Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa hyytyilee puolikaasulla

Aloittaja timoko, 18.08.12 - klo:10:14

« edellinen - seuraava »

timoko

Vespa lx 50, kun ajaa vajaalla kaasulla ja kääntää kaasun pohjaan, niin hyytyy, eli jää hetkeksi miettimään.
Kaasari puhdistettu.
Ajettu 2600 km.Vinkkejä?
Solifer sm -> Yamaha dt 125 -> Honda xr 75 -> Suzuki RM 80 -> Suzuki TS 125 X -> Yamaha DT 125 -> Honda XL 250 -> Pappa Tunturi -> Milan BT50QT-9 -> Honda Lead -> Piaggio X9 ->
Kymco downtown 300 -> Vespa lx 50

tseitsei

Joo, mulla sama homma vaikka ajettu 1200km, tuntuu että tuli sen jälkeen
kun vaihdettiin isompi suutin eli alhaalta lähtee pirteämmin mutta nyt miettii
keskikierroksilla kunnes taas herää...

Kertokaas viisaammat...

Coastside

#2
Se liittyy ilmeisesti kaasuttimen luistin toimintaan kun läppää tietyllä tavalla avataan. Tyypillistä muuttuvakurkkuisille joista jotkut alkaa siten tekemään ja kukaan ei tiedä miksi. Minun kiinalaisissa on samantyyppinen kaasari ja yksi teki tuota jatkuvasti ja tämä nykyinen silloin tällöin. Imun muutos läpän ja koneen kierrosten vuoksi muuttuu ja luisti ei asetu heti oikeaan paikkaan. Se toimii virtauksen alipaineella. Arvaan. Kannattaa tarkistaa putsarin kotelon tiiviys koska se vaikuttaa resonansseihin.



http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/download/lx_servicemanual.pdf

En löytänyt ohjeista mitään mainintaa asiasta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Omien kokemuksieni mukaan se on kiihdytyspumppu, joka siellä aiheuttaa ongelmia. Varsinkin sen jälkeen, kun vaihdoin isomman pääsuuttimen. Kaasuttimet ovat yleensä säädetty laihalle nykyisin, katalysaattorin vuoksi, ja kiihdytyspumppu antaa hiukan rikkaamman seoksen silloin, kun kaasua väännetään. Jos sitten vaihdetaan isompi suutin, meneekin seos liian rikkaalle kaasua väännettäessä. Omasta kiinalaisesta poistin kiihdytyspumpun pois käytöstä nippusiteellä silloin aikoinaan, suuttimen vaihdon jälkeen.

Muuttuvakurkkuiset eivät silloin joskus varsinaisesti edes tarvinneet kiihdytyspumppua, koska kierrosten nostamiseen tarvittava rikastus tehdään luistin hitaudella. Kaasuläppää kun avataan, aukeaa luisti hiukan jäljessä, jolla saadaan tarvittava rikastus aikaan.

Onko aiheen aloittajan ilmanpuhdistin puhdas? Tai jos on puhdistettu, niin eihän tullut laitettua liikaa öljyä suodattimeen, joka voisi vähentää ilman virtausta, ja siten rikastaa seosta liiaksi?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

#4
Tuon räj. kuvan perusteella siinä ei ole kiihdytyspumppua, mutta tuossa neliventtiilisen osaluettelossa se on mainittu no 16. http://www.vespagenuineparts.co.uk/component-vespa-lx-50-4t4v-touring-2010-4563.php . Luistin liikkuvuuden voi tarkistaa jotta jumiiko se hieman josta johtuen kakattelua ilmenee. Tietysti noiden suuttimien kokosuhteet voi vaikuttaa osakaasun tietyssä vaiheessa ja se selviäisi niitä vaihtaen. Mutta jos suuttimet ovat alkuperäiset kuten ilm. on, se ei ole syy ellei niissä ole vikaa. Tarkaa tutkimista osa osalta vaatii.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Nelitahdit lienee yleisempiä täällä Suomessa. Vaikka emme kai tiedä onko kyse tällä kertaa neli-, vai kakstahtisesta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

#6
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=2788.msg65376#msg65376

Tueksi toiminnan ja rakenteen hahmotteluun. Mallieroja on paljonkin muttei toimintaperiaatteessa, paitsi tyhjäkäyntipiirin säädössä missä joko säädetään ilmaa tai bensaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04