Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pohdintaa kiinalaisiin skootterimopoihin sopivista öljyistä

Aloittaja Partanen, 15.06.07 - klo:13:41

« edellinen - seuraava »

MORPA

Hinta nyt on näissä mopoöljyissä melko yhdentekevä, enkä siinä ala säästelemään. Öljy kuitenkin on sitä mitä käytetään jossain muussakin koneessa. Itse en kyllä talvella ajele, paitsi joskus alkaa lapsettaa ja pitää lähtee driftailemaan tai jotain muuta sekoilemaan.

Jos startti kuitenkin jaksaa pakkasella pyörittää eikä gy6-tyyppisellä koneella olevat Kymcot vaan käynnisty, niin mistä se johtuu? Millä hemmetillä te saatte nää koneet pakkasella käyntiin? Sama ongelma on monessa tuttavapiirissä olevilla nelarikymcoilla.

Lorautan desin bensaa öljyjen joukkoon ja kokeilen lähteekö. Lentokoneitakin on joskus sota-aikana laitettu samalla menetelmällä käyntiin, ja ne koneet kuitenkin oli vähän toisenlaisia kuin mopon moottori. Bensiini siis haihtuu pois koneen lämmettyä ja öljyn voitelevuus pitäisi säilyä ::)
Liikennesika.

jwalk

joo, toi bensakikka on totta sodan ajalta. Sakemannit sen kehitti ja Suomalaisissa "Mersuissa" sitä käytettiin jatkosodan talvina. Kertoman mukaan aikamoinen kolina kävi startatessa, mikä sitten tosiaan tasaantui bensan haihtuessa.
No, ölylaatu ei liene verrattavissa nykyööleihin, ja noissa nurinpäin olevissa V-12 Daimlereissa oli aika reilut välykset..
Moottoriakaan ei oltu tarkoitettu kestämään, kuin kymmeniä lentotunteja, koska todennäköisempää oli koneen tuhoutuminen, kuin loppuunkuluminen.

Coastside

Suomessa jaksoivat laskea öljyt ja lämmittää erikseen. Oli jopa sähköpattereita moottoripeiton alle. Mersuja meni paljon. Onnettomuuksissa 66 % niistä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

Kyllä se usein on vaan niin että moottori pyörii liian hitaasti ja toisaalta taas kun pakkanen on jo vienyt akun tehoista puolet niin startatessa voi jännitteet pudota jopa alle 10 voltin ja sillä saattaa jo olla vaikutusta kipinän laatuun.
Eli mahdollisimman notkeat öljyt koneeseen.
Muihin pakkasnikseihin kinkin kanssa osaa Coastside varmaan vastata aika tyhjentävästi

Eli kerran vielä: Ei riitä että startti "jaksaa pyörittää" jollainlailla.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

#559
Isompaa pääsuutinta vaatii talvella. Se ei kylmäkäynnistystä ratkaise vaan terhakka rikastin jonka selvästi tuntee korkeasta tyhjäkäynnistä. Sitä voi ruuvata isommalle. Tehdas säädöt on tehty kesäajoon. Ei niillä talvella pärjää.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

MORPA

Lainaus käyttäjältä: jwalk - 07.03.18 - klo:20:22
joo, toi bensakikka on totta sodan ajalta. Sakemannit sen kehitti ja Suomalaisissa "Mersuissa" sitä käytettiin jatkosodan talvina. Kertoman mukaan aikamoinen kolina kävi startatessa, mikä sitten tosiaan tasaantui bensan haihtuessa.
No, ölylaatu ei liene verrattavissa nykyööleihin, ja noissa nurinpäin olevissa V-12 Daimlereissa oli aika reilut välykset..
Moottoriakaan ei oltu tarkoitettu kestämään, kuin kymmeniä lentotunteja, koska todennäköisempää oli koneen tuhoutuminen, kuin loppuunkuluminen.

No ei ne mitään vinosilmien kamikazemoottoreita kuitenkaan ollut. Ne oli ahdettuja mekaanisella ruiskulla olevia koneita. Itseasiassa ne edustivat mäntämoottoristen lentokonemoottoreiden kehityskaaren huippua. Sen sodan jälkeen oli lähinnä vesipumpun moottorista kehitettyjä lentokoneen mäntämoottoreita, ja on edelleen. Välykset oli varmasti suurempia kuin mopon moottorissa, mutta niin oli kaikki muukin. Aivan varmasti kaikilta osin paremmin rakennettuja koneita kuin nykymopossa olevat ;)

Kyllähän me kaikki koneet saadaan käymään jos halutaan, mutta päivittäisessä käytössä ajatus on jo mahdoton. Kyllä se hyvin pyörittää kun on käynnissä olevasta autosta kaapelit kiinni ;)

No jos talviajoa enemmän olisi, niin ehkä olisi säädöt sitten siihen sopivammat.
Liikennesika.

