Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Ajo hallittavuus / turvallinen ajotapa

Aloittaja Hillevi, 02.09.07 - klo:20:42

« edellinen - seuraava »

Hillevi

Kuinkas nopeasti tuota ajaa kuin vanha tekijä? töissä tullut puksuteltua minitrukeilla ja ihan kämmäri en ole kyllä mutta hiukan jännittää että tuleeko sitä kirottua siellä penkillä alussa useastikin vai kulkeeko ihan kiltisti minne sitten tahdonkin sitten skootterilla pöpötellä  ???

Baotian

Ekat sata kilometriä kun on Skootterilla ajanut, niin on tottunut jo aika hyvin.
Ollaanhan me toki yksilöitä , mutta noin oman kokemukseni mukaan kävi.

OH2KV

Aluksi tuntui hieman huteralta, ekat kilometrit, kun oli tottunut isopyöräisempään menopeliin. Parin työmakan jälkeen alkoi olla jo melko hyvä tuntuma. Satakunta kilometriä, tosiaan.
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

A_sentaja

Minullakin oli aikanaan totutusvaihe skobaan, kun oli ennen ajellut vain isolla endurolla, niin skootteri tuntui kyllä aika rimpulalta. Kyllä siihen äkkiä tottuu, ja sitten ei muuta haluakkaan.... ;D ;D
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Samppa

Rippuu paljon skootteristakin. Toisilla kevyemmillä vehkeillä ajo tuntuu aluksi aika huteralta. Toisilla vähän painavimmilla vehkeillä ajo tuntuu heti jotenkin vankemmalta.

Kauttaaltaan, kyllähän se harjoittelua vaatii, jotta oppii tuntemaan oman kulkupelinsä niksit. Hiljaa hyvää tulee, eli ei muuta kuin aktiivista ajoa vaan, niin alkaa tulemaan sitä varmuutta. Kannattaa lisäksi pyrkiä ajamaan erilaisilla alustoilla (hiekkatiet, asfaltit jne.), jotta oppii tuntemaan skootterin käyttäytymistä eri pinnoilla. Tietysti kannattaa myös jatkuvasti kiinnittää huomiota siihen ympäröivään liikenteeseen.  :D
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Irkku

Täällä on tosiaan jo tullut saman suuntaisia ajatuksia julki mitä itselläkin. Eli itsekin tuota noin 100 kilometriä laittaisin sellaiseksi että sen jälkeen tosiaan se ajo muuttuu varmemmaksi kun tietää miten se skoba menee.
Itse ajelin ensin lähes vallan erilaisilla sorateillä ja mies totesikin että sieltä saa ainakin sitä tasapainoa helpommin kun sora hiukan vie alta kumminkin. Joku minulle sanoi että skootterit on melko levottomia soralla mutta en minä nyt oikein tiedä. Fillarilla paljon ajelleena se on ainakin paljon vakaampi kuin fillari :)

Asfaltilla hiukan jänskättää vielä ajaa sellaiseen rikkinäiseen kohtaan, kun takaraivossa on edelleen se että  fillarilla ei sovi ajaa ollenkaan sellaisiin murtumiin.
Vaikka aluksi hiukan tosiaan mietitytti menopelin paino 97kg niin tuntuu että se on ihan hyvä vaan että on painoa niin menee vakaammin. Eikä ne tuuletkaan ota ihan niin kovasti.

tero1969

Alussa suosittelen ihan iisisti ja vähitellen kun saa tuntumaa nii lisää vauhtia  8) Ja sitten vaan nauttii täysillä vauhdin hurmasta ja kivoista retkistä skootterin kanssa  :D Kerro meille sitten minkä ostit meinaan tuo merkki aina kiinostaa ainakin minua  :P

