Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Variaattorin ml. kytkinrummun avaaminen

Aloittaja Coastside, 29.04.08 - klo:16:44

« edellinen - seuraava »

eksuuu

Tervehdys. Oon ite tota variaattoria ny availlu, oli mutterit aivan älyttömän piukassa! Nyt pääsin siihen vaiheeseen että pitäs vaihtaa vastinjousi, mutta millä ihmeellä sen (onko se nyt 38mm?) mutterin sais auki? Koitin lueskella mutta en tosta ainakaan keskustelua äkkiä löytänyt. Pikaiset avut/vinkit/kuvat tervetulleita!

karkulainen

Ihan aktiivista keskustelua sen avaamisesta on ollut, löytyy haulla. Se kytkinpakka kannattaa laittaa ruuvipenkkiin kiinni (niin ettei kytkipinnat mene rikki) ja sitten aukaista se iso mutteri. Ja kannattaa varoa kun sen avaa, naama mustelmilla on kehno ajaa.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

ilborg

Jos kyseessä on kymco, niin mutterin koko on luultavasti n.39mm(oliskohan joku tuumakoko?). Tuli ostettua hienot hylsyt, eikä edes käynyt. Rullat taitaa kulua vakiojousen ansiosta hieman turhan nopsaan. Malossin rullat, niin pitäisi olla ihan hyvät, mutta joutuu käyttämään 8,0g malleja, kun muuten kone huutaa ja kuski kiihtyy(mutta mopo ei). Taitaapi siis vakiojousi olla tuhdimpi, kuin malossin jousi.

Vieläkin siis tuo takapää avaamatta, kun sopivaa avainta en ole vielä jaksanut hollannista tilailla.

eksuuu

Kyseessä fude baotiani.. Tuotanoinii, oon kuullu joskus juttua että rullien asennolla olis väliä, mut mitä ihmettä? En ainakaan ite älyä miten ne vois asentaa väärin?

Coastside

#124
Rullien vaihdossa on  joitakin asioita jotka on hyvä tehdä:
Ei voitele millään mitään etuvariaattorissa.
Puhdistaa pölyt pois varikopasta ja variaattorikotelosta yleensä
Voitelee käynnistysrattaita kevyesti vaseliinilla
Ei sotke eri painoisia rullia keskenään, paitsi tarkoituksella kahta eri painoista, asettaen ne vuoronperään
Uusii ne pienet muovipalat jos ne on rikki
Viilaa viisteen pois siitä hylsystä millä avaa ne ruuvit, koska muuten se lipsuu
Käyttää kierrelukitetta ettei ne avautu itsestään
Oikea kiristysarvo (40 Nm) akselin mutterissa on tärkeää.
Koppa pitää asettua hyvin ennen ruuvien kiristämistä ja kaikki ruuvit täytyy olla
Testaa ennen ja jälkeen vaihdon ajaen samaa rettiä
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Eki

Lainaus käyttäjältä: eksuuu - 30.07.09 - klo:09:09
Kyseessä fude baotiani.. Tuotanoinii, oon kuullu joskus juttua että rullien asennolla olis väliä, mut mitä ihmettä? En ainakaan ite älyä miten ne vois asentaa väärin?
On niillä väliä, kun ostaa rullat joissa toinen pää on suojattu päällystemateriaalilla, silloin rullat asennetaan se päällystemateria puoli vasemmalle jokaiseen liuku-uraansa lautasessa! Malli.

eksuuu

Entäs kun noissa rullissa ei ole tota suojattua päätä ni onko silloin ihan sama miten päin asentaa? Toinen pää on kyllä erilainen, taitaa siinä se muovi tulla ehkä pikkuriikkisen ulommas.

Eki

Lainaus käyttäjältä: eksuuu - 30.07.09 - klo:10:24
Entäs kun noissa rullissa ei ole tota suojattua päätä ni onko silloin ihan sama miten päin asentaa? Toinen pää on kyllä erilainen, taitaa siinä se muovi tulla ehkä pikkuriikkisen ulommas.
Silloin on ihan sama kuinka päin ne asentaa jos ei ole tuota päällystettä toisessa päässä!

eksuuu

#128
Selvä! Tässä vastaus jota kaipasin :) kiitoksia!

Edit: siirsin kysymyksen kiinanmopon variaattorin säätämiseen kun sivuaa täällä pahasti aihetta.

A_sentaja

Jos rullien päissä on suojat, ne laitetaan pyörimisuunnasta poispäin, koska ne hankautuu ajossa rullakupin reunaan..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

tommi

Ensimmäistä kertaa yritin tänään availla takavarin mutteria ja haaveeksi jäi. Laitoin kakkosnelosen vanteen väliin ja väänsin minkä jaksoin niin eipä lähtenut mutteri auki, ei sitten millään. Ei vaikka seisoi varren päällä. Siis etuvarin saa huomattavasti helpommin auki, siinä ei ole edes mitään ongelmaa mutta takavarin mutteri jäi kyllä avaamatta tällä kertaa. Vanteen sain kyllä soikeaksi, pitää oikein onnitella itseään.. Onneksi on noita vanteita varalle.

Akkukäyttöistä pulttipyssyä en löytänyt paikallisista marketeista, pitänee laittaa tilaukseen. Mistäs noita tässäkin ketjussa mainittuja ja kehuttuja muutaman kympin pyssyjä oikein löytyikään? Se mikä esmes Coastsidella on?


Coastside

#131
Se oli joku Tokmanni-ketju eli honkkari-roppari tms. Voi olla että ovat jättäneet sen valikoimasta pois kun eivät kiinankonebuumia odotelleet. :)

Sille lupaavat 200 Nm. Voit laskea sen millä se ei avautunut:
9,8 * oma paino / varren metreillä = Nm

Kertaa tuo perävälityksellä niin tietää millä voimalla vannetta runnoo.
Jos varsi on 1 m ja painoa päällä 80 kg ja perävälitys on 3,5, niin se voima 750*3,5 = 2600 Nm

Työkaluja
Työkalumalli jonka voi tehdä melko helposti (kuva ei nyt ilmestynyt) Kuin tennismaila jossa reikä hylsylle ja kytkinkellon jaolla ruuveja
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

purgiaali

Vasarallakin voi takavarin avaaminen onnistua. Minä sain kymcon takavarin auki lenkkiavaimella vääntäen ja samalla vasaralla avainta kevyesti hakaten. Tämä siis ensimmäisellä avauskerralla. Tiukassa oli, mutta aukesi kuitenkin. Sama kikka ei toiminut etuvarin ensiavaamisessa.

tommi

Joo, toisissa saattaa olla etuvari tiukemmassa kuin takavari. Vähän jäi kyllä hymyilyttämään erään foorumin "virallinen" ohje tyyliin "paina takajarrua ja väännä mutteri auki, se lähtee jopa ilman pulttipyssyä".

Joopa joo.. Tässä mopossa näyttää olevan kaikki niin pirun tiukalla että aina hajoaa jotain kun väkisin pitää yrittää. Ei ollut paikallisessa Tokmannissakaan pulttipyssyjä, ei Lidlissä, K-raudassa eikä Tampereen Säästöteksissä josta yleensä löytyy mitä vain. Ei tietenkään löydy silloin kun tarvitsisi..

Coastside

Ääritiukan mutterin voi halkaistakin pienellä (Dremel-tyyppisellä) laikalla, ainakin puoliksi jolloin se löystyy.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04