Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

4T moposkootterin virittäjät Huomio!

Aloittaja mopotinx3, 05.07.22 - klo:07:04

« edellinen - seuraava »

mopotinx3

Hioin eilen ruosteet pois Sportcityn 50cc 4t pakoputkesta ja vaimentimesta.  Kun homma oli valmis, kokeilin vielä ravistaa pönttöä ja kuuluihan sieltä irtonaisen osan kolina. Vetäisin rälläkällä takimmaisen kannen liitossaumasta pöntön poikki ja niin pöntön sisukalut paljastuivat.  Mutkaputki oli poikki 180 asteen käännöksen keskeltä ja irronnut noin 10cm osa siellä kolisi.  Huomasin, että ulostuloputkessa on aika paha supistus  7 cm matkalla.  Kannattaako tuon poistaa? Äänihän siinä kovenee ainakin.  Mahtaako sisämitaltaan noin 14mm supistusputki jarruttaa kovastikin vauhtia? Mikä mahtaa olla 50cc optimaalinen lähtöputki. Ei siis mikään 80cc virimoottoriin sopiva vaan vakiopytylle. Joskus kokeilin Kymco Agilityyn vapaasti hengittävää pönttöä, jossa 20mm lähtöputki ja Kymco otti siitä niin nokkiinsa, ettei suostunut kulkemaan läheskään samaa vauhtia kuin vakio kuristusputkella.  Olisi paljon helpompi muuttaa tuo ulostuloputki nyt, kun pönttö on sopivasti purettuna.  Pitää hakea 1.5mm hitsauspuikkoja tänään, niin saan pöntön nippuun. Mikä on ollut toimiva lähtöputken sisähalkaisija, joka ei laske nopeutta vaan nostaa sitä?
Aprilia Sportcity One 50 4t

joni_k

Nelitahdit ei vastapainetta tarvitse eli voihan tuo ahdistaa.

konenikkari

#2
Lainaus käyttäjältä: joni_k - 05.07.22 - klo:09:06
Nelitahdit ei vastapainetta tarvitse eli voihan tuo ahdistaa.

Riippuu täysin venttiilien ajoituksista.
Näppäränä miehenä mopotinx3 tekee ulostuloaukosta säädettävän  :)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

mopotinx3

Hitsasin kuitenkin putken takaisin kasaan ilman poistoputken muutosta. Se on sisähalkaisijaltaan vain 13mm, kun tein tarkistusmittauksen.  Jätin pois peräosan villat ja sen päällä olevan reikäpellin. Ei tuota reikäpeltiä sinne takaisin olisi helposti saanut.  Muotoilin hieman sitä 180 asteen mutkaputkea, jotta virtaus on sulava ja se katkennut loppuosa jäi pois tykkänään. Pelkäsin että nyt ääntä on liikaa, mutta aivan kuiskaava moottori tästä tuli.
Aika kova homma oli saada käymään kaasarin kautta, ensin kävi vain starttisprayllä.  Imukaulan ruuvit ei saa olla 10mm avaimella olevia kuuskantteja, ei kiristy kunnolla.
Aika paljon on tekniikka aikojen saatossa huonontunut. Jupiter Safir lähti ekalla käyntiin kymmenien vuosien levon jälkeen. Tämän kanssa taistelin monta päivää. Jouduin tilaamaan Scatterista vähän ajetun kannen venttiileineen, kun imuventtiili ei pitänyt vaikka hioin sitä pitkiä aikoja. Oisko se ollut kuitenkin aavistuksen kiero, kun ei kannen istukkaan saanut tasaista harmaata pintaa millään.  Nokkaketjukin on aika venynyt, mutta sen voi vaihtaa etuvariaattorin takana olevasta luukusta ja sylinterin kantta ei tarvitse irrottaa. Käynti tässä moottorissa on siisti, ehkä se kiristäjä kuitenkin vielä tekee tehtävänsä.
Koeajolle päästään, kun katteet on laitettu paikoilleen. Palaan sitten pakoputken viritykseen, jos ei kulje tarpeeksi. Hivenen putsailin kannen kanavia, mutta ei mitään isompaa viilausta.
Aprilia Sportcity One 50 4t

joni_k

Kakstahti kevarissa honda crm oli sähköisesti säätyvä joku systeemi pakoputkessa. Ilmeisesti siis vastapaineet oli aina optimaaliset moottorille.

mopotinx3

#5
Säätyvä poistoputki on varmasti ihanteellinen, jotain pitää kehittää jos ei muuten saa kulkemaan. SYM nelitahtiskootteri otti 70 km/t mittarinopeutta, se on minimi, joka kelpaa tähän Sportcityynkin.  CDI on rajoitettu, en tiedä raaskisiko ostaa kuristamattoman, ainakaan en mene sahaamaan nykyistä boksia, vaikka sekin keino olisi olemassa.  Varastossa on uusi Zoner pakoputki, mallasin sitä tänään Apriliaan. Ei mikään helppo asennus, käyrä pitää muuttaa ja pöntön takakiinnikkeet ei käy yhtään.
Aprilia Sportcity One 50 4t

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 05.07.22 - klo:19:40
Kakstahti kevarissa honda crm oli sähköisesti säätyvä joku systeemi pakoputkessa. Ilmeisesti siis vastapaineet oli aina optimaaliset moottorille.

Ei ole niinkään vastapaineesta kyse noitten 2T koneitten PAKOAUKONsäätimessä vaan sillä säädetään pakokaasujen poiston ajoitusta muuttamalla sylinterin pakoaukon korkeutta ja nimenomaan sieltä aukon yläosasta. Pikkukierroksilla pakoaukon yläreuna on alempana jolloin palokaasut painaa mäntää inhan pidempään jolla saadaan hiukan lisää alakierrosvääntöä.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250