Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Maxiskoottereiden renkaat

Aloittaja maximi, 03.03.12 - klo:16:54

« edellinen - seuraava »

konenikkari

Minä pistäisin jo tuon vanhan renkaan iän perusteella uuden paikoilleen
ja kuten viisnelonen sanoi, eron huomaa usein vasta kun uusi on paikoillaan  :)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

viisnelonen

#121
"Lähinnä se on varmaan uuden renkaan pyöreys, se wanha kun alkaa olemaan kulumisen vuoksi jo melko litteä"
Jos Hitec tarkoitti että rengas kuluu enemmän keskialueelta niin se ei kyllä mun renkaissa ilmene. Joskus on etunen varsinkin kulunut reunoilta niin että keskialueen ja reunan väliin syntyy jopa pieni Harjanne mikä tuntuu selvästi kaarreajossa kun pyörän kallistusta muuttaa. Ko harjanteen  ylityksen tuntee ohjauksessa lievänä horjahduksena, varsinkin kallistusta lisätessä. Kurvista ulostullessa ei sitten enään juurikaan. Nautin mutkateistä, nyt vaan alkaa päällysteet olemaan paikoitellen niin huonossa kunnossa että tien pinnan tarkkailu on tärkeämpää kuin naatiskelu kurveissa.
Edit: mieluusti lukisin kestosipin kommenttia tuosta CG 2:sta kun oot sen alle laittanut ja tonnin-kaks sillä ajanut.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

HiTec

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 01.06.22 - klo:12:55
Jos Hitec tarkoitti että rengas kuluu enemmän keskialueelta niin se ei kyllä mun renkaissa ilmene.

Juurikin näin. Jos nyt ajattelet että renkaasta katoaa vaikka 1mm kulutuspintaa, niin harvemmin se katoaa koko leveydeltä, vaan nimenomaan yleensä enempi keskeltä kuin reunoista => uuden kumin pyöreä poikkileikkaus onkin nyt sitten 1mm verran jo lätistynyt = ei enää niin pyöreä. Saman aikaansaa helposti myös liian pienillä rengaspaineilla ja käytännössä tällöin se rengas poimii oikein hanakasti kaikki pitkittäiset railot tiestä mm. pikipaikkausten reunoista lähtien :-\

Renkaisiin liittyen nyt kun pyörävaihdoksen myötä nuo maxin 13" kasvoivat prätkän 17" kokoon, niin on kyllä kaarreajokin jo melko totaalisen erilainen kokemus! Maxilla tuo mainittu Ikean kaarros oli siinä 90km/h korvissa jo vähän hiinä ja hiinä, mutta nyt isommalla pyörällä tuo tuntuu enempi vasta sunnuntai-köröttelyltä ;D Josta tietty ajatusta eteenpäin kuinkakohan lujaa nuo oikeat "doctorit" tuolla radalla mutkia veteleekään, ei taida maxeilla ihan päästä samoihin ???
Honda NTV650 Revere -92 > Suzuki AN400 Burgman -99 > Kawasaki ZR-7S -02 > Honda FJS600 Silverwing -01 > Suzuki GSF 1250 SA GT -08

viisnelonen

Tuo rengaspaine kommentti on asiaa ja merkittävä tekijä niin ajamiseen kuin renkaan kulumiseenkin.
Noita nykymotojen ja erityisesti customien takanakkeja kun katsoo niin aina tulee mieleen että mites se kaarreajo .. ?
Mutta leveäthän ne on renkaat oikeissa ratapyörissäkin.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

HiTec

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 01.06.22 - klo:15:54
Noita nykymotojen ja erityisesti customien takanakkeja kun katsoo niin aina tulee mieleen että mites se kaarreajo .. ?

