Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Miksi GTS Vespaan JASO MA öljyä? (Ja muutakin juttua öljyistä)

Aloittaja Partanen, 27.03.11 - klo:14:03

« edellinen - seuraava »

Partanen

Valvolinessa laatuluokitus näkyy olevan "vain" API SJ, kun Gts "vaatii" API SL:ää. Näkyy puuttuvan ACEA A3 luokituskin. Taikka saattoi olla niinkin, että vanhempiin Gts:iin riitti SJ, mutta uudemmissa vaatimus on SL.

Yritin löytää jotain ratkaisevaa eroa SJ:n ja SL:n välillä. Hiukan oli ristiriitaista tietoa netissä siitä asiasta. Mutta eroa niissä on ja SL on tietenkin parempi. SL:ssä on ilmeisesti pyritty entistä pidempään öljyn käyttöikään. Ja kun öljynvaihtoväli on verrattain pitkä, niin parasta mahdollista sinne koneeseen kannattaa laittaa. Voisihan öljyt vaihtaa hiukan tiuhemmin, ja ostaa halvempaa öljyä. Mutta hiukan kalliimman litrahinnan säästää takaisin vaivassa ja öljynsuodattimen hinnassa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

mopo305

......näin teemme, rahat juomme, ja kävelemme kotiin.

Partanen

Saisko jonkun perustelun tuolle näkymykselle?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

mopo305

Ei se ole mikään näkemys, se on totuus, mitä korkeempi toinen kirjain sitä parempi laatu. Elikkä SG on vielä parempaa kun noi molemmat. En nyt viitsi faktaa etsiä, jossain ssitä löytyy. ::)
......näin teemme, rahat juomme, ja kävelemme kotiin.

Partanen

#49
Juu ei se noin mene, vaan juuri päinvastoin. SG taisi olla -90 lukua, SJ ja SL 2000-lukua. Uusin taitaa olla SN, jos oikein muistan. Eli aakkosissa mennään eteenpäin sitä mukaan kun öljyt ns. paranee.

Lisäys: SG onkin -80 luvulta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

InsOmnia

Wiki kertoo:
Bensiinimoottoriöljyt
SA (Vanhentunut): Ei lainkaan lisäaineita, ei sovellu vuoden 1930 jälkeen valmistettuihin bensiinimoottoreihin
SB (Vanhentunut): Ei sovellu vuoden 1951 jälkeen valmistettuihin bensiinimoottoreihin
SC (Vanhentunut): Ei sovellu vuoden 1967 jälkeen valmistettuihin bensiinimoottoreihin
SD (Vanhentunut): Ei sovellu vuoden 1971 jälkeen valmistettuihin bensiinimoottoreihin
SE (Vanhentunut): Vuosimallia 1972-1979 olevien bensiinimoottoreiden tyypillinen käyttöluokka
SF (Vanhentunut): Puhtaanapito- ja kulumisenesto-ominaisuudet paremmat kuin SE-luokassa. Vuosimallia 1980-1988 olevien bensiinimoottoreiden laatuvaatimus
SG (Vanhentunut): Aiempaa parempia puhtaanapito-, lietteenesto-, käyttöikä- ja kulumisenesto-ominaisuuksia vaativa luokka. Useimpien moottorinvalmistajien laatuvaatimuksena vuodesta 1989 alkaen
SH (Vanhentunut): Otettiin käyttöön 1993. Testeiltään ja rajoiltaan sama kuin SG, mutta testien suoritustapa on vaativampi
SJ (Käytössä): 1996 käyttöönotettu luokitus, joka on kehitetty moottoreiden entistä tiukempien päästö- ja suorituskykyvaatimuksien mukaiseksi
SL (Käytössä): 2001 käyttöönotettu luokitus, jossa otetaan huomioon kolme suorituskykyvaatimusta; parempi polttoainetalous, parempi suoja päästöjä vähentäville osille, halu saada aikaan moottoriöljyjä, jotka tarjoavat mahdollisuuden pidempään käyttöikään. Uudet testit ja testirajat ovat merkittävästi vaativammat kuin SJ-luokituksessa
SM (Käytössä): Vuonna 2004 esitelty luokitus, joka parantaa hapettumisenkestoa, liansitomiskykyä, kulumissuojaa ja alhaisten lämpötilojen suorituskykyä koko moottoriöljyn elinkaaren aikana.
SN (Käytössä): Vuonna 2010 esitelty laatuluokitus, joka parantaa tiivisteyhteensopivuutta, mäntien suojaa karstoittumista vastaan korkeissa lämpötiloissa ja parantaa mustan lietteen kesto-ominaisuuksia. Tuloksena alhaisempi polttoaineenkulutus, parempi turboahtimen suojaus, yhteensopivuus päästöjärjestelmien kanssa ja etanolipolttoaineen (max 85%) kanssa.

