Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

konenikkari

Tahdon luovuttaa tehtävän sinulle koska minun aikani on rajallinen.
Piaggio konsernille voisit kertoa että luistava joustava totuus on parempi kuin ns. facta.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

#811
En tiedä miten Vespan putken voisi paremmin toteuttaa, mutta sähän justiin kerroit tietäväsi, mutta et kerro miten.

Kerro se vielä missä crossipyörässä pakoputki on kiinni takahaarukassa? Tai mikä putkivalmistaja on tehnyt Vespaan äänenvaimentimen joka kiinnitetään runkoon, jota Vespassa ei itseasiassa edes ole, koska Vespassa on itsekantava kori.  ;D
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

#812
Pöh.
Itseasiassa juurikin huomasin että, asiansa hallitsevalla pakoputken rakentajalla ei pitäisi olla mitään ongelmaa.
Olosuhteet ovat vakiot.
Ainoa ongelma liennee piaggion ylipainoisten pakoputkirakenteiden mukanaantuoma.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Niin Vespa on suunniteltu arkiajoon, ei niinkään crossiradoille. Siksi sen vaimentimen pitää vaimentaa paitsi ääntä, niin vähentää päästöjä. Siksi pönttö vähän painaa.

Tässä eräs tapa hallita lämpölaajenemista: http://www.psntuning.co.uk/scooter_parts.php?prt_id=963 alkukäyrä antaa varmaan periksi sen verran kuin pitää.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

#814
Mutta jos ihan aikuisten oikeesti totta puhutaan jotain vois ehkä oppia piaggiokin noilta tarvikevalmistajilta.
Ei ole mahdoton yhtälö, kestävä pakoputkisto/katalysaattori.
Ja lisäksi soppaan, miksi ei katalysaattori ole vaihdettavissa?
Enkä tällä tarkoita pelkästään vespoja.
Ihaa´n perseestä on pakoputkistot jotka tukkeutuu millon mistäkin "väärästä" öljystä.
Osta siinä sitte uusi pakoputki Voi perse.
Sori, voiperseen valmistus on lopetettu, koska ko. firmalla ei ollut ko. sertifigaattia.
Toistaiseksi tyydymme,margariini vehkeisiin  8)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

tuoppim

Oho, kylläpä pakoputket kuumentaa täällä tunteet... Hyvä että tulee keskustelua :)

Lueskelin tuossa tätä ja linkittämääsi ketjua sekä, vähän MV-forumia myös ja yritin löytää jonkinlaista dataa, mutta en kovinkaan paljoa kokemuksia tuosta Leovincen evosta löytänyt.

Itse en ainakaan näe tässä leovincen rakenteessa suurta ongelmaa vai mitä Partanen olet mieltä asiaan enemmän perehtyneenä. Eikös tuossa tule tiiviste samaan kohtaan kuin OEM-pakoputkellakin? Jousiliitos on vain ylimääräinen liitoskohta josta putken saa tarvittaessa irti. Vai ymmärsinkö ihan väärin?

http://www.leovince.com/files/F11308/IM-8571-GB.pdf

Partanen

"Leo":ssa näyttäisi myös olevan grafiittitiiviste. En ole ko. putkea koskaan kädessä pitänyt, mutta kuvan perusteella sekin putki hoitelee lämpölaajenemisen grafiittitiivisteen avulla, eli putki liikkuvat toistensa sisässä, ja pönttö on tukevasti tukivarressa. Ajan myötä tiiviste kuluu hankauksen vuoksi alkuperäisessä ratkaisussa, ja niin kaiketi Leossakin. Mutta Leon osat saattavat olla helpompi sovitella toisiinsa, kuin mitä alkuperäisen pöntön ja alkukäyrän sovittelu on.

Mä oon kyllä ollut ihan tyytyväinen vakioputkeen, ja sillä mennään toistaiseksi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

tagatubos

En tunne hyvin vespan putken kiinnitystä ja näin onko putkella jokin osuus moottorin tuennassa, mutta konenikkarilla on pointti siinä (jos ymmärsin oikein), että esim. kilpapeleissä tuo väliholkki tuntuu kestävän, kun se tehdään joustavaksi.
Esim alkukäyrä ja vaimennin yhdistetään jousilla, jolloin holkki siinä välissä saa tilaa elää ja näin kestää. Jousen tuottama puristusvoima pitää sen tiiviinä, eikä tehohukkaa pääse syntymään.
Aiemmin kilpavehkeissä käytettiin joustavaa haitariputkea, mutta sitten on siirrytty kiinteään holkkiin, joka kestää vuodesta toiseen.
"Ken juo OLUTTA, se nukahtaa helposti, ken nukkuu pitkään, ei syntiä tee, ken ei syntiä tee, hän taivaaseen pääsee!
Juokaamme siis OLUTTA!" -Martin Luther

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 30.08.14 - klo:17:40
"Leo":ssa näyttäisi myös olevan grafiittitiiviste. En ole ko. putkea koskaan kädessä pitänyt, mutta kuvan perusteella sekin putki hoitelee lämpölaajenemisen grafiittitiivisteen avulla, eli putki liikkuvat toistensa sisässä, ja pönttö on tukevasti tukivarressa. Ajan myötä tiiviste kuluu hankauksen vuoksi alkuperäisessä ratkaisussa, ja niin kaiketi Leossakin. Mutta Leon osat saattavat olla helpompi sovitella toisiinsa, kuin mitä alkuperäisen pöntön ja alkukäyrän sovittelu on.

