Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinan 4T- Käynti- käynnistys- ja häiriöt, sekä materiaalivirheet (lue ohje!!!!)

Aloittaja Kenzy, 12.08.07 - klo:19:59

« edellinen - seuraava »

konenikkari

#255
AC sytytyslaitteetkin sijaitsevat fyysisesti samassa mopedissa, ja niillä on yhteinen maapotentiaali,
sama kestomagneetti vauhtipyörä tuottaa syttyenergian ja latausjännitteen,
molemmat toiminnot käyttävät samaa johtosarjaa, jne,jne.
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=910.msg117390#msg117390
Kestomagneetti lataus ja syttylaitteissa on myös olemassa toinen ongelma.
Jos magneetolle kohdistuva kuorma ei ole oikea, siis on liian pieni tai suuri,
saattaa vauhtipyörän magneettisuus muuttua, pysyvästi, joko liian suureksi tai pieneksi.

Maadoitukset, ne maadoitukset on taasen unohtunu, onko hyvä yhteys, akun miinus>runko  (yleensä syttypuolan lähellä)  >moottorin runko?
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

tohveli

maadotukset pitäis olla kunnossa.
Kolvasin staattoriiin uuvet maapiuhat moottoriin sekä runkoon.
akun miinuksesta runkoon, cdiboksin maa runkoon ja mitäköhän vielä.
Mittasin resistanssit.
nyt lähtee ehkä paremmin käyntiin mutta pätkiminen alkaa heti kaasua kääntäessä.
Valokuorma pois ja hyrisee komiasti kuin kissa.

tohveli

>:(

Laitoin pyttyyn ja kanteen uuvet tiivisteet ja möhnät, uusin staattorin ja cdiboksin.
höräytin käyntiin ja hyvin lähti. kävi aikansa kunnes sammu. yski aikansa, ei käynny kunnolla.
Kaasari auki ja ei tule bensaa  :o, putsasin joutessani suuttimet ja puhalsin kaikki kanavat+putket auki.
Bensahana irti ja bensat rupes virtaamaan kun vähä puhalteli eestaas.
Nykäsin ilmanputsarin auki, pesin putsasin suodattimen, öljysin myös.
Nyt virtas bensa ja kipinäkin oli kuin kunnon salama. Pytyssä muhkeat puristukset.
Vaan ei ees lupaa, ei vaikka lorauttaa bentsiiniä kurkkuun.

taijan käyä lähikaupassa ja lortauttaa jokusen tölkin olutta omaan kurkkuun, meinaa nääs mennä hermot ihan totaalisesti. Reissaaminen riippuu tuosta mopeedista ja nyt on lähtemiset viivästynny jo kolme viikkoa  :'(.


kani

Kaasaria epäilen jos imupuoli on muuten tiivis. Onko kalvo varmasti paikoillaan?  Ja imukaula tiivis myös tiivisteiden osalta ettei ole menneet kasaan? Siellä voi olla joku tukoskin vaikka putsasit, käytitkö carb cleaneria ja liuotit kans?


Sent from my iPad using Tapatalk

tohveli

#259
kaasarin aukasin ja oli tulvinnu  :o, bensa hais ilmanputsarin kurkussakin.
Säädin kohon venttiiliä ja testasin tiiviiksi. Ryypyn testasin, virta lämmitti ja neula liikku kuten pitikin.

kilkkeet kiinni ja heti toisella löysällä polkasulla hörähti sekunniksi  mutta sitte meni mykäks  >:(.
10min poljin ja vähä alko jo lupailemaan muutamalla putput-äänellä. Tätä jatku tovin kunnes loputla hörähti käyntiin.  ;D Kehräs kuin kissa ja käytin lämpimäks.
pakoputken juuresta tuli aika kitkerä savu, liekkö öljyö tipahtannu kun käytin pyttyä auki.

Nautiskelen nyt tästä hetkellisestä onnistumisesta enkä heti kokeile uuvestaan käytää. Ties vaikka mykkyys vaivais uuvestaan.

joku sähköjohto on poikittain jossain koska kuulu sellanen rääkyvä ääni pienillä kierroksilla. aattelin jotta joku nyt hankaa mutta se ei kuulunnu varista, ei magneeton suunnalta eikä itseasiassa koneestakaan... starttirele piti meteliä :o.
ei muuta kuin starttinappulaa auki josko siellä piilottelin kontaktihärö.




edit. Kävin kokeilemassa uuvestaan. MYkkä mikä mykkä.
Polkemalla siis yritän käynnistellä.

edit2. ilmanputsar pois ja ponnekasta polkemista hetken aikaa, hörähti käyntiin. Hetken käytin ja sammutin.
Ei käynnisty enää.






tohveli

Lyyääs pakettiin tää oma keissi 8)
Elikkäs oli kaksi ongelmaa:
1) erittäis huono käynnistyvyys
2) kun käynnissä, ilman valoja pörisi hyvin mutta valot päälle ja heti rupes pätkimään.

Staattorin mittasin toimivaksi ohjearvojen mukaan, mutta silti toisella staattorilla tämä pätkiminen hävis.

Kannen vaihdolla hävis käynnistyvyysongelmat. Olin testannu tuon vanhan kannen venttiilien tiiviydet kumpaakin suuntaan moneen kertaan bensalla, fairyvedellä ja sinolilla. Ei vuotoja. Liekkö ollut sitten imupuolen venatiiviste joka fuskas imua..?

mutta nyt lähte käyntiin ja vastaa kaasuun ihan ok.  :)

jwalk

Onkos muut ostelleet noita halpoja oranssisia "suurtehopuolia"?
Kuinkas ovat teillä kestäneet?
Eka kesti mulla kuukauden ja toinen jopa tämän kesän.
Tuntuis olevan kypsä, vedätettäessä satunnaisesti nykii, hetkeksi ikäänkuin kipinä katoaa hetkeksi, sitten taas vetää normisti. pitkän siivun jälkeen korostuu. kylmänä ei tee tuota. Samaten kuumaksi ajettuna tyhjäkäynti pätkii, jotenkuten käynnissä kyl pysyy. Ei tunnu kaasarin säädöistä olevan kii
Voihan tuossa muukin vika olla, lähden kohta vaihtelee palikoita, katsotaan sit...

joni_k

tänään kasasin gy6 motorilta tilattua kantta. oli toinen prikka joka tulee venttiilijousen alle, liian pieni. piti hioa isompi reikä niin meni paikalleen.

ultravga81

Moi! Elikkäs nyt tuli ostettua sitten 7000km ajettu Helkama SC3-skootteri vm.2010, nelitahtinen tietty. Tiedossa oli ostohetkellä että se booaa ja hinta oli myös senkin myötä erittäin alhainen (käytännössä sain lähes ilmaiseksi kyseisen pelin). Mitään virityksiä ei ole tehty, eli täysin vakio.

Eli ongelma on seuravaan kaltainen, starttaa ihan kohtuu hyvin ja käy muutenkin mielestäni moitteetta tyhjäkäyntiä. Ajaessa meno muuttuu siten, että kun hiljalleen kääntää kahvaa niin vauhti kiihtyy ja kone pyörii ihan ok, mutta jos vähän rankemmin kääntää kahvasta jossain 20 km/h vauhdissa, niin veto häviää hetkeksi aka. "booaa", yleensä joutuu kaasun päästämään ja kun taas kääntää niin lähtee vetämään uudestaan. Kun hitaasti parkkiksella ajelin niin ei mitään oireita ja edellinen omistaja sanoi ettei aina edes tee tätä, mutta toisinaan. Uusi CDI-boksi on kokeiltu ja sen sain kaupan päälle, eli nyt on varalla yksi, ei vaikutusta. Mopo on ennen tätä kesää seissyt pari vuotta tallissa edellisellä omistajalla ja vika on ilmeisestikin uuden käyttöönoton jälkeen ilmennyt.

Edellinen omistaja epäili imuvuotoja. Ilmansuodattimen kotelossa ainakin on pienen pieni kolo, ehkä muutaman millin reikä. Tiedä sitten onko noin pienellä merkitystä..

Mistä kannattaisi aloittaa vian etsintä? ajattelin nyt tsekata ja vaihtaa tulpan ja katsoa onko tulpanhattu joku peltinen versio ja jos on,niin vaihtaa sen ja ilmansuodattimen kunnon myös ajattelin tarkastaa, ettei nyt aivan tukkeessa ole.

Kokemusta ei pahemmin ole näistä kaksipyöräisistä, näin 34 vuotiaana vasta ensimmäisen oman "mopedin" hankin. Tietysti vähän panssarivaunuja rassattu "entisessä elämässä". Kiitän avusta :D

Coastside

Kaasuttimen luisteissa on joko tasa tai kolopää alhaalla. On vahva epäilys että tasapää, siis ei kurkun muotoinen  ottaa imussa häiriötä eikä se aina nouse. On tietysti tärkeää että putsarin kotelo on kiinni ja ehjä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

ultravga81

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 14.10.15 - klo:18:16
Kaasuttimen luisteissa on joko tasa tai kolopää alhaalla. On vahva epäilys että tasapää, siis ei kurkun muotoinen  ottaa imussa häiriötä eikä se aina nouse. On tietysti tärkeää että putsarin kotelo on kiinni ja ehjä.

Okei. Kiitos vinkistä. Ajattelinkin nettiä selaillessa että voi olla jotain kaasarin luisteihin liittyvää. Laitetaan ylös tarkastuslistaani :)

-Zone-

Mä tarkistaisin pääsuuttimen ja bensahanan virtaavuuden. Booaus tarkoittaa, että se vetää laihalle eli soppaa ei tule riittävästi. Myös luistin kalvo kannattaa aina kaasariongelmissa tsekata ettei ole repeämiä. Mulla vuosi kerran yhdestä sieltä luistin juuresta kalvo ja silloinkin vasta kun luisti nousi ylös saakka.

helkama sc-r

Käytä kone lämpimäksi ja säädä seosruuvista mahdollisimman kovat kierrokset, sitten tyhjäkäynti sopivaksi.
Se on ihan normaalia, jos helkama booaa hetken, kun kone on kylmä.
Jos ei toimi lämmettyäänkään, pääsuutin varmaan tukossa tai ilmanputsari puuttuu/rikki.
Ilmanputsarin tötterössä on 4 reikäinen ritiläsuodatin, jos se esimerkiksi puuttuu, saa selvästi liikaa ilmaa.
Suuttimen aukaisu voi onnistua, kun käyttää sopivilla kierroksilla ja tukkii hetkeksi ilmanottoaukon.

ultravga81

#268
Okei. Kiitos tästäkin vinkistä. Katselin tänään juuri tuubista jonkun Joren videon missä se näytti sitä ilmanputsarin "kuristinta" ja kertoi että booaa jos sen ottaa pois. Ajattelin huomenna käydä katsomassa löytyykö sitä sieltä ensinnäkään. Pitää vähän säädellä samalla ja katsoa tapahtuuko muutoksia. Tosiaan tänään kun annoin pari minuuttia vehkeen lämmetä, niin ei mitään. Sitten toisen kerran 20 sekunnin käyttämisen jälkeen lähdin testaan niin siinä alko veto pätkimään.

Tuleekos muuten tollasella rajoittamattomalla CDI-boksilla yhtään lisää suorituskykyä, jos sen pelkästään vaihtaa vakion tilalle?

https://www.moposport.fi/cdi-yksikko-kiina-skootterit-4t-2-nap-ilman-rajoitinta-naraku

Ei sillä että meikäläinen sitä vauhtia olis lisää heti kaipaamassa, hyvä että uskaltaa 45km/h ajaa, mutta ihan harrastuksen vuoksi vois kasvattaa sitä tehoreserviäkin hieman vakiosta. Onko tietoa mitä muita tuossa SC3:ssa on rajoittimina, variaattorille jotain johtoa kenties, tai prikkaa variaattorissa? ;)

helkama sc-r

Helkamassa on ylimääräinen johto cdi boksissa, mikä menee variaattorille.
60 kulkee tasasella kunhan kiihtyy, alamäessä yli 70.
Kaasu pohjassa alamäessä voi kiertää liikaa ja venttiilit seota.