Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pyörien tasapainoituksesta

Aloittaja Coastside, 19.09.12 - klo:12:21

« edellinen - seuraava »

Coastside

Epätasapaino tuntuu tietyssä pyörimisnopeudessa joka riippuu massasta  ja iskarien jousista ja renkaan joustosta (resonanssista). Asian pystyy tarkistamaan pyörittämällä pyörää maksimiajonopeuteen saakka ja jos ei pompota niin tasapaino on riittävä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Milläpä sitä rengasta sitten pyörittäisi suurimpaan nopeuteen? Etupyörää varsinkaan. Takapyörää voisi pyörittää moottorin avulla, mutta mukaan tulee kaikki muutkin värinät ja tärinät.

Jos olisi oikein herkät pyörän laakerit, niin etupään voisi saada tasapainoon itsekin. Varmistaa että jarrupalat eivät ota levyyn kiinni, niin painovoima näyttää missä kohdassa pyörää on painavin kohta. Sitä vastakkaiselle puolelle laittaa teipilla painoja niin kauan, että painovoima ei enää saa pyörää pyörimään. Kuulostaa työläältä, mutta ei edes ole. Samalla periaatteella tasapainottelevat prätkienkin renkaita, ja siihen hommaan on olemassa työkalukin. Skootterin vanteita vaan harvoin saa siihen laiteeseen suoraan kiinni, riippuen tietysti skootterin vanteen mallista.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

#2
Tasapainoituskoneetkin pyörittää pyörää suurella nopeudella. Olen sellaista käyttänyt.

Pyörittää voi porakoneella johon iso kumipintainen laikka jolla jarrulevystä pyörittää. 120 nopeudessa pyörän pitäisi pyöriä 1250 kierrosta minuutissa, jos laskin oikein. Pora kiertää 3000, niin laikka voisi olla noin 1/3 jarrulevystä, riippuen pyörän kehästä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Pyöränlaakerit ja jarrut pitää aina olla niinkin herkässä kunnossa
jotta tasapainon voi tarkistaa, pyörän ilmassa ollessa. 8)
Raskain puoli hakeutuu aina alas
ja paino pistetään siinä kohtaa yläpuolelle.
Kun sitten painoja lisäämällä pyörä pysähtyy "mihin sattuu"
on tasapainoitus suoritettu. ::)
Näinpäin tänään .
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Se millä laakerit oikeasti saa herkiksi on poistaa suojalevyt ja vaseliinitkin. Huomasin kun huolsin noita laakereita. Se on taas käytön kannalta huono teko. Helpompaa tehdä akselille pukki missä on herkät laakerit.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Näinhän se aikuisten oikeesti on.
Usein vaan ihan mielenkiinnosta olen jarrusatulan irroitettuani kokeillut,
asettuu se useinkin pyörä kerta toisensa jälkeen samaan asentoon ;)
Vastukseksi vaan kun riittää jo esim mittarin pyöritin
ja esim tuo paksu vaseliini.
Takapyörä ei tietenkään sae 80/90 ja vaihteisto, johdosta asetu minnekään.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Biltema myy tämmöistä tasapainotuslaitetta "staattiseen" tasapainotukseen: http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Korjaamovarustus/Pyorantasapainotuslaite-MP-82351/  Tässä valmiimpi vaihtoehto: http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/tyokalut/rengastyokalut/renkaan-tasapainotuspukki/  Nuo ei vaan toimi kaikissa tapauksissa, jos/ja kun skootterin vannetta ei saa tuohon kiinni. Pitäisi sorvata kartiot, joissa suurempi halkaisija ja jyrkempi kulma.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

#7
Oikeastaan vain takapyörä kaipaa kartioita, jos pukin mitoittaa etuakselin mitoille, jossa akseli on noiden rullien päällä. Takavanteelle kartiot voi teettää kierretangolle sopiviksi. Siihen riittää myös puiset kartiot jotka voi tehdä porakoneella ja rälläkällä. Porakoneiden istukoihin saa 12 mm pultin kiinni, jolla pitää kartion aihiota. Tuskin se sorvaamokaan kauheita kuppaa jos teettää kaksi kartiota.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04