Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

makexx

Sivulaukut kun on tiukasti kiinni, niin en ole havainnut ongelmaa naarmuuntumisen suhteen. Käytän keväällä ja syksyllä Tucanon suojia ja silloin olen joutunut laittamaan sellaista läpinäkyvää suojamuovia muutamaan paikkaan...



Mökki reissuilla olen kyllä hyödyntänyt jalkatilaa  :)




Tuota telinettä eteen olen monesti miettinyt ja mahdollisesti sellanen pitää joskus hankkia. Tosin tavarankantokyky ei ole ollut vielä ongelma GTS:n kanssa. Olen vain hymyillyt, kun "oikeilla"moottoripyörillä ajavat kaverit tuskailevat reissuilla pientenkin ylimääräisten ostosten tms kanssa  ;D
o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o
|  Vespa GTS 300 SuperSport  |
o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

pugt200

#916
Parille reisulle tuli GTS lastattua aika tukevasti, mm teltta oli mukana, ja silloin etupää muuttui aika kevyeksi. Sitten siirsin osan kuormasta etutelineelle ja painonjakauma parani mutta edessä oleva tavara vaikeutti ohjaamista hitaassa ajossa. Yhdelle reisulle lastasin Vespan niin täyteen, että keskitunnelikin oli ummessa ja eikös se penteleen pyörä kaatunut vinossa parkissa kyljelleen keskitunen upottua hieman hiekkaan. Peltiä kunnostettiin 850 euron edestä. Rautahanurireissulla mukana oli vain yksi vanha tankkilaukku tavaratelineellä. Siellä oli lähinnä sapuskaa, renkaanpaikkauspullo , sadehaalari ja varahanskat.

pera8x

hieno tarina. melkosta asennetta vaatii tuollanen retki millä tahansa kakspyöräsellä.

se on tuo lappi ja jäämeren läheisyys mystinen juttu. joskus olin autolla siellä, jossain jäämerentien läheisyydessä kaukana kaikesta. kumihan se siinä sitten puhkes. onnekseni oli varakumi matkassa ja siellä oli vielä ilmaakin. oli hyvittava näky, kun koko peräkontin lastin purkas siihen tiensivuun, että sai renkaan ja tunkin ja avaimen kaivettua takarontin maton alla olevasta poksista.

Partanen

Eipä mun matkantekoa Vespalla haittaa oikeastaan mikään muu kuin perseen puutuminen. Sitäkin helpottaa tankkaustauot. Ei kauaa tarvitse jaloitella, kun voi jo jatkaa matkaa. Mutta semmonen 300km päivässä on mulle sopiva matka.

Joskus mulla oli käytössä Vespan kauppaama yhden istuttava satula. Siinä on jokin geelityynykin sisäänrakennettuna. Mutta niin vaan puutuu paikat. Että ei musta matkamotoristia tulisi, eikä se ole kiinni siitä minkälaisesta kaksipyöräisestä on kyse.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pera8x

