Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinan 4T- Käynti- käynnistys- ja häiriöt, sekä materiaalivirheet (lue ohje!!!!)

Aloittaja Kenzy, 12.08.07 - klo:19:59

« edellinen - seuraava »

Skegge

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 14.10.15 - klo:18:36
Mä tarkistaisin pääsuuttimen ja bensahanan virtaavuuden. Booaus tarkoittaa, että se vetää laihalle eli soppaa ei tule riittävästi. Myös luistin kalvo kannattaa aina kaasariongelmissa tsekata ettei ole repeämiä. Mulla vuosi kerran yhdestä sieltä luistin juuresta kalvo ja silloinkin vasta kun luisti nousi ylös saakka.

Mites tämä bensan "vanheneminen"? Jos joku peli repäistään parin vuoden seisonnan  jälkeen tulille vanhoilla bensoilla niin saattaapi sekin aiheuttaa ongelmaa. Ainakin pienkonekorjaajat jaksavat muistutella siitä, että nykybensan säilyvyys ei ole entisen veroista. Itse ajan ruohonleikkurit, perämoottorit ym. viimeiset ajot pienkonebensalla. Itse asiassa ruohonleikkurissa ja konesahassa en enää muuta bensaa käytäkään kun kulutus on niin minimaalista ja litrahinta alle 2 €.

ultravga81

On sillä siis ajettu tämä kesä ja tankkailtu uutta bensaa, ennenkuin sain sen itselleni,pari edeltävää kesää ollut tallissa. Tuttu myyjä sanoi että alkoi tänä kesänä oireilemaan. Aloin miettimään kun olivat hukanneet tankin korkin alkukesästä ja ostaneet uuden,niin jos sen korkin ilmareiät on jotenkin tukkeessa.Koitan huomenna hieman löysätä korkkia.Luin toiselta foorumilta että parilla tyypillä oli auttanut vastaavaan ongelmaan.Tankkiin ei ollut päässyt korvausilmaa.Mitä enemmän miettii,niin sitä moninaisempis vian syitä pälkähtää mieleen :D

-Zone-

Joo, korvausilma on tärkeä. Sen voi testata myös samalla kun tarkistaa hanankin virtaavuuden. Eli imetään alipaineletkun kautta hana auki ja annetaan bensan virrata vaikka kanisteriin. Jos bensa virtaa ensin hyvin mutta virtaus heikkenee lyhyen ajan sisällä avataan korkki ja mikäli virtaus nyt taas paranee, on se merkki siitä ettei tankki saa korvausilmaa.

tapiovuorent

Kerroppa Skegge , mistä saat pienkonebensaa alle 2 €:n litrahintaan. Alle 3 €:n litrahintaa en ole nähnyt edes "halpakaupoissa".

ultravga81

#274
Näyttäis olevan sitä reilua kolmea euroa per litra, kun katteli 5litran pöniköiden litrahintoja. Ehkä sitten jos ostaa jotain 200 litran tynnyreitä, niin hinta voi olla halvempi.

Pitää itseasiassa varmaan ostaa kanisteri tuota, niin ei tartte huolehtia bensan "pilaantumisesta" talvisäilytyksen aikana. Helkaman ohjekirja suosittaa 95:sta tankkiin, mutta 98:a tuossa on käytetty. Se lienee parempi vaihtoehto, sanoi manuaali mitä tahansa.

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 14.10.15 - klo:22:46
Helkamassa on ylimääräinen johto cdi boksissa, mikä menee variaattorille.
60 kulkee tasasella kunhan kiihtyy, alamäessä yli 70.
Kaasu pohjassa alamäessä voi kiertää liikaa ja venttiilit seota.

Okei, arvelinkin jotain tuollaista. 60km/h riittäisi ihan mainiosti, tosin nyt riittää ihan vakiokin vielä, kun on tuota ajokokemusta skootterilla 30 minuuttia, haha.  Jos liikaa vauhtia tulisi, niin sais ressailla poliisien kanssa aina ;) Tosin epäilen vahvasti, että ne  tälläisen neljääkymppiä käyvän ukon mopoa alkais ekana testaamaan :D

EDIT: Kävin äsken ruuvaamassa ilmansuodattuminen kannen irti. Vaahtomuovi oli ainakin ihan kuiva, mutta ei nyt kauhean pahalta näyttänyt likaisuuden osalta. En  huomannut putsarin n.10-15cm imuletkussa, mistä ilma tulee putsarille, mitään kuristimia tai holkkeja, sielläkö ne piti olla? Putsarin kansi oli myös hieman löysällä, eli on saattanut saada ilmaa myös kotelon raoista. Sitten puhaltelin vähän bensakorkin "huohotusreikiin". Joku siellä korkin sisällä helisi, lieköhän ihan normaalia.

Sitten kiristin imukaulan kiinnitykset, oli aika löysällä se kiritysrengas, sai ainakin 10 kierrosta kääntää tiukemmalle. Tuloksena oli että skode lähti ekalla startilla käyntiin ilman mitään miettimisiä, kun yleensä on kolme tai neljä sähköstarttia joutunut tekemään ja välillä jopa kymmenen. Tyhjäkäynti vaikuttaa jotenkin ponnekkaammalta/"voimakkaammalta" ja tasaisemmalta, eikä kierrokset seilanneet niin paljoa kuin eilen. Välillä näet käynnistäessä, ei kone ole pysynyt käynnissä ensimmäisen parinkymmenen sekunnin aikana ilman että antaa vähän kaasua.

