Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

SYM Orbit 2 4-t alipainehanan letkun tarkoitus?

Aloittaja mopotinx3, 24.07.20 - klo:21:44

« edellinen - seuraava »

mopotinx3

Kokosin tänään Symmin moottorin ja laitoin käyntiin.  Ongelma on ylimääräinen bensahanalta tuleva alipaineletku. Se jakautuu T-liittimestä imukaulan liitokseen ja eteenpäin siitä  t-haarasta lähtee noin 30cm pitkä letku, joka ei mene minnekään. Olisko irronnut jostain?  Käyntiin laittoa varten tukin sen väliaikaisesti. Pirusti on kaikenlaisia huohotushärpäkkeitä. Skootterissa on jopa huohotusöljyn keräyssäiliö, josta lähtee putki ja sen päässä on tyhjäysproppu. Lisäksi moottorin edessä on toinen isompi muovipönttö, johon menee aika paksu letku. Moni on varmaankin sitä mieltä, että kannattaa laittaa kaikki huohotusosat roskiin.  Pakoputkeenkin menee yksi paksu letku ja siinä on joku härpäke välissä. En nyt ainakaan heti ala ruuvaamaan näitä huohotusosia pois, mutta olisi kiva tietää tuon oudon alipaineletkun tarkoitus. Varmaankin vastaavia on muissakin kiinamopoissa.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Coastside

Kokeile minne se letku ylettyy ja onko missään sille sopivaa liitosta. Alipaine ohjaa aina jotain venttiiliä tai pumppua. Kiinalaisissa on (kannessa tai putkessa) letku imupuolelta pakoputkeen ilmastaa pakokaasua.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mopotinx3

Harmi kun ei ole täydellistä korjaamokirjaa, vain moottorin korjausohje Peugeot SYM koneeseen. Siinä ei  ole letkuista mitään.  Jossain toisessakin skootterissani oli T-haara alipaineletkussa, mutta poistin sen heti.  Nyt haluaisin kuitenkin laittaa sen ensin alkuun omalle paikalleen. Se voisi ylettyä jopa siihen huohotuspönttöön moottorin edessä. Pitää käännellä sitä, jos siinä olisi letkun paikka. GY6 korjaamokirjani on liian vanhasta mallista, kun saasteenpoistoletkut puuttuvat siitä. Kirjassa on vain kuva letkusta, joka menee sylinterin kannesta ilmansuodattimeen.
Aprilia Sportcity One 50 4t

tabell82

mopo

tuonne mötikkään ainakin omassa proejtki orbitissa letku menee kävin äskön katsomassa

mopotinx3

#4
Kiitos selvitystyöstä.  Itsekin epäilin tuota mustaa muovipönttöä, mutta päältä ja alta katsomalla ei näkynyt mitään liitoskohtaa. Täytyy ottaa se oikein irti, että pääsee katselemaan joka kantilta.  Ainakaan se letku ei ole ollut kiinni pitkään aikaan. Edellinen omistaja sanoi, että ei lähde enää ollenkaan käyntiin ja olihan ne männänrenkaat ja imuventtiili kulunut.  Tuo letku oli hapristuneen näköinen sieltä mustan pöntön päästä, joten ei sen irtoaminen ainakaan helpottanut käynnistämistä, kun hanan alipaine menee harakoille.
Tämä musta möntti varmaankin päästää lisäilmaa katalysaattoriin.
Koeajoin varovasti tuo letku tulpattuna ja mopo otti reilusti 65 mittariin, joten kyllä tällä ajaa. Käynnistysmoottorikin jaksaa hyvin pyörittää.
Pitää tarkkailla öljyn kertymistä ilmansuodattimeen, kun ostin oikein uuden orkkis ilmansuodattimen.
Ainakaan tähän ei tarvitse ostaa mitään viricdi:tä.  Voisin kokeilla tätä SYM sytytysboksia Apriliaan, missä mulla on myös kiinaskootterin DC-sähköt. Kenties se rajoittaa sopivasti.
Tuo sun Orbit näkyy olevan GY6 moottorilla, mutta saastehärpäkkeet on samat kuin tässä, jopa tuo huohotusöljyn keräyssäiliö näkyy kuvassa.
Aprilia Sportcity One 50 4t

tabell82

juu sillä vanhemmalla koneella on oma, tosiaan nuo saastesysteemit taitaa olla kummassakin samat. Saitko sen venttiilin sieltä emc:ltä?

mopotinx3

#6
Venttiili tuli kuitenkin sieltä Quad-Companysta.  Viime lauantaina tuli viesti, että on lähetetty.  Nyt perjantaina se vihdoin tuli perille.  Odotin sitkeästi, vaikka harmitti pitää moottoria leväällään 2 viikkoa.  Paikallinen Peugeot-myyjäkin hieman yritti selvittää, mutta vaikka lähetin rungonnumeron alkuosan(Easypartsin sivuilta), ei hintatietoa tullut.  En sitten alkanut kovistelemaan tietoa, kun tuli viesti, että osa on tulossa.
Aprilia Sportcity One 50 4t

mopotinx3

#7
Kaivoin aamupäivällä mustan pöntön esille moottorin edestä.  Mitään letkun liitoskohtaa ei löytynyt, mutta sitten hoksasin pienen reiän toisessa päässä. Siitä oli katkennut pois koko letkuliitoksen putki.  Päätykansi lähti vääntämällä pois ja sitten etsin 5mm ruuvin, johon porasin 2,5mm reiän keskelle. Tai yritin porata, vasta kolmas poraus pysyi linjassa tarpeeksi pitkälle eikä tullut pultin kyljestä ulos. Ohensin mutterin, jotta letkulle jää liitäntäpintaa tarpeeksi.  Pakkelia laitoin tiivistykseksi molemmille puolille, niin remontti oli valmis.  Pöntön kumilenksu hajosi, jouduin laittamaan ennen poikittain olleen pöntön mopon pituussuuntaan. Sitten isolla letkuklemmarilla kiinni pidikkeeseensä. Päätykanteen laitoin silikonitiivistettä varmuuden vuoksi, ettei alipaineet vuoda. Mopo sammuu heti, jos letkun irrottaa, tärkeä liitos tämä hapetusletkun kalvon ohjaus. Taas vierähti monta tuntia viiden minuutin hommassa. Mutta eihän sitä voinut arvata, että liitos puuttui tykkänään.
Aprilia Sportcity One 50 4t