Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Baotian

Aloittaja Kappas Vaan, 01.05.07 - klo:20:03

« edellinen - seuraava »

skodesti

Mulla on otsikonmukainen kulkine, joka pooailee välillä ajaessa. Mistä vikaa voisi lähteä hakemaan? Kaasutin vaihdettu,imukurkku ja pakeliitti tiiviste vaihdettu, tankki putsattu.

Kenzy

Jos se booaa, niin katsasta tulppa ja katso onko se kovinkin tumma - veikkaan, että on. Vekotin ei taida saada tarpeeksi ilmaa, tai saa liikaa bensaa, eli sähköryyppy voi maata päällä tai ilmanotossa on jotakin häikkää, esim. suodatin tukossa.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

skodesti

#317
Tulppa oli vaaleanruskea. Ilman suodatin on uusi. Edelleen booaa jonkun kilometrin ajon jälkeen, boo joka on kestoltaan 5sec sen jälkeen menee taasen muutaman kilometrin ilman boo:ta


Ei booaa jos ei pidä kaasua ihan aukiasennossa, eli onko kyse siis ilmansaannista?

openflow

Taitaa olla liian laihalla (booaaa) osakaasulla. Nosta kaasuttimen luistin neulaa ylöspäin (prikka alle ,jos ei säädettävä).

skodesti

#319
Lainaus käyttäjältä: openflow - 15.04.09 - klo:17:13
Taitaa olla liian laihalla (booaaa) osakaasulla. Nosta kaasuttimen luistin neulaa ylöspäin (prikka alle ,jos ei säädettävä).


Nostettu prikka oli kolmanneksi alemmassa, nyt alemmassa, pikkuisen parempi.

Vika korjattu,en vaan tiedä miten se koivunlehti oli päässyt sinne ilman otto koteloon, ilman vähyydestä oli kiinni. Kiitos !

tohveli

fudeen olis tulossa renkaan vaihtoa. Tarviiko levyjarrullisessa tietää mitään kikkoja putoilevien osien suhteen tms, vai väännänkö tarvittavat pultit irti ja rengas yms kikkulat tulee kiltisti perässä? ??? Pakari tietty pitänee irrottaa kans.
Ei viittis seisottaa fudea pukkien päällä liian kauan jottei ajamiset taukoa. 8)
Jm-racingin huoltomanuskassa oli vaan rumpujarrullisen systeemit..

A_sentaja

Ei sieltä mitään putoile, renkaan mutterit vaan irti ja rengas tipahtaa ku manun illallinen syliin. Takaisin laittaessa katsot vain, että jarrupalat sattuu levyn molemmin puolin, ja mittarinpyöritin on paikallaan, mutterit kiinni ja menoksi..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

tohveli

Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 16.04.09 - klo:12:40
Ei sieltä mitään putoile, renkaan mutterit vaan irti ja rengas tipahtaa ku manun illallinen syliin. Takaisin laittaessa katsot vain, että jarrupalat sattuu levyn molemmin puolin, ja mittarinpyöritin on paikallaan, mutterit kiinni ja menoksi..

ja siis kyseessä oli takarengas...

A_sentaja

No takanakki ei muuta tarvitse, kuin mutterit auki ja pakari pois edestä... Jarrulevy satuloineen on kiinni lohkossa.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

Takapyörään irroitus olisi helppoa jos pakoputkea ei tarvitsisi irroittaa. Jarrusatulan joutuu irroittamaan myös kuten edessäkin. Etupyörän asennusta auttaa jos saa asetettua akselin reijän oikealle korkeudelle että osien asetteluun riittää kädet.

Skodessa ei ole mitään mihin tarvitsee konevääntimen. Takapyöräkin on spooreilla ja mutterilla ei ole kuin lukitseva toiminto. Pyörän saa lukittua paikoilleen laudanpätkällä ja hihnalla. Autoja varten saa vääntövarsia, joissa on hieno teleskooppivarsi ja 17/19 kääntöhylsy 1/2" karalla, johon käy myös 24 mm.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Walle - 18.04.09 - klo:03:22
No takarenkaan mutteri on lähes mahdoton irrottaa ilman pulttipyssyä.
Omistan kyllä pulttipyssyn, mutta en ole törmännyt toistaiseksi yhteenkään takarenkaan mutteriin, joka ei olisi auennut käsivoimin. Apuna Bilteman jatkovarsiväännin ja voimahylsy. Toinen istuu skootterin päällä siten, että takarenkaan päällä on kaikki paino ja painaa jarrukahvaa minkä jaksaa. Toinen vääntää jatkovarrella.