noo, musta ei ole matkamotoristiksi millään 2 pyöräsellä. mielestäni autolla mukavampi taittaa matkaa. 700km yhden päivän aikana on eniten, mitä oon prätkällä ajanut. ja sekin oli niin suuri virhe, kun olla ja voi. oli joku kevät ja aurinkoinen päivä. lämmintä n.20 astetta. ajatuksissa oli lähteä hakemaan prätkää veljelle jostain kuopion takaa. siinä sitten päätettiin, että mennäänkin mopedilla, kun niin hieno ilma ja tälle kesälle ei ollu tullut vielä yhtään mopoiltuakaan. no, siitä sitten vaan kesäkuteissa yamaha 900 tdm:n päälle ja tampereelta lähtö kohti jotain pikkukyllä jossain kuopion takana. ensimmäiset 50 kilsaa oli ihan jees. sitten alkoi vettä sataa ja aurinko meni pilveen ja lämpötila laski kokoajan. 100 kilsan jälkeen olin jo aivan jäässä, mutta takasinkaan ei kehdannut kääntyä, kun oltiin jo sinnekkin asti päästy. no sitkeesti täristen sitten koko matka perille välillä vaan tankaten. paikan päälla juotiin kahvit, tehtiin kaupat rätkästä ja lähettiin takasinpäin. siinä, kun oli hetken ollut sisätiloissa, niin alkoi nukkumattikin vähän painaan silmiä kiinni. no, vireys kyllä palasi välittömästi, kun tuli taas ulkoilmaan täriseen. siitä sitten matka jatkui kohti tamperetta ja olin niin jäässä ja kylmissäni, ettei muista ikinä olleeni. onneksi takastulo matkalla ei enää satanut, mutta ilma oli sitäkin viileempää, ilta painoi päälle. sitten kylmyyden lisäksi vielä ärsytti, kun sai sadan kilsan välein topata tankkaamaan, kun tuo veljeni mopo oli kotarin joku 550, tai vastaava, mitä niitä nyt on. varmaan 5 litran tankilla. lopulta, kun pääsi kotio, niin oli kylmyys imeytynyt niin sanotusti luihin ja ytimiin. puolen tunnin lutraus kuumassa suihkussa ei meinannut poistaa vilua.

se oli viiminen kerta, kun lähden kakspyöräsellä taittaan matkaa. ihan kiva niillä on pärtsäillä muuten vaan ja pieniä siirtymiä tehdä, mutta jos tarvii oikeasti lähteä pidemmälle reissulle, niin minä kyllä valitsen auton. olihan siinä itteltäni virhearvio vaatetuksen suhteen. fakut jalassa ilman pitkiäkalsareita ja t paita alla ja nahkanen prätkätakki päällä. ei edes hanskoja. keli oli niin nätti, kun lähdettiin ja aamupäivä, niin oletin, että keli pysyy hyvänä koko matkan. eipä ihan pysynytkään. no siitä huolimatta enää en toista kertaa tee samanlaista reissua.

Partanen

Aina välillä jaksan ihmetellä kuinka jotkut ajelee ilman hanskoja. Kädethän on ensimmäinen millä otetaan vastaan kaaduttaessa. Vaikka kaatuisi kävelyvauhdista, on aina parempi jos on hanskat kädessä.

Mökkimopolla tulee tosin ajettua ilman hanskoja. Yksittäiset siirtymät sillä on jotain 50 metrin ja 3 km väliltä.

Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pugt200

Poika kaatui skodella kun haki postin...15 metriä. Jorvissa poistettiin kiviä kämmenestä ja nyt pysyy hanskat kädessä. ;D

MattiKoo

Olen ajatellut hommata GTS:ääni tehoputken. Vaihtoehtoja näyttäisi olevan markkinoilla melko paljon, mikä ei välttämättä helpota päätöksentekoa. Ideana olisi hankkia koko putki vaimentimineen ja alkukäyrineen ja näin välttyä vakioputken tiivisteongelmalta. Pieni tehonlisä ei olisi pahitteeksi ja äänetkin saisivat olla vakiota muhevammat. Leo Vince Gran Turismo vaikuttaa ehkä kiinnostavimmalta, mutta täytyy vielä funtsia. Millaisia kokemuksia kollegoilla on tehoputkista ja mitä itse suosittelet?

pera8x

se teholisä on aika marginaalinen pelkän pakarin vaihdossa.. äänet kyllä kasvaa. sinne tarvis saada soppaakin vähän lisää, niin voisi tulla puoli heppaa...heppa, tai kaksikin lisää tehoa.

