpi. Se varautuu sähköisesti ja vetää pientäkin hiukkasta. Varmaan riittävän tehokas variaattoriin jos se oli jo likainen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Juu oli tosiaan likainen, mutta oli toisaalta päästänyt pölyä lävitse. Vaikka eipä kai variaattori pienestä pölystä itseensä ota. Eipähän kiillotu hihnapyörät liiaksi, kun on vähän pölyä välissä hankaamassa.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pugt200

LainaaHalvalla sait kyllä. Sisälsikö pakoputken holkkitiivisteen? Vai ottaakohan ne huollossakin putken irti kokonaisena kannesta asti? Hinnasta voisi päätellä, että ottivat putken kokonaisena irti.

En tiedä millä menetelmällä vaihto tehtiin mutta erittäin nopeasti homma hoitui, eikä mitään pelättyjä "putkivuotoja" hommasta tullut.

Partanen

Erikoinen juttu tuo öljypinnan mittaaminen Vespan moottorista. Luovutushuollon jäljiltä kylmästä koneesta mitattuna öljyä oli mittatikun ylämerkkiin. Kuumasta koneesta mitattuna, siten että koneen sammuttamisesta on kulunut kymmenisen minuuttia, oli öljyä liikaa. Öljypinta oli yli ylämerkin, jopa puolen mitta-asteikon verran. (Mitta-asteikon ylä- ja alamerkin väli on n. 2 desiä.) Kun kuumasta koneesta imaistiin reilu desi pois, niin nyt kuumasta koneesta mitattuna, kymmenen minuutin kuluttua koneen sammuttamisesta, on öljyä ylämerkkiin asti. Kylmästä koneesta mitattuna öljyä on tällä hetkellä mittatikun asteikon puoliväliin saakka.

Pitänee kysellä tonnin huollossa miten öljymäärästä saa luotettavimman tiedon. Sen ohjeen jo sain Vespistiltä, että liika öljy on pahasta Vespassa. Melkein mieluummin liian vähän öljyä, kuin liikaa öljyä.

En muista äkkiseltään muita moottoreita, joissa öljyn lämpö vaikuttaisi näin paljon öljyn mittauksessa. Automaattivaihteistoissahan on eri asteikko kylmälle ja kuumalle, mutta että moottorissa tämmöistä.

Ohjekirjahan käskee mittaamaan öljyn kylmästä koneesta. Öljypinnan pitää silloin olla missä tahansa mittatikun asteikolla. Ja jos öljy mitataan kuumasta koneesta, pitää odottaa sen 10 minuuttia sammuttamisesta, että öljy ehtii laskeutua öljypohjaan.

Onko mietteitä?  ???
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Varminta on käyttää hetki että sinne ylös jää öljyä ja mitata, jotta ei missään tapauksessa pumppu jää horimaan tyhjää. Siellä ylhäällä on vain desi tai kaksi muutenkin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04