Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

nrg voimansiirtoratas ja leipominen

Aloittaja Juunish, 02.07.12 - klo:12:49

« edellinen - seuraava »

Juunish

moi taas

Ongelmana on tällä kertaa, että kiksin voimansiirtoratas jumiutti kiksin. Tarkemmin ottaen siinä urassa oleva nippa/jousi, laitan kuvan kun pääsen koneelle. Mitähän kannattaisi alkaa kokeilemaan? Olen pyöritellyt sitä vaikka miten päin, mutta aina kun lyön varikopan kiinni ja polkaisen, niin se nippa/jousi menee "väliin" ja jumittaa kiksin. Tämähän mua kiinnostaisi eniten selvittää nyt.

Nrg myös leikkasi uudestaan  ;D veikkaisin, että männän sokka irronut, (laitoin kyllä tarkasti uriinsa) koska oli semmonen naarmu sylinterissä. Alkoi n. Sylinterin puolivälistä ja jatkui melkein männän alakuolokohtaan saakka. Tippunut varmaan kampikammioon  :-\ kannattaisko ottaa lohkot irti ja tsekata se koko kampikammio kaikesta roskasta.

Mielestäni oli vielä outoa, että männässä oli enemmän karstaa kuin kaverin 20tkm ajetussa derbissä, josta ei todellakaan ole ikinä vaihdettu mäntää. Ja omalla männällähän oli ajettu about. 500km. Lisäksi en onnistunut pyörittämään mäntää, vaan kampiakseli tuntui olevan jotenkin jumissa...

Olen nyt lomailemassa 10 pvä joten vasta ens viikolla voin kokeilla eri juttuja, mutta jotain pohdintaa jos saisi.

Kiitokset  8)

Samppa

Laitas kuvia.

Ei muuta kuin konetta auki. Asensitko lukkorenkaat siten (ja olivatko uudet), ettei katkokset olleet männän kolojen kohdalla? Kyllä ne palaset pitäisi kaikki löytää eli kanavien tsekkaus ja kampikammion puhaltelu vaikka paineilmalla. Koskien karstaa, vaihdoitko uudet tiivisteet ala- ja yläpäähän? Oliko männänrenkaat varmasti oikein asennettu, etkä runnonut väkisin mäntää sylinteriin...

Olikos sulla tässä uusi sylinteri, porattu vai vaihdoikko vaan männän? Jos uusi tai porattu, niin kai tsekkasit ettei kanavareunat olleet liian jyrkät ts. vaatineet pientä viimeistelyhiomista.

Koneen avaamisen yhteydessä kannattaa samalla tsekata petilaakereiden kunto.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Juunish

Kuvia on tarjolla sylinteristä vasta kun pääsen lomailemasta :( mutta voimansiirtorattaan kuvan voin laittaa kun joskus pääsen koneelle..

Sylinteri oli ainoastaan hoonattu. En kyllä tarkastanut olivatko kanavien reunat muuttuneet jotenkin terävemmiksi.. :-[

Lukkorenkaat=männänsokat? Jos näin niin ne oli kyllä tarkalleen laitettu niihin uriin, johon ne kuuluu laittaa. Mitä tarkoitat katkoksilla ja männän koloilla? Sitä sokan katkokohtaa ja männässä olevia koloja?

Männänrenkaat olivat juuri oikein, katteltiin ne isän kanssa vielä tarkasti oikeille paikoilleen. Lisäksi ne eivät olleet kärsineet ollenkaa.

Vaihdoin uudet tiivisteet, eli sylinterin alle, sekä kannentiiviste ja pakoaukontiiviste.

Noh.. tuleepahan jotain opittua tässä maanantaimallin kanssa. Sen verran paljon ollut ongelmia 1000 kilometrin aikana mitä tää nyt on mulla ollut. Mittarissakin ajettu vasta 6500.

Juunish



Siinä olisi kuva tuosta voimansiirtorattaasta, kun pääsen kotiin, voin laittaa kuvan tilanteesta joka sen kiksin lukittaa. Tuo jousi tuon rattaan ympärillä siis irtoaa sen urasta ja jumiuttaa rattaan/rattaat.

pena

kokeile jousi toisinpäin ja laita se uraansa.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Juunish - 03.07.12 - klo:11:57
Sylinteri oli ainoastaan hoonattu. En kyllä tarkastanut olivatko kanavien reunat muuttuneet jotenkin terävemmiksi.. :-[
Kannattaa aina tarkistaa.