Mä oon kyllä ollut ihan tyytyväinen vakioputkeen, ja sillä mennään toistaiseksi.

Oikeasti suunnitellussa pakoputkistossa ei ole missään välissä minkäänlaista grafiittia.
Korkeintaan liitosten väliin suihkautetaan grafiittia, asennusvaiheessa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: tagatubos - 30.08.14 - klo:18:08
En tunne hyvin vespan putken kiinnitystä ja näin onko putkella jokin osuus moottorin tuennassa, mutta konenikkarilla on pointti siinä (jos ymmärsin oikein), että esim. kilpapeleissä tuo väliholkki tuntuu kestävän, kun se tehdään joustavaksi.
Esim alkukäyrä ja vaimennin yhdistetään jousilla, jolloin holkki siinä välissä saa tilaa elää ja näin kestää. Jousen tuottama puristusvoima pitää sen tiiviinä, eikä tehohukkaa pääse syntymään.
Aiemmin kilpavehkeissä käytettiin joustavaa haitariputkea, mutta sitten on siirrytty kiinteään holkkiin, joka kestää vuodesta toiseen.

Näinhän se menee  :) se on hyvä ettei nuo nyanssimaatikot sekaannu asiallisiin asioihin.
Siinä se seisoo munkin pakoputki paikoillaan päivästä toiseen, eikä oo kiinni ku fiätereillä. NIH.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

#820
Joissain toteutuksissa lämpölaajenemisen ongelmat hävitetään putkiston taivutuksiin. Se on helppoakin, jos kone on kiinteästi rungossa, samoin kuin pakoputki, joka voidaan kiinnittää kumipuslilla runkoon.

Skootterissa ongelman aiheuttaa se, että putkisto on lyhyempi, ja putkisto kiinnitetään mielellään voimalinjaan kiinteästi.

Ne jousikiinnitykset ovat sitä varten, että pönttö on nopeampi irrottaa. Varmaankin lähtöisin kilparadoilta. Ei ole todennäköistä, että jousikiinnitystä käytettäisiin liukuvaan putkiliitokseen.

Lisäys: Niissä prätkissä joissa käytetään grafiittitiivisteitä, ei putket liiku sisäkkäin lämpölaajenemisen vuoksi. Liitos on niissä enemmän tai vähemmän kiinteä. Vespan tapauksessa grafiittitiiviste kuluu, koska se on suunniteltu kulumaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

tuoppim

Pitänee tuossa talven aikana sitten viritellä tuo LeoVince ja raportoida tänne kokemuksista.

Toinen kysymys: Millaisella välillä jengi on vaihtanut variaattorin lautaset? Näin variaattoria avaamatta osaako joku heittää kannattaako ne tilata samalla kun tilaa muutkin variaattorin osat 10.000 kilometrin huoltoa varten, vai ovatko selkeästi pitkä-ikäisemmät? Rullat, liukupalat ja hihnan ajattelin anyways piakkoin vaihtaa.

Helsingissä ei muuten jengi aina hiffaa katsoa kilvistä minkäkokoinen peli on edessä... on se kumma kun ohi pitää päästä 50-alueella vaikka nopeutta on mittarin mukaan 65km/h. Mittarivirhe tässä toki on aika jäätävä, mutta silti... Luulisi tuon 65 olevan aikalailla 55 km/h todellista nopeutta.

oskuk

Lainaus käyttäjältä: tuoppim - 31.08.14 - klo:21:46
Helsingissä ei muuten jengi aina hiffaa katsoa kilvistä minkäkokoinen peli on edessä... on se kumma kun ohi pitää päästä 50-alueella vaikka nopeutta on mittarin mukaan 65km/h

Ööh, mitä se pelin koko tässä tapauksessa pitäisi vaikuttaa?

Partanen

No ne luulee että kyseessä on mopo, kun edessä on skootteri. Eivät savitapit ymmärrä kilvestä, että kyse ei ole moposta, vaan varsin livakasti liikkuvasta ajopelistä.

****************

Ei kympin kohdalla vielä tarvinne variaattoriin muuta vaihtaa kuin rullat ja liukupalat. Lautaset on varmasti pitkäikäisemmät kuin 10tkm. Remmikin siinä menisi samalla, mutta sille on annettu vaihtoväliksi 15tkm. Eräs englantilainen huoltomies suositteli tarkastamaan venttiilivälykset kymppitonnissa, taikka ainakin itse kuulema tarkastaa. On kuulema parissa tapauksessa vaatinut jo säätöä. Valmistaja neuvoo tarkastamaan välykset 20tkm välein.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 31.08.14 - klo:23:14
No ne luulee että kyseessä on mopo, kun edessä on skootteri. Eivät savitapit ymmärrä kilvestä, että kyse ei ole moposta, vaan varsin livakasti liikkuvasta ajopelistä.

Niin, mitä väliä sillä siis oli? Kulkeeko se edessä oleva sitä 60km/h vai 320km/h? Kulkee se autokin ehkä 180km/h, mutta silti ajettiin kuuttakymppiä. Ei sen auton teoreettinen huipppunopeus mua ole koskaan ohjannut takana ollessani. Enemmänkin se sallittu ja oma haluttu nopeus. Veikkaatte siis tosissanne, että jos skootterissa lukisi persauksisa että kulkee kahtasataa, niin kukaan ei 50 alueella ajaisi ohi? ;-D

ja kohta saan ylläpidolta taas ohjeen olla kiusaamatta partasta, kun se on herkkä ;-)