Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Maxiskoottereiden renkaat

Aloittaja maximi, 03.03.12 - klo:16:54

« edellinen - seuraava »

viisnelonen

#90
Ei täyttänyt odotuksia tämä  Dunlop Scootsmart kulutuskestävyyden osalta..
Nyt on vajaa 5 tkm ajettu ja pinta on siinä kulumismerkkien korkeudella eli sllestoneksi kun ajaa niin voi saada 7 tkm tulokseksi. Seuraavaksi alle meneekin käytetty Bridgestone Battlax SC R,  joka tuli ostamani erillisen, käytetyn vanteen mukana. Ajetaan ny sekin sitte loppuun niin saa hiukan vaikutelmaa vyörenkaasta.

Edit: Pthyi.. näitä märkiä kelejä tuntuu riittävän, tarttee kait vaan nöyrtyä ja vaihtaa takanakki vaikka vanhasta vielä olis ollutkin kuivan kelin kumiksi  :)
        Alta 5 tkm jäi sitte tälle tulokseksi, tosin skodun ed. omistaja kertoi että hän ei päässyt millään takakumilla yli 5 tkm.. 
Kävin läpi huoltohistorian (erittäin kattava) ja niinpä näkyi hänellä olleen mutta ajelivat kyllä myös kaks päällä.
Misukan city gripillä pääsin 8 tkm mutta se olikin sitten jo sileä, ehkä n 7 tkm olis ollut semmonen tolkku määrä kuitenkin takakumille.

Edit: Tää postaus koski siis B400 takukumeja
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

viisnelonen

Halpisrenkaalla, Deli 140/60-13(taka) ajoin Sateliksella 4200 km ja nyt JO vaihdoin sateisten kelien takia vaikka pintaa oli vielä vajaa milli keskelläkin..  8) 8)   Oli ihan ok kumi, pyöreä ja kuvio kului tasaisesti, tosin kyllä siinä jo lievää laikuttumista oli nähtävissä.
Ostin sen heräteostoksena 35e hintaan ja kun tää oli vähällä ajolla niin kesti aikansa. Nyt tilalle Pirelli Angel 130/70-13.

Näkyy tuota deliä vieläkin olevan:  https://www.motonet.fi/fi/tuote/381555/Deli-ulkorengas-14060-13-57P-TL
Moposkodussa varmaan kestäis liki 10 tkm..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

kestosippi

Mulla on vieläkin samat Michelinit ja kilometrejä tullut takakumiin noin 12 000 Pintaakin on keskelläkin vielä yli sen kulumismerkin.
Peugeot Satelis 500

viisnelonen

#93
Lainaus käyttäjältä: kestosippi - 26.08.21 - klo:20:59
Mulla on vieläkin samat Michelinit ja kilometrejä tullut takakumiin noin 12 000 Pintaakin on keskelläkin vielä yli sen kulumismerkin.

Joo, lueskelin just noita vanhoja postauksia, mm sinun ja jalat nikin kuvia aiheesta. Kait se niin on että 13 tuuman kumi on vaan liian pieni vaikka sen kantavuus muka riittävä oliskin.. Siinä 125cc X9:ssä oli 14 takakumi ja kuluminen oli hiukan hitaampaa. Vai vaikuttaako ajotyyli sitten niin paljon, lujaa mennään suorat&kurvit..

Eniten ihmettelen noita Vespojen takakumeilla ajettuja määriä.. esim Partanen vasta kommentoi Vespaa:  "Kestää sen 10tkm minkä rengaskin" ja on täällä muitakin jotka sen kympin on niillä rullanneet. Mulla alkaa olla epäily että ajelevat huomattavasti hiljempaa kuin minä..
Mullakin oli yksi Citygrip takana, hyvä rengas se on, ei voi moittia mutta kun 8tkm ajotulos ja sekin kaljuksi ajamalla..
Kokonaispainot on muulla sateliksessa yleensä hiukan alle 300 kg ja burgmanissa oli 20 kg enemmän. Yksin ajelen ja silloinhan takakumin kuormitus on huomattavasti pienempi, painonjakauman takia, kuin esim kyytiläisen kanssa (samoilla kokonaispainoilla siis).

Vespan takanakki on 130/70-12 ja Partanen kertoi ajavansa 2,2 bar paineilla. Mulla alkaa takakumi aika herkästi laikuttuun ja kulumaan toispuoleisesti,(tässä sateliksessakin Ja B400 jonka jo siis myin pois) jos on vähänkin alapaineinen. Yleensä mulla on n 2,4-2,5 bar
Painemittareita on puolenkymmentä ja rengasliikkeen mittariin (n 200e laatumittari) olen liki joka vuosi jonkun niistä käynyt vertaamassa kun oon siellä muutenkin asioinut.

Eikö kestosippi sun sateliksen takakumi ole 150/70-14  ? , oletko sitä 2,4 bar pitänyt vai jotain muuta ?

