Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy

Aloittaja sale111, 08.07.07 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

mopotinx3

Onko kukaan kokeillut porailla luistinpohjaan lisäreikää ja lyhentänyt luistin päällä olevaa jousta?  Tämä viritys kuulemma parantaa kiihtyvyyttä huomattavasti, kun luisti pääsee nopeammin nousemaan ylös.   Tarkemmin tämä temppu on selustettu virago125 UK foorumilla. Miksei se voisi toimia myös skootterissa.
En rohkene itse ryhtyä poraushommiin, mutta täällä varmasti löytyy uhkarohkeita virittäjiä. ;)
Aprilia Sportcity One 50 4t

Coastside

Loogista. Reikiä voi tehdä ja tukkiakin ja uusiakin kaasareita saa halvalla. Jousta lyhentäen se varmimmin nostaa luistia.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

Ei huonompi ajatus. En kyllä tiedä vaikuttaako 72 pannun kanssa..

mopotinx3

Kyllä tämä pitää testata.  Kymco Peopleen löytyy 2 samanlaista kaasutinta.  Sain jokin aika sitten  tiivistesarjan vuotavaan kaasariin ja muutan sen tismalleen samoille säädöille kuin nyt paikoillaan olevassa on.  Sitten vain teen tuon 2mm porauksen ja jousen lyhennyksen. Sitten voi verrata kiihtyvyyksiä. Nyt on kuitenkin odotettava kevättä.  Voisin myös kokeilla tuota japsin keksimää viritystä XV:n 26 milliseen tarvikekaasuttimeen, jos vain ensin löydän sen kaasuttimen vian, mikä pysäyttää moottorin noin 20 km ajon jälkeen.  Veikkaan juuttuilevaa uimurin neulaventtiiliä pysähtelyn syyksi. Se on aivan uusi Mikuni kopiokaasari, siksi se on hankala tapaus korjata. Orkkis Mikuni, aika kulahtanut, ei pysäyttele moottoria.  Jos käärisi 1000 hiomapaperia johonkin sopivaan rassiin ja putsaisi sen neulan pesän, kenties se auttaisi.
Aprilia Sportcity One 50 4t

kippari68

Rupesin kanssa muuttamaan ehjää ja toimivaa niinhän ei pitäisi tehdä koskaan :o Mutta muuten ei tule evoluutiomalleja :) Eli vaihdoin sen
kumisen 125cc imukaulan Narakun 200,32 27mm alumiini imukaulaan. On hienompi sisäpinnaltaan ja hiukan pidempi n.3-4cm. Aloituslähtö
Naraku 90cc sarja Naraku 24mm oma pakoputki josta keskipilli porattu pois ja jatkettu hiukka isommallla putkella. Ilmanputsari vakio jossa
imukuristuksia oleva "suu"kappale poistettu ja korvattu hiukan jouhevalla päällä suoraan putkeen. Näillä eväin toiminut todella hienosti tuo
Retro ei käynyt edes uutena nnin hyvin kuin näillä osilla. Mutta kun vaihdoin tuon imukaulan kumisesta 125cc 101 Octaanin Narakun alumiiniseen jota suosittavat tuohon 90cc sarjaan niin käynti muuttui. Koskematta mihinkään säätöihin liikkeele lähtö tapahtui booauksella ja keskialueella lievää miettimistä mutta täyskaasulla kulki heti n. 5+ enemmän. Nostin Neulaa Nylon prilla n. 1mm ja keskialue alkoi vetää ihan kunnolla samoin
huippukierrosten puhdas käynti säilyi. Vaihdoin tyhjiksen aiemman 38 tille 45 niin putkesta alkoi tulla mustaa pistettä talli oveen eikä pääse edes
liikkeelle kun sammuu heti kun avaa kaasun. Ajettelin että olenko väärellä suunnalla joten kokeilin Narakun 24mm mukana tullutta alkuperäis
tyhjistä jolla ei ollut toiminut aiemman imukaulan kanssa. Hokkus pokkus nyt alkoi taas käymään ja todella hyvä kiihtyvyys kun kaasua vääntää
1/4 yli huippukirroksilla ei mitään röpöttelyä. Tuo alapää liikkellelähtiessä toimii ihan okei mutta voisi siitä jotain saada kaunistettua liivä niiaus ehkä. mutta mikä ihme tapahtui tuolla imukaulalla? miten aiemmin täydellisesti toiminut paketti voi häiriintyä noin paljon pelkällä "kurkulla".
Imuaukko 23mm jossa kartioporalla tehty pakeliitti 23/27 imukaula 27mm. Ennen imulaula 23mm ja vähän lyhyempi. Tällä kyllä kulkee paremmin. Voisiko tuo 1mm nylon prikalla tehty "ylimääräinen" nosto tehdä sen että saa neulan kautta soppaa liikaa koko ajan.