FrozenCorpse

Joo, itekin painotin naapurin tädille, kun ovat lapselleen joskus mopoa hankkimassa, niin kannattaa todellakin harjoitella hallintaa, käntymisiä, pysähdyksiä ja muita mieluiten suljetulla alueella ja ihan omaan tahtiin, niin saa siinä sitä käsittelyvarmuutta. Ite en muista kuinka kauan meni tottua..  Kuitenkin tollanen 87kg metallia ja muuta alla on jo oma lukunsa hallita suuremmista puhumattakaan. Pitää hallita kaikki niksit tuolla liikenteessä pärjätäkseen. Tässä vaiheessa sitä tuntee tuon omansa jo niin hyvin, että osaa kuunnella jo kaikki moottorin epänormaalit sivuäänetkin läpi ja tietää niistä jo mitä voi tapahtua matkalla.
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

Hillevi

Kävin tänään ajamassa skootterilla hiekkakentällä, ja aika töksähtelevää menoa oli ja jännitti kauheesti. Jalat sivuilla kun pelotti ja käsivarret kipeenä ku jännitin käsiäkin  :(  mahdankohan oppia edes tuollasella ajamaan, paremmin meni kun tajusin katsoa kauemmas eteen enkä etupyöriä hiukan edemmäs :-[

Baotian

Hiekalla onkin paljon liukkaampaa ja ajotuntuma poikkeaa asfaltilla ajelusta oikein reilusti.
Rohkeasti vaan seuraavaksi pois hiekalta sopivan hiljaiseen ajopaikkaan.

Hillevi

Olipa tuossa hiekkakentässä se huonopuoli myös, että oli kuin jättiläisen näkkileivällä olisi mennyt  :-\ mutta liikenteeseen en kyllä uskalla

Samppa

Taitaapi olla ns. kortittoman ja kaikilla vehkeillä vähän ajaneen suurin ongelma juurikin se, että katse on liian edessä. Silloin ajosta tulee herkästi sitä "hakemista". Kun katsoo kauemmaksi, myös suuntavakavuus on parempi.

Jalkoja ei kannata pidemmän päälle roikottaa sivussa, vaan opetella nostamaan ne heti kyytiin. Joskus moottoripyörällä roikottelin jalkoja ja ne toinen jalka osui kanttariin. Sattui ja pirusti.

Mielestäni harjoiteltaessa nollanopeuksilla pinnalla (asfaltti / sora) ei juurikaan ole vaikutusta muuta kuin täristämisessä. Sitten kun mennään yli 10 km/h on asfaltti tietysti parempi. Kannattaa myös muistaa jo moottoripyörräillessä opittu totuus, että usein se hitaasti ajaminen on huomattavasti vaikeampaa kuin nopea-ajo...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Baotian

... ja kaikkein vaikeinta on olla paikallaan ilman että jalka on maassa.  ;D

Irkku

Näin se on, ei siihen eturenkaaseen kyllä kannata pahemmin luurata vaan katse eteen ja hartiat alas ja kyynärpäistä koukistus tai pikemminkin kulma sinne ettei jäykkänä mennä. Hih, minäpä käytän ratsastusopettajani neuvoa että kun laulaa lurittelee ei voi hartioita pahemmin jännittää :)

Tänään kun olin ajelemassa huomasin oikein että kylläpä minä olen reipastunut ja varmentunut ajamaan skoballani. Se vaan alkaa tosiaankin sujua paremmin ja se luottamus syntyy siihen skootteriin ihan hissuksiin.
Liian pehmeällä on tosiaan vaikea hitaalla nopeudella saada kunnon tuntumaa ja ajo on melko töksähtelevää ja jurnutusta. Kovempi alusta antaa mukavammat kyydit hitaammallakin nopeudella.

Se tasapaino syntyy siihen kun vaan kokeilee rohkeasti ja ajaa. Rauhassa silti pitää saada harjoitella eikä hermoilla vaan rennosti ja nauttia sillä hienoahan tämä on  :P

FrozenCorpse

Hiekalla ajaminen tuo kyllä oikeasti ajovarmuutta ja otteitakin hallitsee, kun ajelee hiekalla ensin.. Kokeilee erilaisilla hiekoilla miten luistaa ja käyttäytyy.. Kyllä ne kivet, varsinkin suurisoraiselal tiellä on riski, että luistaa alta, mutta kun hallitsee koneen ja tien, niin ei hätää..
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "