Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

pugt200

#945
Näin vähän aikaa sitten GTS:n, jossa oli joku "tehovaimennin", kaksivärinen satula, lievää teippausta satulan väreillä ja muutama kromirauta ja hyvältä näytti. Ajoasuun oli myös panostettu ja kyllä vähän kateeksi kävi. Itse en ole "funktionaalisia" tuunauksia kummempia raaskinut/uskaltanut tehdä (tuulilasi, kumimatto, tavarateline eteen)....sääli.

Tässä mun mielestä hyvä esimerkki "vähän mutta hyvää" muutoksista. Vielä ne peilit ....

https://www.youtube.com/watch?v=ZEef5mjtSD4

oskuk

#946
Heh, jospa lammaisi hiilikuidut noihin ala-takaposkiin, sitä kun löytyy kaapista -tulisi varmaan aika amis ;-)

Itse en edes uskalla mitään kromia ostaa kun kaikki ruostuu kuin ladan puskurit...

mutta kellon patteri pitäisi nysvätä, vuoden kesti.

pugt200

Onpa hyvän näköistä tavaraa tuolla linkissä. Nam.

oskuk

Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 08.09.15 - klo:14:09
Onpa hyvän näköistä tavaraa tuolla linkissä. Nam.

Varmaan surkeaa laatua kun kunnon kromauksesta pitää maksaa sikana.

konenikkari

#949
Karstoittumisesta päätellen kannessa on lyhyt kierre ja tulpassa pitkä.
Kannen läpi menevä osa karstoittuu, saattaa olla piukka tai rikkoa kierteen.
Tulppa on myös voinut olla ikänsä löysällä hmmmm.
Kannen kierteen pituus on ehkä syytä mitata.
Tai ainakin puhdistaa kierteen karstoittunut osa, sillä seuraava tulpanvaihto saattaa muutoin olla vieläkin vaikeampi.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

oskuk

En ota kantaa -joka tapauksessa tehdasasennustulppa oli tuo, ja identtisen ostin tilallekin, kun mitään vaihtoehtoja ei edes anneta.

viisnelonen

Tuossa kuvassa näyttäis olevan kärkiväli suuri ? mittasitko eroa uusi vs vanha ? Mitä tuossa kakskärkitulpassa tuon raon tulisi 300 GTV:ssä olla ?
Ei vaihtoehtoja ? Tarkoitatko että omistajan ohjekirjassa on vain yksi sopiva tulppa (yleensä oem) mainittuna..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 11.09.15 - klo:18:21
En ota kantaa -joka tapauksessa tehdasasennustulppa oli tuo, ja identtisen ostin tilallekin, kun mitään vaihtoehtoja ei edes anneta.

Noin yleensä, ja mikä ettei erikseenkin, jos karsta kiipeää tulpan kierreosaan, on se ollut löysällä.
Sama oire  näkyy myös tulpan tiiviste/tyynylevystä, turhan vähän on puristunut, hän.
Kuiva, siis täysin voiteluaineeton tulppa on asennettu, täysin kuivaan reikään, jolloin kiertomomentilla ei ole mitään merkitystä.
Juurikin tuosta paappani varoitteli, aikoinaan "kuivalla pensselillä ei saa edes yrittää maalata" ;-)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

oskuk

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 11.09.15 - klo:18:31
Tuossa kuvassa näyttäis olevan kärkiväli suuri? mittasitko eroa uusi vs vanha? Mitä tuossa kakskärkitulpassa tuon raon tulisi 300 GTV:ssä olla?
Ei vaihtoehtoja? Tarkoitatko että omistajan ohjekirjassa on vain yksi sopiva tulppa (yleensä oem) mainittuna..

Tällä saitilla epäillään kaikkea, vaikka monilla on omakin käyttöohje käden ulottuvilla ;-)

Esim googleen "sumeko vespa 300 käsikirja"

"Sytytystulppa  NGK CR8EKB

Vaihtoehtoinen sytytystulppa  -"

Tulpan kärkivälin pitäsi NGK:n listan mukaan olla 0,6mm. Tosin netistä löytämäni NGK-lista kattaa vain 250:n asti

Vanhassa rako näyttää tosiaan valtavalta, mutta epäortodoksisen tulkin kanssa koitettuna ei kuitenkaan. Joka tapauksessa uudella tulpalla hörähtää nopeammin käyntiin. En mitannut uutta mitenkään.

