Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Variaattorin ml. kytkinrummun avaaminen

Aloittaja Coastside, 29.04.08 - klo:16:44

« edellinen - seuraava »

jalat

#105
Itse 12 voltin pulttipyssyllä nakuttelin kytkinkelloa paikallaan pitävän pultin s-makertin parkkipaikalla rennosti auki, kun etuvarin tuulettajan pärähti säpäleiksi sinne jokaväliin. Piti ottaa kytkinkello irti siinä paikassa ja irroitella säpäleet väleistä. Samalla pistää etuvariin omasta skobosta tuulettaja, että skootteri saatiin ajettua kotipihaan. :) Välissä muistaakseni piti käyttää juurikin jotain tuollaista adapteria. Hyvin pelitti. Bilteman adapteri.

Eli vieläkin liputan tuon 26e maksavan 12 voltilla toimivan pulttipyssyn puolesta. Sillä on irronnut etuvari, takavari ja takarenkaan ruostunut mutterikin. (ai niin ja auton renkaat) Toisin kuin isäukon 18 voltilla toimiva joulupukin ostama akkukäyttöinen pulttipyssy, jolla ei tee mitään. Toisella kädellä kun puristaa pulttia, niin pystyy estämään pulttipyssyn kierrokset :D

Mutta tää 12 voltilla toimiva on erilainen. Se ottaa ensin sisäisesti kierroksia ja sitten antaa kunnon napakan iskun siihen mutteriin PAM!. Sitten kerää taas kierroksia ja PAM! Ja jatkaa sitä, kunnes mutteri on knaputeltu auki. Toimii... Kuitenkaan isku ei oo sitä luokkaa että sillä kiertokankea saisi hajalle. Näitä saa joka hemmetin halpa-marketista tyyliin (löytötavaratalo, tokmanni, ad) ja tunnistaa sinisestä väristä, sekä siitä että sen saa kiinni tupakansytytinliitäntään ja mukana tulevalla adapterilla suoraan akun napoihin. Tulee nätissä kovamuovisessa helposti hajoavassa salkussa. Suosittelen.



Ja mitä hylsyihin tulee, niin ei kannata edes kuvitella ostavansa halpaa. Yks kunnon setti, niin sillä pärjää 30 vuotta. Maksaa enemmän, mutta eipä tarvi koskaan kiroilla kun ei ollut just sitä oikean kokoista (ainakaan ehjää) hylsyä saatavilla. Ja vääntiöitä on eri kokoisia, muotoisia ja mittaisia aina tarjolla.

Isäukko lahjoitti 10 vuotta sitten mulle sellaisen silloin about 20 vuotta vanhan setin ja se on vieläkin kovassa käytössä. Jykevää tavaraa ja räikkävääntimistä ja muista oikein tuntee että nämä kestää.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

#106
Se on Einhell 12/2. Mulla on sama ja mopoon hyvä hinta/laatu ja voi jopa kuljettaa mukanakin sen varahihnan kanssa, jos skode syö niitä. Voi irroittaa vaikka koko moottorin tienpäällä. Kahvan kun saisi irti, niin menisi pieneen tilaan. Ei sillä tuossa muutenkaan ole käyttöä.

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

Juuri tuo :) Samasta laitteesta puhuin.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Petteri L

Taas tarvitsisi neuvoja: onko tietoa, ovatko CPI Oliverin varipultit myötä- vai vastakierteillä? Miten nuo yleensä ovat?

Koitin lainaksi saamallani kompuralla ja pulttipyssyllä avata, mutta ei p-kele aukea, ei...koitan huomenna uudelleen.

Kompuran omistava kaverini sanoi, että Harrikan ensiöpuolella nuo vastaavat ovat vastakierteillä.

Alkaa kohta epätoivo vallata...


Samppa

Kyllä niissä yleensä ihan normaalikätiset kierteet ovat, mutta esim. Ittecossa oli vastakierre... Josko joku CPI:n omistaja varmistaisi.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Petteri L

Tuo on vissiin lisenssillä tehty Minarellin moottori tuossa...Keewaytkö on aika samoja laitteita kuin CPI:t?

Kyllä itsekin olen sillä linjalla, että normaalikierteet olisi, mutta vähän epäusko on tullut.

Koitin soittaa Mopo-sportin huoltoon kysyäkseni, mutta eihän ne vesselit (tänäänkään...) vastanneet.

openflow

CPI oliverissa on käsittääkseni täysin sama tekniikka ,kun keeway focus/factissa. Focuksessa on normaali kierteet ,luulisin cpi:ssä olevan myös.


