Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

nrg voimansiirtoratas ja leipominen

Aloittaja Juunish, 02.07.12 - klo:12:49

« edellinen - seuraava »

kani

Joo. Varikoppa ja magneton puoli myös auki, sitten kun on rojut irti ja ruuvit poistettu lähtee lohkon puolikkaat eroon toisistaan enemmän tai vähemmän suostuttelun kanssa :)

Coastside

#16
Ei kannata huvitella koneella, koska kaksitahtinen on työläs avata. Tarvitset jonkin uunin tai saavissa kiehuvaa vettä tai kiukaan päällä (n. 100 astetta) jossa lohkon laakeripesät laajenee ja saa lohkot auki. Vesi ei toimi kasatessa. Sitten pitää ne laakerit saada kampiakselista irti, jossa myös lämmitys auttaa mutta tarvitset ulosvetimen. Samoin magneettoon.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Eipä tuo 2-t lohkojen aukisaattaminen noin työlästä ole tai ainakaan en itse mitään uuneja ole käyttänyt ja lohkoja on tullut avattua varmaan satakunta jos ei ylikin.  :)

Yleensä kampura lähtee näissä nätisti irti, laakereiden jäädessä pesiin. Laakerit saa pois lämmittämällä kuumailmapuhaltimella / kynäsoihdulla tai lähtevät ne kyllä usein melko helposti ihan ilmankin, mutta lämmittäminen on toki aina suositeltavaa. Laakerin ulkokehään naputellaan sopivalla teräsputkella tai hylsyllä ja tasaisen suoraan.

Itse lohkon alumiini- tai mikälien silumiiniseos on pirun haurasta ja siitä saa helpolla palasia irti.

On ihan totta, että lohkoja ei kannata turhaan käyttää auki, varsinkaan jos sitä ei ole tehnyt ennen. Siinä on meinaan muutamia juttuja, jotka olisi hyvä tietää viimeistään kokoamisvaiheessa (mm. kampuran öljyrenkaiden ja laakereiden välykset, keskitykset jne).

Suosittelen, että mikäli kampuran laakerit tuntuvat terveiltä ja niin ikään ölkyrenkaat, niin puhaltelet vaan sen kampikammion paineilmalla puhtaaksi ja öljyät hyvin.

EDIT:

Tostakin artikkelista löytyy vinkkiä laakereiden irroitukseen:
http://www.skootterini.com/vianhaku-ja-korjaus/98-alennusvaihteiston-purkaminen.html
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Juunish

Noniin,

nyt on hoidettu jo mopo kasaan. Oli melko kivat jonot poraajilla. Ongelma on nyt itse aiheutettu...jälleen.
Voitelin kampikammion huolella öljyllä, vähän siis liiankin huolella. Nyt mopo käynnistyy, kun laittaa tulpanreiästä bensaa ja polkasee pari kertaa. Käynnissä mopo pysyy ehkä n. 15 sekuntia ennenkuin hyytyy. Ongelma on siis, että kampikammiossa on aivan liikaa öljyä ja mopo on todella rikkaalla ainakin ennenkun kampikammiosta on öljy vähentynyt.

Miten siis saan tämän ylimääräisen öljyn pois kampikammiosta? Nyt oon varmaan n. 10 kertaa tehnyt tämän tulppa pois, bensaa, tulppa paikalleen, käynnistys rumbaa. Ja tuntuu, että se voisi lähteä pian ilman tulpanreiästä laitettavaa bensaa. Hörähtelee sen verran kovempaa nyt, kuin alussa.

Samppa

Kyllä ne öljyt sieltä poistuu, jos motti käy ja sehän jo käy. Aika vaikea uskoa, että olisit NIIN paljon sitä öljyä laittanut. Jos siellä oikeasti on niin paljon öljyä, niin ei sitä kannata käytellä, se voi pullauttaa kampuran stefan (-t) pihalle vaan öljy pi täisi poistaa ottamalla vaikka sylkkä ilrti ja puhaltelemalla paineilmalla.

Eli siis, eihän vika nyt ole jossakin muualla. Silloin kun hyytyy, niin nappase kaasarin päästä bensaletku irti ja katso tuleeko tavaraa. Oleteko testannut alipainehanan toiminnan? Kaasari putsattu? Ja onhan laitos koottu niin, ettei mitään imuvuotoja ole missään?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Juunish

Noniin,

nyt tuntu käynnistyvän, kävi jo vähän pidemmän aikaakin, ehkä about. minuutin. Sen jälkeen taas hyyty ja nyt tuntuis kaasari tulvivan? Tiputtaa koko aika bensaa pois. Ei käynnisty enää :s Kai tää tästä, alkaa vaan väsymään tähän jatkuvaan ongelmien määrään.

Samppa

Kaasari irti ja osiin eli täydellinen puhdistus. Testaa samalla bensahanan toimivuus (ei valuta kuin silloin, kun on imua) ja tsekkaa neulaventtiin pitävyys.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Juunish

#22
Noh täytyy varmaan tehdä taas niin. Ilmottelen hetken päästä kun on kasailtu ja putsattu.


No nyt toimii! Oli saanu liikaa bensaa ilmeisestikkin. Tyhjensin kohokammion, laitoin paikoilleen ja sitte lähti hyvin! Jes! Mopolla kouluun :) Kiitokset kaikille!

Samppa

Toivottavasti toimii myös pidempää vai selvititkö ongelman todellisen aiheuttajan (neulaventtiili?).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.