Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

Partanen

#255
En ole tuohon rakenteeseen tutustunut, vielä. Pääseekö laakeria naputtelemaan irti jollain tuurnalla? Uuden laakerin voisi naputella sitten naputella sitten paikalleen jollain hylsyllä, ulkokehästä tietenkin.

Hyvä kun kerroit. Pitänee tilata tuokin laakeri varalle, samalla kun muutakin variaattoritavaraa tilailee. Kymppitonnin huolto lähestymässä, ja rullien ja liukupalojen vaihdon lisäksi olisi tarkoitus ottaa auki myös taaempi hihnapyörä. Uudet o-renkaat ja kunnon rasvat sinne, amerikkalaisen jälleenmyyjän suosituksen mukaisesti, niin luulisi toimivan vuosia sen jälkeen ilman huomiota (siis se taaempi hihnapyörä). Remmin aattelin vaihtaa vasta 15 tkm kohdalla, kuten huolto-ohjelmaan kuuluu.

Tänään Easyparts:ilta tilatuista tavaroistahan saanee sen 10% alennuksen. En tiedä mitä on pitänyt tehdä saadakseen alennuskoodin, mutta mulle semmoisen lähettivät.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

openflow

Kun laakeri rahisee siellä on hiekkaa, metallisilppua tms sisällä. Se tulee hajoamaan, kyse on vain ajankohdasta. Jos laakeri hirttää kiinni, sivutuotteena saattaa olla entinen akseli. Itseltäni hajosi akselin pää kiinanihmeestä, kun kopan laakeri hirtti kiinni.

Kyllä se laakeri kannattaa vaihtaa.

Laakerin vaihdosta lyhyesti: Jos kopassa on läpireikä, niin lyö se laakeri pois vasaralla / tapilla toiselta puolelta. Kopan lämmittäminen laakerin ympäriltä helpottaa asiaa. Toinen tapa on vetää se pois ulosvetäjällä tai jonkin sortin kiilapultilla(rautakaupasta).  Uusi laakeri pakastimeen ja se menee kevyesti naputtamalla paikalleen.

perttikalevi

Märkää sanomalehteä laakerinreiästä sisään ja aina välillä sopivalla tasapäisellä vaikka puutapilla tiukata märät paperisilput  ja taas lisää märkääpaperia ja tiukkausta tulee laakeri loppujenlopuksi ulos. Näin tietenkin jos toiselta puolelta ei pääse lyömään laakeria ulos.

Partanen

#258
Tosta varikotelon läpihän tulee kytkinakseli. Miten paperimujulla saisi laakerin liikkuman tuossa tapauksessa, kun ei ole mitään mitä vasten paperimujua paukuttaa?

EDIT:

Varaosakuvan mukaan laakerille olis oma lukkorenkaansa: http://www.easyparts.nl/showdrawing/10454/93069/742B/0-968-1-m425-m2114-m5699-m10454-s10455-d93069/Crankcase_cover___Crankcase_cooling.html Taidanpa jättää ko. laakerin tilaamatta, ja haen merkkilaakerin jostain kotimaisesta laakerikaupasta. Tuo sivuston mukaan laakeri olisi mitoiltaan 15-35-11 ja koodiltaan 6202. Kuulostaan ihan peruslaakerilta koodin mukaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

wero

Pitää tuota lämmitys / jäähdytys -metodia kokeilla. CRC varmaan voisi myös hieman jeesata.
Partanen: Itse asiassa Vespassa on tähän asti tullut vastaan ainoastaan ruotsalaisia SKF-laakereita, joten ihan laatutuotteita niissä käytetään. Helpolla pääset kun tilaan tuolta Easypartsilta suoraan. Laakeri on toki ihan perusmallinen ja voin varmistaa tuon koodin, kun saan laakerin vaihdettua.

Partanen

Mitäpä noista kuvista mitään varmaa voi sanoa. Aattelin vaan, että mieluummin hakee laakerin, jossa on kuminen tiiviste molemmin puolin. Vaikka suojattu tuo Easyparts:inkin tiiviste olisi kaiketi ollut. Tilaus lähti jo kuitenkin, joten laakeri Suomesta sitten. Mitat kyllä kiinnostaa, niin voi ennen huoltohommia laakerin käydä hankkimassa.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

perttikalevi

Jos akselille on reikä niin silloinhan laakerin pääsee lyömään läpi, niinkuin kirjoitinkin, joten eihän todellakaan voi käyttää märkää paperia.

wero

#262
Laakeri tosiaan on mallia 6202, kuten Partanen aiemmin mainitsikin. Itse jätin laakerin vaihdon toiseen kertaan, kun ilmeisesti rasvan lisäämisen ansiosta vanha laakeri ei enää rohissut yhtään ja liikkui todella smoothisti. Pitää kuitenkin seurata vielä tuota tilannetta, ja pistää laakeri vaihtoon tarpeen mukaan.

Samaan syyssyyn vaihdoin vielä ilmansuodattimet. Variaattorikopan ilmansuodatin oli todella heikossa kunnossa ja todella likainen. Ilmansuodatin sen sijaan oli hyvässä kunnossa ja tein samalla pienen modifikaation, jolla voisi olettaa saavan hiukan lisää ruutia koneeseen. Lisää tietoa aiheesta löytyy http://modernvespa.com/forum/topic60894.

Aiemmin tosiaan asensin Akrapovicin-putken ja Brembon etujarrun sekä wave-jarrulevyn. Kuvia alla:




edit: typo

Partanen

Laitoithan suodatinöljyä suodattimeen. Ilman öljyä suodatin ei toimi. Sillä vaan tuli mieleen, kun joku jossain kehui, ettei käytä öljyjä ollenkaan suodattimessa.  ???

