Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

wero

Leikkimielinen skootterivertailu osui tänään silmään. Mukavasti GTS pärjäsi, joskin ihan vakiopeli ei kyseinen Vespa ollut.

http://www.youtube.com/watch?v=tp6LNWjV5ho&feature=player_embedded

pugt200

Hauska ja skootterihenkinen skaba.

Coastside

Mopopojat ne täällä valittaa ettei "miksei aerox kule ku 75 ???" ja tuossa testissä pienimmät 80.

Tuo tyyli esitellä on hyvä lyhyydessään ja kun siihen kestotestin tulokset niin vielä parempi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

#228
Jossain kohtaa filmiä ihmettelin, että miksi linkki oli pistetty tähän ketjuun. No, lopussahan se sitten viimeistään selvisi.  ;)

*************

Lisäys klo 11.35: Nyt alkaa näköjään olemaan Malossin lambda-emulaattoreita kauppiailla hyllyissä: http://www.sip-scootershop.com/en/products/lambda+emulator+malossi+tc_m5514746 Tuohan olisi ehdoton hankinta, jos pakoputken meinaa vaihtaa katalysaattorittomaan malliin. Mitään varmaa parannusta ei tuolle osaa luvata, mutta käyttäjien kokemukset ovat olleet pääsääntöisesti positiivisia. (Joku oli tosin saanut vakion pakoputkensa tukkoon tuolla emulaattorilla.)

Emulaattorin tarkoitus -käsittääkseni- on huijata moottorinohjausjärjestelmää, muokkaamalla lambda-anturin signaalia. Tällä keinoin seosta saadaan hiukan rikkaammalle. Rikkaammasta seoksesta seuraa enemmän nokea, eli vakioputki, taikka sen katalysaattori voi mennä tukkoon. Katalysaattorittomalla putkella voidaan ajaa rikkaammalla seoksella, ja rikkaampi seos ainakin teoriassa antaa hiukan paremman suorituskyvyn.

Bensankulutuksenkaan ei pitäisi rikkaammalla seoksella nousta merkittävästi, koska rikkaammalla seoksella ajaessa ei kaasua tarvitse vääntää niin paljon kuin laihemmalla seoksella. Ellei sitten ajotyyli ole sellainen, että aina on tuppi nurin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

wero

Todella ristiriitaisia kokemuksia tuosta Malossin emulaattorista kyllä liikkuu. Jos itse vaihtaisin putken, niin tuskin tuota asentaisin. Mitään haittaa ei katalysaattorittoman putken käyttämisestä käsitteeksi ole (pl. päästöt), joten miksi ottaa riski ja asentaa emulaattori, jonka toimivuudesta ei ole mitään varmuutta.

Partanen

Ihmiset kaiketi odottavat liikoja. Tai sitten eivät ymmärrä mitä emulaattorin on tarkoitus tehdä. Seoksen pieni rikastaminen kun ei vielä suuria muuta. Emulaattori ajaa saman asian, kuin että kaasuttimeen vaihdettaisiin hiukan suurempi suutin. Vedosta vaan tulee hiukan täyteläisempää, ja moottori saattaa käydä hiukan nätimmin, taikka pehmeämmin. Kaasuun vastaavuus saattaa hiukan parantua. Ei Vespa sillä vielä keulimaan lähde.

Malossi lupaa, että emulaattori ei sytytä moottorin ohjausjärjestelmän vikavaloa. Eikä varmasti sytytäkään, jos onnistuu muokkaamaan lambda-anturin signaalia oikein. Muokkaa kaiketi signaalia niin, että moottorin ohjausyksikölle väitetään seoksen olevan laihempi kuin onkaan. Siksi alkuperäinen ohjausyksikkö korjaa seosta hiukan rikkaamman suuntaan.

Muut säätörasiat vikavalon kuulema sytyttävät ennen pitkää, koska yrittävät rikastaa seosta väkisin. Alkuperäinen ja seosta rikastava rasia taistelevat keskenään. Toinen haluaa rikkaampaa, toinen laihempaa seosta. Kun alkuperäinen ohjausyksikkö ei saa haluamaansa laihaa seosta, sytyttää merkkivalon, koska luuleen jonkin olevan pielessä.