mopotinx3

Onko tuossa kipparin koneessa isoventtiikansi ja virinokka vai mennäänkö vakiokannella? Vakiosylinterilläkin isommat venttiilit olisivat hyvät, mutta huonosti näitä kansia on tarjolla. Omaan 60cc pyttyyn ainakin olisi hyvä saada isommat venttiilit. Liian suuri kaasutin aiheuttaa helposti ongelmia.
Aprilia Sportcity One 50 4t

kippari68

On isoventtiilikansi se on Narakun 90cc sarja jossa tulee pytty ja kansi imuvena 23mm ja pako 20mm. Mulla toimi se todella hienosti
sillä 125cc vakioimukaulalla mutta jostain ulkomaisesta sivustosta suositeltiin siihen alumiinista Narakun 200.32 kaulaa. Se on sileämpi
ja jouhevamman mallinen ja hikka pidempi reikä on 26,8mm. Jännästi vaan noi tyhjis seokset meni aivan päälaelleen tuolla kaulalla mutta
jengalla se vetää paremmin ja kelaa hiukka enemmän huippuja. Mulla on rundikello ja vähän yli 8000 kiertää kaasu pohjassa. Varina on
Polinin Hi speed ja Dr pulleyn 7g liukupalat. Takavari vakio Kaasarina on 24mm Naraku jolla hienosti pelannut jo yli 3000km. Se vaan
ilmeisesti saa tyhjäkäynnillä ja siitä vähän yli nyt paremmin soppaa kun sillä toisella kaulalla? Niin ja on virinokka.

mopotinx3

Ei tuota paljon voi enempää virittää, alkaa helposti pumppaamaan öljyt ulos huohotinletkusta.  Paljon olet investoinut.  Kevari 125cc Baotian sisältää paljon samoja osia valmiina.  Mutta toki siinä saa harrastusta ja ajankulua kun säätää konetta ja on sitten itse tehnyt. Täytyy miettiä vielä, kannattaako hankkia Peopleen isoventtiilikansi, nyt on vauhti  60cc virinokka/vakiokansi asetuksilla aika sopivasti sakkorajalla.
Aprilia Sportcity One 50 4t

kippari68

Joo tuo pumppaus siihen tuli ja olen asentanut siihen n.s. oil catch canin. Se on krominen n.50mm halkaisijaltaan oleva vähän pakoputken
desingillä tehty pönttö. Siihen tulee suoraan mittatikun reiästä letkuadapterilla letku alakulmaan ja venttiilikopan huohotin letku menee toiseen
päähän. Minulla on siinä kirkkaat uretaaniletkut niin hyvin näkee kun öljyä nousee letkuun kierroksilla. Mutta kun olen asentanut sen siihen
takasivulevyn reunaan pakoputken yläpuolelle niin koneen sammuessa mahdollinen kertynyt öljy valuu takaisin kokeeseen. Suosittelen moista
laitetta. Pystyy jopa pitämään vähän yli ylärajan öljyn määrän ilman ongelmia. Suodatin verkon ja sen korkin välissä minulla on Neodyymi
magneetti joka kerää erittäin tehökkaasti metallipurua pois. Öljynä olen käyttänyt Motonetin punaista Esteri pohjaista 5w 40 öljyä josta hyvät
vaikka on kuuma. Stormilta ostin jossain vaiheessa Dual kaksoisnäyttö lämpömittarin jossa on silmukka tulpan alla ja toinen anturi öljypropun
puolella. Tulpasta piti ottaa prikka pois olisi muuten ollut liian korkealla mutta näin toimii. Kesäkuussa niillä harvoilla 30 asteen hellepäivinä
pidemmässä vedossa oli 135 astetta tulpan alta ja öljy 101 astetta ja pelitti. Venttiilejä säätäessä ei nokassa näy mitään kummempaa kulumaa
joten minä ainakin pysyn tässä öljyssä. Joo onhan tullut investoitua mutta aika halpaa tämä kuitenki on lähinnä tälläisen reilun viiskymppisen
uutta "mopopoika" hommaa  ;D On vaan niin kätevä kuljetin verrattuna autoon tässä lähipyörittelyssä ja kauppa ym. käymisessä ei ole ruuhkaa
niin paljon tiellä. Ja kyllä tuo lähikylien matkailukin onnistuu pienellä huumorilla. Nyt vähän kyllä tarina ajautui lähtöpisteestä  ::)

