Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kulutus, kulku ja kustannukset (kaikki merkit)

Aloittaja Partanen, 18.07.07 - klo:14:12

« edellinen - seuraava »

latromster

#270
Mulla tippui kulutus 5000 km ajetusta hihnasta uuteen siirryttäessä 3,4l/100 km jonnekin vähän yli kahteen. Ja laitteena iso kiinalainen. Uusi hihna tosin kesti vain 200 km mutta onneksi oli vaihtokamat mukana. Edellisellä mentiin 5000 km. Gates nyt kiinni ja edellinen Sammenwann. Niin ja pakokaasun haju indikaationa neula tippui yhden välin alas keskelle. Nyt on tehoja enemmän persdynossa ja bensaa syötetään vähemmän, joten hyvä muutos.

ko2610

Paras teho saadaan aavistuksen rikkaalla seoksella ja taloudellisuus aavistuksen laihalla. Niiden väliin säädetty on kaikin puolin hyvä kompromissi. Jos optimista poiketaan puoleen tai toiseen paljon, saadaan janoinen kone, joka ei edes potki kunnolla.

helkama sc-r

Helkama kulutti ostaessa 10 litraa sadalla, nokkaketju oli väärässä kohdassa.
3,7 l kulutus laski 3,3 l kun vaihtoi ehjän tulpanhatun.
Nyt mahtu enää 2,45 litraa tankkiin, sai liikaa pensaa, mikä korjaantu ja tehot palasi kohokammion bensanpintaa laskemalla.

latromster

Kulutus räjähti, kun kuuma ja kostea ilma sai aikaan röpellystä yläkierroksilla.

Lähetetty minun Nexus 7 laitteesta Tapatalkilla


oskuk

Taisin ensi kertaa katsoa paljonko Vespa 300 GTS imuroi matka-ajossa:
3,7 l Semmoista 80km/h tuli vedetyä valtaosin mutta sadetta karkuun 20km ranne vinossa.
Suurempiruokainen on kuin luulin. 30tkm huolto juuri tehtynä. Ei asialla ole tietekään muuta merkitystä kuin hetkellinen kiinnostus asiaan.

sarisusanna54

Minun Znen50Qt-11 vm 2017 kuluttaa alle 3L/100km. Olen toinen omistaja pelillä ja minua ennen sillä ajoi joku tyttö myös. Ostin tuon 2020 ja sillä ei oltu ajettu 289km.

Kari69

Kymco Agility 2008 13 000 km, kulutus 2,3.
Kymco Agility 2011 11 000 km, kulutus 2,5. Keväällä/kesällä 0li 2,2.

Coastside

#277
Niu M sport. 1,5 kWh/50 km. Yösähköllä 5 cnt/1,5kWh. Pörssisähkön tarkistan netistä ja kellokytkimellä ajoitus. Nyt oli koko yön 3,3 cnt/kWh. Päivällä se voi olla 95 cnt.

Bensassa on 9 kWh/L. 2,5 litrassa on 22,5 kWh. 1 kWh maksaa 25 cnt ja kulutus on 22,5 x 25 cnt = 5,75 €/100 km.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tapiovuorent

Ei kannata kertoa "osatotuuksia" Todellisen Kwh hinnan tietää kun katsoo Enegia+siirto+verot= On hinta kotiintuotuna.

Coastside

#279
Ne lisäkulut on sidoksissa sähkön kulutukseen paitsi kk-maksu. Ennen minulla oli verkkoyhtiölle 22 €/kk+2,8-4,8 cnt kWh ja sähkölasku vaihteli kuukauden keskihinnan ja kulutuksen mukaan. 4-9 €.
Nyt on pörssihinta ja tuo verkkomaksu ja myyjän 0,25cnt kWh +3 € kk.

Mopon akun 1 kWh lataus maksoi 3,3 cnt + 2,8 cnt + 0,25 cnt (+24 % ALV)
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#280
Lainaus käyttäjältä: tapiovuorent - 01.09.22 - klo:17:56
Ei kannata kertoa "osatotuuksia" Todellisen Kwh hinnan tietää kun katsoo Enegia+siirto+verot= On hinta kotiintuotuna.
Tarkoituskin oli vain antaa osviittaa missä summissa liikutaan. Useimmat ymmärtää ettei aivan joka nippeliä tarvitse esitellä. Kun bensalla sama matka maksaa jopa noin 30-50 x enemmän on fakta. Jos lataisin huippuhinnoilla olisi ero vain 2-4 x.

Sähköautoihinkin tuo pätee vain kotilatauksessa lyhyillä ajomatkoilla. Teholatureilla voi suhteet keikahtaa päinvastaisiksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mopotinx3

Se on aika turhaa hehkuttaa sähköllä ajon edullisuutta. Akut kuitenkin kypsyvät jossain kulkuneuvon elinkaaren vaiheessa ja lasku on yleensä niin suuri, että ei auta kuin viedä auto tai mopo kierrätykseen. Teslanhan joku räjäytti, kun ei kannata akkupakettia alkaa vaihtamaan. Kauhea stressikin aiheutuu siitä, kun pitää jännnätä sitä, onko keväällä akut vielä toimintakunnossa. Tämän takia myin sähköpyöräni, vaikka latailinkin sitä talven ajan huolellisesti. Työnantajan tarjoama sähköpyöräetu olisi kyllä erinomainen, sillä saisi kaiken hyödyn ilman huolta akkujen kestävyydestä.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Coastside

#282
Sähköpyörä on ollut 7 vuotta. Yksikään akuista ei ole mennyt rikki tai toimintamatka vähentynyt. Tekniikasta alkuperäistä on runko ja lokarit. Yksikään pyörä ei kestä ajaa akkua loppuun.

Sähkön etu on että sille ei ole pumppuhintaa, jossa ei ole oikeaa kilpailua. Bensaa ei yöllä saa yhtään sen halvemmalla, vaikka se vähentäisi päiväruuhkia, joka on valtaisa kustannuslisä. Huonolla käytöllä tai tuurilla sähkökin voi tehdä temput josta ei selviä, niin kuin kaikki.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#283
Laskeskelin, en tiedä laskinko oikein
161 195 520 000 kilowattituntia vuonna 2021
myytiin bensiiniä Suomessa.  :o
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

oskuk

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 20.08.22 - klo:12:06
Taisin ensi kertaa katsoa paljonko Vespa 300 GTS imuroi matka-ajossa:
3,7 l Semmoista 80km/h tuli vedetyä valtaosin mutta sadetta karkuun 20km ranne vinossa.
Suurempiruokainen on kuin luulin. 30tkm huolto juuri tehtynä. Ei asialla ole tietekään muuta merkitystä kuin hetkellinen kiinnostus asiaan.

Kurkkasin nyt uusiksi, kun tuli tankattua halpaa pensaa: 3,09 litraa sataisella. Aika paljon heitteleepi, vaikka kummallakin kerralla ajelin mielestäni yhtä maltilla.

98 oli tänään 2,078e. 95 taisi olla 1,988e.
Ensimmäinen päivä kun näen alta 2erotomaania piiitkään aikaan.