Pidän oikeuden muuttaa mieltäni, jos joku asian paremmin osaa selittää.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

wero

Itse ajattelen siltä kannalta, jos laite maksaa noin 100€ eikä sillä saa välttämättä mitään konkreettista hyötyä, niin aika turha hankinta. Jos katalysaattoriton pakoputki (esim. Akrapovic, Remus ym.) toimii plug-and-play oikein hyvin, niin miksi lähteä muuttamaan tilannetta, jos lopputuloksesta ei ole mitään varmuutta? Noissa viriosissa on se huono puoli, ettei niitä taida voida palauttaa, jos lopputulos ei tyydytäkkään.

Partanen

En voi sanoa, että olisit väärässä. Eli kyse olisi lähinnä kokeilusta, jos tuommoisen hankkii. Virittämisessä 100 euroa on vielä melko pieni raha. Jos sitä vertaa vaikka siihen koristepakoputkeen, joka maksaa 300-500 euroa.

Viri.. siis koristeputkesta yksinään ei ole tehon kannalta mitään hyötyä, näissä Vespoissa ainakaan. Siksipä, viriputken katittomuus toisi sen edun, että seosta voisi rikastaa sen pykälän, jonka paras teho vaatii. Katalysaattori vaatii aina hiukan liian laihan seoksen toimiakseen oikein. Nyt tällä taikalaatikolla seos voitaisiin korjata parhaan tehon edellyttämälle tasolle. Siis yhteensä periaatteessa voisi saada jopa 2 hepan tehonlisäyksen. 1 putkesta, toinen emulaattorista. Prosenteissa laskettuna kohtalainen tulos.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

sip-scootershop suosittelee voimakkaasti käyttämään Malossin lambdaemulaattoria, jos asentaa koristeputken:

LainaaSIP-TIP : Performance enhancing exhaust systems affect the fuel injection volume and the thermal properties of the motor. To alleviate these potentially damaging problems we strongly recommend the inclusion of the MALOSSI O2 lambda emulator!

( http://www.sip-scootershop.com/en/products/racing+exhaust+remus+special_rem43013 )

Googlen avustama käännös: "Suorituskykyä parantavat pakojärjestelmät vaikuttaa polttoaineen ruiskutuksen määrään ja moottorin termisiin ominaisuuksiin. Lieventämään näitä mahdollisesti haitallisia ongelmia suosittelemme Malossi O2 lambda emulaattoria!"

Pitää huomioida, että kyse on mainoksesta. Mutta voisiko tuossa olla jotain perää sittenkin. Tältä istumalta sanoisin, että vakio moottorinohjausjärjestelmä osaa lambda-anturin avulla säätää seoksen ilmankin emulaattoria. Jos hiukan vapaammin virtaava putki helpottaa moottorin hengitystä, niin sen pienen muutoksen verran pitäisi olla pelivaraa alkuperäisessäkin moottorinohjauksen kartassa. Jotain pohdittavaa talvi-illoiksi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Piaggio taitaa tarjota sporttisempaa penkkiä GTS:än tulevalle ajokaudelle. Maailman turuilla tästä on ollut juttua, ja joku kai oli saanut jo ostettuakin. Jonkinlainen geelityynykin pitäisi veerhoilun alla olla. Saa nähdä missä vaiheessa luottokauppiaat saavat sen myyntiin. http://www.vespa.at/modelle/gts300iesuper/zubehoer_gtss

Meidän kotimaisia sivuja ei turhan usein päivitellä. Edelleen kertovat harmaasta Super Sport:ista, jotka oli tietääkseni loppu jo loppusyksystä. Tiedä sitten, josko ovat jostain niitä tilanneet lisää, mutta epäilen. Englantilaisille tarjottaneen tänä vuonna mattamustaa Super Sport:ia oransseilla "Super"- tarroilla, ja oranssia Super Sportia mustilla "Super"-tarroilla. Ainakin Scootering-lehden mukaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

wero

Itse ajattelin mahdollisesti tulevana viikonloppuna aloittaa Vespan kanssa ahertamisen. Variaattorin sekä kytkimen avaustyökalut sekä Haynesin korjausopas tuli tilattua. Päädyin myös ostamaan Akrapovicin -putken ja sitä on tullut ihasteltua jo useaan otteeseen. Viimeistely on huippuluokkaa ja lisäksi putki tuntuu yllättävän kevyeltä, ainakin näin näppituntumalta. Speksit ovat sitten oma juttunsa, mutta tunteellahan näitä Vespoja ajatellaan.  :)