syitä, miksi itse en laittaisi 4t skootteriin tehopakaria on siinä, että valmiit putket tolkuttoman kalliita saatuun hyötyyn nähden. (leovincet, josimurat, akrat ja muut merkkipakarit.) ja se hyöty on osittain myös negatiivinen. tehopakarilla seos saattaa mennä vähän laihalle, mikä ei ole hyvä asia minkään kannalta. vaatisi sitä soppaa myös. ja ajossa samat tasaset kierrokset suurinpiirtein kokoajan, niin se on vähän, kun ruohonleikkuria kuuntelis. kiihdytyksessä ihan jees, kun vähän papattaa. itse en niin tykkää kokonaisuudessaan tuosta lisä-äänestä. toki makuasia, mistä kukin tykkää.

noita tehonmittauksia aika paljon seuranneena se menee suurin piirtein niin, että rivikoneisista prätkistä saa keskimäärin n.10-20 heppaa lisäpotkua, kun on kunnollinen merkkipakari ja moottorinohjaustä (tai kaasareita) säädetty polttoaineen ja kipinän osalta (syttypyörä). lopputulos vaihtelee riippuen vähän kaikesta mm. koneen koosta ja iästä, onko ruisku, vai kaasari, lähtötehoista jne. matalaviritteisissä customeissa hyöty samoilla säädöillä on paljon pienempi. ja pienemmissä koneissa, 4t ruiskukevarit ja 250:set on hyöty myös pienempi.

jos ajatellaan, että homman tekee kunnolla. ostaa ja asennuttaa, tai asentaa itse sen pakarin, tekee ohjelmanmuutokset esim. powercommander ja mittaa tehot ennen ja jälkeen ja tietenkin kesken säätöjen, niin keskialueen vääntö luultavasti paranee, mutta huipputehot ei välttämättä paljoa muutu. en voi muuta sanoa, kun että todella kalliita hevosia tulee. paksulompakkoisille tuo ei tietenkään ole mikään ongelma.

Palosella

Vespaan saa lambdaan "huijausboksin" eli muuttaa lambdan signaalia siten, että ecu rikastaa seosta. Tommosta vissiin suositellaan laitettavaksi "tehoputken" kanssa.

pera8x

Lainaus käyttäjältä: Palosella - 09.08.15 - klo:15:47
Vespaan saa lambdaan "huijausboksin" eli muuttaa lambdan signaalia siten, että ecu rikastaa seosta. Tommosta vissiin suositellaan laitettavaksi "tehoputken" kanssa.

tuo on ihan jees kikka saada sitä soppaa lisää pienemmillä kustannuksilla. ruiskujen kohdalla se on vähän hankalaa normaalisti, kun pitäisi itsellä ole piuhat ja tietokoneet ja ohjelmat ja sitten pitäisi vielä osata käyttää niitä. ja vielä pitäisi olla sellanen ECU, mitä pääsee sörkkiin. kaikkia ecuja ei pääse sörkkiin ilman kolvia. tai voi päästäkkin, mutta tarvii jotain erityisasiantuntemusta. yleensä sitten tulee joku toisen osapuolen moottorinohjaus systeemi, esim. toi powercommander. kustannukset karkaa verrattuna kaasarin säätöön, missä se on vaan tyyliin isompaa suutinta ja homma on sillä selvä. toki ruisku on sitten käytössä paljon tarkempi ja täsmällisempi, toimii kaikissa lämpötiloissa hyvin.

jos jostain saa putken esim. käytettynä, taikka sitten jostain "ei niin merkkiputken" ja tuollaisen huijariboksin, niin kustannukset alenevat huomattavasti ja saadaan kuitenkin aika pitkälti haluttu tavote saavutettua. jos haluaa vaan ääntä, niin kyllä se varmasti toimii pelkällä putken vaihdollakin, varsinkin, jos siinä on lambdalle paikka. enkä oikein jaksa uskoa, että mäntään mitään reikää sulaa, tai muutenkaan leikkaa kiinni sen takia. matalaviritteinen 4 tahtinen kyllä kestää vetää laihallakin seoksella ihan tuosta vaan, jos jäähdytys toimii. kun matalaviritteinen vesijäädytetty 2 tahtinenkin kestää vetää laihalla seoksella ja 1% öljyllä. että sitä nyt tuskin tarvii pelätä. oman maun mukaan tekee päätökset ja ostaa sitten sen mukaan mitä haluaa ja mihinkä lompska taipuu.