Tosin onhan tälläkin foorumilla ollut puhetta, että tuntuvat nuo kiristysmomentit välillä Kiinalaisissa heittävän. Se missä moni valmistaja yleensä suosittelee takarenkaan kiristysmomentiksi 100-120Nm, ei välttämättä päde näissä.  ;)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

jalat

Joo itseasiassa kipinää kyllä pukkasi helposti ja vaikka kuinka paljon, mutta akku ei vaan jaksanut pyörittää konetta. Bendix kilahti iloseen starttikehälle, mutta siihen se vääntö sitten hyytyi. Yksinkertaisesti akku ei jaksanut veivata konetta.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

ilborg

Allekirjoitan tuon huonon akun. Auton akusta antanut pari kertaa apuvirtaa, ja starttaa melkein välittömästi, mikäli koneen voi saada käyntiin. Polkeminenkin on paljon hitaampi tapa startata kinkkistä konetta.

Nuo kiinalaiset kun on suunniteltu lämpimässä ilmastossa, ja osat on muutenkin mitoitettu "juuri ja juuri" riittäviksi, niin suomessa ne osat ovatkin sitten käytännössä riittämättömät. Kylmässä kun vaaditaan enemmän voimaa koneen pyörittämiseen, ja samaan aikaan akussa on vähemmän virranantokykyä, niin eihän se vakiona meinaa startata. Tuon akun voi testata yleismittarilla, kun starttaa ja mittaa samaan aikaan tuon jännitteen. En nyt mitään tarkkaa lukemaa osaa heittää, mutta nopeasti voitte laskea kaavalla, että kun jännite puolittuu, niin teho tipahtaa neljäsosaan. Eli esimerkiksi 12V akulla 3V tiputus jotakuinkin puolittaa tehot. Lonkalta heittäisin, että starttijännitteen pitäisi olla mielellään vähintään jotain 10-11V. 13V on suurinpiirtein hyväkuntoisen akun lepojännite, ja levossa alle 12V tarkoittaa tyhjää akkua.

Mopon omistajan kannattaa myös tutustua lyijyakkun toimintaan jonkin verran. Englanninkielisestä wikipediasta hakusanaksi car battery(mopon märkäakut ovat samanlaisia, kuin auton starttiakut), tai lead acid battery. Varsinkin nuo huolto-toimenpiteet kannattaa päntätä, niin akku kestää pidempään. Vakion kokoisilla akuilla tosin ei taida huolto-ohjeetkaan auttaa pahemmin.

jalat

#328
Lainaus käyttäjältä: ilborg - 21.04.09 - klo:17:22
Allekirjoitan tuon huonon akun. Auton akusta antanut pari kertaa apuvirtaa, ja starttaa melkein välittömästi, mikäli koneen voi saada käyntiin. Polkeminenkin on paljon hitaampi tapa startata kinkkistä konetta.

Uusi bilteman huoltovapaa akku vaihdettiin skootteriin ja taas vehje toimii. Harmi ettei tohon pikkukinkkiin meinaa mahtua 4Ah isompaa akkua. Tai jos mahtuu fyysisesti niin ne maksaa jotain 70e. Biltemassa pärjättiin tällä kertaa 17.49e:lla.

Mitä polkemiseen tulee, niin on näissä vehkeissä kyllä eroja. Oma lähtee kylmänäkin ekalla polkaisulla käyntiin. Jos omaani käytän starttinappia, niin se melkein starttaa jo kun peukaloa vähän vilauttaa. Ilman että starttiin tarvii koskea.

Kun taas emännän skootteri johon akkukin vaihdettiin, vaatii startatessa oikein parin sekunnin painalluksen ja samalla vääntäen hieman kaasua. Ja jos polkee, niin kyllä muutaman kerran saa polkaista napakasti ennen kuin lähtee tulille. Enkä oikein enää ole keksinyt mistä voisi johtua tuo että nuo starttaavat noin erilailla. Kaasaria on putsattu ja tulppaa vaihdeltu jne... Ehkä pääsuuttimen kasvattaminen voisi auttaa starttaukseen? Tosin en tiedä edes mikä tuo nykyinen suuttimen koko on.

Eipä silti. Mikäli viime kesää muistelee, niin tuo huonommin starttaavakin starttasi ihan nätisti kun lämpötila oli siinä +10'C paremmalla puolen. Sen alle kun menee, niin starttaus vaatii vähän enemmän koneen pyöritystä. Akkukaan ei varmaan starttauksesta näillä keleillä ehdi kunnolla ajossa latautua kun emännän työmatkat ovat 3.5km per suunta. Siinä ajassa ei paljon ehdi mikään latautua.

Tokihan yleinen kuluneisuus saattaa vaikuttaa muutenkin. Tuo oma paremmin toimiva on 2007 vuosimallia ja tuo huonommin starttaava on 2003 vuosimallia.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

karkulainen

#329
Eikös tämä pitänyt olla lähinnä käynti, käynnistys jne. häiriöille, eikä ylimääräiselle keskustelulle?

Siirretty Baotian ym. Kiinan nelitahdit- Käynti- käynnistys- ja toimintahäiriöt - ketjusta tähän viestiin asti. /Kenzy
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.