Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinan 4T- Käynti- käynnistys- ja häiriöt, sekä materiaalivirheet (lue ohje!!!!)

Aloittaja Kenzy, 12.08.07 - klo:19:59

« edellinen - seuraava »

pekpel

En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

Tutkin vikaa ja kun erikseen mittaa eri osat, sen pitäisi toimia mutta koottuna ei. Vaihdoin aiemmin releen joka toimi aikansa ja nyt vastusmittaus osoitti ehjäksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Mittaa kuorman kanssa, pelkkä vastusmittaus ei kerro koko totuutta..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

Ajattelin seuraavaksi kuormittaa johtosarjaa polttimolla releen sijaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tohveli

ongelma käynnistyvyydessä Fude vm.2006.

Elikkäs laitoin koneen kasaan ja hyvin lähti käyntiin, kehräs kuin kissa.

Nyttemmin pari päivää myöhemmin tilanne toinen. Kylmänä ja yön yli seisoneena hörähtää sekunniksi mutta senjälkeen ei edes lupaa.
Mutta kerran sain tänään käyntiin ja hyvin toimi, puski hieman sinistä savua. Jostain vuotaa siis öljyä palotilaan. jokusen minuutin käytin ja sammutin.
Sen jälkeen ei pihaustakaan.

tuntuu kuin ei antais ollenkaan kipinää välillä, en ainakaan näe sitä. Kipinän ääni kuuluu pienenä napsahteluna. Hankalaa kun pitää polkea ja pidellä johtoa samaan aikaan. Skopo heilahtelee miten sattuu niin ei kovin luotettavaa ole tuo tarkkailu. Käteen antaa kyllä tälliä.  Kokeiltu pelkällä johdolla ja parin tulpan kanssa. Vaihdettu tulpanhattu ja myös toista puolaa kokeiltu + mitattu ehjäksi.
Mitattu staattorin käämit ja ok.  Testattu kolmella cdiboksilla, ei vaikutusta. Tulppa vetää ittensä hyvin märäksi nopeasti. Bensa alkaa haista.
Kaasari tutkittu ja putsattu. Ilmanputsari on just nyt putsauksessa.

CDI-boksin maajohdon johtavuuden ja tappokytkimien eristykset mittasin, näyttäs olevan ok. Mittari on mallia halpa yleismittari niin kovin tulee erilaista tulosta kun mittailin jännitepulssia cdiboksilta puolalle. Välillä näyttää melkein nollaa, toisinaan pomppii yli 10 voltin. Ehkä siihen tarvis oskilloskoopin...

Otin sylinterinkannen auki koska tuo sininen savu ihmetyttää, öljyistä karstaa paljon ja kannentiiviste aivan märkä :o. Venttiilin tiivisteet tilaukseen.

Ryypyn vielä tarkastan kunhan ehtii..

konenikkari

#245
Voiko olla moottorissa öljyä liikaa tai "huohotuksen" kautta imee öljyä.
Myös alipainehanasta voi olla kalvo puhki jolloin imee bensaa suoraan imukurkkuun.
Ja palamaton bensa päätyy, öljyn joukkoon?
Venttiilivarren tiivisteet ei yleensä vuoda niinpaljon että se käyntiä haittaisi.
Onko ilmansuodatin öljyinen tai muuten tukossa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

tohveli

#246
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 18.08.15 - klo:14:28
Voiko olla moottorissa öljyä liikaa tai "huohotuksen" kautta imee öljyä.
Myös alipainehanasta voi olla kalvo puhki jolloin imee bensaa suoraan imukurkkuun.
Ja palamaton bensa päätyy, öljyn joukkoon?
Venttiilivarren tiivisteet ei yleensä vuoda niinpaljon että se käyntiä haittaisi.
Onko ilmansuodatin öljyinen tai muuten tukossa.

Tuo bensahana tuli mieleen kyllä itellekkin koska se on risa mutta on toiminnu aikasemmin risanakin ihan ok. Eli hana on auki ilman imuakin, pidän kuitenkin imuletkua kiinni. Ei näyttänny olevan bensaa putkessa..
Kaasarin kohokammion venttiilin toiminan olen testannu että se kyllä stoppaa bentsiinin virtaamisen kun tuo bensahanakin on jatkuvasti auki. Kokeilen vielä toista kaasaria.

Öljyä ei ole liikaa, aika tarkkaan täytin ja mittatikku näyttäs olevan rajoissaan.
Ilmanputsari on likoamassa, oli hieman rapaa. Tainnu imasta joskus  kurat sisäänsä.
Ryypyn testasin ja mittasin, lämpenee ja tappi liikkuu.

