Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

Partanen

Ruiskussa saattaa olla lyhyen ajan kartta, joka ei putsarin puhdistamisen jälkeen ollut enää toimiva. Oppii varmaankin nopeasti uudet arvot. Mulla kävi samalla tavalla, kun vaihdoin vuotavan pakoputken tiivisteen. Hetken ihmetteli, ja korjasi sitten käyntinsä normaaliksi.

Suodattimia olen puhdistellut melko tiuhaan, vaikka Malossi suodattimen hylkäsin lyhyen kokeilun jälkeen hyödyttömänä. Malossihan suosittaa puhdistamaan suodattimen 1000-3000km välein.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Gilera F-250

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 26.04.14 - klo:22:55
Ruiskussa saattaa olla lyhyen ajan kartta, joka ei putsarin puhdistamisen jälkeen ollut enää toimiva. Oppii varmaankin nopeasti uudet arvot. Mulla kävi samalla tavalla, kun vaihdoin vuotavan pakoputken tiivisteen. Hetken ihmetteli, ja korjasi sitten käyntinsä normaaliksi.

Suodattimia olen puhdistellut melko tiuhaan, vaikka Malossi suodattimen hylkäsin lyhyen kokeilun jälkeen hyödyttömänä. Malossihan suosittaa puhdistamaan suodattimen 1000-3000km välein.

Eikö moottorin vikavalon kuuluisi syttyä jos menee varaohjelmalle ?.
Omassa ainakin esim. Pesun jälkeen kun lambdan johdon liittimeen meni vettä alkoi kone ensin nykiä, sitten syttyi vikavalo ja seuraavaksi kävi kuin kello ja huomasi että mennään ilman lambdaa. Välillä koittaa sitten siirtyä takaisin normiohjelmalle ja hetki meni että palattiin varaohjelmalle. Liittimen avaus ja kuivaus selvitti tämän oireen. Ainakaan omassani ei putsarin puhdistus ole aiheuttanut mitään käyntiin liittyvää.
Sama tekniikkahan tässä Nexuksessa taitaa olla.

Partanen

Ei välttämättä ole varaohjelma käytössä tuossa tilanteessa. Eihän ollut varsinaisesti mitään vikaa, vaan olosuhteet vain olivat muuttuneet edellisestä kerrasta kun oli käynnissä. Se vaan oletti aiemman oppimansa mukaan sopivan seoksen, joka olikin väärä nyt puhtaalla suodattimella. Taikka ei mulla syttynyt vikavalo silloin kun kakosteli tiivisteen vaihtamisen jälkeen. Saattoi peräti olla niin, että mulla ei lähtenyt ekalla yrittämällä käyntiin, jos nyt oikein muistan.

Noi lyhyen ajan kartat ovat todella nopeasti sopeutuvia yleensä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

GTS300SS

Nopeasti tosiaan palautui toiminta ennalleen.

Kannattaako noita ilmansuodattimia muuten pestä ollenkaan? Uusi elementtihän ei nyt montaa euroa maksa ja välttyy öljyisten jätevesien tai muten vaan ongelmajäte nesteiden tuottamiselta.

Partanen

Mulla on kaksi suodatinta, joista toinen odottelee pestynä seuraavaa vaihtokertaa. Ihan puhtaaksihan sitä ei helposti saa, joten ei huonoajatus vaihtaa uusi aina kun tarvetta ilmenee.

Varmistan, että laitoithan öljyä suodattimeen, jonka läpi imetään ilma sylinteriin? Mahdollisesti jopa suodatinöljyä, joka pysyy ja toimii paremmin suodattimessa? Jostain luin, että joku ajeli kuivalla suodattimella, joka on pahasta. Variaattorin suodatin ei tarvitse öljyä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Ovat vähän uudistaneet Gts:ää. Etujousitus muuttuu vähempi kitkaiseen:

http://blog.motorcycle.com/wp-content/uploads/2014/04/042414-2015-vespa-gts-super-044.jpg

ABS-jarrut ja sutimisen vähentäjä. Jonkinlainen multimedia tuki, taikka ainakin USB-liitin. Uusi hieno mittaristo. Ledeillä toteutetut päivävalot. Uusi satula. Mukavia pieniä uudistuksia, toivotaan ettei hinta karkaa kovin korkealle. Ja jännä nähä koska noita Suomeen tulee.

Täältä löysin tietoa aiheesta:

http://www.piaggiogroup.com/en/archive/press/vespa-abs-e-asr-new-vespa-gts-and-gts-super

Ja vielä muutamat videot Vespan virallisilta youtube-sivuilta:

http://www.youtube.com/watch?v=Ia0ttXP_PQw

http://www.youtube.com/watch?v=ATgG0pMvznA

Sininen Super varsinkin näyttää hienolta.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Pelkästään hyvä kuluttajan kannalta, ettei uutta mallia esitellä kolmen vuoden välein. Pysyy ylläpitokulut maltillisempina, kun kulutusosat pysyvät samoina pitkään. Sehän se Vespan idea on ollut jo pitkään, eikä mun mielestä hyvää käytäntöä tarvitse muuttaa. Vai mitä mahdoit tarkoittaa?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Vespan hinta tuskin paljon tippuu sillä että on ylivuotinen. Kauppa toteutuu kun väri ja varustetaso on asiakkaalle sopiva. Sillä ei niin ole väliä mikä on valmistusvuosi.

Yllätyn, jos noita uusia malleja nähdään tänä vuonna Suomessa. Mutta jostain luin että EU ajaa lakia joka edellyttää että uusissa prätkissä pitää olla ABS. En muista milloin tulee voimaan, mutta siinä vaiheessa varsinkaan ei tarvinne vanhemman mallisia myydä polkuhintaan.

