Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Ilmanputsarin tuloaukon suhde kaasuttimen kurkkuun

Aloittaja mopotinx3, 23.09.21 - klo:10:23

« edellinen - seuraava »

mopotinx3

Huomasin isompaa kaasutinta testatessani, että on aivan turha vaihtaa kaasaria, jos ei se saa tarpeeksi ilmaa.  Mikä mielestänne olisi minimi tuloaukon halkaisija 20 mm kaasuttimelle.  Mutu-tuntumalta se voisi olla 25mm, mutta riittäisikö pienempikin reikä? SR50 ruiskumallin putsariin on melkein mahdoton saada lisää ilmaa, kun siihen on valettu sellainen mutkaletku.  Kaasutinmallin putsari on helposti muunnettavissa, tarvitsee vain tietää oikea koko.  Imukaula on 18mm , joten täyden hyödyn saamiseen tarvittaisiin myös kilpamallin imukaula. Jotkut ovat porailleet lisäreikiä, mutta mielestäni on parempi sahata nykyinen tuloputki pois ja tehdä samaan kohtaan isompi. Liian isosta voi tulla ongelma, liikaa mökää tms.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Coastside

Resonanssit on tärkein kuten putkessakin. Imukanavan pituus ratkaiksee.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mopotinx3

Resonanssi on varmaan tärkeä, mutta sain purettua mutkaletkun pois, jäljelle jäi noin 30mm x 20mm reikä, kyllä nyt pitäisi hengittää.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Himmeli

2T on samaa värähtelypiiriä ilmanputsarista pakoputken päähän.



vanadoo

#4
Omaa kiinanskodea viritellessä huomasin, että helpompi keino saada seokset kohdilleen on säätää tuloilman määrää, mieluummin kuin aloittaa suutinjumppaa eri kokoisilla suuttimilla.
Jää kokonaan pois kaasarin irrottamiset ja eri suuttimien kokeileminen.
Virittelin alkajaisiksi liian pieneksi mitoitetun ilmansuodatinkotelon paremmin virtaavaksi, vähintään kaasarin tuloilma-aukon kokoiseksi, jonka jälkeen oli helppo kuristaa virtaavaa ilmamäärää asettamalla eri paksuisia kumiputkia suodatinkotelon tuloilmaputkeen.
Jäi kokeilematta olisiko mahdollista rakentaa jonkinlaista "läppää" suodatinkoteloon, jonka avulla voisi säätää imuilman määrää vielä helpommin, ehkä jopa saada synkronoitua vastaamaan luistin asentoa kaasarissa.
Tuli myytyä skode pois ja hyvän harrastuksen katoaminen harmittaa vieläkin ;D

mopotinx3

#5
Olen kokeillut usein ilmanputsarin tulon koon säätöä, nyt on ovaalinmuotoinen reikä ditechin putsarissa, joten ei ole mitään sopivaa holkkia. Kumiletku voisi kyllä taipua ovaaliksi, mutta ei tätä reikää voi pienentää, jos haluaa 20mm kurkulle häppää.
Aprilia Sportcity One 50 4t

viisnelonen

Se on muuten tosi herkkää muotoilulle tuo ilmanvirtaus .. kävin kerran sorvia ostamassa Pohjanmaalla niin näin kuinka virtausvastus on pienestä kiinni.
Virtauspenkissä aukkoa kuristettiin 125 mm katkaisulaikalla, eli tutkittiin virtausvastusta sen 22 mm keskireiän läpi. Virtausvastuksessa oli selvä ero riippuen siitä kumminpäin laikka oli. Keskireiässähän on toisella puolella pieni peltivahvike mikä tekee reunasta hiukan pyöreämmän kuin mitä paljaan puolen reuna.
Ja se paljaan (terävämpi) puolen virtausvastus kasvoi enemmän virtausnopeuden lisääntyessä kuin peltiprikan puolella.

Sälli oli itte rakentanut virtauspenkin, mm vanha pölynimuri jne mutta oli ihan toimiva kampe esim 1-syl kannen virtauksien tutkimiseen. Sillä siis sai ihan vertailukelpoisia virtausvastus eli alipainelukemia vesipilaripylväistä muutaman millimetrin tarkkuudella. Oli todella havainnollistava kokeilu.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

mopotinx3

#7
Voisihan tuohon tuloaukkoon tehdä pellistä suppilon, jos se kiihdyttäisi virtausta. Aliexpress podi-tyyppinen vaahtomuovisuodatin olisi varastossa, mutta äänen takia en ole kokeillut. Vertailun tekemiseen se kävisi hyvin.
Aprilia Sportcity One 50 4t