GTS300SS

Tuossa ns. tehoputkessahan on muitakin näkökohtia kuin se potentiaalinen teholisä. Tuo vakioputken tiivisteongelma on yksi juttu, jos se helpottuu
jonkun aftermarket-putken käytöllä niin se on jo hyvä syy päivittää. Toinen on se, että alkuperäinen vaimennin kaipaa sen huolto maalauksen kerran kesässä, mikäli tahtoo sen pysyvän ruosteettomana. Ja kolmas ehkä pieni säästö jousittamattomassa painossa.  :D

Itsekin olen lähinnä Akraa vähän silmäillyt mutta en ole toistaiseksi raaskinut laittaa tilaukseen. Ja tuo seoksen mahdollinen meneminen laihan
puolelle hiukan mietityttää, mahtaako se sitten pidemmällä juoksulla verottaa koneen elinikää? Mitään ECU-modauksia en itse olisi halukas tekemään eli pitäisi selvitä pelkällä putken laittamisella.

Mutta olisi kyllä kiva kuulla käytännön kokemusta niiltä, joilla noita on käytössä. Helpottuuko esim. se tiivistejumppa rakarenkaan vaihdon yhteydessä oleellisesti, yms.?


pera8x

Lainaus käyttäjältä: GTS300SS - 10.08.15 - klo:10:54
Tuossa ns. tehoputkessahan on muitakin näkökohtia kuin se potentiaalinen teholisä. Tuo vakioputken tiivisteongelma on yksi juttu, jos se helpottuu
jonkun aftermarket-putken käytöllä niin se on jo hyvä syy päivittää. Toinen on se, että alkuperäinen vaimennin kaipaa sen huolto maalauksen kerran kesässä, mikäli tahtoo sen pysyvän ruosteettomana. Ja kolmas ehkä pieni säästö jousittamattomassa painossa.  :D

Itsekin olen lähinnä Akraa vähän silmäillyt mutta en ole toistaiseksi raaskinut laittaa tilaukseen. Ja tuo seoksen mahdollinen meneminen laihan
puolelle hiukan mietityttää, mahtaako se sitten pidemmällä juoksulla verottaa koneen elinikää? Mitään ECU-modauksia en itse olisi halukas tekemään eli pitäisi selvitä pelkällä putken laittamisella.

Mutta olisi kyllä kiva kuulla käytännön kokemusta niiltä, joilla noita on käytössä. Helpottuuko esim. se tiivistejumppa rakarenkaan vaihdon yhteydessä oleellisesti, yms.?

onhan noi ihan varteen otettavia huomioita. its en pelkäisi tuota koneen laihalla käyntiä. nyky prätkät on kaikki järjestään muutenkin niin laihalla käyviä, että jos vielä laihentaa, niin tulee toimintahäiriöitä. saaste ja päästönormit pistää valmistajat tiukille.

oskuk

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 05.08.15 - klo:22:53
Xevossa 250ie 20kkm välein.
huolto maksoi muistaakseni 218e, mutta tulppaa ei vaihdettu, varastotilanteen takia. Hihna oli kuulemma kuin uusi, joten tuota 20kkm voinee harkita.

Partanen

Varmaankin ruiskussa riittää karttaa sen verran, että antaa sen verran lisää bensaa mitä tarvikeputkella tarvitaan. Silloinhan kone käy samalla seoksella kuin vakioputkellakin.

Sillä emulaattorilla sitten saataneen se hiukan tavallista vähemmän laiha seos, jonka pitäisi kaiken järjen mukaan tuntua entistä tukevampana vetona kiihdytyksissä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003