Partanen

Uuden Vespan ohjekirjaa olen ehtinyt sen verran lukea, että nyt suosittelevat alennusvaihteeseen, eli perään GL-4 öljyä. Ennenhän se oli GL-3.

Öljyä pitää olla perässä niin, että öljytaso on mittatikun alimman ja toiseksi alimman viivan välissä. Eli maksimi on toiseksi alin viiva mittatikussa. Mun muistaakseni asia oli jotenkin vaikeammin selitetty vanhemmassa ohjekirjassa. Käyttävät samaa mittatikkua useammassa konsernin mallissa, ja siksi muilla merkkiviivoilla ei Gts:n tapauksessa ole käyttöä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

GTS300SS

Vaihtelin tuossa toissa viikonloppuna omaan kulkupeliin uudet moottoriöljyt ja Malossin suodattimen. Vasta tämän jälkeen lukaisin tarkemmin tätä
aihetta...

Öljynä minulla on täyssynteettinen Mobil Super 3000 5w-40. Pullosta löytyy seuraavat suositukset: ACEA A3/B3,A3/B4; API SN/SM.

Ostin Mobilia, kun sitä on yleisesti tarjolla ja merkki mielestäni laadukas. Mutta onkohan tuo nyt Vespaan sopimatonta tavaraa?  :-\
Jos ihan skootteriin tehtyä öljyä haluaa käyttää, niin öljy melkeinpä tilattava vaikkapa EasyPartsista.



Partanen

Mun mielestä tuo Mobil 3000 on lähempänä oikeaa kuin yksikään Easyparts:in öljyistä on, kun katsotaan laatuluokituksia. Joten eipä tuosta huolta kannata kantaa, mutta seuraavassa öljynvaihdossa voi asiaa taas miettiä. Täyssynteettisyys, viskositeetti 5w-40, laatuluokitukset API SL ja ACEA A3 kun täyttyy, ollaan mielestäni aika turvallisilla vesillä. Mobil 3000 täyttää nuo. Jäljelle jää ne mahdolliset lisäaineiden puuttumiset, joita esim. pieni ja aika nopeasti pyörivä venttiilikoneisto voisi vaatia. Mutta niistä ei tunnu saavan varmaa tietoa mistään.

Ulkomailla monet tuntuvat ostavan halvinta öljyä joka täyttää vaatimukset: täyssynteettinen, 5w-40 ja API SL. Itte olen tarkempi, ja kymppi sinne tänne ei tätä harrastusta kaada. Mutta hiukan vaivaa se vaatii, että saa hommattua valmistajan suosittamaa Eni-öljyä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

GTS300SS

OK, kiitos. Täytyypä jossain vaiheessa paneutua noihin lisäkirjainten saloihin. Sen verran öljytarjontaa katselin, että näyttää esim. Castrolilta löytyvän
ihan vartavasten skootterikäyttöön tehty öljy.