No hyvinhän se sujuu - jopa auton gummilla ;D

Honda NTV650 Revere -92 > Suzuki AN400 Burgman -99 > Kawasaki ZR-7S -02 > Honda FJS600 Silverwing -01 > Suzuki GSF 1250 SA GT -08

konenikkari

Tuossa kuva sunnuntain köröttelystä
mitähän tapahtuu ääritilaneessa.
Veikkaan että asiaa tulee vakuutusyhtiöön/lekurille.
Siitä hyvä ettei tarvi parkkiin jättäessä, seisontatukea ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

viisnelonen

#126
Niinpä, ajaa voi.. niinkuin silestonellakin voi ajaa sateella. Entä se nopeus ja suuntavakavuus ym ajoominaisuudet.
Taitaa ainakin kuvan motolla jäädä se Ikean pitkä kurvi ajamatta 90 vauhdilla.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

HiTec

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 01.06.22 - klo:17:10
Taitaa ainakin kuvan motolla jäädä se Ikean pitkä kurvi ajamatta 90 vauhdilla.

Eihän tuossa riitä edes kanttausvarat, vaikka oikealla mp-kumillakin olisi rengastettu ;D
Honda NTV650 Revere -92 > Suzuki AN400 Burgman -99 > Kawasaki ZR-7S -02 > Honda FJS600 Silverwing -01 > Suzuki GSF 1250 SA GT -08

viisnelonen

Tuossa aiemmin sivuttiin tätä ns darksiding touhua takarenkaan suhteen..
Seuraavan tuubin kaverit oli paneutuneet mm  renkaan mahtumiseen tilaansa raskaan kuorman (n 350 lbs) alla, em kuvaamista n 5:35 kohdasta eteenpäin. 
https://www.youtube.com/watch?v=QkYhf4-Q1DE

Burgman 650 OEM rengaskoko takana on 160/60R14
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

oskuk


kestosippi

#130
Lainaus käyttäjältä: kestosippi - 31.05.22 - klo:13:52
Kannattaako tuota etukumia vielä vaihtaakaan? Eikös tuolla aja vielä mutkasta tietä näkymättömiin sadesäälläkin kun ei ole ihan varoitusmerkissäkään.

Takarenkaan annoin läheisen mopokorjaamon laittaa vanteelle oikealla rengaskoneella. Tasapainotus ei siellä onnistunut kun on tollanen sivusta kiinnitettävä vanne. Kysäsin kuitenkin tuossa viereisessä autonrengaskirppiksellä samalla reissulla niin sielläpä sen sai jotenkuten autonrenkaiden tasapainotuskoneeseen kiinni ja pyörimään. Aivan mitättömän pikkuset painot siihen tuli kahteen kohtaan eri puolille joten se olis ollut hyvä varmaan ilman niitäkin. No se mopokorjaamo otti 15€ rengastyöstä ja tämä tasapainotus otti 8€ joten en siinä köyhtynyt ihan sossunluukkutilaan asti sentään.

Eturengas vielä tämmönen. Uusi "CityGrip2" odottelee kellarissa vielä. Tämän saa se mopokorjaamo oikealla rengaskoneella ehjänä vanteelle ja oikealla tasapainotuskoneella balanssiin kyllä sitten kun vien sen vanteen ja renkaan sinne pajalle eikä kestä ku 10 minuuttia korkeintaan.


No nyt se etukumikin lopultakin tuli vaihdetuksi. Vanhalle tuli vielä pari tuhatta kilsaa ajoa ja se kului tasan varoitusmerkkeihin asti. kokonaismatka sille etupyörän PowerGripille tuli noin 25000km. Tällä uudella nyt pari sataa kilsaa ja vielä noita kumitappeja näkyy kumin keskelläkin vähän.



Kyllä on paremmat ominaisuudet tällä CityGrip2 kumilla ainakin nyt uutena.
Paremmin pysyy skode hallinnassa hiekkatiellä ja pitkittäiset asfalttipaikkaukset ei tunnu ollenkaan.
Niitä pitkittäisten paikkausten reunoja oikein erikseen testailin tänään kun tuolla Porvoo-Kotka-välillä niitä on vanhalla tiellä kymmeniä kilsoja. Vanhalla renkaalla veteli toisinaan hurjastikin. Ja jopa tiemaalauksetkin veteli.
Risteyksissä skode kääntyykin nyt paljon jyrkemmin ja helpommin. Se vähän yllätti aluksi.
Peugeot Satelis 500