Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Variaattorin ml. kytkinrummun avaaminen

Aloittaja Coastside, 29.04.08 - klo:16:44

« edellinen - seuraava »

pekpel

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 09.09.11 - klo:21:19
Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 09.09.11 - klo:19:35
Muutenkin tuo eteneminen jäykemmillä kytkinjousilla, on ihmeellisen tuntuista, tuntui kuin kytkin olisi jatkuvasti luistanut ja takavari oli tulikuuma jo yhden kilometrin ajon jälkeen. :o
Sinänsä tuo ei ole millään tavoin yllätys jos hetken miettii asiaa.

Eli jos paikaltaan lähdetään niin kytkinkellon kierrokset on tietysti 0 ja kytkinpakan tartunta kierrokset on esim. 2000rpm, niin onhan se selvää, että kytkimen on pakko luistaa pidempään kuin 1000rpm kytkimellä, ennen kuin kytkinkellon ja  kytkimen kierrosluku on sama.

Luistaminenhan tarkoittaa kitkaa joka taas tarkoittaa lämpöä. Toinen asia on tietysti myöskin se että enemmän luistava kytkin kuluu tietysti myös nopeammin. Jäykemmät kytkinjouset on ehkä se vihonviimeisin asia omassa mopossa jonka muuttaisin.
Komppaan !!
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 09.09.11 - klo:22:21
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 09.09.11 - klo:21:19
Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 09.09.11 - klo:19:35
Muutenkin tuo eteneminen jäykemmillä kytkinjousilla, on ihmeellisen tuntuista, tuntui kuin kytkin olisi jatkuvasti luistanut ja takavari oli tulikuuma jo yhden kilometrin ajon jälkeen. :o
Sinänsä tuo ei ole millään tavoin yllätys jos hetken miettii asiaa.

Eli jos paikaltaan lähdetään niin kytkinkellon kierrokset on tietysti 0 ja kytkinpakan tartunta kierrokset on esim. 2000rpm, niin onhan se selvää, että kytkimen on pakko luistaa pidempään kuin 1000rpm kytkimellä, ennen kuin kytkinkellon ja  kytkimen kierrosluku on sama.

Luistaminenhan tarkoittaa kitkaa joka taas tarkoittaa lämpöä. Toinen asia on tietysti myöskin se että enemmän luistava kytkin kuluu tietysti myös nopeammin. Jäykemmät kytkinjouset on ehkä se vihonviimeisin asia omassa mopossa jonka muuttaisin.
Komppaan !!
Tulipahan testattua. ;D
Syy moisten jäykempien kytkinjousten kokeiluun oli seuraava: Meidän parkkihallista "joka siis on maan alla" lähtee jyrkähkö ramppi maan kamaralle ja emännä Zoner ei jaksanut "eikä siis jaksa vieläkään"nousta omin voimin hallista ulos. Oma vastaavanlainen kiinanskootteri taas tulee semmoisella vauhdilla hallista ylös, että pakko hiljentää vauhtia nousun loppuvaiheessa. Tähän Zonerin alakierroskuolleisuuteen ajattelin kokeilla eri jäykkyisiä kytkinjousia. Jäykemmät jouset auttoi kyllä hallista ulospääsyyn, mutta muuten oli niin kauhea ajokäytökseltään, että jatkossa ajellaan vakiojousilla ja talutetaan skootteri pihalle, kevyemmät rullatkaan eivät apua antaneet.

Coastside

Näiden työtapojen oppimiseen olisi hyvä käyttää vaikkapa romuosia joista ei enää ole käyttöön mutta harjoitteluun ja työn ennakkovalmisteluun on. Voi tehdä välineitä ennen varsinaisen työn alkua.
Voi myös ottaa mittoja ja kuvia joilla pystyy myöhemmin tekemään valmisteluja.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

