Kirjoittaja Aihe: Variaattorin ml. kytkinrummun avaaminen  (Luettu 95975 kertaa)

Poissa Skootteri1

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 213
Vs: Variaattorin avaaminen
« Vastaus #195 : 12.12.10 - klo:10:37 »
Millä sen lautasen voi kiilata kun sitä mutteria kiristää ettei liiku mutterin mukana se lautanen?

Poissa Samppa

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 5877
  • Piaggio, Vespa, Suzuki
Vs: Variaattorin avaaminen
« Vastaus #196 : 12.12.10 - klo:14:29 »
Millä sen lautasen voi kiilata kun sitä mutteria kiristää ettei liiku mutterin mukana se lautanen?
Lukaiseppas tämä ketju tarkkaan asia on kyllä käsitelty. Myös pääsivuilta löytyy juttua.

http://www.skootterini.com/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=32&Itemid=71
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Poissa Skootteri1

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 213
Vs: Variaattorin avaaminen
« Vastaus #197 : 12.12.10 - klo:20:49 »
Jos sen kiristää lenkkiavaimella käsin niin onko se silloin tarpeeksi tiukka ettei se mutteri aukea ja tee mitään vahinkoa?

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 19937
Vs: Variaattorin avaaminen
« Vastaus #198 : 12.12.10 - klo:21:40 »
Avaimen varren mitta on sellainen että tavallinen voimiltaan vääntää sillä tarpeeksi kireälle niin ettei ponnisteta koko vartalolla eikä käytetä jatkovartta. Mutterin vaatiman voiman tuntee esim asettamalla kassissa neljän - viiden kilon (40 - 50 Nm) paino metrin varren päähän sen ollessa vaaka-asennossa.

Avaaminen voi vaatia tuplasti voimaa, varsinkin kiinan asentajan jäljiltä.
« Viimeksi muokattu: 12.12.10 - klo:21:43 kirjoittanut Coastside »
" Uh, I`m gonna to lost track here..." "Buy a man eat fish, he day teach fish man to a lifetime"  "Everybody who earn $400k and under will pay no taxes" "I will eliminate your student debt" "Come on man!" - Joe Biden

Poissa Skootteri1

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 213
Vs: Variaattorin avaaminen
« Vastaus #199 : 24.12.10 - klo:22:57 »
Saako näitä variaattoreita auki noilla bilteman verkkovirtakäyttöisillä mutterinvääntimillä mitkä maksaa n.40e?

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 19937
Vs: Variaattorin avaaminen
« Vastaus #200 : 24.12.10 - klo:23:18 »
Saa auki muttei kannata kiertää kiinni. Olen kuullut ettei ne välttämättä pysty kaikkiin edes skodussa, joten variaattorin käsittelyyn ei kannata ostaa.
Käsityökaluilla kannattaa tehdä niin paljon kuin voi ja satsata työolosuhteiden parantamiseen. Teen juuri kolmatta kehitysversiota nosturista josta on suuri apu skoden käsittelyssä. Kustannukset eivät tuotakaan välinettä rajoita.
Malliksi omiani joista jokainen toimii hyvin ja hinnan voi arvata.
« Viimeksi muokattu: 25.12.10 - klo:13:54 kirjoittanut Coastside »
" Uh, I`m gonna to lost track here..." "Buy a man eat fish, he day teach fish man to a lifetime"  "Everybody who earn $400k and under will pay no taxes" "I will eliminate your student debt" "Come on man!" - Joe Biden

Poissa Skootteri1

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 213
Vs: Variaattorin avaaminen
« Vastaus #201 : 25.12.10 - klo:23:06 »
Eikös sitten noissa bilteman mutterinvääntimissä pitäisi riittää teho kun siinä jota olen ostamassa on 450nm vääntöä. Muistan jonkun täällä puhuneen että oli availlut variaattoria vastaavalla pienempitehoisella mutterinvääntimellä.

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 19937
Vs: Variaattorin avaaminen
« Vastaus #202 : 26.12.10 - klo:10:12 »
Näissä ei ole mitään mikä vaatisi yli 120 Nm normaalisti mutta kiinnijumittuneita pyörän muttereita on mainittu joita millään konevääntimellä ei ole saatu auki. poikkeuksellisen tiukkoihin sopii pitkä vääntövarsi (liotus, kuumennus, taltta, rälläkkä, pora) paremmin, koska voi ostaa lujan hylsyn, eikä konetta joka rikkoo tavallisia. Niissä on jopa sirpalevaara, joten näpit kaukana ja lasit silmien suojana.

Mielikuva ammattimaisesta konevääntelystä kannattaa unohtaa koska heillä on säädettävät, kalliit vääntimet ja vakuutukset sen varalta että vääntää rikki. Harrastajan tahtiin sopii perustyökalut, koska painopiste ei ole nopeudessa. Risaksi väännetty kampiakselin pää tietää harmia hiema liikaa, joten malttia.

