Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Sisäänajon tarpeellisuus

Aloittaja Kiireetön, 05.05.08 - klo:07:29

« edellinen - seuraava »

Kiireetön

Kymco Superin käsikirjassa kehoitetaan ajamaan ensimmäiset tuhat (1000!) kilometriä korkeintaan kolmeakymppiä. Pitäisikö tämä ohje ottaa tosissaan? Sata kilsaa vielä malttaisikin, mutta että tuhat...

Make

Sisäänajo on vähän sellaista vanhaa perua olevaa juttua, kun koneistustarkkuus oli vielä vähän "sinne päin" olevaa. Nykyisin esim. uusia autoja ei edes suositella varsinaisesti ajamaan sisään, vaan käyttämään laajaa kierrosaluetta, mutta kuitenkin välttämään kaasu pohjassa ajamista sekä vedättämistä. Samoin pitkään ajaminen tasaisella kierrosluvulla ei ole suositeltavaa.

Sama pätee myös mopon moottoreihin.


Samppa

Eipä sitä nyt kannata heti täysillä kierroksilla huudattaa. Käytä vaihtelevia kierroksia sisäänajon aikana siten, ettet kuitenkaan huudata kaasu pohjassa. Koneistustarkkuus on moposkoottereissakin merkkikohtaista.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

kotamikko

Lohdullista tietoa sisäänajosta, Samppa!

Olen ajanut Kymcollani nyt n. 60 km tunnollisesti alle kolmeakymppiä  ja tuntenut oloni kiusaantuneeksi kun tiedän, että kaasua olisi varaa lisätä vaikka kuinka paljon.

Heti seuraavalla ajelulla taidankin vähän kokeilla, kuinka Agility ampaisee.

openflow

Yleensä Moottorit suositellaan ajamaan sisään vaihtelevilla kierroksilla. Hyvissä säädöissä oleva variaattori pitää moottorin kierrokset kohtuullisen tasaisena, vaihtelevia kierroksia siis hankala käyttää. Moottori käy myös ajossa vähintään >6000rpm ,variaattorin säädöistä riippuen. Liian pienillä kierroksilla moottori tuskin pääsee käymään.

Variaattorin lautasten liikettä rajoittavalla holkilla välitykset voi loppua ~30 vauhdissa.~45 vauhdissa moottorin kierrokset voi olla jo aika korkeat. Holkitetulla skootterilla voisi ainakin yrittää ajella vaihtelevilla kierroksilla.

Tarvitaanko erillistä sisäänajoa vai tuleeko se skootterilla automaattisesti?
Itse en totetuttanut erillistä sisäänajoa lainkaan, ensimetreistä ajoin ihan normaalisti.

Pommi

Ainakin papereilla. Mun mielestä se vaihtelevil kiekoilla ajaminen on juuri sitä oikeaa sisäänajoa, että osat hioutuu oikealla tavalla, koska se on ihan sama ajatko koko ajan 45 km/h vai 30 km/h koska molemmissa osat hioutuvat vain tietystä kohtaa kierrosten ollessa koko ajan samat.

kekra

Lainaus käyttäjältä: openflow - 05.05.08 - klo:14:04

Tarvitaanko erillistä sisäänajoa vai tuleeko se skootterilla automaattisesti?
Itse en totetuttanut erillistä sisäänajoa lainkaan, ensimetreistä ajoin ihan normaalisti.

Kyllä se nähdäkseni tarvitaan. Ei niitä sisäänajo-ohjeita huvikseen sinne manuaaleihin printata. Omani neuvoo hyvinkin tarkasti miten se tulisi suorittaa. Erityisesti alleviivataan "vältä tasakaasulla ajamista" sekä "vältä täyskiihdytyksiä".

Vaihtelevaa ajoa siis ilman huippukierrroksia. Aina 1500km asti.  Kuulostaa ihan järkevältä uudenkarheaan koneeseen.