Edit: olen näissä 13 tuuman takarenkaita koskevissa postauksissa kertonut kahden eri skodun, molemmissa 13 tuuman takapyörä, renkaista mikä voi aiheuttaa sekaannusta. (Sen B400:n olen jo myynyt)
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

HiTec

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 26.08.21 - klo:22:14
Kait se niin on että 13 tuuman kumi on vaan liian pieni vaikka sen kantavuus muka riittävä oliskin.. Siinä 125cc X9:ssä oli 14 takakumi ja kuluminen oli hiukan hitaampaa. Vai vaikuttaako ajotyyli sitten niin paljon, lujaa mennään suorat&kurvit..

Mitenkäs kun itsellä oli tuo Honda FJS600 Silverwing talossa 7v ajan ja takarengasta en vaihtanut koko aikana kertaakaan, vielä tänä keväänä oli pois myydessäkin pintaa useammalle kesälle. Silti tuossa oli pitoa yhä sen verran että aika huoletta sai päästellä lahden motarilta pohjoiseen alas kehä III:lle länteen sitä Ikean piiiitkää vasenta 90 mittarissa, skotu reippaasti kantaten, hyvä ettei keskituki jo raahaa maata. Eli minkään kovettumisen tms. vuoksi ns. kulumaton tuo kumi ei ollut ja kyseessä sentään ihan ison A-kortin vaativa laite 13" takamunkillaan ???

Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Coastside

Kaupunkipyörittelyissä rengas eniten kuluu. Vääntöä on pikkuvaihteiila paljon ja asfaltit on karkeita.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

#96
Joo, SW:n takakumi on 150/70-13 mikä vastaa kehältään liki 140/60-15 rengasta. En tiedä onko se tuo kehänpituus ratkaiseva mutta ehkä se paljolti ajotavasta on kiinni. Kun käyn 2+2 km kauppareissun niin takakumi on jo selvästi lämmennyt, siis näillä +15 ilmoillakin ja ilman aurinkoa.. Paineen laskeminen taas lisää renkaan lämpenemistä mikä taas lisää kulumista. Nytkin paineet n 2,4 bar, rengasvalmistajan suositus maksimikuormalla 2,8 bar ja skodun  valmistajan suositus 2,2 bar, mille en anna mitään painoarvoa koska ei mm huomioida kuormitusta mitenkään..

Coastside: Asiaa kirjoitat.. paljon kiihdytyksiä ja jarrutuksia.. Kevätaika karhealla asfaltilla kuluttaa eniten. Siksi pyrinkin ajoittamaan takakumien uusimisen juhannuksen jälkeiseen aikaan. Ja jarrutukset teen lähes aina etujarrulla, siis jos on pakko jarruttaa.. tosin moottorijarrutushan näissä syö aina takakumia kun himmaa vauhtia.

Edit. Burgman 400 mallin takarengas vaihtui muuten tuosta 130/70-13 koosta myös 150/70-13 kokoon -07 mallista alkaen ja on sitä edelleen. Ilmeisesti on todettu erittäin hyväksi rengaskooksi koska juurikin Honda on käyttänyt sitä koko Silverwingin elinkaaren takarenkaana !
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

HiTec

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 27.08.21 - klo:10:02
En tiedä onko se tuo kehänpituus ratkaiseva mutta ehkä se paljolti ajotavasta on kiinni.
Varmasti kehäkin toki ratkaisee, mutta kun tuossa joku aika sitten oli etusen uusimisen hetki, niin oikein kokeilin jo pidemmän aikaa ihan tarkoituksellisesti kuluttaa tuota takasta jotta saisi kokonaan uuden rengassetin alle, mutta ei. Hki keskustasta työmatkat kotio melkoisia ryntäyksiä valoista toiseen ja tosiaan tuo Ikean pitkä kaarre jotta reunatkin syöpyisi, mutta ei niin ei. No sitten tyydyttiin vaihtamaan pelkkä etunen, jossa siinäkin toki oli yhä kuviota jäljellä, mutta keskeltä jo 1 mm minimiä kolkuteltiin 8)

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 27.08.21 - klo:08:55
Kaupunkipyörittelyissä rengas eniten kuluu. Vääntöä on pikkuvaihteiila paljon ja asfaltit on karkeita.
Totta tuokin, mutta kuten jo tuossa edellä mainitsin, edes tahalleen kuluttaminen ilman suoranaista renkaan polttamista ei juuri renkaan kulumiseen tässä kohtaa vaikuttanut, vaikka massaa ja maxiksi jonkin verran tehoakin oli tarjolla tuota rengasta syömässä 8)

