Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinan 4T- Käynti- käynnistys- ja häiriöt, sekä materiaalivirheet (lue ohje!!!!)

Aloittaja Kenzy, 12.08.07 - klo:19:59

« edellinen - seuraava »

Coastside

"Moottoripyörän rungon muuntelun valvontakriteerit muutoskatsastuksessa
Panu Hava, Lappeenrannan teknillinen yliopisto"

Tuollainen pdf paperi on hyvä kun arvioi mitä kannattaa ja saa tehdä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 25.04.14 - klo:23:15
"Moottoripyörän rungon muuntelun valvontakriteerit muutoskatsastuksessa
Panu Hava, Lappeenrannan teknillinen yliopisto"

Tuollainen pdf paperi on hyvä kun arvioi mitä kannattaa ja saa tehdä.
Onko suoraa linkkiä tarjota vai etsitäänkö ihan itse ?
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

tommi

"Jos mopon runko on uusittu, on tyyppikilpi siirrettävä uuteen runkoon."

Mitäs tuo ylläoleva käytännössä tarkoittaa? Voiko mopon rungon mukamas vaihtaa toiseen runkoon, ja ottaa vanhasta rungosta tyyppikilven, ja laittaa sen uuteen runkoon? Rungossahan on numero myös stanssattuna, silloinhan siinä on kaksi eri numeroa?

-Zone-

Mun muistikuvien mukaan tyyppikilvessä ei ole runkonumeroa, vaan muita tietoja..
Eli käsittääkseni vaihdon lisäksi joutuisi myös käymään konttorilla jotta papereihin tulee uusi runkonumero.

tommi

Tyyppikilvessä on myös runkonumero. Toi sama numero löytyy myös runkoon stanssattuna.


-Zone-

#140
Ok. Mä kun muistelin noita vanhoja pappatuntsien yms vanhojen oman mopoikäni mopojen tyyppikilpiä ja muistikuva oli ettei niissä oilis ollut runkonumeroa. En ole muutes nykyisestä edes vilassut, vieläkö edes moinen mukana roikkuu :)

tommi

Juu, jos tuon lätkän siirtää toiseen runkoon niin silloin mopossa on kaksi eri valmistenumeroa. Ilmeisesti tuota tyyppikilpeä katsotaan ensisijaisesti, ja runkonumerolla ei sitten ole niin väliä..  :o

-Zone-

#142
Hiukan outoa, että voimakone taas myy noita tunturien yms tyyppikilpiä entisöintitarkoituksiin. Ne on siis sarjoina painettuja eikä niihin stanssata mitään.. Meneeköhän se noiden vanhojen kohdalla sitten niin että se runkoon stanssattu määrää + tuon tyyppikilven kertoessa vaan muuta tietoja ja näissä uudemmissa tyyppikilpi toimisi sitten hiukan eritavoin.

Lainaus käyttäjältä: tommi - 26.04.14 - klo:10:39
Juu, jos tuon lätkän siirtää toiseen runkoon niin silloin mopossa on kaksi eri valmistenumeroa. Ilmeisesti tuota tyyppikilpeä katsotaan ensisijaisesti, ja runkonumerolla ei sitten ole niin väliä..  :o
Tuli mieleen, että kylläpä on varkailla helppoa.. Laillinen varaosamopo vaan jostain papereineen tyyppikilven kera :)

openflow

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 26.04.14 - klo:10:47
Hiukan outoa, että voimakone taas myy noita tunturien yms tyyppikilpiä entisöintitarkoituksiin. Ne on siis sarjoina painettuja eikä niihin stanssata mitään..
Ei niissä mitään muuta lukemia koskaan ole ollutkaan. Nykyään sellainen on lähinnä koriste mopon kyljessä. Runkonumero, pappatuntureissa, on yleensä pari senttiä vasemmalle tosta tyyppikilvestä, tosin nekin on usein aika lukukelvottomia.


-Zone-

Ainakin mulla on tulppa kipinää iskenyt ihan vakiopuolallakin ja polttoaine palotilassa syttynyt vaikka puola ei suoraan tulpan päälle nyt tulekaan.
Ehkä tuosta voi jollekin olla kosteille keleille apua, mutta ainakaan mulla ei ole kosteillakaan keleillä esiintynyt läpilyöntejä vakiopuolallakaan.

ko2610

Voihan sen noinkin toteuttaa, mutta mainospuheen sisältö sai kyllä epäilemään, että se on sitä itseään. 10kV lisää??? mihin sitä tarvitaan? Seos sytytetään kipinällä, mutta siitä eteenpäin palaminen tapahtuu itsekseen. Lisäjännitteellä saadaan kyllä lisää radiohäiriöitä, joten miksi. Ajoituksen tarkkuus???  voisiko joku valaista hiukan?

