Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

TPS anturi vai mikä saatana...

Aloittaja kkossc2, 25.05.22 - klo:16:35

« edellinen - seuraava »

kkossc2

Aikaisemmin tapahtunut...

Kymcoon ilmaantui seuraavan laatuisia vikoja: Aluksi täyskaasulla ajaessa veto loppui (moottori sammui?), mutta parin kaasun pumppauksen jälkeen toimi jälleen normaalisti. Osakaasulla pystyi ajamaan.

(Väärän mittaustavan vuoksi epäilin TPS anturia, jolla ei ilmeisesti ole tässä tapauksessa mitään osaa.)

Seuraavaksi alkoi sammahtelemaan jo parin sadan metrin välein.

Alla olevien viestien ohjeiden mukaisesti kokeilin ilman tulosta seuraavaa:
- vaihdoin sytytyspuolan ja tulpan sekä kokeilin toista CDI boksia mahdollisen sähkövian eliminoimiseksi
- purin/ puhdistin kaasarin n. "sata" kertaa
- vaihdoin suuremman pääsuuttimen
- vaihdoin uuden bensahanan ja ilmansuodattimen
- vaihdoin uuden bensasuodattimen ja - letkun. (läpinäkyvää muovia kumisen sijaan)

Nyt selvisi, että sammahtelun syynä oli bensan puute. (letku ja suodatin kuivat) Uusi/ toimiva hana, mutta bensaa ei tule????

Tässä vaiheessa voidaan loikata suoraan Mr. Konenikkarin viestiin, jossa epäiltiin alipaineen riittävyyttä hanan aukipitämiseen.

viisnelonen

kaasuläpän asentoanturi .. ? siis ruiskukone vai ?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

konenikkari

#2
"EDIT: Nyt loppui sitten kaikki ajaminen...prkl >:( Tai kulkeehan se muutaman sata metriä ja sammuu. Vähän ajan kuluttua käynnistyy ja sama toistuu."

Kuulostaa puolavialta, kokeile tilapäisesti,
pienentää tulpan kärkiväli vaiks 0,3mm josko menis useamman sata metriä :)
Myös CDI vois tommosta tehdä, mutta harvemmin...
puola on halvempi kokeilla.
Mulla just  teki samaa mutta oli vesipeli ja oli kansitiivistevika.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

mopotinx3

#3
Tämä kaasuläpän asentoanturi ei vaikuta paljon mihinkään. Kokeilin ottaa sen irti ja kulki samalla tavalla ilman sitä. Moottori oli Dragstar 125cc. Virago 125 mopossani pysähtely korjaantui vaihtamalla uusi kiinalainen kaasutinkopio alkuperäiseen Mikuniin. Kun sun skootteri on taas ajon jälkeen pysähtynyt, tarkista kipinä, että varmasti on sytytys pelissä mukana. Jos kipinä on paikalla, kaasutin aiheuttaa pysähtymisen. Esim. bensapinta on liian matala tai suutin liian pieni(jos ei mene kuin 70km/t) voi pysäyttää moottorin, kun ei saa bensaa. Tukkeutunut tyhjäkäyntisuutin aiheuttaa myös laihan seoksen. Varminta olisi hankkia toinen kaasutin, voi olla, että nykyinen on jo "korjattu" pilalle. Salapoliisin työtä tämä moottorin korjaus on.
Kaasuttimen uimurikammion neulaventtiili voi myös takerrella ja aiheuttaa bensan puutetta. Jos luistin alipainekalvossa on pieni vuoto, se voi aiheuttaa sen, että luisti ei nouse. Sen voi tarkistaa laittamalla pölynimuri imemään kaasutinta ja katsot, että luisti nousee ylös asti. Automaattiryyppy voi myös jäädä aukiasentoon, ja silloin moottorii tukehtuu, kun on lämmennyt. Sen voi kytkeä suoraan akkuun ja katsoa, että mäntä tulee ulos ja sulkee ylimääräisen bensan tulon.  Varakaasutin on suhteellisen halpa investointi, tulee parissa viikossa Saksan Ebaysta.
Carburator, Carburateur, Carburatore Vergaser OEM-Qualität-GY6 125/150ccm-Kymco
Halvin oli 48+13€ rahti. Tyrkyttävät Britannniaa, mutta Puolasta sai halvimmalla. Ei niissä kyllä ole asentoanturia, mutta 24mm kaasari kuitenkin.
Aprilia Sportcity One 50 4t

pekpel

Kokeilepa puhdistaa polttoainelinja
Uusi suodatin ja kaasarin puhdistus huolella
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

konenikkari

Myös tankissa,hanassa on suodatin.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

