Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

tuoppim

Sip-scooterilta löytyy tälläinen Malossin määräaikaishuoltopaketti:
http://www.sip-scootershop.com/en/products/maintenance+service+kit+_j3904405

Ajattelin seuraavaan huoltoon kokeilla miten nuo osat pelittäisivät.

Partanen

#841
Itse jättäisin nuo kolmansien osapuolien varaosat hankkimatta kokonaan. Taikka sen perusteella mitä olen ihmisten kokemuksia palstoilta lukenut jo useammman vuoden, niin Piaggion valitsemien osien kanssa on vähiten huolia. Eikä välttämättä edes säästä montaa euroa sillä, että hankkii ns. "tarvikeosia". Vespa-paketissa olevat osat eivät yleensä ole ihan mahottoman hintaisia, jos niitä tilailee vaikka Easyparts.nl kaupasta. Ja kotimaisesta Vespa Shop:ista:

http://www.motobike.fi/tuotteet.html?id=7/

Oon ajatellut niin, että jos haluaa toimintavarmuutta, niin käyttää niitä osia jotka Piaggio on valinnut. Jos on kokeilunhalua, ja semmoinen vakuutus joka korvaa kuljetuksen korjaamolle, niin sitten muita osia voi kokeilla. No, ehkä hiukan kärjistettynä, mutta kuitenkin. Tai sitten pitää olla omassa autossa vetokoukku, ja lompakossa vähän taksirahaa, niin niilläkin pärjää.  ;)

Lisäys klo 15.15: Ton Vespa Shop verkkokaupan löysin vasta hiljattain, enkä ole sen hintatasoa tarkkaan vielä verrannut. Voi olla, ettei se ihan pääse ulkomaisten kauppojen hintatasolle, mutta tämmöisinä aikoina olisi hyvä tukea suomalaisia yrityksiä ja työpaikkoja, aina kun mahdollista.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

#842
Sain kuulla, että Suomessa on jo 2014 mallia jokunen kappale. Varsinainen myynti alkaa vasta tulevana vuonna. Mutta jos joku Vespakuumeesta kärsivä haluaa lääkettä, niin kannattaa käydä luotettavan Vespakauppiaan puheilla. Hiukan syvemmältä pitää taskua kouraista, tai luottotietojen pitää olla kunnossa, kun hinta kuulema on 6700 euroa.

Lisäys 21.17: On tää merkilliseksi mennyt, kun virallisilla Vespa-sivuilla on tuorein uutinen toukokuulta! Ja maahantuojan veistuub sivuilla kerrotaan jo 19.8., että uutta ABS-mallia on Suomessa. Luuleeko ne, että kaikki on jossain buukissa?! Piru kun korpeaa tämä.



Lainaus käyttäjältä: Partanen - 29.04.14 - klo:15:08
Ovat vähän uudistaneet Gts:ää. Etujousitus muuttuu vähempi kitkaiseen:

http://blog.motorcycle.com/wp-content/uploads/2014/04/042414-2015-vespa-gts-super-044.jpg

ABS-jarrut ja sutimisen vähentäjä. Jonkinlainen multimedia tuki, taikka ainakin USB-liitin. Uusi hieno mittaristo. Ledeillä toteutetut päivävalot. Uusi satula. Mukavia pieniä uudistuksia, toivotaan ettei hinta karkaa kovin korkealle. Ja jännä nähä koska noita Suomeen tulee.

Täältä löysin tietoa aiheesta:

http://www.piaggiogroup.com/en/archive/press/vespa-abs-e-asr-new-vespa-gts-and-gts-super

Ja vielä muutamat videot Vespan virallisilta youtube-sivuilta:

http://www.youtube.com/watch?v=Ia0ttXP_PQw

http://www.youtube.com/watch?v=ATgG0pMvznA

Sininen Super varsinkin näyttää hienolta.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pekpel

Laitat sinne tulikivenkatkuista kommenttia..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

oskuk

On se erikoista jos ei skootterisaitilla on varmaa tietoa myytävistä uusista Vespoista maassa!

Partanen

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 16.09.14 - klo:21:14
Laitat sinne tulikivenkatkuista kommenttia..

Auttaiskohan se?