viisnelonen

Yksipyttyisen nelarin kylmäkäynnistys miinuslukemilla on aina ollut mielestäni haasteellinen mutta ajat muuttuu..
Muutama viikko sitten ihan uteliaisuudesta menin kokeileen pösöä käyntiin hiukan alle 10 pakkasesta, lähinnä todetakseni akun kuntoa.
Hiukan hitaammin pyöritti kuin kesällä mutta kuten aina,toisen puristustahdin jälkeen hörähti tulille ja jäi nätisti käymään tyhjäkäyntiä..
No, täähän on ot juttua mutta olen vieläkin vaikuttunut ko käynnistyksen helppoudesta.
Uskon että ruisku nelari on ratkaisu joka väistämättä valtaa nämä pikkukoneetkin ja mahdollistaa, jos niin haluaa, päivittäiskäytön talvellakin.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

joni_k

Lainaus käyttäjältä: MORPA - 07.03.18 - klo:20:13
Hinta nyt on näissä mopoöljyissä melko yhdentekevä, enkä siinä ala säästelemään. Öljy kuitenkin on sitä mitä käytetään jossain muussakin koneessa. Itse en kyllä talvella ajele, paitsi joskus alkaa lapsettaa ja pitää lähtee driftailemaan tai jotain muuta sekoilemaan.

Jos startti kuitenkin jaksaa pakkasella pyörittää eikä gy6-tyyppisellä koneella olevat Kymcot vaan käynnisty, niin mistä se johtuu? Millä hemmetillä te saatte nää koneet pakkasella käyntiin? Sama ongelma on monessa tuttavapiirissä olevilla nelarikymcoilla.

Lorautan desin bensaa öljyjen joukkoon ja kokeilen lähteekö. Lentokoneitakin on joskus sota-aikana laitettu samalla menetelmällä käyntiin, ja ne koneet kuitenkin oli vähän toisenlaisia kuin mopon moottori. Bensiini siis haihtuu pois koneen lämmettyä ja öljyn voitelevuus pitäisi säilyä ::)

joo hinta on yhden tekevää, riippuen paljonko ajaa..itse jos optimaalinen ja paras tilanne niin 66km per päivä. se tekee 15. päivän välein vaihto eli noin kaksi kertaa kuussa. siinä vitosenkin ero öljypöntön hinnassa esittää isoa roolia mun rahapussissa.

Coastside

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 05.03.18 - klo:07:05
aivan liian kallista kiinalaiseen  ;D tätä oon käyttäny useampia tuhansia ja ei ole kiinni leikkautunu ainakaan vielä.

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/belco-5w-40-4-l-moottorioljy#spst

Meni tilaukseen muun tarpeellisen kanssa joten postimaksua ei paljoa per tuote.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

FlatLander

Minkä arvoista öljyä kannattais käyttää skodessa kun on uusi kampiakseli + uus sylinteri ja mäntä (52mm)? Tarkoitus ei ole ajaa näillä pakkaskeleillä (ku oon jo "vähän" iäkkäämpi), mutta autotallissa (ovi tietysti auki) käynnistää ja käyttää. Ja asteet olis siinä +5---+15.
Mene millä menet ja Fude:lla loput...

http://www.youtube.com/watch?v=q6IqqswoPlo

Coastside

Uusi setti kannattaa "ajaa sisään". Se tarkoittaa lyhyitä minsan parin täystehoisia vetoja ja välissä vastaava tauko. Tätä parinkymmenen kilsan verran ja öljynvaihto. Öljynä silloin on hyvä mineraaliöljy joka ei ole liian liukasta pytyn hioutumiseen. Sitten synteettisellä öljyllä aluksi kevyttä ajoa alkuun. Ei pitkään täydellä teholla. Moottorin esilämmitys vaikkapa hiustenkuivaimella on aina eduksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

#566
Varsinainen sisäänajo tulee sitten kun saat skodun tienpäälle. Tuossa "talliajossa" moottoriin ei saa kuormitusta eikä siten esim öljyt lämpene kunnolla. Kuormituksen puute aiheuttaa mm puutteellisen männänrenkaiden tiivistymisen ko "ajelun" aikana.
Ns koekäyttöjä voi tietty tehdä mutta sisäänajoa ei voi keskiseisontatuella tehdä.

Edit: Joo ja sitä mineraaliöljyä sen sisäänajon aikana kuten kustinpuoli tuossa kirjoitti..
Edit2  Ei sillä viskolla niin väliä ole kun kuiteskin puolilämpimässä sitä hommaa teet ja hetikohta ne öölit vaihdat.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

FlatLander

#567
Mimmonen viskositeetti olis hyvä? 10w-40? 15w-40?
Ja "tyhmät" kysymykset jatkuu....
Kun nyt huomenna menen kasaamaan koneen uusilla hilppeillä ja ja pidän käynnissä jonkin aikaa, niin onko haittaa se ettei sillä aja ennen kun on sulat tiet ja pikkuisen lämpimämpää? Eli skode seisoisi 1-2kk ennen kun voisin sillä sisäänajon suorittaa. Jos ei ole hirveää haittaa, niin onko jotain ennalta ehkäisevää homma mikä edesauttaa "säilytystä"?
Mene millä menet ja Fude:lla loput...

http://www.youtube.com/watch?v=q6IqqswoPlo

Coastside

Pöräytä jotta näet toimiiko ja jätä odottamaan ajokelejä. Muista koota öljytyin osin. Sitten ajoa ennen pyöritä sitä minsa startilla että öljy kiertää.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

toinen on jos varovasti alkuun jalkakäynnistyksellä pyörität konetta ennen käynnistystä.