Lisäksi kannattaa muistaa että sisäänajo koskee siis koko mopon tekniikkaa, ei pelkästään moottoria.

A_sentaja

Täytyy muistaa myös se seikka, että manuaalit on yleensä suoraa suomennosta. Ja pelit tulee suomeen rajoitettuna. Vaihteleva kaasunkäyttö on suositeltavaa, mutta täyskaasuakaan ei pidä kauheasti pelätä, sillä rajoitin lyö päälle kuitenkin. Toisin sanoen tuo rajoiti itsessään on todella hyvä sisäänajonsuorittaja,, kone ei yksinkertaisesti pääse ylikierroksille.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Partanen

Riippuen rajoittimesta, se voi silti antaa täydet tehot käyttöön pienemmillä nopeuksilla. "Urut auki" pitkiä matkoja ajellen pitäisi yrittää välttää. Konetta voi kuormittaa, muttei pitkiä aikoja yhteen menoon.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Irkku

Tästä on meilläkin keskusteltu. Mies sanoo minulle että ei se sisäänajo tarkoita todellakaan että ajaelet kahtakymppiä, etkä uskalla kaasuun kajota. Toki juuri se että ei hanat auki koko ajan on varmaankin ihan asiallista niinkuin se on kait asiallista ihan sen ekan tonninkin jälkeen  ;D

Täällä on tiet senmukaisia että tulee pakostakin ihan ajeltua liki sitä kahtakymppiä kuoppaisilla sorateillä ja sitten ihan reipasta 40 pikitiellä :)
Empä ole vielä kertaakaan ajanut tuolla laitteella hanat auki, minulle kun on riittänyt se vähempikin nopeus.

openflow

Kiinanihmeen ohjekirjasta (suomi painos).
0-100km: Käytä jarruja varovasti ja aja hitaasti.
0-500km: Nopeus alle 80% maksimista.
( 80% huipuista on ~50 km/t )

Lontoon kielisessä käyttöoppaassa ovat sisäänajossa huolissan lähinnä jarruista; mainitaan myös 80% maksimi nopeudesta.
Kaasun käytöstä/kiihdyttämisestä tms ei mainita lainkaan.

Käyttöoppaan sisäänajo ohjeet olisi voinut lukea ,kun skootteri oli uusi... Normaalisti matkavauhtini on alle 80% maksiminopeudesta ,joten taisi mennä ohjeiden puitteissa.

Samppa

Sisäänajo-ohjeet varmastikkin vaihtelevat hieman merkeittäin. Tärkeintä olisi kuitenkin merkistä riippumatta (kuten täälläkin on jo useaan otteeseen kirjoitettu) käyttää kierroksia vaihtelevasti ja välttää ajamista täysillä kierroksilla (ainakin vähänkään pitempiä aikoja). Kyllä kunnolliseen sisäänajoon kannattaa mielestäni panostaa.

Juuri vaihdettiin viikonloppuna öljyt naapurin moposkootteriin (ensimmäinen öljynvaihto) ja metallisilppua tuli melkoinen määrä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Hemmo

Nämä ohjeet omassani:
0-300 km max 30 km/h .
Seuraavat 1200 km korkeintaan 3/4 teholla.
Täyttä kaasua ei saa käyttää sisäänajon aikana.

funke

Lainaus käyttäjältä: Hemmo - 10.05.08 - klo:01:29
Nämä ohjeet omassani:
0-300 km max 30 km/h .
Seuraavat 1200 km korkeintaan 3/4 teholla.
Täyttä kaasua ei saa käyttää sisäänajon aikana.


Mulle sanoivat huollossa, kun kysyin (ajettu 880km) että "vieläkö täs on sisäänajo?" Vastasivat et "ei kun hanaa vaan".

Juha

Tuli variaattorinhihnan vaihdon jälkeen ilmi, että hihna kaipasi n. 300km sisäänajon ennen kuin alkoi toimia taas normaalisti. Oli alussa vähän tahmeaa liikkeelle lähtö.