kippari68

Vielä pikku lisäys Ranskassa oleva Boostycom myy hyvää tavaraa sopuhintaan sieltä hankin mm. tuon öljynkerääjä pöntön.
Heillä on myynnissä noita isoja venttiilejä irtomyyntinä jotka on tuossa Narakun kannessa. Oli ainakin kun viimeksi asioin siellä.
Taitaa löytyä niitä kansiakin. Korona vaan voi vähän hidastaa lähetyksiä.

joni_k

paras ratkaisu on kun vakio huohottimen viereen venakoppaan poraa reiän ja letkulähtö. siellä on haittoja sen verran että ei puhalla öljyä ulos ja ei tarvi minkään oil catch pöntön kanssa kikkailla kun öljyjä tarkistelee. itseasiassa parit haitat taisin jopa katkaista että virtaa paremmin ilma.

kippari68

Joo varmasti pelaa noinkin ihan hyvin. En usko kuitenkaan olevan mitenkään haitaksi, että pääsee puhaltamaan myös suoraan sieltä
kampikammion puolelta. Siinä Catch canin ulostuloreiässä on tyhjäkäynnilläkin sormessa tuntuva "pulssi" saatika sitten kun on 8000rpm.
Yleensähän mitä myynnissä näkee valmiita huohottimia näihin niin ovat aina tuohon öljyntäyttöreikään tehtyjä. En ainakaan ole törmännyt
ikinä mihinkään venakoppa kittiin tai paremmin huohottavaan koppaan. Öljyn tarkistusta se säiliö ei häiritse letku pyörii siinä muhvissa
ja sen voi kiertää auki letku paikallaan sitten vaan satulan alta ottaa tikun ja tarkistaa pinnan. Olen kyllä joskus miettinyt kun IKH myy
sellaisia eri kokoisia öljyntarkistus "silmiä" https://www.ikh.fi/fi/hydrauliikka-ja-pneumatiikka/hydrauliikka/hydrauliikkatarvikkeet/oljysilmat
niin olisi kätevä siinä mittatikun vieressä olevassa lohkon sileässä kohdassa asennettuna. Vaatisi koneen avauksen kun pitäisi porata reikä
ja kierteittää, mutta jos rempan yhteydessä niin menisi. Jotain kunnon kierrelukitetta väliin niin varmasti pelaisi, kuitenkin hydrauliikkaan
tehty käytettäväksi ja se on aivan litku öljyä.

joni_k

Se öljytikun lohko lähtee irti ilman moottorin irroitusta.ite vaihtelin öljypumpun muinoin ihan pihalla ilman suurempia purkamisia.

Coastside

#1603
Putsasin kaksi CVK kaasaria. Toinen aito keihin. Toinen kuivui vuoden haisten vanhalle bensalle. Suutinputkissa piili yllätys. Vaikka ne sai puhallettua läpi, kuumentaessani liekillä, sylki molemmat nokisen liekin. Tuo on hyvä tehdä jos on lojunut kaasari. Keihin ei täyttynyt normaalisti josta syystä putsasin. Sen venttiilin kanava oli jotenkin ahdas?

Päältä putsaamiseen on hyvät tiskiharja ja kostea rätti. Kun harjaa rätin läpi, ei lika roisku vaan tarttuu rättiin. Estää lian menon sisälle kaasariin. Tikulla rätin läpi voi kaivaa koloja.

Kaasarin tueksi voi imukaulan ruuvata lautaa sopivaan kulmaan. Siinä sen voi kääntää ympäri tarpeen muukaan ja mitata bensapinnan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#1604
Kokeilin pohjaroppuletkulla bensapinnan. Se on ryypyn kohdalla sauman tasossa, kohdassa mihin ryyppy osoittaa. Bensaa on 30 ml. Täyttyy n. 20-30 s.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04