Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Miksi GTS Vespaan JASO MA öljyä? (Ja muutakin juttua öljyistä)

Aloittaja Partanen, 27.03.11 - klo:14:03

« edellinen - seuraava »

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 24.06.13 - klo:13:45
Enpä arvannut, että kiinalainen on keksinyt myydä magneetteja. Hyvä että on. Proppu itsessään on kaiketi tavallinen pultti, kuusiokolokannalla, eli ei magneettinen. Jos olisi, en kai magneettia tarvitsisikaan. Kai tuommoinen magneetti pysyy pultin päässä ilman liimaakin, vai pysyykö? En haluaisi että magneetti lähtee seikkailemaan perän sisällä.

Kun saat ne magneetit (jotka siis tulevat postikuluitta ;-) käteesi niin kokeilet, niiden neodyymien voima voi yllättää...eli jos tosiaan pulttiin ottaa magneetti, niin asia on ratkaistu. Jos hirveästi hirvittää, niin voihan ne magneetit/magneetin jättää siihen moottorin ulkopuoliseen pultin osaan, kantaan kiinni, pulttihan on tuolloin magneettinen...tosin ei toki samalla voimalla.

Partanen

#61
Yksi mahdollinen syy lisää, miksi suosittavat Jaso MA öljyä, on starttimoottorin yksisuuntalaakeri. Rullaa toiseen suuntaan, mutta toiseen suuntaan lukittuu kampiakselille. Jos öljy on liian liukasta, eli autoihin tarkoitettua matalan kitkan öljyä, voisi ainakin teoriassa ko. laakeri alkaa luistamaan akseliin nähden. Silloin startti kyllä pyörii, mutta ei saa pyöritettyä kampiakselia.

Allright myy näköjään ei oota Eni-öljyjen kohdalla, ainakin tällä erää. Pitääköhän tässä siirtyä Castrolin käyttäjäksi, jospa sitä saisi helpommin.

Lisäys: Soitin Allrightille kysyäkseni Eni PG 5w-40 öljystä. "Ei ole näillä näkymin tulossa".
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Pyöräni moottorissa vapaakytkimessä on rullakytkin joka perustuu kitkaan. Se pitää oli öljytty tai ei. Ei ole uskottava peruste.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Startin "kytkinlaakeri" toimii samalla tapaa kuin vapaakytkin autossa. Väärää öljyä käytettäessä alkaa luistamaan.

Tämä Vespa kuulostaa vähän siltä, että yksisuuntalaakeri luistaa:

https://youtu.be/ONam_2ZNZrY
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Palosella

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 23.02.16 - klo:13:47
Startin "kytkinlaakeri" toimii samalla tapaa kuin vapaakytkin autossa. Väärää öljyä käytettäessä alkaa luistamaan.

Tämä Vespa kuulostaa vähän siltä, että yksisuuntalaakeri luistaa:

https://youtu.be/ONam_2ZNZrY

En tiedä, mutta mun korvaan kuulostaa, että startti ei pyöri ollenkaan tuossa videolla.

sympaatti

Lainaus käyttäjältä: Palosella - 23.02.16 - klo:17:50
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 23.02.16 - klo:13:47
Startin "kytkinlaakeri" toimii samalla tapaa kuin vapaakytkin autossa. Väärää öljyä käytettäessä alkaa luistamaan.

Tämä Vespa kuulostaa vähän siltä, että yksisuuntalaakeri luistaa:

https://youtu.be/ONam_2ZNZrY

En tiedä, mutta mun korvaan kuulostaa, että startti ei pyöri ollenkaan tuossa videolla.

Mun x9 kuullosti melkein tuollaiselta siritykseltä, ku akku oli vajaatehonen. Sähkön määrän lisäys auttoi onkelmaan...
elämä on ihmisen parasta aikaa... MN

pera8x

virtahan tosta näyttäis olevan tosiaan lopussa, tai startti jumissa kun ei edes pyöritä. mittaristonkin valot hiipuu.