leze223

itellä niiden kytkinjousien vaihto on pakollista, koska ottaa jo 2 tuhannesta kiinni, ja vakioputki alkaa vääntää vasta 3500..
tai toinen vaihtoehto on vaihtaa kampura, koska kampuurassa on ura, johon pitäisi varin lautanen tulla kiinni. sen takia variaattorin holkkia on lyhennetty, ja samalla se ottaa alempana kiinni.
onhan se pieni turvallisuusriski kun työntää liikkeelle joka liikennevaloissa.
Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: leze223 - 10.09.11 - klo:13:18
itellä niiden kytkinjousien vaihto on pakollista, koska ottaa jo 2 tuhannesta kiinni, ja vakioputki alkaa vääntää vasta 3500..
tai toinen vaihtoehto on vaihtaa kampura, koska kampuurassa on ura, johon pitäisi varin lautanen tulla kiinni. sen takia variaattorin holkkia on lyhennetty, ja samalla se ottaa alempana kiinni.
onhan se pieni turvallisuusriski kun työntää liikkeelle joka liikennevaloissa.
Eiköhän olisi helpompi laskea tyhjäkäyntiä aavistuksen, koska liikkeellelähtö jäykempien kytkinjousien kanssa on melkoista rääkkiä kytkinpakalle. Ja niinkuin tuossa aikaisemmin mainitsin, niin melkoista itsepetosta joutuu harrastamaan, jos edes kuvittelee liikkeellelähdön nopeutuvan jäykemmillä kytkinjousilla.

leze223

kokeilen kyllä niitä jäykempiä jousia. ne taisi olla 3 paketissa 7, 15, ja 20%jäykemmät jouset.  voisin testaa vaikka aluksi 7% jousilla. ensi vkoppun testään nämä.(offtopic: saksasta tulee ups:sällä ja toimituskulut olivat vaivaiset 10€. minne tulee kun ups sen toimittaa? kotiovelle vai postiin?)
Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: leze223 - 10.09.11 - klo:17:55
(offtopic: saksasta tulee ups:sällä ja toimituskulut olivat vaivaiset 10€. minne tulee kun ups sen toimittaa? kotiovelle vai postiin?)
Eiköhän ne kotiovelle toimita.

Raudt

En nyt viitsi koko viestiketjua lukea, mutta mutta... itse en omista pulttipyssyä, joten avaan etuvarin näin:

Pakoputken puolelta puhaltimen koppa pois, muovinen puhallin pois ja piippuavain magneeton mutteriin, avaimen varsi esim. putkea vasten.
Sitten vaan etuvariaattorin mutteri auki hyvällä avaimella toiselta puolelta. Keewayssa on magneeton mutteri tuplasti paksumpi (akselin suunnassa siis) etuvarin mutteriin nähden, liekö siksi tähän mennessä joka kerta nimenomaan variaattorin puoleinen mutteri auennut. Eikä siis se väärä.

Kiristäminen samaan tyyliin, paljon hellävaraisempaa kuin pulttipyssyllä. Onnistuu helposti yksinkin.

Toinen, varma keino avaamiseen on kiintoavain + vasara. Etuvarissa, kampiakselissa, kiertokangessa ja männässä on niin paljon hitausvoimia, että mutteri kyllä antautuu kun hetken naputtelee.

Kytkinpakan iso (Kiiwissä lähemmäs 40 mm) mutteri olikin hankalampi... kytkin kiinni ruuvipenkkiin ja meisseli ja vasara käteen. Suht väkivaltainen keino, mutta sillä lähtee.

Raudt

Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 10.09.11 - klo:15:15
Lainaus käyttäjältä: leze223 - 10.09.11 - klo:13:18
itellä niiden kytkinjousien vaihto on pakollista, koska ottaa jo 2 tuhannesta kiinni, ja vakioputki alkaa vääntää vasta 3500..
tai toinen vaihtoehto on vaihtaa kampura, koska kampuurassa on ura, johon pitäisi varin lautanen tulla kiinni. sen takia variaattorin holkkia on lyhennetty, ja samalla se ottaa alempana kiinni.
onhan se pieni turvallisuusriski kun työntää liikkeelle joka liikennevaloissa.
Eiköhän olisi helpompi laskea tyhjäkäyntiä aavistuksen, koska liikkeellelähtö jäykempien kytkinjousien kanssa on melkoista rääkkiä kytkinpakalle. Ja niinkuin tuossa aikaisemmin mainitsin, niin melkoista itsepetosta joutuu harrastamaan, jos edes kuvittelee liikkeellelähdön nopeutuvan jäykemmillä kytkinjousilla.

