Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinan 4T- Käynti- käynnistys- ja häiriöt, sekä materiaalivirheet (lue ohje!!!!)

Aloittaja Kenzy, 12.08.07 - klo:19:59

« edellinen - seuraava »

Coastside

#180
Tuohon voi vahvikkeeksi käydä samanpaksuinen putki johon leikkaa koloa korvakkeelle ja halki niin että sen saa hitsattua myös runkoputkeen. Korvakkeen kärjestä lisäputkeen lattarauta.
Jos saa taivutettua paksua lattaa, voisi tehdä siitä päälle yksinkertaisen mutta lujan vahvikkeen
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Jahas.. Meikä siirtyy nyt jälleen bakeliiteista takas siihen kokoalumiiniseen spaceriin.


Eipä enää tarvitse ihmetellä käyntihäiriöitäkään. Satavarmasti oli ehjä kun kaasarin putsasin ja kiristin ja hyvin se ja pitkään toimikin mutta kun ongelmat toissa päivänä alkoi, niin epäilin oireiden perusteella imuvuotovikaa ja niinhän sieltä oli bakeliitista taas jo pala pois. Kuinkahan mones kerta tääkin taas on.. Omalla kohdalla viisiin jo kuudes, mutta jos lasketaan kaikki yhteensä mitä vuosien mittaan olen mopopoikienkin mopoista samaa korjannut, niin tämä on vissiin jo kolmaskymmenes.

latromster

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 09.08.14 - klo:14:37
Jahas.. Meikä siirtyy nyt jälleen bakeliiteista takas siihen kokoalumiiniseen spaceriin.


Eipä enää tarvitse ihmetellä käyntihäiriöitäkään. Satavarmasti oli ehjä kun kaasarin putsasin ja kiristin ja hyvin se ja pitkään toimikin mutta kun ongelmat toissa päivänä alkoi, niin epäilin oireiden perusteella imuvuotovikaa ja niinhän sieltä oli bakeliitista taas jo pala pois. Kuinkahan mones kerta tääkin taas on.. Omalla kohdalla viisiin jo kuudes, mutta jos lasketaan kaikki yhteensä mitä vuosien mittaan olen mopopoikienkin mopoista samaa korjannut, niin tämä on vissiin jo kolmaskymmenes.

Onko tuo kuinka tarpeellinen? Mulla on aina mennyt ilman. En sitten tiedä, että vaikuttaako kaasarin lämpenemiseen, kun tuntuu kuumalla koneella tyhjäkäynti katoavan suutinkoolla 105, mutta 110 pysyy käynnissä.

tommi

Tuskin kaasari sinänsä lämpenee, kun sehän on kumiliitoksella kiinni imukaulassa, mutta itse imukaula saattaa lämmetä turhankin paljon ilman jotain eristettä. Käsittääkseni se eriste onkin siinä välissä estämässä imukaulaa kuumenemasta liikaa. Se kumi siinä imukaulan ympärillä, ja varsinkin suulla, menee aivan pehmeäksi ja hyllyy kuin hyytelö kuumetessa. Itse olen joskus leikannut ihan vaan paksusta tiivistepaperista siihen eristeen, kun on haljennut se pakeliittieriste.


Coastside

Siinä on O-renkaat tiivisteinä joten se eri kaipaa kuin hieman kiristämistä. Se taas vaatii että muttereissa on lukitus. Nyloc sopii siihen hyvin. Veikkaan että bakeliitti hajoaa liiasta kiristämisestä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#185
Mä olen alkanut epäilemään sitä että imukaulan pinnapultit pitenee ja lyhenee lämpötilavaihtelussa sen verran että se liike vähitellen rikkoon noita bakeliitteja tuosta heikoimmasta kohtaa. Niin paljon olen oppinut varomaan että olen varma ettei tuokaan menny rikki kiristäessä ja taas tuo pitkään ihan hyvin ensin toimikin.

Kaasari ei lämpene ilman bakeliittia ja muutoinkaan sillä ei ole varsinaisesti edes merkitystä missä kohtaa imupuolta se kuuma kohta alkaa. Imukaula kun on osa imukanavaa ja imukaulan liitos nyt on vain kohta josta se katkeaa. Se imukaulan kumi lämpenee kyllä enemmän kokoalumiinisella spacerilla, mutta imukaulan kestossa en huomannut mitään merkittävää eroa vakioon. Ajanmittaan alkaa niitä murtumajälkiä ilmestyyn bakeliitinkin kanssa ja sitten jossain vaiheessa ne menee läpi saakka.