Lisäksi kun olen jalkastartilla saanut polkea 50 kertaa aiemmin, niin nyt lähti ensimmäisellä yrityksellä käyntiin ja imuäänet putsarilla on nyt tuplasti voimakkaammat, ennen oli todella heikon kuuloista, nyt suhisee kunnolla. Jotain siellä nyt ainakin sitten tuli saatua kuntoon, veikkaan että imukaula se siellä kettuili ja veti ilmat välistä :)


Pitää käydä myöhemmin testaan loppuko ajonaikainen booaus.

ultravga81

#275
Edelleen booaa. Käynnistyy kuitenkin paremmin kuin eilen. Taas potkulla testasin ja ekalla läks.  Pitäiskö siellä ilmanputsarin putken päässä olla Tuollainen kuvan mukainen pyöreä holkki missä neljä reikää. Ei meinaan ole. Muuten samanlainen pätkä kuin kuvassa.




ultravga81

Vika selvis. Tosiaan tuo kumitutti putken päässä. Teippasin osan putkesta umpeen, niin lähti kuin salama kiihtyyn. Otin teipit pois niin booas. Laitoin takasin niin taas pelas. 200 metrin matkalla keräs helposti 55km/h vauhtia, olis mennyt vielä lisääkin. Näytti olevan CDI:n rajottimen piuha otettu jo irti kun availin akkuboksin luukun ja tsiikasin.

joni_k

isompaa pääsuutinta  kiinni ja kumitutti veke saa moottori kunnolla hengittää.

Coastside

Putsarin uloin putki vaikuttaa paljon kaasuttimen toimintaan. Sen pituuden muuttaminen on tehokkaampi tapa säätää. Itse osti tuollaisen lyhyen putken jolla sen tehot romahtivat. Puolta pitemmällä toimii hyvin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

ultravga81

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 15.10.15 - klo:17:35
Putsarin uloin putki vaikuttaa paljon kaasuttimen toimintaan. Sen pituuden muuttaminen on tehokkaampi tapa säätää. Itse osti tuollaisen lyhyen putken jolla sen tehot romahtivat. Puolta pitemmällä toimii hyvin.

Pitää testata pidentää, haen joku päivä vähän sopivan mittaista putkea tuolta rautakaupasta. Melko hyvin toi kyllä kulki omasta mielestäni, tosin eipä mulla ole vertailukohtia kun on ainoa skode mitä olen koskaan ajanut. Katselin naapurin Kymcoa parkkiksella ja siinä on juurikin tuplasti pidempi putki ilman mitään kumitutteja putken päässä,ellei sitten ole siellä toisessa päässä jotain.

Coastside

#280
Näissä qm139 moottoreissa on tyypillisesti paikkoja joiden tarkistus ja viilaus on paikallaan:
- imukanavien kynnykse ja valupurseet jotka täytyy poistaa
- imukurkku on kiristetty liikaa klemmarista ja kanteen bakeliittia vasten joka murenee ja kumi halkeilee
- kaikki pultit ja mutterit on liikatiukasti kiristettyjä
- putsarin putki on väärän mittainen.
- suutin on liian pieni etenkin kylmänä kautena. Kaasuttimien laatu vaihtelee paljon.
- pakoputkessa on ilmastussysteemi joka lisää virtausvastusta
- ensiasennushihna ei kestä kauaa
- poljinkoneistossa on suunnitteluvirhe ja se ei siedä takapotkuja yhtään. Hammastus murtuu. Jarruta aina jalalla sen paluuta.
- öljyissä on metallihilettä
- sisäänajo-ohje on typerä ja haitallinen. Normaaliajoa vain heti.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Skegge

#281
Lainaus käyttäjältä: tapiovuorent - 15.10.15 - klo:09:47
Kerroppa Skegge , mistä saat pienkonebensaa alle 2 €:n litrahintaan. Alle 3 €:n litrahintaa en ole nähnyt edes "halpakaupoissa".

Jaa no, minä ostan sitä suoraan pumpusta omaan kannuun Nesteen asemalta. Esim. toissapäivänä viimeksi Matinkylän
Nesteeltä, Espoosta. Ei se kyllä paljoa alle 2 € ollut, taisi olla 1,995  ;D

https://www.neste.fi/hakulista.aspx?path=2589,2655,2710,2821,2822,2823,3198

joni_k

en oo tällasta tiennykään..  ;D ei kovin moni paikka tota myy. lahdessa neste oil hennala ja porvoosta näyttäis löytyvän.

Skegge

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 15.10.15 - klo:19:37
en oo tällasta tiennykään..  ;D ei kovin moni paikka tota myy. lahdessa neste oil hennala ja porvoosta näyttäis löytyvän.

Auttaiskohan asiaa, jos kysyntä olisi suurempaa? Joka tapauksessa aika marginaalisista lisäkustannuksista puhutaan jonkun ruohonleikkurin tai moottorisahan polttoaiheesta normikäyttäjälle. Ja jos talvisäilytystä varten ostaa mopoon, prätkään, perämoottoriin tms. viimeisen tankillisen tuota niin ei sekään vielä konkurssiin vie. Nenätuntumalla eroaa aika paljon tavallisesta bensasta kun haiseekin enemmän lamppuöljyltä kuin bensalta. Käynnissä taas en ole huomannut mitään eroa.

https://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589,2655,2710,2821,2944,2708,10164

pera8x

eihän tuo haise juuri millekkään. ja värikin taitaa vaihdella valmistajasta riippuen. kerran töissä korjasin yhtä käyntihäröistä perämoottoria ja ihmettelin, että mitä siellä on tankissa, kun väriltään sinistä, eikä haissut ollenkaan pensalle. luulin ekana, että oli jotain lasinpesunestettä. mutta sitten se selvisi, että olikin pienkonepensaa.