Lisäys 18.7.10
Etuvariaattori tulee avattua helpommin jo siksi että hihnan katkettua se on pakko tehdä. Takavariaattorin avaamiseen ei ole motivaatiota eikä sen syyllisyyttä hihnarikkoon moni epäile. Kyse on halpatuontilaitteista ja sana "toleranssi" voi merkitä tekijälle jotain syötävää tai ainakin tehtaan johdolle.
Molemmat variaattorit on hyvä avata samalla, eikä takavariaattorin käsittely ole vaikeaakaan. Jousen (noin 15 - 30 kg työntövoimainen) ja usein ylikireän suuren mutterin käsittelyä vain. Tämän ja muidenkin ketjujen kuluessa on välineet esitelty.
*****************************************************
Eka avaamiseni, ei kelpaa malliksi mutta:
Käytin hammaskehän lukitukseen nauhamallista öljynsuodattimen avainta. Nauha tarttui erittäin hyvin hammastettuun pintaan ja kesti luistamatta hirveän väännön, mikä tarvittiin mutterin avaamiseen. Hyvä ettei koko skode noussut ilmaan. (44 Nm Hah.

)
Bendix tosin on tiellä ja se on mitoitettu niin että se miltei mahtuu välistä, mutta vain melkein.
Työkalun varren tuin seisontatukeen jonka jousen tappi oli juuri sopivasti siinä.
Saa nähdä onnistuuko sillä kiinnittäminen yhtä hyvin. Myös onnistuuko kytkimen käsittely.
Oikea lukitustyökalu on jo pitkälle suunniteltu ja valmistan sen kun saan mitat tuosta systeemistä.
Paljon kokeneempana: Bendix lähtee sopivasti pujotellen purkamatta mitää muuta. Remmityökalu ei kestä kauaa ja niinen pysyvyys kehällä ei ole varmaa. Niitä ei ole helppo kuljettaa mukana. Hyvä painaa 50 g ja mahtuu taskuunkin.
Työkalut-ketjussa on kehitelmiäni lisää.

klik. Tuo on muunnettu muttei toimi hyvin.