konenikkari

Skotussasi olevat syttylaitteet sallivat moitteetta myös 2mm kärkivälit.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

viisnelonen

#955
Jep. Sehän on raamatun veroinen tuo owners manual. Mutta..
Näissä Piaggion 4t tekeleisssä on monissa ollut NGK CR8 EB orggis tulppana ja kun jotain sytytyskatkoja on useasti ilmennyt niin on haettu korvaavia tulppia.. kuten tuo CR8 EKB tai CR 8 EIX jonka minä valitsin lähinnä odotuksella että vaihtoväli pitenisi 2-3 kertaiseksi.
Noissa 250-278cc vespoissakin on alkujaan ollut tuo EB versio mutta kuten kuvan tulpasta näkee niin ei kyllä tulpan ikä lisäänny 2-kärkisyydellä.. toivottavasti edes sytytyshäiriöt vähenee.
En ole huomannut omastani ( X9 125 4V ja kiertää jopa 10000 rpm)) yhtään sytytyskatkoa tulpanvaihdon jälkeen ja käynnistyminen on kaikissa lämpötiloissa nopeampaa kuin ennen. Iridium tulppa on 2-3 krt  kalliimpi mutta maksoin sen mieluusti kun oli niin veemäinen homma tuo vaihto.
Tossa on hiukan vihjettä tulpan vaihtumisesta piaggion 4T koneissa:   http://www.scooterwest.com/item_details/NGK-Dual-Electrode-Spark-Plug-Vespa-300cc/5802?clear_cat=true




Lisäys: nuo sytkäkatkot huomaa yleensä vain tyhjäkäyntikierrosten tuntumassa tai kuiteskin vaan ihan alavarveilla siis jos on tarkkana.
Edit 2.  0,7 mm juurikin tälle 2-kärkiselle  https://www.ngk.de/nc/en/product-finder/produktfinder/ROLLER/ZUENDKERZEN/PIAGGIO%20%20%20VESPA/VESPA%20GTV%20300%20VIA%20MONTENAPOLEONE/CR8EKB/3058/

Ja tässä tuore NGK luettelo, pdf sivu nro 207 näkyy tuo GTV 300.. on muuten ihan suomeksikin asiaa tossa katalogissa.
https://www.ngk.de/fileadmin/Dokumente/EN/Kataloge/Motorrad_katalog-2014-2015_A1286__150dpi_.pdf
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

oskuk

#956
Eipä noita sytytyshäiriöitä ole ollut, mutta jos olisi, voisin kuvitella niiden poistuvan tulpanvaihdolla, vaikka ihan samaankin, mutta uuteen.

Itse asiassa jos olisi sytytyshäiriöitä, olisin vienyt takaisin huoltoon ;-)

Ja mitä tuohon 2-3x hintaan tulee, Motonetissa CR8EIX  16,90€, kun vakiotulppa maksaa 11,90€

http://www.motonet.fi/fi/tuote/111091/NGK-CR8EIX
http://www.motonet.fi/fi/tuote/111153/ngk-cr8ekb

pugt200

Katselin eilen bussin ikkunasta kun sininen GTS lähti Ruoholahdessa autojonon keulilta kohti Länsiväylää. Ennenkuin autot edes liikahtivat oli Vespa 30 metrin päässä. Enpä muistanutkaan kuinka vilkkelästi 20 pollea voi miestä liikutella.  ;D

Partanen

Ja kun valoista lähtee Gts:llä, niin usein ihmettelee miten pitkälle sitä ehtiikään, ennenkuin samoista valoista lähteneet autot ovat ehtineet edes risteyksen yli.  :)

Mutta asia selittyy osin meidän liikennekulttuurilla ja vanhanaikaisilla käsityksillä. Luullaan, että polttoainetta säästyy, kun lähdetään ja liikutaan verkkaisesti. Ihmiset eivät osaa lähteä liikennevaloista niinkuin kaupungissa kuuluisi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Vespister

Jos (autolla) kiihdyttää hitaasti, tulee samalla ajaneeksi pitkiä matkoja välivaihteilla.

Ripeä kiihdytys ja äkkiä isointa pesään, sillä lailla kulutus pysyy pienenä.
Kaikkia laatikosta löytyviä pykäliä ei tarvitse selata läpi, vaan kiihdytys voi tapatua vaihtamalla suoraan esim. 1 - 3  - 5.

Mutta skootterilla voipi olla vaikeampi sanoa, mikä olisi paras tapa. Sopivasti kaasulla kikkailemalla saa välityksen muuttumaan aikaisemmin nopeaksi.