Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Variaattorin rullien voitelu ja miten päin kuppiin?

Aloittaja nikosay, 30.04.10 - klo:09:57

« edellinen - seuraava »

Coastside

Tavalliseen variin voi panna talkkia ja sen korvaa rullista itsestään kuluva muju. Se voi merkittävästi vähentää rullien kulumista kulmikkaiksi.
Kuuma vari ja tasainen nopeus voi myös tehdä rullista selvää.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Noita voideltavia (Litium-rasva / NLGI 3) on ainakin monissa 90-luvun ja 2000-luvun alun skodeissa (Piaggio-konserni, Yamaha). Kuten jalat kirjoitti, riippuu variaattorista.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

kaahonen

Itellä on skodessa rasvatut rullat. Nyt tilauksessa liukupalat ja niihin en aatellut laittaa rasvaa ollenkaan. Vanhat rasvat pitänee hoitaa pois? Oiskos se jarrujen putsausaine tähän hyvä?
Ei mopolla mahottomia

jalat

Se on just hyvää siihen. Ensteks talouspaperilla kaavit kaiken mitä irti saat. On muuten sotkusta hommaa. Ja sitten jarrukliinerillä loput. Jos sulla nyt edes on siellä rasvaa, ellen ehtinyt niitä putsaamaan aikaisemmin jo  ::)
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Fiddle

Lainaus käyttäjältä: kaahonen - 31.08.11 - klo:20:14
Itellä on skodessa rasvatut rullat. Nyt tilauksessa liukupalat ja niihin en aatellut laittaa rasvaa ollenkaan. Vanhat rasvat pitänee hoitaa pois? Oiskos se jarrujen putsausaine tähän hyvä?

Ihan vaan mielenkiinnosta, että mitä / minkälaista rasvaa olet sinne laittanut? Variaattori käy kuitenkin aika kuumana. Ei sinne kuitenkaan kaikki biltsun perus rasvat käy.

kaahonen

Lainaus käyttäjältä: jalat - 31.08.11 - klo:20:38
Se on just hyvää siihen. Ensteks talouspaperilla kaavit kaiken mitä irti saat. On muuten sotkusta hommaa. Ja sitten jarrukliinerillä loput. Jos sulla nyt edes on siellä rasvaa, ellen ehtinyt niitä putsaamaan aikaisemmin jo  ::)

Kyllä siellä rasvaa vielä oli ja on edelleen, lähinnä niissä ohjauspaloissa vai mitä ne nyt on, ei siis niinkään rullissa.  ::)
Ei mopolla mahottomia

jalat

Juu niihin ohjuripaloihin itsekin olen aina pikkusen sivassut. Hyvin vähän.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Fiddle - 01.09.11 - klo:08:04
Lainaus käyttäjältä: kaahonen - 31.08.11 - klo:20:14
Itellä on skodessa rasvatut rullat. Nyt tilauksessa liukupalat ja niihin en aatellut laittaa rasvaa ollenkaan. Vanhat rasvat pitänee hoitaa pois? Oiskos se jarrujen putsausaine tähän hyvä?

Ihan vaan mielenkiinnosta, että mitä / minkälaista rasvaa olet sinne laittanut? Variaattori käy kuitenkin aika kuumana. Ei sinne kuitenkaan kaikki biltsun perus rasvat käy.
Itse itseäni toistaen. Rulla- ja liukulaakerien litiumrasvaa, jonka NLGI-luokka on 3 (vaikka CRC:ltä pitäisi löytyä).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

kaahonen

Lainaus käyttäjältä: jalat - 01.09.11 - klo:12:34
Juu niihin ohjuripaloihin itsekin olen aina pikkusen sivassut. Hyvin vähän.

Jaa mulla on vähän toinen käsitys siitä mikä on "vähän"  ;D
Ei mopolla mahottomia

jalat

#24
Lainaus käyttäjältä: kaahonen - 01.09.11 - klo:14:00
Lainaus käyttäjältä: jalat - 01.09.11 - klo:12:34
Juu niihin ohjuripaloihin itsekin olen aina pikkusen sivassut. Hyvin vähän.

Jaa mulla on vähän toinen käsitys siitä mikä on "vähän"  ;D

;D

Tokkiinsa sinne on voinut sitä jäädä enemmänkin johonkin koloon ja levinnyt sitten ajossa. Tai sitten siihen uuteen variin minkä siihen ostin, en koskenutkaan. Eli alkuperäiset tehdasrasvat sisällä.

Periaatteessa ne liukupalatkaan tuskin tarttisi yhtään sitä rasvaa. Harvemmin kuulee että keltään ne olisi hajoillut. No joltain on, mutta harvassa on kyllä ne hajoamiset.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Midland

Mä laittelin vaseliinia rulliin ja rullakuppiin kun nyt viimeksi avasin. Herkentyi selkeesti varin toiminta, vielä 70km/h antaa kierroksia ja kiihtyy kivasti. Parhaimmillaan se on tehny niin kyllä vielä 85km/h. Mutta on sillä vaikutusta. Malossin rullat ja suljettu rullakuppi-kai se rasva on siihen tarkotettu. Väännöllähän toi 4-tahti/4vena kone menee, ei siihen variin niin kiinnitä huomiota.

Macro

Minun kokemukseni mukaan rulliin voi käyttää niin sanottua kuivavoiteluainetta eli teflonia aerosolina, ruiskuttaa antaa kuivua ja voila homma toimii. T: Macro

Timo

Itse olen myös kokeillut variaattoriin CRC;n litium rasvaa aivan minimaalisen kerroksen rulliin ja liukupaloihin.Herkistää kyllä variaattorin toimintaa positiiviseen suuntaan,ainakin omassa pyörässä.

Pitääkin kokeilla Macron mainitsemaan teflon spraytä.

viisnelonen

Tää vois olla kova sana varikuppiin: http://www.martelius.com/index.php?module=ekauppa&type=2&product=TL-DFL100 

Sivellään puhtaille metallipinnoille ja paistetaan 150 asteessa tunnin. Maksaa 50e/ 1 dl..  :'(  Jos jotku vaikka kimpassa raskis kokeilla että pääsiskö rullien voitelusta eroon.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

tommi

Mahtaakohan allekirjoittaneella olla foorumin ennätys hallussaan, kolme viimeistä kesää ole ajellut samoilla rullilla (Naraku) ja vieläkin ovat ihan pyöreät. Yhden rullakupinkin olen niillä ajellut loppuun, holkki meni väljäksi. Toisesta VirijaVaran kupista ajoin teflonpinnan pois mutta rullat ei menneet miksikään. Eiköhän noilla ajele vielä seuraavankin kesän..

Satsatkaa laadukkaisiin rulliin, ei tarvitse voidella..