Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Variaattorin ml. kytkinrummun avaaminen

Aloittaja Coastside, 29.04.08 - klo:16:44

« edellinen - seuraava »

Skootteri1

Kyllä hihna ainakin tuntui menevän hyvin paikoilleen kiilasin sitä takavariaattoria niin että se jousipaketti pysyi kasassa ja ujutin hihnan sinne väliin. Uskaltaako pulttipyssyllä sitten kiristää jos nopeasti vetää liipaisimesta kun kumminkin se vääntää 450nm?

pekpel

Niin mä ainakin teen, kuten edellisessä viestissäni kerroin.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Skootteri1

Miten tehokkaalla pulttipyssyllä kiristät sen?

pekpel

Ammattikäyttöön tarkoitettu paineilmapyssy, säädettävä momentti.
Ajan silti täysteholla varimutterit kiinni, vääntöä ihan liikaa jos pitää liipaisinta pohjassa pidempään.
Jippo on siinä että hyvin lyhyt liipaisimen painallus riittää.
Se ehtii iskeä silloin jotain kolmesta viiteen kertaan.

Kokeilin joskus tuon jäljiltä ja saa vielä käsin auki kun on pitkävartinen kiintolenkkiavain, n 30 cm ja pitää lujaa kiinni varista, habaa pitää kyllä löytyä handuista.

Vähän turhan raju tähän hommaan, mutta sillä aukee tehtaan jäljiltä varimutterit kerran päräyttämällä ilman varin kiinnipitämisiä, eikä edes moottori pyörähdä kun isku on niin nopea ja tehokas.

Onhan mulla myös heikkotehoisempi halpa paineilmapulttipyssy (tarjoustalo 25â,¬) mutta sillä ei tehtaan jäljiltä varimutterit aukee kuin yli minuutin hakkaamisella jos silloinkaan.

Parasta olis jos tekis Coastsiden mallin mukaan ne varin lukitsimet ja pelailis pitkävartisella hylsyavaimella ja maltillisella voimalla, silloin ei saa vahingossa paikkoja hajalle.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 31.12.10 - klo:15:12
Parasta olis jos...
Paras taitaa kuitenkin olla vetää momenttiin momenttiavaimella, mutta itsekin vedän pulttipyssyllä kiinni. 3 asentoa on iskun voiman säätöön. 1:llä vedän kiinni. Ei mene jengat eikä akseli poikki, vaikka antais pidempäänkin iskeä.

Coastside

#215
Koneilla väännettäessä on tärkeää varmistaa että mutteri lähtee oikein jengoilleen, eikä aseta sitä koneen hylsyllä alkuun ja ala paukuttaa, jolloin se voi viedä kierteet.
Jos on ruuvipenkki ja kilopultti, joka kooltaan vastaa akselia, voi kokeilla miten tiukkaan tai jopa rikki (pultin, hylsyn tai koneen itsensä) kone vääntää. Voi löytää sopivaa tiukkuutta vastaavan iskumäärän. Kaikki nämä konetemput ovat oikopolkuja ja riskipeliäkin.

Olen jo kirjoittanut aiemmin että varin kohdalla hyödyllisin koneväännin on pieni ruuvinväännin hylsyllä jolla kiertää kymmenkunta kopan pulttia nopeasti.

Lidlin myymä Parkside malli on nyt ollut aktiivisessa käytössä sekä koneen että puun ruuvien väännössä yhteensä satoja vääntöjä sen rajoillakin saakka ja yhä käy ja lithiumakku vaatii harvoin latausta. Sen vaihde on alkanut pitää ääntä.  Hyvä hinta/laatusuhde.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

http://www.youtube.com/watch?v=zYCasW5pY24&NR=1

Filkassa on simppeli avaimella lukituskikka ja lopussa näkee kuinka akseli taipuu oikein runttaamalla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Jep, itsekin panin kauhulla merkille kuinka akseli antaa periksi. Älkää missään nimessä ottako oppia tuosta videosta. Kampuran akseli kun vääntyy vähänkin niin se vaikuttaa heti startin toimintaan heikentävästi. Tottakai kun se starttikehän ratas ei pyöri enää symmetrisesti vaan epäkeskeisesti. Huomasin tämän ihan omakohtaisesti kun lähettivät Stormilta soikean kampuran  ::)

JOO-O

#218
 :o Eli olisi tarve avata kytkinkellon mutteri kotikonstein. Oisko vinkkiä millä kiilata kytkinkellö( kellon kehällä on reikiä ) , jottei pyörähdä annettaessa mutterille iskua? Minarellin vari/ Yamaha neo's.


Partanen

Itse kokeilisin kuormaliinaa. Muutama kierros liinaa kytkinkellon ympärille, ja sitten liinan koukku kiinni johonkin ajokissa olevaan tukevaan kohtaan. Ajatuksena se, että liina puristaa kiristyessään itse itseään kytkinkelloa vasten. Lopputulos on epävarma, mutta kannattaa kokeilla, jos löytyy kuormaliina omasta hyllystä. Tällä keinolla sain mönkijän kampiakselilta etummaisen hihnapyörän irroitettua helposti.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

A_sentaja

Auton suodatinavain on hyvä siinä,se jossa on kankainen hihna. Se vain kellon ympärille ja vääntää avaimella mutterin auki. toisella kädellä painaa vastaan suodatinavaimesta.. ;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Samppa

Kannattaa tilata jossakin vaiheessa tollanen:
http://www.easyparts.nl/showarticles_info/01385499/0-311-3-31-1281/Demontagesleutel_Koppeling_Minarelli_Buzzetti_5499.html

Käy nopeasti ja helposti avaamiset. Itse availin kanssa joskus öljynsuodatinavaimella, mutta jos edellinen omistaja oli vääntänyt ylimomenttiin, niin oli silti vaikea avata.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside


Lattarautaa ja pultteja ja muttereita. Työstöön rautasaha ja pora. Käy myös magneettoon.

Tarpeeksi leveään lattaan poraa talttaa ja viilaa ison mutterin avaimen. Vaatii raskaammat välineet ja hakkaaminen on meluista puuhaa. Ensin piirretään tarkat työstörajat. Porataan jättäen viilausvaraa. Taltataan pala irti ja viilataan oikeaan kokoon.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Schwuntz

Joo nopeutta ois tarkotus saada lisää ja ajattelin varin prikan repiä helvettiin. Ongelmana vain on se, etten omista pulttipyssyä eikä etulautanen ole hammastettu joten siitä ei saa millään lukitsimellakaan kiinni. Onnekseni vars. mutterin alla on 6kulmainen aluslevy josta saa 32mm lenkkiavaimen kiinni maata vasten nojaamaan ja sitten räikällä aukasee mutterin. Viittiikö ko. mutteria ihan räikällä ryhtyä kiristään vai pitääkö olla pulttipyssy kaverina jottei paikat hajoo?

Vanha omistaja on laittanu prikan sinne kun tyttönsä on sillä ajellut, eli mutteri ei oo minkää tehtaan jäljiltä kiinni, luulis räikällä lähtevän.