Siis mitä?? Kyllä se liikkellelähtö nopeutuu kun kytkinjouset on kunnossa ja riittävän kireät. Liian pienillä kierroksilla ottava kytkin saa koneen tukehtumaan ja skootteria on melkein potkittava liikkeelle. Koettu on, uusilla jäykemmillä jousilla tilanne korjautuu.

-Zone-

#249
Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 10.09.11 - klo:15:15
Eiköhän olisi helpompi laskea tyhjäkäyntiä aavistuksen, koska liikkeellelähtö jäykempien kytkinjousien kanssa on melkoista rääkkiä kytkinpakalle.
Nähtävästi tässä tapauksessa on niin laiska kone, että kytkimen on pakko luistaa pidempään, jottei tukehtuisi.

Lainaus käyttäjältä: Raudt - 20.09.11 - klo:21:23
..saa koneen tukehtumaan ja skootteria on melkein potkittava liikkeelle..

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: Raudt - 20.09.11 - klo:21:23

Siis mitä?? Kyllä se liikkellelähtö nopeutuu kun kytkinjouset on kunnossa ja riittävän kireät. Liian pienillä kierroksilla ottava kytkin saa koneen tukehtumaan ja skootteria on melkein potkittava liikkeelle. Koettu on, uusilla jäykemmillä jousilla tilanne korjautuu.
Ei se tilanne ainakaan paremmaksi muutu, jäykemmillä kytkinjousilla. ;D
Saattaa kuullostaa ärhäkämmältä, mutta todellisuudessa kaikki voima katoaa kytkimen luistoon. Tietysti jos kone on niin tehoton, että ei jaksa muuten edetä ollenkaan, niin silloin marginaalinen hyöty voi olla olemassa. Tosin kaikki ajomukavuus ja jouhevuus liikkeellelähtiessä on kadotettu, ja tämä todettu ihan kokeilemalla.  :-\ Eri asia sitten isolohkokoneilla ja hirmu virityksillä.

Mieluimmin sitten etuvarin rullia keveämmiksi, mikäli tahtoo kierroksia käyttää, koska silloin kytkin ei luista ja voima välittyy renkaalle asti.

Samppa

Pysytään otsikonmukaisessa aiheessa, muu keskustelu muualla.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Hammakehällä on tilaa tehdä reijät lukitustyökalulle siinä mihin hihna ei nouse. Työ on tarkkaa että reijät tulee akselin suhteen samaan linjaan ja samalle etäisyydelle siitä, tasapainon vuoksi.

LainaaPakoputken puolelta puhaltimen koppa pois, muovinen puhallin pois ja piippuavain magneeton mutteriin, avaimen varsi esim. putkea vasten.
Sitten vaan etuvariaattorin mutteri auki hyvällä avaimella toiselta puolelta. Keewayssa on magneeton mutteri tuplasti paksumpi (akselin suunnassa siis) etuvarin mutteriin nähden, liekö siksi tähän mennessä joka kerta nimenomaan variaattorin puoleinen mutteri auennut. Eikä siis se väärä.
On täällä jo mainittu tavan riskit kampuran suhteen, joka ei ole umpirautaa vaan tiukkasovitteinen ja riittävä vääntö saa sen epätasapainoon. Niin ja tuo purkamis/kokoamistyö vielä päälle.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

ramba

Miten ihmeessä tuon kytkinpakan saa auki. Takavarin sai pulttipyssyllä auki mutta kytkinpakka ei meinaa aueta millään.. Pulttipyssyllä sitä ei saa kun ei ole 38 hylsyä, räikällä yritin mutta ei siitä saa pidettyä millään kiinni että saisi käännettyä?
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.