Lainaus käyttäjältä: Juunish - 03.07.12 - klo:11:57
Lukkorenkaat=männänsokat? Jos näin niin ne oli kyllä tarkalleen laitettu niihin uriin, johon ne kuuluu laittaa. Mitä tarkoitat katkoksilla ja männän koloilla? Sitä sokan katkokohtaa ja männässä olevia koloja?

Lukkorenkaat = sokat. Sitä tarkoitan, että lukkorenkaissa oleva katkos tulee siten, että se on "näkymättömistä" eli ei ole esim. alla olevan linkin kuvan tapauksessa männän tapin reiän oikealla puolella olevan kolon kohdalla.

http://www.mopomesta.fi/kauppa/popup_image.php?pID=343&osCsid=ca8cae74acf1249ee2f420a41d1e16b4

Kuvassa jousi on väärin päin, kuten pena kirjoitti.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=802.msg56957#msg56957

Pihdit joilla asennus sujuu. Mäntä kannattaa kiilata kiertokangesta vaarnojen väliin puukiiloilla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Juunish

En muista oliko laitettu sokat oikein, laitoin mielestäni ne siten, että katkos oli siinä männän kolon vastakkaisella puolella. Varma en ole. Muistan kyllä, että puristin sitä sokkaa pihdeillä sen verran että se mahtui sinne uriinsa, haittaako? Varmaan..  ???

Muistin tässä muuten semmosen, että en pystynyt käsin liikuttamaan mäntää ollenkaan. Olin siis ottanut sylinterin jo irti ja aikomuksena oli vetää mäntää ulospäin, koska oli lähes alakuolokohdassa, mutta en  pystynyt sitä kädellä vetämään. Kiksiähän mulla ei nyt ole käytössä, kuten tiedätte, joten en sillä voinut kokeilla. Jotenki tuntu siltä, että kampiakseli/kiertokanki olisi jotenkin ollut jumissa ts. jokin laakeri hajonnut. Vaihdoin kyllä viimeksi sen kkn yläpään neulalaakerin.

Juunish

Männänsokkahan sielä oli irronnu ...:D
Kukaan tietäis missä voi pks porata sylinterin? GT-Motor, Vantaan Moottorikoneistamo ja Mopo-Sport kyselty, poraajat lomilla....  >:(

leze223

Kuis paha jälki sielä on? Mulla prikka teki mukavat jäljet mäntään ja pyttyyn naatmun joka tuntuu kynnellä. Kuitenkin tuo tuntuu ihan toimivan, vaan puristukset on pikkusen huonommat kun normaalisti.
Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.

Juunish

Semmonen, että tuntuu kynnellä. Kuvan voisin laittaa jos puhelinkin ei olisi hajonnut....

Samppa

Moposportilla olen itse porauttanut noihin vanhempiin valurautavehkeisiin. Tohon NRG:n tollasia valmiita settejä (sylinteri+mäntä+hilppeet) saa kuitenkin nettikaupoista muutamalla kympillä eli en välttämättä itse lähtisi edes porauttamaan, vaan ostaisin uuden.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Juunish

Noniiin, morjensta taas. Nyt on otettu motti irti, sylinteriä ei ole vieläkään porautettu kun kaikkialla poraajat lomilla :(

Mistä mä lähen purkamaan tota, otanko varikopan irti vai miten? Ei oo ennen tullu tehtyä, mutta eiköhän tää onnistu ;)

kani

R-koneistus keravalla? Olisko siellä miehet paikalla.

Purku kannattaa aloittaa sieltä koneen etupäästä, mutta että saat sylkän irti pitää irrottaa ylemmät sivukatteet ja nostaa pois satulakotelo kaikkineen. Nestejäähdytteisestä valuttaa nesteet pois ja sitten vaan purkamaan. Tulpanjohto irti, kansi pois, pytty pois jne.. Ja varoa ettei tiputa rojua koneen sisään sitä purkiessa. Kasauksessakin huolellisuus sekä puhtaus on puoli ruokaa kuin myös oikeat kiristysmomentit.

Juunish

Siis oon mä sylinterin ja muut jo purkanu. Mutta kun ajattelin avata siis koko koneen huvin vuoksi, ja ehkä uutta osaa tulossa sinne ;) Niin mistä mä alotan ton lohkojen purkamisen.. mainitsin vähän epäselvästi :D