Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

mitä öljyksi purejet gilera runneriin?

Aloittaja Peros, 24.07.12 - klo:17:40

« edellinen - seuraava »

Peros

moi.

lueskelin aiemmin moista että tähän ruiskumoottoriin ei ihan mitä vain tuoreöljyvoiteluun saa kaataa tai se kerääntyy kampikammioon.

mitä sinne nyt saa kaataa?

leze223

Semisynteettistä kannattaa käyttää. Se ei tuki ruiskun osia vrt synteettinen.
Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.

Peros

joo kun jossain luki että pitää käyttää oliko se mineraalia tai semiä tai sit täyssyntikkaa tai semiä. en muistanut vain kummin päin niin laitettiin semisynteettistä.. kuulemma jokin öljy kerääntyy koneen sisälle...

viisnelonen

Näitten ongelma taitaa olla siinä kun ilma-bensahöyry seos ei huuhtele kampikammiota vaan pelkkä puhdas (huuhtelu)ilma joka tunnetusti kuljettaa huonosti voiteluöljyä mukanaan..
Ilmiö varmaan kärjistyy ajettaessa lyhyitä matkoja jolloin kampiakseli, kiertokanki ja kampikammion seinämät eivät ehdi lämmetä ja siten öljy jää sinne. Mitä lämpimämmäksi kone ajetaan sitä paremmin öljy kulkeutuu huuhteluilman mukana sylinteriin ja palaa pois.
Öljyä ruiskutetaan joissakin malleissa imukaulan lisäksi myös suoraan petilaakereille.Hyvin pieni osa kampikammion öljyhöyrystä kulkeutuu kompressorin/suuttimen kautta sylinteriin. Suurimman osan  pitäisi siis poistua huuhteluilman mukana.
Tätä öljykysymystä on täällä väännetty ennenkin. Se ainakin on varmaa että lyhyiden matkojen ajaminen kylmällä koneella kerää ööliä kkammioon, oli suoraruisku tai ei.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

#4
"viisnelonen": oletkohan yhden moottorisukupolven edellä aikaasi, vai olenko minä jäljessä?  :) Jos oikein ymmärsin, niin meinaat että ruiskukoneessa bensa ei kävisi alakerrassa ollenkaan? Kai semmoisiakin 2-T moottoreita on olemassa, mutta kaiketi mopoissa ei niinkään, vielä. Eli käsittääkseni bensa sekoitetaan ilmaan viimeistään imukurkussa, eikä vasta palotilassa. Niin ollen, kyllä se bensa käy alakertaa huuhtelemassa. Ohjekirjankin mukaan tämmöisessä Gilerassa on "Elektroninen polttoaineen suihkutusjärjestelmä", joka ei vielä tarkoita polttoaineen suoraruiskutusta palotilaan.

Samaisen, netistä löytämäni, ohjekirjan mukaan tämän aiheen Gileraan suositetaan öljyä, joka täyttää API TC++ vaatimukset. Ei kaiketi ole paljon valinnanvaraa, mutta Neste:en valikoimista löysin ainakin yhden: Neste 2-T Super Racing. Näyttää olevan täyssynteettistä, joka on hyvä valinta senkin suhteen, että meillä Suomessa ajellaan myös kylmillä keleillä.

Kertokaas mikä siinä on ongelma, jos öljyä hiukan kertyy kampikammioon? Niinhän on tapahtunut iät ja ajat. Kyllä se sieltä nousee sitten kierrosten nousun myötä, sinisen savun ja röpötyksen myötä.

Luottaisin joka tapauksessa ohjekirjan ohjeisiin, mieluiten vielä englannin kieliseen, jos semmoinen on saatavissa. Tässä linkki erääseen kotimaiseen ohjekirjaan, paremman puutteessa: http://www.gilera.fi/files/gilera/varaosakirjat/Gilera_Runner_PureJet_suomi.pdf Sivulla 37 kerrotaan öljysuositus.