Enkä mä toisaalta näe mitään niin eksoottista tuon uuden sähköissä, että niitä tarttis sen takia karttaa. Onhan Vespassa ennenkin ollut nestekidemittaristo, nimittäin ensimmäisissä Gts 250:ssä. Eikä niissäkään mitään vikoja tainnut olla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

GTS300SS

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 29.04.14 - klo:08:53
Mulla on kaksi suodatinta, joista toinen odottelee pestynä seuraavaa vaihtokertaa. Ihan puhtaaksihan sitä ei helposti saa, joten ei huonoajatus vaihtaa uusi aina kun tarvetta ilmenee.

Varmistan, että laitoithan öljyä suodattimeen, jonka läpi imetään ilma sylinteriin? Mahdollisesti jopa suodatinöljyä, joka pysyy ja toimii paremmin suodattimessa? Jostain luin, että joku ajeli kuivalla suodattimella, joka on pahasta. Variaattorin suodatin ei tarvitse öljyä.

Kyllä juu, ihan suodatinöljyä siihen suihkin ja sitten puristelin muovipussissa, että öljy leviää. Malossin ohjeessa neuvottiin öljyämään, jos käytetään pölyisissä olosuhteissa. Mutta minusta öljyäminen on paikallaan aina.  :)

Partanen

Juu se on näissä se ilmanotto semmoisessa paikassa, että imee pölyä melko ahkerasti. Se on jännä miten tehokkaasti öljytty suodatin suodattaa hienoimmankin pölyn. Vähän toista kuin PX:n kärpäsverkkoa muistuttava "suodatin".  :)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Eli vuodesta 2016 alkaen pitää olla ne abs-jarrut. Jännä nähä mitä muutoksia koneeseen tulee, tai pitää tehdä, jotta tiukemmat päästörajat saavutetaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 27.04.14 - klo:10:41
Ei välttämättä ole varaohjelma käytössä tuossa tilanteessa. Eihän ollut varsinaisesti mitään vikaa, vaan olosuhteet vain olivat muuttuneet edellisestä kerrasta kun oli käynnissä. Se vaan oletti aiemman oppimansa mukaan sopivan seoksen, joka olikin väärä nyt puhtaalla suodattimella. Taikka ei mulla syttynyt vikavalo silloin kun kakosteli tiivisteen vaihtamisen jälkeen. Saattoi peräti olla niin, että mulla ei lähtenyt ekalla yrittämällä käyntiin, jos nyt oikein muistan.

Noi lyhyen ajan kartat ovat todella nopeasti sopeutuvia yleensä.

Tähän tuli lisää varmennusta uusimmasta Scootering-lehdestä. Piaggio-ajokkien diagnostiikkatyökalulla nimeltä P.A.D.S. (Piaggio Advanced Diagnostic System) voidaan (voitaisiin) muuttuvat tiedot nollata, eli palauttaa moottorinohjausjärjestelmään perustiedot, huollon yhteydessä. Oli siinä lehdessä esimerkkinä juuri ilmansuodattimen vaihto, mutta myös tulpan vaihto, jonka jälkeen resetointi tehdään, jos pajalla sattuu P.A.D.S. olemaan.

*******************

Kotikorjaajalle, eli "rasva-apinalle" ei ko. laite pelkästään huoltojen takia ole välttämätön, kun ei sitä taida kaikilla valtuutetuilla huolloillakaan olla. Mutta olishan se mielenkiintoista päästä näkemään, mitä kaikkea diagnostiikkatyökalulla voi tehdä ja nähdä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

lehtijussi

Onneks olkoon Vespasta!
Kelpais mullekin, mutta kun ei toi emäntä suostu laihduttamaan ja kakspäällä pitää kuitenkin pystyä liikkumaan... :( 
Tarvii katella vaan noita isompia, 500cc Kymcokin alkaa tuntua pieneltä... meidän tapauksessa.

Partanen

Noniin, kuulostaa hyvältä!

Ei noissa vuosimalleissa ole teknisiä eroja juurikaan. -13 malliin tuli muovinen kansi moottorinohjausyksikköön, kun vanhemmissa kansi on alumiinia.

Kolmesatasia tosin on ollut (muistini mukaan) neljää eri mallia, jotka eroavat vähän ulkoisesti. On Super, Super Sport, Touring, ja se joka korvasi 250 kuutioisen, eli olikohan se sitten Gts 300 i.e.

Mukavia ajoja toivottelen. Jos on kyytiläinen mukana, niin kannattaa säätää perän maavaran säädöt ylös, niin ei mene niin plaanissa, eikä pohjaile jousitus niin herkästi teiden epätasaisuuksissa. Skootterin hintaan pitäisi sisältyä työkalu, jolla säätörinkulaa voi säätää. Hanskat kannattaa pitää kädessä säädön aikana.

Oikean "polvityynyn" takaa löytyy paisuntasäiliö, jonka nestepinta on yleensä alarajalla tehtaan jäljiltä. Ja sen pinnan tarkastus ei ilmeisesti kuulu luovutushuoltoon. Säiliöön on hyvä lisätä vähän tislattua vettä, eli ylämerkkiin asti. Paisarin korkki vaan tahtoo olla melko kireällä kokoonpanon jäljiltä, tarvinnee siirtoleukapihdit ensimmäisellä avauskerralla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

ko2610

Happamia noi Vespat. :P
Joko on AutoGlymit pinnassa?