Vespa-sivuston etusivua voi näköjään rullata alaspäin, jolloin näkee veispuukkiin kirjoitetut jutut ilman veispuuktiliä. En ole tuommoista ominaisuutta ennen huomannut, onkohan uusikin ominaisuus. Tätähän tää on, kun on syntynyt liian myöhään. Buukit ei oo mun juttu, ja pitää vaan tiedostaa se riski, että en siksi ole ajan hermolla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

Ei minulla moista ole ollenkaan, mutta sensijaan Vespan tehtaan sivuille vievä linki on koomisesti 946-erikoismallin sivu ;-)

patasusi

Moi, mystinen kitinä vaivaa omaa Vespa GTS 250cc vm 2011 takarenkaan / takajarrun luona.
Kitinä kuuluu pääsääntöisesti, kun Vespalla "rullaa" valoihin, mutta kone ei vielä pyöri vapaalla.
Takajarrun painaminen kevyesti poistaa kitinän hetkeksi. Sama kitinä toistuu kun aamulla ottaa Vespan alas keskituelta ja työntää pyörää hieman eteenpäin. Käytin pyörää huollossa asian tiimoilta, mutta kitinä ei poistunut.
Voisiko olla kyseessä kiero jarrulevy vaiko jarrupalat eivät säädy / palaudu kohdilleen jarrutuksen jälkeen. Jarruvaste on mielestäni hyvä eli kahva ei pohjaa. Vinkkejä otetaan vastaan ?

Partanen

Tervetuloa palstalle.

Tahtoo näissä joskus takajarru vinkua, mutta sitä ilmenee lähinnä jarrutuksessa, ei niinkään rullatessa. Mutta jarruunhan sekin viittaa, jos ääni loppuu kun jarrua käyttää. Se on vähän tympeää purkaa sitä takajarrua, kun pitää irrottaa takapyörä, ja takapyörän irroitusta varten pitää irrottaa pakoputki, joka vaatii uuden (kalliin) tiivisteen aina asennuksen yhteydessä. Silläpä arvelen, että eivät ehkä tehneet asialle mitään huollossa. Vai miten ne kommentoi asiaa, jos mitenkään?

Yksi kolmesta Gts:stä on mulla pyöritellyt takapyörää, kun skootteri on keskituella ja kone tyhjäkäynnillä. Jokin siellä tahmaa pyörimistä, ehkä hiukan kiero jarrulevy. Jarrut ei kuitenkaan ravista, niin en ole asian vuoksi enempää päätäni vaivannut. Ehkä tulevana talvena pitää tutkiskella takapään osia vähän tarkemmin. Se taka-akselin tukilaakeri on kuulema verrattain lyhytikäinen. En tiedä onko sinne valittu halvin mahdollinen, vai ottaako laakeri itseensä pakoputken lämmön vuoksi. Se tukivarsi johon putki pultataan kiinni on alumiinia, joka tietenkin johtaa lämpöä laakerille.

Saatko nimim. "patasusi" kuulumaan ko. kitinää jos pyörittelet takapyörää skootterin ollessa keskituella?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

patasusi

Kiitoksia vastauksesta ja omien havaintojen jakamisesta. Huollossa olivat hieman "herkistelleet" takajarrua, hieman epämääräiseksi jäi vastaus. Pitää vielä testata tuo keskituella pyörittely, kun tästä pyörän luo pääsee.
Kiitos  :)


konenikkari

#850
Kitinä johtuu usein  ja yleisesti jarrupalamateriaalin ja jarrulevyn yhteensopimattomuudesta.
Mulla takajarru on äänetön ja palat on syöny levyn vaihtokuntoon.
Etujarru vinkuu jarruttaessa, palat kuluu hitaasti ja levy on ok.
Siellä on ääntä missä on liikettä.
Jos jarru ei selkeästi jää päälle, älä ole huolissasi.
Mullakin oli joskus "laite" joka kitisi, nyt kun sitä ei ole on ikävä kitinää.
Luvallisesti ajelen usein moposkotullani  80rajoitusalueen vierellä kulkevaa pyörätietä pitkin,
Ei tarvi käyttää äänimerkkiä ku vastaan tulee rullasuksi hiihtäjä peittäen koko polun,
painan etujarrua joka vinkuu niin vi...eiku runsaasti, yllättäen rullasuksistakin löytyy jarru  ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

patasusi

Kyllähän takajarru / levy kitisee keskituella ollessa, kun pyörittelee takarengasta. Eipä tuo jarru jää päälle eli antaa kitistä vaan ja kovaa ajoa Vespalle  ;D

oskuk

Mulla vingahtaa etujarru melko usein pihasta lähtiessä pari kertaa, mutta se loppuu sitten...

konenikkari

Mulla vingahtaa koira jos ei pääse mukaan reissulle  ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Jos nyt sanon, että tässä nykyisessä Superissa ei jarru vingu, niin eiköhän pian ala vinkumaan. Aiemmissa vinkumisen on saanut hetkeksi loppumaan sillä, että tekee pari rajumpaa jarrutusta. Sitten se taas jossain vaiheessa alkaa. Tiiä sitten lasittuuko pinnat, vain miksi semmoista tekee.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003