Mä tota suodatinkotelon muokkausta mietin myös, jossain vaiheessa. Jätin tekemättä, kun jäi jostain semmoinen kuva, ettei se ole ihan ongelmatonta. (just nyt en jaksanut lukea antamaasi linkkiä kokonaan läpi, sori) Ja kun itse asiaa ajattelen, niin moottorinohjausjärjestelmähän ei muokkauksesta tiedä. Saattaa siis aiheuttaa käyntiongelmia jossain tilanteessa. Ellei jopa laihalla käyntiä, jos koneeseen imetty ilmamäärä menee kartan ulkopuolelle. Vaikkapa kaasu pohjassa motarilla ajettaessa. Asiaa ei helpota sekään, jos pakoputki on vaihdettu paremmin hengittävään malliin. Jonkin verran moottorinohjausjärjestelmä osannee itsekin oppia muuttunutta ilmansaantia, mutta saattaa unohtaa oppimansa vaikkapa silloin kun akun irrottaa, eli moottorinohjaus resetoituu.

En siis halua tyrmätä suodatinkotelon muokkausta. Päinvastoin, mielelläni odotan kokemuksiasi.

Laitoithan jonkin tuen suodatinelementtiä paikalleen puristamaan? Vaikka tähän malliin:



Oon tosta lapsuksesta kertonut muistaakseni aiemminkin, mutta menköön kertauksena. Ovat jossain vaiheessa jättäneet kotelosta putkenpätkän pois, sillä seurauksella että suodatinta paikalleen painavaan seinämään on tullut aukko. Eli ilman tukea suodatin vuotaa suodattamatonta ilmaa koneeseen. Ei ehkä puhtaalla suodattimella kovin paljoa, mutta sitten kun suodatin on likainen, eikä virtaa niin herkästi.

Variaattorin suodatinta saa olla puhdistelemassa melkein kolmen tonnin välein. Aika paljon kerää pölyä, vaikka siihen öljyä ei laittaisi. Öljyä en enää siihen laita, kun muutenkin kerää pölyä ihan tarpeeksi. Tärkeintä on, että suodattaa oravaa isommat roskat.  ;)

Lisäys klo 10.30: Putki ja jarru näyttää hyvältä.  8)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

wero

Suodatinöljyä laitoin toki suodattimeen. Itse asiassa laitoin öljyä myös variaattorikopan suodatinelementtiin. Se on niin helppo vaihtaa ja putsata, että katsotaan kuinka toimii öljyttynä.
Omassa GTS:ssäni on tuo kuvassasi näkyvä kotelon aukko jo valmiina. Mitään tukea en tuohon laittanut, kun minkäänlaista vaurioita ei ollut näkyvissä ja kyseessä on tosiaan täysin originaali kotelo.  Näitä koteloita on liikkeellä eri malleja. Se mitä tein on kolme pientä reikää alla olevan kuvan mukaisesti. Omat reikäni ovat hieman lähempänä suuaukkoa ja ne saa tarvittaessa peitettyä tai muokattua V-muotoon kokemusten perusteella. Toki ei uusi kotelokaan hirveästi maksa, jos täysin sudeksi osoittautuu.  ;D Saa nähdä miten toimii..


wero

Tarkemmin miettien voisin vielä kyllä lisätä tuollaisen tukipalan varuiksi ja hieman syventää tuota Partasen kuvassa näkyvää aukkoa.

Partanen

#266
Juu aukko on seinämässä alunperinkin. Siinä aukossa on vaan aiemmissa malleissa ollut putki.

Ovat sitä aukkoa isonnelleet viritys mielessään ne ulkomaan elävät. Sillä arvelin, että sinäkin olisit avartanut aukkoa. Arvelin siis väärin. Ja teipillähän nuo kolme reikää saa tukittua, jos alkaa kiukuttelemaan.

Mutta elementtiä ei paina paikalleen oikeastaan mikään siinä aukon kohdalla. Ehkä se ei italialaisen mielestä ole ollut niin tarkkaa. Mun mielestä on. Siksi laitoin kuvassani näkyvän tuen, jonka tein julistelistasta.  ;) Tämmöinenhän se aukko olisi ilman listaa:



Sulla onkin vaalea tuo elementti. Mulla on kahdessa eri Vespassa ollut mustia. Tilasin juuri uuden elementin, jännä nähän minkä värinen sieltä tulee.


Lisäys klo 11.27: Olinkin kirjoitellut juttua ilmanputsarista ihan oman otsikon alle: http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=3864.0 Sen verran tärkeä juttu kuitenkin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

wero

Kyseinen kuva ei ollut omasta Vespastani, vaan modernvespa:sta lainattu. Omassani reiät ovat hieman lähempänä suuaukkoa. Itselläni on myös kaikissa Vespoissa ollut ainoastaan mustia elementtejä, pl. yksi Malossin punainen.

wero

Laitoin itse myös putsarikoteloon samanlaisen patentin kuin Partanen. Julistelista meni aika passelisti tuohon, hyvä vinkki. Voisi kelit alkaa jo lämmetä, niin pääsisi ajelemaan. Kuumetta alkaa jo ilmassa.. :)

wero

Kausi korkattu. Sää upea, keli hieman kostea ja fiilis mahtava. Ei vielä muita kaksipyöräisiä näkynyt, mitä tunnin verran tuli keskustan lähellä pyörittyä. Sumpit maistui Cafe Regattassa.