Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Honda SH 125 vaihtui tänään Vespa 300 GT:hen

Aloittaja Old School, 23.09.17 - klo:16:32

« edellinen - seuraava »

Coastside

#60
Yksi tapa lastata kevyttä tavaraa on liittää kaksi kuivasäkkiä ja poikittain satulalle kuskin taakse. Eteen voi mustekalalla kiinnittää ne etukatteeseen. Vilkut peittyvät mutta ne voi korvata lampunkoppaan tulevilla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Vespister

Jotenkin mukava lukea Old School'n juttuja, koska niistä huokuu aikuisen miehen lapsenomainen innostus uuden Vespan johdosta. Se pikkuaskelin tarttuu itseenikin ja mielessä alkaa kangastella jo ensi kesä. Ja ne uudet ja oudot reissut...

Olen aina mielessäni ollut menossa Vespalla Nordkapiin. Mutta koskaan en oikeasti ole perille päässyt.
Aina on nimittäin ollut joku elämän mutka osunut tielle ja kaatanut suunnitelmat. Nyt jo alkaa ikäkin vähän painaa ja sen mukanaan tuomat rajoitukset. Pakko hiljalleen hyväksyä ajatus, että ehkä en koskaan puske läpi yöttömän yön kohti aamunkoittoa ja tuota Euroopan maagista kolkkaa jyrkänteen reunalla.

Mutta eihän sitä koskaan tiedä, jos vaikka kumminkin...joskus...

Old School

Lainaus käyttäjältä: Vespister - 05.10.17 - klo:23:39
Jotenkin mukava lukea Old School'n juttuja, koska niistä huokuu aikuisen miehen lapsenomainen innostus uuden Vespan johdosta. Se pikkuaskelin tarttuu itseenikin ja mielessä alkaa kangastella jo ensi kesä. Ja ne uudet ja oudot reissut...

Olen aina mielessäni ollut menossa Vespalla Nordkapiin. Mutta koskaan en oikeasti ole perille päässyt.
Aina on nimittäin ollut joku elämän mutka osunut tielle ja kaatanut suunnitelmat. Nyt jo alkaa ikäkin vähän painaa ja sen mukanaan tuomat rajoitukset. Pakko hiljalleen hyväksyä ajatus, että ehkä en koskaan puske läpi yöttömän yön kohti aamunkoittoa ja tuota Euroopan maagista kolkkaa jyrkänteen reunalla.

Mutta eihän sitä koskaan tiedä, jos vaikka kumminkin...joskus...

Kiitos kommenteistasi. Kieltämättä olen kovasti innoissani uudesta Vespasta ja varmaan se näkyy ja kuuluu. :)

En itsekään ole ihan eilisen teeren poika, ikä alkaa jo kuitenkin kuutosella, mutta en toisaalta tunne itseäni mitenkään liian vanhaksi toteuttamaan unelmia. Sitähän varten täällä eletään ja vain tämän kerran. Kuvasit loistavasti juuri sitä mitä olen miettinyt ensi kesänä toteuttaa. Yöttömän yön "ratsastus" läpi huikeiden pohjoisten maisemien aina mahtavan Jäämeren rantaan. Täytyyhän se kokea.

Itse olen jo tähänastisessa elämässäni toteuttanut niin monta hullua ideaa, että en epäile, ettenkö tätäkin tekisi. Ajatus ja suunnittelu sitä paitsi ovat parasta puuhaa talvikuukausina. Ja kyllä tällaista reissua kannattaakin hiukan etukäteen funtsia. Mutta ei liikaa, vaan rohkeasti on lähdettävä, kun sopiva aika koittaa. Puuhaa riittää hyvin lähikuukausiksi hankkia sopivia/välttämättömiä varusteita, itselle ja Vespalle, katsella karttoja ja reittejä, päiväetappeja yms. mukavaa. Ehkä tästä voisi jo päätellä, että olen tehnyt päätöksen lähteä reissuun. No, niin olenkin.     
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

Partanen

Ruman takalaukun hinnalla saa jo vaikka navigaattorin, joka suunniteltu moottoripyörään. Semmoinen, joka osaa opastaa mutkapätkille. Ei todellakaan välttämätön varuste, mutta kenties pohtimisen arvoinen, kun Vespa on parhaimmillaan mutkapätkillä.

Itse olen ainakin ollut tyytyväinen. Monet kerrat vienyt minut semmoisille reiteille, joille ei millään muuten olisi osannut edes eksymällä.

Tässä esimerkki:

https://www.tomtom.com/fi_fi/drive/motorcycle/
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Old School

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 06.10.17 - klo:12:05
Ruman takalaukun hinnalla saa jo vaikka navigaattorin, joka suunniteltu moottoripyörään. Semmoinen, joka osaa opastaa mutkapätkille. Ei todellakaan välttämätön varuste, mutta kenties pohtimisen arvoinen, kun Vespa on parhaimmillaan mutkapätkillä.

