Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)

Aloittaja keijopel, 29.08.07 - klo:06:26

« edellinen - seuraava »

Ukkeli

#990
Tein pari säätöä tänään, sen lisäksi että ruuvasin käynnistyspoljinta ja vaihdoin bensatankin anturia.

Säädin vauhtipyörän pickup-kelaa lähemmäksi. Jouduin säätämään kiinnitysreiät 4.8mm ketjuviilalla.
Nyt tulpalle tulee kipinä vaikka pyörimisnopeus on hyvin alhainen - käynnistyspoljinta kun painaa hitaasti alaspäin, moottori potkaisee takaisin.

Vedin toisesta akusta omat lyhyet 6mm2 johdot suoraan solenoidille ja moottorille. Mittaamalla olin todennut että kun pyöritän starttimoottoria, akun jännite putoaa 12,7 -> 11 volttiin, mutta starttimoottorilla on silloin enää 9 volttia. Jännitehäviötä on siis 2 volttia.
Samalla huomasin, että moottorin maadoituksessa oli tuotantovirhe suoraan tehtaalta - moottorin ainut maadoitusjohto oli kiinnitetty puhallinkopan ruuvin alle. 5 senttiä sen takana olisi 6mm ruuvi suoraan alumiinissa kiinni ja sillä ruuvilla ei ole mitään virkaa. Skootterin johtosarjan piuha ei vaan ylety siihen ruuviin.

Pitää vielä asentaa sulake ja johto sähkölämmitteiselle ympikypärälle. Talvi on ohi, mutta veikkaan että ensi talviajokaudelta tulee parempi näillä eväillä.

Coastside

Jos akku ja CDI ovat lattiassa, kannattaa siirtää cdi puolan viereen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Tyypillinen moposkootterin starttimoottori koostuu kahdesta osasta
sisempi osa jossa on käämitys ja ulkoisesta joka on kestomagneettia.
Startin tehoa rajoittaa käytetyn jännitteen ja sen kuormitettavuuden
lisäksi kestomagneetin voimakkuus.. ei siis juurikaan auta vaikka
startille toimitetaan voimakkaampaa sähköä.
Tuloksena on useimmiten sulaneet hiilenpitimet tai palanut ankkuri
lisäksi voi kestomagneetin voimakkuus muuttua pysyvästi pienemmäksi.
Jos ruttuja on runsaasti auttaa vain ja ainoastaan isompitehoinen starttimoottori
tai käynnistäjän jalkavoimat ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Kylmässä polkeminen herkistää konetta ja lämmittää kuskia. Sylinterikin siitä lämpiää puristuksien ansiosta. Ilman virtaa ettei potki. Kiinalaisten polkeminen ei ole viisasta, mutta aika hyvät startit niissä on.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Kiinalaisten käynnistyspoljin on mainettaan parempi
niihin pitäisi vain olla erillinen käyttöohje.
Laite ei oikeasti ole kick-starter eli potku käynnistin
se on käynnistyspoljin, sitä ei potkaista vaan polkaistaan.
Eli jalka polkimelle ja painetaan löysät pois ja sitten polkaistaan
eikä siinä vielä kaikki,
polkaisun jälkeen päästetään poljin palautumaan hillitysti.

 :) Hauskaa vappua lukijalleni :) tiedän että sinä juuri luit kirjoitukseni ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Kymcossa on samanlainen poljinkoneisto mutta puolikasrattaassa on täysi hammastus joten sen vapauttaminen tai takapotku ei riko akselin ratasta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Ukkeli

Talvi lähestyy taas kerran.
Takarenkaasta kun puuttui muutama nasta, laitoin tilalle käytettyjä auton nastoja alkukesästä että niillä on ollut aikaa tarttua kumiin ja asettua.
Tilasin uuden starttimoottorin ja solenoidin.
47mm pytylle tilasin soppeli 47mm sylinterikansi. Se saa puristukset tippumaan järkevälle tasolle, ja käynnistys helpottuu.
Akut pitää vissiin uusia taas kerran, mutta niitä ostan vasta silloin kun niitä tarvitsen.
Harkinnassa on jonkinlainen ylläpitolaturi - 25 min per suunta ajo ei riitä akkujen lataamiseen.
Voi olla että ostan myös jonkinlainen starttiapu varmuuden vuoksi.

Muuten skootteri on teknisesti hyvässä kunnossa - käynnistyspoljin on rempattu, variaattori hyvässä kunnossa ja kaasari on melko uusi. Ohjauslaakeri on vaihdettu. Kunhan muoviosat pysyisi nyt kiinni.

Coastside

Asenensin lattiatankin takaisin ja ostin pienmoottoribensaa. Nastarenkaat on uudenveroiset vähistä ajoista johtuen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Käynnistyi hyvin -6. 0W-20 öljyt ja litium akku auttoi. Pienmoottoribensalla. Mitään kylmänkankeutta ei tuntunut.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Pösön sf2 ilmajäähy on suht hyvä kylmilläkin keleillä,manuryyppy päälle ja pitkän tauon jälkeen kolmannella polkaisulla hirisemään. Huomaa tosin ettei kaasarille ole lämmitystä, kun n 7 km,n matkankin sai vetää ryyppy päällä. Mietinnässä olisi ns talvikoppa sylinteriin, josta putki suoraan ilmansuodatinkoteloon.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

#1000
Mukava tuuleton ja valoisa päivä vaihtaa pyörät.Laudanpätkällä tukien ei aivan kyljelleen, jossa siedettävästi kontaten putki kiinni.

Vahasin vanteet jottei lika tartu. Kokeeksi vahasin renkaan sivunkin moottorin puolelta, josko toimisi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

-10` läksi hyvin käyntiin lyhyesti startaten. Kokeeksi jos tulee tarvetta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Pakkasten puhtaus valoisana päivänä on juhlaa ajaa. Arastelin lähteä -15* kaupalle, mutta se tuntui samalta kuin muutaman asteen pakkanen. Valkoiseksi tampattu katu oli sileä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Kaksi pressua päällekkäin tuntuu antavan paremman suojan. Molemmat hengittävät. Musta päällimmäisenä ottaa auringon lämmön, kuivaten molempia. Samalla lisälukitukset on jäätymiseltä suojassa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04