Partanen

Mjoo, voihan se olla. Ei silti pois sulje sitä, että yksisuuntalaakeri voi tapauksesta, tai öljystä riippuen luistaa. Noi MP-öljyt ei niin usein ole bensan säästö mielessä lisäaineistettu, mitä auojen uusimmat öljyt.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Palosella

Ei mitenkään mahdotonta. Montako Vespaa tiedät, josta se laakeri on joskus luistanut? En näkisi kovin tarpeellisena tuota jaso ma-luokitusta näissä.

Partanen

Mulla nyt kolmas Gts, eikä ole yhdessäkään ko. laakeri luistanut. Olen käyttänyt aina JASO MA öljyä, varmuuden vuoksi. Lähinnä niiden keinuvipujen vuoksi.

Ehkä se on jo tässä ketjussa mainittu, mutta vaatimus saattaa olla Piaggion tapa suositella MP-öljyjä.

Laahaavien nostajienkin vaatima lisäaineistus on saatettu huomioida autojenkin öljyissä, mutta onko? Autoissa kun nykyisin on usein rullakeinuvivut.

Mutta pohdintaahan tämä, kun ei öljyvalmistajat salojaan juuri paljasta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pera8x

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 26.02.16 - klo:04:31
Mulla nyt kolmas Gts, eikä ole yhdessäkään ko. laakeri luistanut. Olen käyttänyt aina JASO MA öljyä, varmuuden vuoksi. Lähinnä niiden keinuvipujen vuoksi.

Ehkä se on jo tässä ketjussa mainittu, mutta vaatimus saattaa olla Piaggion tapa suositella MP-öljyjä.

Laahaavien nostajienkin vaatima lisäaineistus on saatettu huomioida autojenkin öljyissä, mutta onko? Autoissa kun nykyisin on usein rullakeinuvivut.

Mutta pohdintaahan tämä, kun ei öljyvalmistajat salojaan juuri paljasta.

nykyautoista en osaa sanoa, kun en ole ikinä uutta autoa omistanutkaan. mää oon ajellu aika paljon vanhoilla diiselimersuilla, jostain 80 ja 90 luvulta olevilla vehkeillä. niissä nokka-akseli painaa suoraan paininkuppiin, eli ei ole rullakeinuja, tai oikeastaan mitään keinuja. nokkien kanssa ei koskaan mitään ongelmia, eikä juuri paininkuppienkaan kanssa. öljyinä millon mitäkin, mutta aina synteettistä. noissa nokan profiili on vielä aika "terävä", jos sen sellaseksi voisi kuvailla. venttiilien jouset hm.. en tiedä onko se noissa kovin suuri. toisaalta voisi vaikka ollakkin, kun venttiilit on kohtuu paksut, imu on 10mm varrella ja pako 8mm. toisaalta taas noi ei kierrä, kun kuutisen tonnia. tällästä pohdintaa vain.

Partanen

Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003


Partanen

"Varastosaldo:Tilataan tukusta"

Pahasti pelkään,  että tukku on Allright. Eli ei ole mitä tilata.

Mutta Eni Moto2 5w-40 öljy täyttää samat vaatimukset kuin PG. Eli tämä:

http://www.allrightshop.fi/tuotteet/mp/voiteluaineet+ja+kemikaalit/4-tahti+moottori%c3%b6ljyt/711356/eni-eni-i-ride-moto2-4t-5w-40-1l-fullsynth-
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

xx851z

#74
Öljyjutut ovat ihan hauskoja, kovimmat fundamentalistit puhuvat hienoimmista nyansseista  kuin olisi vähintään ihmisveren kaltainen neste kyseessä.
Todellisuudessa moottorin kestoikään taitaa vaikuttaa paljon enemmän esimerkiksi suunnittelu, materiaalit ja käyttö kuin käytetyn öljyn merkki. Mitenkään Vespaa väheksymättä, Quasar ei taida olla aivan kestävimmän moottorin maineessa.

Olen itsekin lähettänyt muutaman purkin öljyä jenkkeihin analysoitavaksi Blackstone labsiin ja firman uutiskirjeitä tulee edelleenkin.

http://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php?ubb=cfrm
Keep the shiny side up and the rubber side down!