No ei sillä, en minä valita, mitään haluja vaihtaa kumeja yhtään tiheämpään ei ole, mutta silti aina välillä ihmetyttää miten joku saa gummit siloseksi kesässä ??? Katsotaan sitten kun tuo maxi saa aikanaan sen seuraajansa, miten alkaa gummi kulumaan. Se kun on merkki ja mallikin jo valitttuna, mutta tarvetta (etätöissä ei työmatkoja tartte ajella) ootellaan, jonka jälkeen vasta sen sopivan yksilön metsästämisenkin voi jo aloittaa. Ei, se ei ole maxi, vaan tarkoitus olisi jälleen vuorostaan palata prätkän puikkoihin 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

kestosippi

Takakumilla ajettu noin 12 000km. Rengaskoko on 150/70-14


Ja arviolta yli 20 000km asettu etukumi 120/70-14


Micheliinejä nuo ja rengaspaineina olen pitänyt edessä 2,2 ja takana 2,6 bar   Itse painan noin sata kiloa ja toisinaan ajelen samankokoisen eukon kanssa. Taajamassa ja maaseudulla ehkä tasamäärä tulee ajelluksi. Moottoritiellä harvemmin kun se on niin tylsää eikä Satelis ole mikään mukavakaan enää yli satasen vauhdeissa. Olen kyllä mittarin saanut menemään sataan viiteenkin kymppiin kaksi päällä mutta tosiaan mukavuus oli kaukana silloin.
Peugeot Satelis 500

viisnelonen

#99
Kiitos kaikille kuvista ja kommenteista. Erityisesti kestosipin kuva etukumista, Michelin Powergrip, kertoi mulle että kyllä tässä on mun kohdalla enimmäkseen kyse ajotavoista mitä renkaiden kulumiseen tulee..   ::) ::)

Sateliksissa on kaikissa(125-500cc) sama eturengaskoko ja mullakin on siinä juuri tuo Citygrip kumina.. on ajettu hiukan alle 10tkm ja pintaa oli 1-2.5 mm kun sitä äsken tönärin kans mittailin. On kyllä kulunut tasaisen kaarevaksi vaikka ihan reunoissa onkin sitten enemmän pintaa jäljellä (vasen reuna n 3-3,5 ja oikealla n 3,5-4 mm) Paineet olleet 1,8-2 kg. Peugeot antaa kaikillemalleille ohjearvoksi 2,1 bar kuormasta riippumatta?
400-500 malli painaa kuitenkin 58 kg enemmän kuin tämä 250-300 malli.

Tulkoon samalla sanottua että kuluneenakin tuo Citygrip on ihan ok kumi, selvästi parempi enemmän kuluneenakin etukumina kuin M Power Grip oli , yhden semmosen ajoin melko loppuun nääs siinä B400:ssa etukumina. 

Tämäpä tässä tais olla.. ai niin Metzelirtä on tullut hiljattain uusi skootterin kumi, Roadtec.
Täältä näkee koot:     https://www.metzeler.com/en-ww/products/tyres/roadtec-scooter

Edit: Korjasin tuon kestosipin etukumin mallin oikeaksi..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

kestosippi


Nyt on tuolla etukumilla jo noin 23000 km takana. Alkaa olla siinä varoitusmerkissä asti.


Takakumille on tullut noin 15000 km

Uudet on vielä irrallisina mutta valmiina.


Mitäs mieltä olette yleensä noiden TI-asennuksesta. Kysyin tuosta läheisestä mopokorjaamosta niin 25€/kumi vääntävät vanteille ja tasapainottavat. Lisätiedoksi että mulla ei ole niitä rengasrautojakaan vielä eli maksaisi nekin.
Peugeot Satelis 500

Palosella

Äkkiä tulee vanteisiin jälkiä jos itse alkaa rengasraudoilla vaihtamaan, varsinkin jos ei ole kokemusta paljon hommasta. Lisäksi se painotus olisi hyvä tehdä/teettää. Tuo 25e kuulostaa kyllä vähän kalliilta hinnalta jos viet irtorenkaat sinne.

kestosippi

#102
Lainaus käyttäjältä: Palosella - 19.05.22 - klo:17:55
Äkkiä tulee vanteisiin jälkiä jos itse alkaa rengasraudoilla vaihtamaan, varsinkin jos ei ole kokemusta paljon hommasta. Lisäksi se painotus olisi hyvä tehdä/teettää. Tuo 25e kuulostaa kyllä vähän kalliilta hinnalta jos viet irtorenkaat sinne.

Ei ole tosiaan kokemusta MP-kumeista itselaitettuna. Auton renkaita olen väännellyt peltivanteille ihan sorkkaraudoilla. Ei haluytaisi pilata nättejä Pösön aluvanteita eikä tietenkään noita uusia Misukoita.

Aika kalliilta tuo 25€ /pyörä kyllä kuulostaa kun itse irrotan ne pyörät Pösöstä.
Peugeot Satelis 500

Coastside

Lusikkamallisilla raudoilla ei saa jälkiä kun hioo särmät pois.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..