Coastside

Googlen haulla löytyi varijuttua missä mitään poikkeavaa ei ilmennyt. Tavallinen vari siinä on.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Petteri L

Kiitos vastauksista - normaalikierteethän siinä oli, edessä 18 mm mutteri ja takana 22 mm mutteri.

Pulttipyssyllä lähti loppujen lopuksi nätisti auki.

Nyt on kaiveltu hihnanjämät takavarista (ei saanut pihassa auki sitä takavarin isoa, nipussa pitävää pulttia - ei ollut kyllä niin isoa avaintakaan) - vielä pitää muutama katkennut kotelonpultti porata pois (hakea lisää poranteriä...) ja sitten asennella uusi hihna ja katsoa toimiiko...  ;)

Aparts

#114
Lainaus käyttäjältä: janite2 - 28.05.09 - klo:23:00
Lainaus käyttäjältä: Aparts - 28.05.09 - klo:18:13
hylsyjä...  mutta mutta, paksummalle vääntiölle nuo isommat hylsyt.

Mikä vääntiö sulla on pyssyssä.. 3/8, 1/2? Tahtoo meinaan olla 39 hylsy jo 1tuuman vääntiöllä... Mutta adapteripalalla se onnistuu...
(Biltema, Motonet, IKH...)
Ja tossa tulee sitten jo senverta "joustoa", että pyssyssä saa olla jo jerkkua että irtoo...

Nonniin, kerkes lopulta hommaa tuonhon puolen tuuman koneeseen adapterin hylsylle...

Poistin viisteen tuosta tuosta hylsystä ja näytää avaavan loistavasti, tosin tuo ylimääräinen kappale hylsyssä syö tehoja pulttikoneesta aika lailla ...    ;D   tussilla ku merkkaa mutterille "kiinni asennon" tuohon lautasen runkoon ni saa oikeesti sen kireelle, siis ennen avaamista.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Aparts - 02.06.09 - klo:13:24
tussilla ku merkkaa mutterille "kiinni asennon" tuohon lautasen runkoon ni saa oikeesti sen kireelle, siis ennen avaamista.
Toimii "ehkä" tässä ja näillä tarkkuuksilla, mutta riippuen materiaaleista ja tarvittavista tarkkuuksista venymistä ja muuta muodonmuutosta tapahtuu aina, jolloin oikea tapa on käyttää momenttiavainta.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Aparts

#116
Lainaus käyttäjältä: Samppa - 02.06.09 - klo:16:44
Lainaus käyttäjältä: Aparts - 02.06.09 - klo:13:24
tussilla ku merkkaa mutterille "kiinni asennon" tuohon lautasen runkoon ni saa oikeesti sen kireelle, siis ennen avaamista.
Toimii "ehkä" tässä ja näillä tarkkuuksilla, mutta riippuen materiaaleista ja tarvittavista tarkkuuksista venymistä ja muuta muodonmuutosta tapahtuu aina, jolloin oikea tapa on käyttää momenttiavainta.

Nii i, yleensä "ammattimiehet" heittää parhaat ohjeet...   ;D    enkä nyt tarkoittanu itseäni

Samppa

Minä en ole tämän alan ammattimies, mutta tiedän sen verran että jopa toiset pultit vaihdetaan avaamisen jälkeen uusiin venymisen vuoksi, samoin mutterit. Ei nyt ehkä ihan mopoluokan vehkeissä (paitsi korjausoppaiden mukaan) mutta se momenttiavain on silti hyödyllinen väline ja toisissa kiristyksissä astelevy. 

Taitaa tälläkin palstalla olla keskustelua katkenneista ylikiristetyistä pulteista, tai vauhdissa auenneesta variaattorinmutterista ja vielä useaankin otteeseen.  ;)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

skodesti

Silloin kun itsellä ei vielä ollut pulttipyssyä, niin porasin variattorin startti lautaseen sinne hampaitten alapuolelle reijän, ja sitten lattarautaan reijät molempiin päihin ja lukitsin varin varinkopan ruuvireikään, esiin 1,5m vääntövarsi ja ei kun auki  ;D Ainakaan omassa kinuskissa ei tullut mitään vääntymiä taikka aksel/laakerin hajoamisia tuolla tavalla aukaistaessa.

Coastside

#119
Yksi keino on tehdä lukitussalpa on niin että poraa varikopan reikien mukaan lattarautaan reijät niin että rauta sivuaa kolmea hammasta rattaalla. Sitten rauta lohkoon kiinni ja ratas siihen päälle kosketukseen. Piirretään hammaskuvio rautaan ja rälläköidään ja viilataan hampaat. Oikean korkeuden raudalle saa pinolla prikkoja tai putkenpätkällä. Prikkapinon, tai putket mieluummin, voi tukea lasikuitukitillä, jolloin tulee kiinteä kappale. Vanerikin käy.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04