Lisäys klo 14.16: Meinasi unohtua linkki Nesteen sivuille, jossa kerrotaan Super Racing öljystä: http://www.neste.fi/tp_tiedote.aspx?productid=193545&lang=&type=tt

Voi muillakin valmistajilla olla API TC++ öljyä, joten Neste vain esimerkkinä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

#5
Purejet on siis SUORAruiskukone  kuten Aprilia Ditech. Bensa ruiskutetaan paineenalaiseen(kompuran tuottama paineilma) suutinyksikköön mistä se sitten ruiskutetaan sen paineilman avulla (ecu ohjaa solenoidia) suoraan sylinteriin ja HUOM vasta männän suljettua pakoaukon.. tästä syntyykin se erinomainen polttoainetalous mitä on vaikea 4T koneellakaan lyödä.
Näin yhtäkkiä ajatellen en hoksi yhtään 4T skodua missä olis oikea suoraruisku, eli 4T skoduissa bensa ruikataan imukaulaan mistä se menee imuilman mukana ja muodostaa seoksen pyöriessään sylinteriin.
Tuo 2T koneen ruiskutus on siis ilman ja bensan paineistettu pöhäys mikä tekee seoksesta erinomaisen tasaisen ja nopeasti syttyvän sekä tasaisesti palavan.
Sitä vaan olen jäänyt kaipaamaan että tulis 125.. 200 cc Ditech koneita Ne vois olla..  no jatketaan tätä toisen topiikin alla.   :D

E:  Täällä Purejetin kansi mistä näkyy iso reikä keskellä suutinyksikköä varten.Suutinyksikköön tulee siis sekä paineilma kompuralta että bensa bensapumpulta omia putkiaan pitkin.
http://www.easyparts.nl/showdrawing/12790/111702/622A/0-968-1-m415-m364-m1828-m12458-m12790-s14925-d111702/Throttle_body___Injector___Union_pipe.html

Ja tässä HYVÄ sepustus purejetin(Ditechin) toiminnasta.   http://manuals.wotmeworry.org.uk/Aprilia%20Ditech/9%20-%20Purejet%20Engine.pdf
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

Kampuran tuottama ilmakierto tekee kammion öljystä aerosolia ja se voitelee sylinterin sekä kampuran. Se että öljyä kertyy kosketukseen saakka, se roiskii sitä liikaa ja karstoittaa konetta. Kammiossa olisi hyvä olla tyhjennysproppu.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

#7
Mielenkiintoinen toteutus, ja mulle aivan uusi tuttavuus. Pitää tutustua joskus ajan kanssa tuohon toimintaan. Äkkiseltään parin sivun perusteella suutin pumppaa ilmaa myös, ei pelkästään bensaa. Pitää kuitenkin lukea ajan kanssa joku toinen kerta.

Entistä tärkeämpää käyttää valmistajan määrittelemät laatuvaatimukset täyttävää öljyä, sanoisin.

EDIT:

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 25.07.12 - klo:20:44
Äkkiseltään parin sivun perusteella suutin pumppaa ilmaa myös, ei pelkästään bensaa.

Noniin, juuri tuotahan "konenikkari" yritti mulle kertoa.  :-[ Totta tosiaan, bensa ei käy alakerrassa.

Mulla on vielä hiuksi halkomatta itseni kanssa, josko hyväksyn tuon suoraruiskutukseksi. Tähän asti ajatellut, että suoraruiskussa ruiskutellaan vain bensaa, kovalla paineella.  ;)

Onko tuo Piaggion juttuja, vai löytyykö muiltakin tuota ratkaisua? Olisi hieno nähdä animaatio siitä, että missä järjestyksessä ja ajoituksella mikäkin tapahtuma tapahtuu.

******************************

Neste kehuu öljyssään olevan 25% liuotinta. Kun öljy on lisäksi täyssynteettistä, on se varmasti juoksevaa myös viileänä. Niin ollen se lienee vähiten kampikammioon kerääntyvä öljyvaihtoehto, jos verrataan semisynteettiseen, tai mineraaliöljyihin.

Tämmöisessä sovelluksessa voisi olettaa, että öljyn pitää myös pestä kampikammiota, kun bensa ei siellä kierrä. Männän ohi virtaa aina jonkin verran pakokaasuja, joka aiheuttaa epäpuhtauksia kampikammioon, jos ei niitä pestä. Öljyssä oleva liuotin saattaa olla olemassa tämän pesutarpeen vuoksi.

Tuo API TC++ tuntuu olevan hiukan harvinainen. Eikä asiaa helpota se, että google ei suostu niitä etsimään. TC:tä kyllä löytyy, mutta ne plussat. Luulisi, että Eni:ltä löytyy tämän konsernin tuotteisiin sopivaa öljyä, mutta en vielä löytänyt.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Peros

#8
ja se on suorasuihku ei ruisku! :) on kyllä makia peli ajella. tehoja löytyy vakionakin melko reippaasti.  4,4kw rekisteriotteessa ja internetti kertoi että rajoittamattomana mitattu kampiakselilta 7,6 hv.

täällä enemmän tietoa. sivun alaosassa nuo tehot jne:

http://www.motot.net/wiki/Gilera_Runner