Partanen

Mä selasin myös noita Castrolin sivuja aiemmin päivällä. Intian sivuilta löytyi asiaa siitä, kuinka skootterit vaativat erilaisia öljyjä kuin moottoripyörät ja autot. Koneet käy skoottereissa kuumana, eikä ole öljyssä kylpevää kytkintä. Viskositeetti olikin sitten 20w-50, eli ei sinnepäinkään mitä täällä meillä olisi hyvä olla. Sitten Castrolilta löytyy se 5w-40 moottoripyörien öljy, mutta on melko kallista, eikä siinä ole ACEA A3 luokitusta. Ja toisessa yhteydessä Castrol kertoo, ettei moottoripyörien öljyjä pitäisi skoottereissa käyttää. Huokaus.  ;)

**********

Vaihdoin peräöljyt mielenkiinnon vuoksi. Ne on todennäköisesti vaihdettu myös ensihuollossa, tai ainakin ne laskutettiin. Vanteen pölyssä ei ollut mitään jälkiä huollon jäljiltä, josta päättelin että vaihtavat öljyt huollossa imemällä, mittatikun reiästä. Ihan kaikki metallihile ei ollut imemällä perästä pois tullut. Tein samalla myös huuhtelun perälle, eli täytin kolme desiä, jotka laskin pois vielä kertaalleen ennen varsinaista uuden öljyn täyttöä. Metallihilettä oli siis öljyssä jonka huolto oli laittanut. Sitä oli myös huuhteluöljyssä, jonka itse laitoin. Propussa kun ei ole magneettia, piru vie. Varmaan tuo perä kestää sen minkä skootterikin, vaikka öljyjä ei koskaan vaihtaisi. Itseäni nämä tekniset asiat kiinnostaa, ja siksi öljynvaihto on ajanvietettä. Maailmalla jotkut tekevät niin, että vaihtavat öljyt tonnin paikkeilla pariin kertaan, eivätkä koskaan enää uudestaan. Eikäpä autoihinkaan vaihteistoöljyjä nykyisin juuri vaihdella.

Kympillä saa Teboilin täyssynteettistä peräöljyä (GL-5), josta huuhtelusta huolimatta jäi vielä seuraavaankin vaihtokertaan öljyä. Eli taidan jatkossakin vaihdella peräöljyjä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

#56
Helppohan niihin proppuihin on magneetit laittaa. Mitä huoltoihin tulee, niin olen aika varma etei ainakaan omaan Kymcooni ole 3000km huollossa tehty mitään muuta kuin vaihdettu moottriöljy.

Partanen

Jos olisi ollut kaukaa viisas, niin olisi hankkinut etukäteen uuden peräöljypropun, ja värkännyt siihen magneetin? Mutta miten? Proppu on halkaisijaltaan vain 8mm. Pitäisköhän siihen yrittää porata reikä, ja kehitellä jostain riittävän pieni magneetti? Pitääkö käyttää varmuuden vuoksi liimaa magneetin kiinnittämiseen? Voishan tuommoisen värkätä ajan kanssa, ennen seuraavaa öljynvaihtoa.

Lopultakin arvelen, että alennusvaihde on varmaan skoottereissa se viimeinen asia mikä särkyy. Kunhan edes vähän on öljyä voitelemassa. Itte halusin ne metallihiput pois sieltä, kun hirvittää ajatus siitä, että metallihilettä pyörii kuulalaakereiden välissä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

#58
Onko proppu itse magneettista kamaa? Jos, niin pysyyhän siinä magneetti kiinni, vaikka pari kolme tämmöistä päällekäin proppuun kiinni ja ruuvaa kiinni:

http://dx.com/p/super-strong-rare-earth-re-magnets-8mm-20-pack-4248

ja jos katso nuo liian suuriksi niin muutama näitä pällekäin sitten:

http://dx.com/p/ysdx-653-1mm-neodymium-magnet-cube-diy-puzzle-set-silver-100-pcs-174527

vai oliskos nämä optimaalisia?

http://dx.com/p/5-x-5mm-ndfeb-neodymium-magnet-circular-cylinder-diy-puzzle-set-silver-50-pcs-217897

Partanen

Enpä arvannut, että kiinalainen on keksinyt myydä magneetteja. Hyvä että on. Proppu itsessään on kaiketi tavallinen pultti, kuusiokolokannalla, eli ei magneettinen. Jos olisi, en kai magneettia tarvitsisikaan. Kai tuommoinen magneetti pysyy pultin päässä ilman liimaakin, vai pysyykö? En haluaisi että magneetti lähtee seikkailemaan perän sisällä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003