Itse olen ainakin ollut tyytyväinen. Monet kerrat vienyt minut semmoisille reiteille, joille ei millään muuten olisi osannut edes eksymällä.

Tässä esimerkki:

https://www.tomtom.com/fi_fi/drive/motorcycle/

Mihin olet tuon kiinnittänyt? Teline peilin varteen vai?
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

Sprident

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 06.10.17 - klo:12:05
...navigaattori...

Sorry että lyhensin viestiäsi. Niin kätevä apuväline kuin oikein toimiva ja oikein käytetty navigaattori onkin, on ainakin minulle suuri osa reissujen suunnittelun viehätystä ja toteutusta perinteisen paperikartan levittely ja ihmettely. On mukavaa levittää kartta talvi-iltana ja suunnitella seuraavan kesän ajeluita, on mukavaa ottaa se sama kartta kesällä mukaan ja levittää se uudelleen taukopaikan pöydälle ja tarkistaa ajankohtainen sijainti sekä tulevat/menneet ajosuunnat, ja varsinkin sitten eksyneenä vesisateessa yrittäen arvailla sijaintiaan ja mahdollinen seuraava ajoreitti. Siihen voi, vedenkestävällä tussilla tietenkin, merkitä sekä aiotun että ajetun reitin ja lopulta sen voi, mikäli tilaa riittää, naulata tallin seinälle muistoksi tai kaappiin muiden karttojen joukkoon todistamaan ajettuja kilometrejä. Navia olen käyttänyt vain autokäytössä harvakseltaan, mutta kaksipyöräillessäni on juuri tämä ol'skool-karttameininki parasta.

Tämä tästä, off topic, kukin tavallaan ja palataan takaisin otsikon aiheeseen.

Vespister

Kyllä tämä pahvinavigaattori menee minusta ihan hyvin keskustelun raamien sisään. Tarpeellinen lisävaruste sekin on!

Minulle myös tankkilaukun päälle muovikuoren alle laitettu kartta on " se oikea" suunnistusapu. Navigaattoria käytän vain autossa harvakseltaan tiettyä osoitetta etsiessäni vieraissa kaupungeissa. Hahmotan reittivaihtoehdot jotenkin paremmin perinteistä printtikarttaa katsoessani. Matkapaussilla istuminen kannonnokassa kartta kädessä ja termaripullollinen kahvia toisessa....katse viivähtää vielä kauniissa skootterissa ja linnunlaulu soi korvissa. Ei kiirettä mihinkään ...ah sitä onnea!

oskuk

Itselläni oli ajatusta käydä Lofooteilla, niin ja levymessuilla Amsterdamin liki. Ajattelin nerokkaasti että tuosta nyt pääkaupungista yli Tallinnaan ja pikkupäristys Hollantiin. Joo-o. Digikartta kertoo. Tallinna - Amsterdam: 2160 km. Vai pikkupäristys! Tukholman kautta pääsee vähemmillä kilometerillä Milanoon!
Lofootit hiukan samaa harhaa: 1514 km. Mun päivämatkoilla tulee kalliiksi, ja taatusti  kyllästyn -kaikkeen. Helpompaa olisi kummassakin tapauksessa lentää ja vuokrata lähempää skootteri.

Tällä ei ole mitään vinkkiarvoa muille, vaan puhun ainostaan omista ajatuksistani omista matkasuunnitelmistani.

Partanen

Mussa kun ei ole sitä matkamotoristin vikaa ollenkaan. Eikä toisaalta Vespan penkki edes houkuttele yli 300km päivämatkoihin. Silläpä on mukava pistää määränpää navigaattorin johonkin sadan kilsan päähän, ja antaa navin etsiä mahdollisimman mutkaisen ja mäkisen reitin. Jos sitten haluaakin mennä jotain muuta reittiä, niin navi etsiskelee uuden reitin jota ehdottaa. Jännä kyllä, mutta ei ole pakko mennä juuri sinne minne navi näyttää.  ;D

Paperikartta voi olla mukana myös, mutta eipä ole ollut sen jälkeen kun navin hankin. Navi kun kertoo samalla tietysti todellisen nopeuden, ja usein suurimman sallitun nopeuden.

Mulla on kaksi paikkaa (kiinnityskulaa) johon navin voin laittaa. Peilin varressa, ja vasemman polven etupuolella olevassa "polvityynyssä".
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Old School

#70
Minusta navi ja paperikartat eivät ole toisensa poissulkevia. Paperikartoista näkee mukavasti isomman alueen ja kokonaisuuden matkaa suunnitellessa, mutta navillakin on puolensa. Lähinnä käytännön tasolla olen funtsinut sitä kiinnittämistä, mutta ilmeisesti peilin varteen olisi hyvä vaihtoehto.