#6
Jospas moottorista tuleva alipaine ei riitä pitämään hanaa auki.
Onko tulppa märkä vai kuiva kun sammuu.
Hanasta voi myös olla kalvo puhki jolloin hukkuu.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

kkossc2

#7
Tuo on paras "ajatelma" tähän mennessä.

Osakaasulla kuluu vähemmän bensaa > osittain auki oleva hana liruttaa riittävästi bensaa> täyskaasu > bensan tulo ei riitä.

Ajoittain hana ei aukea ollenkaan > sammuu pienen matkan jälkeen.

Kun hana on varmasti ehjä, mistä tuo alipaineen vaihtelu (?) voisi johtua? Välillä toimii osakaasulla, välillä ei ollenkaan. Outoa, sanoisin.

konenikkari

#8
Onko alkuperäinen ilmansuodatin kotelo kaikkine alkuperäisinä  hilppeineen paikoillaan.
Joskus auttaa jos pestävän ilmansuodattimen öljyää
huolto ohjeiden mukaisesti.
Et vastannut, "onko tulppa märkä vai kuiva kun sammuu"
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Savöx

Kuulostaa juuri samalta ongelmalta mikä mulla oli typhoonin kanssa. Alipainetta ei ollut tarpeeksi pitämään hanaa auki. Mulla korjaantui vaihtamalla perinteinen manuaalihana.
Luulin olevani väärässä. Erehdyin.

www.facebook.com/groups/mopohontsat/

Yamaha Aerox, Hero Winner, Suzuki DL V-Storm 650

Coastside

Lappopullo on hyvä korvaamaan tankki. Korkkiin tiukat reijät kahdelle letkulle. Toinen kaasarille ja toisella voi puhaltaa lapon päälle.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kkossc2

Alkuperäinen suodatinkotelo on, suodatin vaihdettu toki tarvikemalliin. Kotelon edestä lähtevällä putkella heitetty ns. vesilintua.

Tulppa kuiva, niin kuin olettaa sopii, jos sammuu bensapulan takia.

Sammahtelua ei ole enää esiintynyt, mutta edelleenkään ei siedä täyskaasulla ajoa.

Sepi6

Laita se alkuperäinen putsarikotelo ja putsari paikoilleen niin toimii, tuolla tarvike "vapaavirtaus" putsarilla saat kovan imuäänen, moottorin kulumisen ja kaasarin/bensahanan toimimattomuuden.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

kkossc2

Juu, siis putsari on ihan alkuperäistä mallia ja kotelossa, mutta ei Kymcon original- varaosa.

Kun tämän tapauksen yhteydessä on vika näyttänyt korjautuvan monta kertaa tehdystä toimenpiteestä riippumatta, ei sen johdosta, niin enpä vielä ala "tuulettaa", mutta ratkaisu vaikuttaisi löytyneen.

Tuossahan on imukaulassa kaksi alipaineliitäntää. Toinen hanalle, toinen jollekin pakokaasu/saaste härpäkkeelle. Irroitin siihen menevän letkun ja tukin liitännän. Kaikki alipaine ohjautuu siis vain hanalle. Nyt tuntuu toimivan.

Vaan eipä ne ongelmat tähän loppuneet. Nyt tästä murheenkryynistä paukahti 200 km ajettu variaattorin hihna poikki täydessä vauhdissa. Aika pieniksi murusiksi menikin...mutta siitä toisessa ketjussa.

konenikkari

"Kotelon edestä lähtevällä putkella heitetty ns. vesilintua."
Pyydä vesilinnulta takaisin tuo, voi olla vaiks kuinka oleellinen osa  :D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)