Kotelensuojamassalla ajettelin suojata ainakin akkukotelon alaosan sekä muita sen lähettyvillä olevia ruosteelle alttiita kohteita. To-do-listalla ovat myös: renkaiden vaihto, jarruhuolto (+Brembon asennus), bensapumpun vaihto, variaattorin huolto ja navigaattorin telineen asennus. Alkaa tässä olemaan jo kevätinnostusta ilmassa..

Partanen

#237
Meinastiko bensapumpun vaihtaa ihan vaan varmuuden vuoksi, vai onko se jo temppuillut? Mullakin käynyt välillä mielessä, että voisi tilata uuden pumpun hyllyyn varalle, vaikka eipä tuo nykyinenkään ole temppuillut. Olis mielenkiintoista tietää, että mikä niissä rikkinäisissä sitten oikeasti hajosi. Siinä mielessä olisi mielenkiintoista päästä purkamaan vanhaa pumppua. Nyt kun tämän sanoin ääneen, niin vielä suurempi syy tilata uusi pumppu varalle.  ;)

Varmistin kyllä viime talvena englantilaiselta, että tämä mun Vespa ei runkonumeron perusteella ole bensapumpun vaihtokamppanjalistalla. Ne on ilmeisesti pystyneet jollain tapaa rajaamaan ne tuotantoerät, joissa sitä surullisen kuuluisaa särkyvää pumppua on kokoonpanossa asennettu.

Pitäisikin nyt ehjästä pumpusta mitata bensapaineet. Sillä tavoin voisi tarpeen tullen alkaa selvittelemään josko joku muu kuin Piaggion valitsema pumppu olisi sovitettavissa Vespaan.


***********

Oma Vespa viettää talvea poissa silmistä, muttei poissa mielestä. Eturengas ja variattorin huoltoon tarvittavat kamppeet pitäisi hommata jossain vaiheessa. Pakoputken hankinta venyy, kun tuli yllättäen vähän arvokkaampi lomareissu eteen. Ja, toisaalta mielessä on välillä käynyt Malossin etuiskarikin. Siinä kun on se esijä... korjaan, korkeudensäätökin:

http://www.sip-scootershop.com/en/products/shock+absorber+malossi+rs24+_m4614137

;)

Nykyisessä iskarissa ei varsinaisesti ole mitään vikaa, päinvastoin, Super:in punainen jousi hoitaa hommansa hyvin. Ovat vaan maailmalla kehuneet malossia. Joku taisi arvella sen olevan Paioli:n valmistaja.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

wero

Bensapumppu vaihdettu. Kettumainen homma oli loppupeleissä, vaikka hyvät ohjeet olikin. Ohjeet löytyvät osoitteesta: http://www.gtsownersclub.co.uk/forum/viewtopic.php?f=16&t=6139
Jousia ei saanut irti ylärungosta ilman erikoistyökaluja. Jouduin irrottamaan jouset alhaalta, jolloin moottoripaketti ei tippunut ihan niin paljoa kuin olisin toivonut. No, tulipahan homma hoidettua, mutta toivottavasti ei tarvitse uudestaan vaihtaa. Bensapumppu temppuile kerran viime kesänä, joten varmuuden vuoksi vaihdoin. Uudessa pumpussa on kolme sinistä täplää, joten ongelmia ei pitäisi enää ilmetä.

Tuota samaa keulaa on tullut ihmeteltyä, mutta taitaa jäädä ensi talven urakaksi. Ilmeisen laadukas tuote kyseessä, ja tosiaan Paiolin valmistama.

wero

#239
Pitää ottaa hieman takaisin äskeistä kommenttia. Takajouset saisi helposti irti, jos olisi ollut oikein kokoinen mutteri, jota käyttää ns. vastakappaleena varsinaista kiristysmutteria irrottaessa. Pelkällä lenkkiavaimella ja ruuvarilla ei homma onnistu. Kantapään kautta näitä hommia oppii..