Paikka missä koneväännin on hyvä, on kopan pulttien vääntö. Niitä on paljon ja käsin vääntäessä ei tiedä milloin voi lopettaa aukiväännön. Koneella vääntäessä tuntee sen nykäisyinä kun kierre loppuu. Siihen on paras pieni litium akkuinen kone, joilla vääntää myös puuruuveja.
« Viimeksi muokattu: 26.12.10 - klo:10:59 kirjoittanut Coastside »
" Uh, I`m gonna to lost track here..." "Buy a man eat fish, he day teach fish man to a lifetime"  "Everybody who earn $400k and under will pay no taxes" "I will eliminate your student debt" "Come on man!" - Joe Biden

Poissa Skootteri1

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 213
Vs: Variaattorin avaaminen
« Vastaus #203 : 26.12.10 - klo:11:48 »
Miten pitää sitten toimia kun avaa tommosella mutterinvääntimellä sitä varin mutteria ettei hajoa mitään? En aio kiristää sitä mutteria kiinni sillä vääntimellä vaan käsin räikällä. Sen takia mietin tuota väännintä koska tehtaan jäljiltä laitettu niin tiukkaan että tuntuu ettei mitenkään voi käsin saada sitä auki vaikka kuinka yrittää.

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 19937
Vs: Variaattorin avaaminen
« Vastaus #204 : 26.12.10 - klo:13:04 »
Se on vain tunne.
1. Lukitse akseli varmasti paikoilleen
2. Aseta siihen mutteriin työkalu, jonka varteen voit lyödä vasaralla
3. Naputtele siihen niin kauan ja kovaa että joko: a)mutteri aukeaa. b) avain menee rikki. c) luovutat

Jos sinulla on pikkutoho kuumentaa mutteria, se auttaa. Hylsyn jatkovarresta saa tukien sen jollakin maahan, hyvän vääntimen räikälle tai mieluummin varsinaiselle vääntimelle, joita pyöränmuttereille tehdään ja saa kympillä. Ns. ristikkoavain on hyvä myös kun siihen saa molempiin kahvoihin jatkoputken. Toisesta painaa jalalla ja toisesta vetää käsin. Skodea on hyvä jonkun tukea, koska voimaa on. Lenkkiavaimia saa halvalla myös.
3,4 kt

En neuvo enempää
« Viimeksi muokattu: 26.12.10 - klo:17:29 kirjoittanut Coastside »
" Uh, I`m gonna to lost track here..." "Buy a man eat fish, he day teach fish man to a lifetime"  "Everybody who earn $400k and under will pay no taxes" "I will eliminate your student debt" "Come on man!" - Joe Biden

-Zone-

  • Vieras
Vs: Variaattorin avaaminen
« Vastaus #205 : 26.12.10 - klo:16:14 »
http://img4.imageshack.us/i/sswer.jpg/ Tässä meikäläisen konsti, kun pulttipyssyä ei ole lähettyvillä. Huom! Tehtaan jäljiltä vaatii kymmeniä iskuja.

Poissa Skootteri1

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 213
Vs: Variaattorin avaaminen
« Vastaus #206 : 28.12.10 - klo:16:54 »
Kävin ostamassa tuon bilteman mutterinvääntimen. Tarviiko muuten ottaa sitä bendixiä pois ennen kun alkaa irrottelemaan sitä mutteria? Ja tarviiko siitä lautasesta pitää kiinni kun sitä avaa?

Poissa Timo

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 280
Vs: Variaattorin avaaminen
« Vastaus #207 : 28.12.10 - klo:20:56 »
Kävin ostamassa tuon bilteman mutterinvääntimen. Tarviiko muuten ottaa sitä bendixiä pois ennen kun alkaa irrottelemaan sitä mutteria? Ja tarviiko siitä lautasesta pitää kiinni kun sitä avaa?

Ei sitä bendixiä tarvitse ottaa pois jos ei halua,mutta jos helposti lähtee kuin pitäisikin niin ota vain. Paksuilla hanskoilla voit pitää lautasta vastaan vähän.ei pakko.ikäviä nuo hampaat

Poissa Skootteri1

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 213
Vs: Variaattorin avaaminen
« Vastaus #208 : 29.12.10 - klo:16:39 »
Hyvin lähti tolla pulttipyssyllä se mutteri auki. Onko sillä muuten merkitystä kummin päin uuden hihnan laittaa kun ei vanhassa eikä uudessakaan ollut mitään nuolta että kumpaan suuntaan ois pitäny? Hieman mietityttää vielä että onkohan se variaattorin mutteri nyt kunnolla kiinni kun kiristin sen lenkillä niin kireelle kun sain siitä lautasesta kiinni pidettyä? En viittiny alkaa pulttipyssyllä kun ois todennäkösesti tuhonnu kierteet siitä.

Poissa pekpel

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 6778
  • Bella kulki kesät talvet ja siinä välilläkin...
Vs: Variaattorin avaaminen
« Vastaus #209 : 29.12.10 - klo:23:21 »
Jos ei suunta nuolta ole niin eipäs sillä hinhnan suunnalla silloin ole väliä.

Tärkeintä on muistaa kiristäessä varmistaa ettei hihna jää sinne varin lautasten väliin litistyksiin, eli joko takavarissa on hyvä kiila, niin että etuvarissa on reilusti hihna väljänä ja pitää kädellä ne löysät siellä, tai sitten kiristäessä pyörittää koko variaattori systeemiä niin että hihna kiipeää omalle paikalleen.

Itse teen kiristyksen etuvariin ensin käsiavaimella niin että variaattori pyörii jotain 5 kertaa ympäri, silloin hihna hakeutuu paikalleen ja samalla etuvari kiristyy hiljalleen. Sitten annan pulttipyssyllä yhden pienen täräyksen perään, jotain kolme neljä iskua meidän isolla paineilmakoneella, sellainen pikainen liipaisen painallus, jotain puolisen sekunttia.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..