"* Hotter Spark" mahdollisesti, mutta tarpeeksi on tarpeeksi
"* Cleaner Burns=less smoke (especially 2T)" ei vaikuta tuon taivaallista, ei sitä seosta kipinällä polteta
"* Quicker Acceleration" kipinälläkö teho luodaan
"* Higher Top-Speeds" sama kujin edellä
"* Engine Eye-Candy" tämä! tässä on koko homman pointti, jollei ole piilossa katteiden takana

Saattaahan tuo toimia siinä missä tavallinenkin systeemi, mutta skootterissa mikään noista väitteistä ei ole pätevä. Lisäksi tuo vaatii tuen kestääkseen paikallaan, jolloin mahdollisen piikin poisto tulpasta tai tulpan värin lukeminen ei onnistu enää yhtä helposti. Tavalliseen tulpanhattuun verrattuna tuo on sen verran isompi, että saattaa tilakin ahdistaa ainakin paikalleen laittaessa tai irrottaessa, jos paikallaan mahtuu olemaankin. Itse en koskisi pitkällä tikullakaan, ellei joku luotettava lähde kerro tuon olevan edes yhtä hyvä kuin normizydeemi.

-Zone-

#147
Jeps, mainospuheet on aina mainospuheita ...
Esimerkkinä vaikka tämä http://www.ebay.co.uk/itm/ELECTRIC-TURBO-SUPERCHARGER-KIT-49CC-50CC-SCOOTER-MOPED-PIT-DIRT-MINI-MOTO-BIKE-/320982262328 Hieno homma kun kymmeniä watteja sähköä ottavalla moottorilla saadaan koneeseen tungettua kuutioittain seosta ja koneesta ulos useita kilowatteja.. Eteenkin kun jos oikeasti aletaan kaasarin läpi painamaan positiivisia paineita niin polttoainelinjakin pitäisi paineistaa ja paine olla aina suurempi kuin ahtopaine jotta polttoaine pääsuuttimen läpi ylipäätään kulkisi oikeaan suuntaan. Se on hieno tuo mainosala kun fysiikanlait ei edes koske.

Käsittääkseni koko suorasytytysjärjestelmä kehitettiin alkujaan siitä syystä että näin saadaan monisylinterisissä koneissa eliminoitua läpilyönnit kun tulpanjohdot ei kulje toistensa vieressä / ristiin yms. Varhaisempi versio tästä on "monipuolajärjestelmä", eli jokaisella tulpalla on oma puola ja tulpanjohtonsa jonka käyttöönottoon tosin oli muut syyt. Paljon käytössä nykyäänkin ja yleisin rakenne esim.. moottoripyörissä. Sitten vain karsittiin se tulpanjohtokin ja laitettiin tulpanhattu kiinni puolaan ja koko jööti tulpan päälle.

Coastside

Sellainen vauhtipyöräturbo voisi toimia. Jarruttettaessa vauhtipyörää ladattaisiin ja kiihdyttäessä purettaisiin. Valoissa voisi latailla myös.  ;D Pitäisi olla ruiskumoottori ja siihen tarvittavat muutokset.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 28.05.14 - klo:10:55
Sellainen vauhtipyöräturbo voisi toimia. Jarruttettaessa vauhtipyörää ladattaisiin ja kiihdyttäessä purettaisiin. Valoissa voisi latailla myös.  ;D Pitäisi olla ruiskumoottori ja siihen tarvittavat muutokset.
Toisella foorumilla eräs pitkänlinjan moottorikelkkavirittäjä kertoi tuollaisen joskus rakentaneensa 2T mopon koneeseen. Sanoi että sen pyöritys vaati loppupeleissä niin paljon voimaa että homma ei onnistunut, eli mopon teho ei vielä riittänyt pyörittämään niin paljoa jotta olisi positiivisille painelle asti päässyt. Pieni 50cc konekin kun vaatii melkoisen määrän ilmaa minuutissa. Joskus nuorempana V8 lehtiä lueskelleena huomio kiinnittyi dragsterien 4000-5000 heppaa puskevien koneiden remmi- eli roots ahtimiin. Niissä kun oli tavallista että yksinään ahtimen pyörittämiseen vaadittiin 400-500 heppaa. Muistan hyvin ajatelleeni että itselle kun sekin määrä riittäisi varsin hyvin omaan autooni mikä vaaditaan noissa jo pelkän ahtimen pyörittämiseen :)

2T moottorin kyseessä ollessa järkevä ahdin olisi huuhtelumäntä joskin sen tekeminen kotioloissa on haasteellista. Mutta mutta.. on pieniä koneita silti halvalla kotioloissa mekaanisesti ahdettu onnistuneestikin. Esim autojen saastepumpuilla (smog pump charging). Lisää aiheesta: http://www.elsberg-tuning.dk/supercharging.html