Tässä vähän olen silläkin kannalla, jos tekisi vaan kokometallisen imukaulan tuohon putkesta ja lattaraudasta. Lyhyt kumiputki vaan jolla kaasari sitten liitetään imukaulaan jolloin pelkän kumiputken uusiminen riittää jos sekin poikki haurastuu.

E: Liikakiristämällä se bakeliitti menee tosiaankin helposti rikki, mutta nyt olen ihan varma että ehjäksi jäi imukaulaa liittäessä.

tommi

Saattaa hyvinkin olla näin. Maltillisesti minäkin olen noita aina kiristellyt, ja varmasti on ollut ehjä kiristyksen jälkeen, mutta niin vain on haljennut jossain välissä. Jos se halkeaa, niin eihän siinä auta enää mitkään kiristykset, vaikka siinä onkin se kumirengas tiivisteenä, kun se vetää ilmaa siitä halkeamasta. Pitää joko vaihtaa uusi eriste, tai tehdä se itse.

Taitaa noita kokometallisia imukauloja ollakin olemassa, muttei kiinalaisiin, ainakaan vielä.

Coastside

Vanerista saa lujan ja eristävän. Tiivistettäkään se ei taida tarvita.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Vaneri vois olla kyllä hyvä materiaali tohon. Vois vaikka kokeilla joskus.
Yksi mahdollisuus on tietenkin että se pakeliittieriste halkeaa pelkästä tärinästä. Mullakin tämä 82cc pytty täristää aika kivasti. Toisaalta saattaa mennä vuosi, pari, komekin, eikä se halkea. Noh, aikansahan kaikki kestää, ennekuin hajoaa.

-Zone-

Joo tärinä on yksi mahdollisuus. Onneksi tuossa ihan kylillä pyöriessä taas tuo imuvuotokin tuli eikä silloin muutamia viikkoja takaperin kun kävin tuolla 30km päässä niitä peltikattoja maalaamassa. Ne reissut tuo sentään kesti ihan hyvin. Mulla oli jo kerran tehtynä alumiininen spaceri mutta jätin sen vahingossa kiinni työstettyyn pikkuvenaiseen kanteen jonka myin.

Siksi pistin itselle taas bakeliitin ja palahan sieltä taas lopulta oli pois. Mä luulen että ne bakeliitit kestäisi täysin ongelmitta jos keskireiän ympärillä olisi yläpuolellakin materiaalia yhtä paljon kuin tuolla alapuolella. Yläpuolella se materiaali siitä O-renkaan urasta kappaleen reunaan ei ole suuri ja tästä kohtaa se aina murtuukin.

Ilman mitään välissä olevaa kappaletta ei oikein kannata imukaulaa pistää kun mun mielestä se imukaula menee semmoseen asentoon että kaasari vääntää sitä imukaulan kumia ja näin saattaa niitä murtumia tulla imukaulaan entistä nopeammin. Ne imukaulatkin kun on näissä selvästi "kuluvia osia".

pekpel

Onhan tuossa melkoinen vipuvoima kun koko kaasarin paino on imukaulan varassa..
Sopivasti kun tärisee mutterilinko, niin hajoaahan tuo väkisinkin heikommasta kohdasta.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

kani

Alumiinisen välipalikan kans voi käyttää vaikka paksua teflon tiivistettä.. Autojen imusarjoissa ne ehkäisee lämmön siirtymistä :)

Alumiini kyllä hukkaa lämpöä aika hyvin.

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 11.08.14 - klo:21:07
Onhan tuossa melkoinen vipuvoima kun koko kaasarin paino on imukaulan varassa..

Ilmanputsari kannattelee takapäästä.

Coastside

#193
Kannattaisi kokeilla kiristää se vain niin että O-renkaat painuu mutta pakeliitille ei tule painetta. Nyloc mutterit niin ne ei löysty. Ehkä suunnittelijakin noin ajatteli mutta ajatus ei mennyt tuotantoon saakka. Yleinen polypropeenimuovikin kestää lämpöä 180 saakka. Pitäisi kokeilla tehdä muotti ja valaa siitä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

helkama sc-r

Polypropeeni on erittäin vetelää 180 asteen lämpötilassa, jo sitä ennen se kuitenkin pehmenee, litistyy paineessa ja alkaa vuotamaan, sulamisalue n. 160 astetta, mikä riippuu hiilivetyketjujen pituudesta ja käytetyistä lisäaineista.
Muutkin kestomuovit käyvät varmaankin tarkoitukseen huonosti samasta syystä, siksi käytetään sulamatonta bakeliittia.