Mitä Vespalla matkaamiseen tulee, olen ajatellut, että aikaa täytyy olla riittävästi. Silloin ei ole mikään pakko tehdä ylipitkiä päivämatkoja, mikä nyt sitten kullekin on ylipitkä. Ei joku 1500-2000 km:n reissu mikään mahdoton ole ajan kanssa. Siinäkin mielessä skootterilla (tai prätkällä) reissatessa on hyvä olla löysähkö aikataulu, ettei välttämättä ole pakko ajaa pahimmassa mahdollisessa koiranilmassa. Ja pitää taukoja aina, kun siltä tuntuu ja käy tutustumassa mielenkiintoisiin kohteisiin jne. Ja tosiaan, täytyy ehtiä fisustaakin.  ;) Ensi kesän Norjan matkaan olen suunnitellut käyttäväni hyvinkin pari viikkoa. Ehtii siinä pysähdelläkin.

Ja voihan sen reissun tosiaan tehdä niinkin, että tulee paluumatkasta suurimman osan junalla, jolloin aikaa ei tietenkään tarvitse olla  niin paljoa. Stadista Jäämerelle haluan kuitenkin joka tapauksessa ajaa, koska se nyt on se juttu.       
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

Kulkukoira

No nyt saattaa mennä hieman Off Topic, mutta kuitenkin kun täällä on asiantuntijoita niin...Onko vinkkiä tankkilaukusta (mielummin sellainen mangneetti kiinnitteinen) tuohon mun piikkisen Hondaan. Ensi kesänä myös mielessä lähteä hieman Suomea katsastelemaan, vaan olisi kiva kun pysyisi kartalla. Ja jos on porukkaa joilla samoja mietteitä olisi kiva kun kirjoittelisitte suunnitelmianne siitä. Minä kun olen "ujo ja hölmö" tuon reissaamisen suhteen olisi mukavaa jos löytyisi saman mielinen foorumilta niin voisi suunnitella matkaa vaikkapa kimpassa. Ja vielä anteeksi pyyntö jos meni väärään lankaan.
| Tuusula | Aivan "pihalla" jo vuodesta 1952 |
| Keeway Zahara 50 - 4-T - 2022|

Old School

Reilun viikon päästä tullee käytyä hiukan tutustumassa Tukholman Vespa-tarjontaan. Vespan saa vuorallekin n. 50€/päivä ja varustepuolta kuulemma löytyy syyshintaan. Vespa 300 GTS maksaisi siellä uutena n. 5400€, niinikään syystarjouksena. Skärholmenin kauppakeskuksen  lähellä on liike, joka mainostaa itseään  pohjoismaiden suurimmaksi motoliikkeeksi. Täytyy käydä tutustumassa Vespa-varustevalikoimaan ja hintatasoon.
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

Partanen

Ruotsalaisilla ei taida olla vastaavaa autoveroa ostohinnassa mikä meillä. Meillä se on n. 1000€. Eli Vespa itsellään on siis saman hintainen Ruotsissa ja Suomessa. Ja aika monessa Euroopan maassa. Poikkeuksena sitten ne tarjoukset, joita voi saada ylivuotisista malleista, Suomessa ainakin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Old School

#74
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 08.10.17 - klo:10:20
Ruotsalaisilla ei taida olla vastaavaa autoveroa ostohinnassa mikä meillä. Meillä se on n. 1000€. Eli Vespa itsellään on siis saman hintainen Ruotsissa ja Suomessa. Ja aika monessa Euroopan maassa. Poikkeuksena sitten ne tarjoukset, joita voi saada ylivuotisista malleista, Suomessa ainakin.

Eli käytännössä, jos ostaisi Vespan Ruotsista, joutuisi maksamaan veron kuitenkin, eikä voittaisi juuri mitään? Loogista tietysti muutenkin, jos hinnat ovat lähtökohtaisesti (ilman ahnetta Suomen valtiota) samalla tasolla. Tuontikamaa Vespat Ruotsissakin toki ovat. Käytettyjen markkinat kuitenkin suuremmat ja varmaankin varusteissa enemmän tarjouksia suurempien volyymeiden vuoksi. Tai näin ainakin kuvittelisin.

Lisävarusteita saa monesta Euroopan maasta sen verran halvalla, että niitä kannattaa tilailla kuitenkin. Mutta ilmeisesti ei maksa vaivaa itse Vespaa ostaa Ruotsista, Saksasta tms.? Kalliimman luokan moottoripyöriä kyllä ostetaan ja tuodaan yksityisesti, kuten autojakin. 

P.S. Uusi 300 GTS maksaa Saksassa ilmeisesti luokkaa 4800 €, liikkeestä ja tarjouksista vähän riippuen. Siinä alkaa jo olla parin tonnin hintaero Suomeen. 
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)