Nämä on siis skootterin ensi käynnit puoleen vuoteen, kone on ollu levällään kuukaudet ja kaikki laakerit vaiheltu. Eli mikä huolimattomuusvirhe vaan on mahollista  :P. Samalla korjailin johdotuksista eristeongelmia.
Sähköt on ollu se suurin ongelma viimoiset vuodet... tämän takia suurimmat epäilykset kohdistuu siihen.

edit:
Kävin toimeen vaihtaakseni kaasarin. Pullo tyhjennysletkun alle ja ruuvi auki. Hämmästys oli suuri kun letkusta ei tullu tipan tippaa....pääseeköhän bensiini tankista edes kohokammioon asti. No olihan sitä siellä kun leväytin kaasarin osiin. Kammion pohjalla oli hieman mönjää. Tyhjäkäyntisuutin oli tukkiintunut vaikka sen muutama päivä sitten putsasin. Kun puhalsin tyhjennysletkuun niin sieltä pöllähti iso läjä jotain ruskeaa töhnää. :o
Puhalsin jokaisen kanavan mitä kaasarista löyty ja ilma kulki. Systeemit kasaan ja skopo hörähti käyntiin.
Tiijä mistä lie tuo möhnäke on tuonne ittensä löytänny.
Antaa skopon olla hetken ja kokeilen myöhemmin vieläkö herää eloon vai miten käy.
Ehkäpä tässä pääsis jo huomenna ajelemaan tän vuoden ekat kilometrit.. ;D


tohveli

Jatketaan tämän keskustelun vallottamista, en omaa topikkia kehtaa avata koska sopii hyvin "käyntihäiriöt" teeman alle.

Elikkäs potilas on Baotian Fude 2006.
Ajelin tän vuoden ensimmäiset kilometrit konerempan jälkeen ja dejavuuna tuli mieleen viime kesäiset ihmettelyt.
Kone rupiaa pätkimään heti kun laittaa valot päälle. Tämä vaivas myös viime kesänä mutta en muista ratkesko ongelma sillon mitenkään...tais vaan jäädä pikkuhiljaa pois.
Tämä valoriippuvainen kierrosten rajoitus alkaa pätkimään heti reilun tyhjäkännin jälkeen, nopeus n.15km/h.
Valot pois ja toimii oikein hyvin.

jahka kone jäähtyy niin otan koko johtonivaskan pihalle jos löytyis vaikka jotain eristevaurioita tms..


pekpel

Voihan sulla olla magneetto kyketty väärin..
Mutta !!
Tarkista maadoituskohtien kunto ekaks.
Liitoskohdat auki ja putsausta hiekkapaperilla, paikoilleen tähtiprikan kans, vai lukkoprikaksiko nimitetään..
Akun -navasta moottoriin pitäis olla paksumpaa piuhaa.
Vaikka liitin näyttää olevan kunnossa niin ei se sitä välttämättä ole, tästä on omakohtaisia kokemuksia..
Eli kokeillaan liitokset ja johtavuudet vaikka erillisellä akulla jossa on esim. ajovalolamppu toisen mittausjohdon välissä kuormana..
hauenleuoilla varustettu parin metrin johdonpätkä on oikein näppärä vikoja etsiessä..

Moottorista (tai akusta - navasta) runkoon jotain 1,5 - 2,5 neliön piuhaa
Yhtään ei haittaa jos akun -navasta haaroittaa oman piuhan jänniteensäätimen kiinnityspultin alle..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

konenikkari

Onko ajovalopoltin alkuperäinen tahi muuten kohtuullisen kokoinen.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

tohveli

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 21.08.15 - klo:13:57
Mittaa akun jännite.

ei ole akkua...
mittasin mitä jännitesäädin antaa ja voltit pomppi välillä normisti 14v ja väillä putos 7 volttiin ...
Ja kahella säätimellä kokeilin, molemmissa jänniteet matalana. Kumma kun olivat ihan kunnossa puolvuotta sitte kun viimeks ajelin. Olivat vielä saksasta tilatut, kalliimpaa (ehkä myös laadukkaampaa) sorttia.

maadoitusta olen laitellu aika runsaasti, siitä ei pitäis olla kiinni ja johdot tarkastin äsken.. oli muutama mielenkiintonen löytö josta alotan ehkä oman keskustelun  ;D. (kiinanliitokset porsinnu ihan huolella).

menee ensviikkoon niin kokeilen uuvella jännitesäätäjällä ja cdiboksikin tulee varalle.

Ajovalopoltin on se perus alkuperänen.




tohveli

testattu ehjällä akulla.
ei muutosta, pätkii edelleen valojen ollessa päällä.

konenikkari

#253
Olet todennäköisesti onnistunut särkemään cdi boxin tai lataussäätimen, ilman akkua käyttäessäsi.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

tohveli

Akkua rupesin käyttämään vasta vuosi sitten keväänä, sitä ennen noin 10000km ilman akkua ja polkasemalla käyntiin kesät talvet. Hyvin toimi.

Jotenkin nuo valo jutut nyt kummittelee vai kuvittelenko vaan. Takavalo päällä ja keulalla valo niin ankaraa pätkimistä.
Takavalot pois, keulilla valo niin kevyttä pätkimistä, ottaa kuitenkin kiekkaa hetken rimpuilun jälkeen.
Takavalo päällä, keulilta pois, ei havaittavaa ongelmaa..
kaikki valot pois, niin ei ongelmia.

Noh, testailen uuvella säätimellä ja cdiillä ens viikon puolella.